Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: FORSLAG TRENINGSPROG. FOR NYBEGYNNERE

Medlem
    Ble medlem
    02-2003

FORSLAG TRENINGSPROG. FOR NYBEGYNNERE

DAG 1:

RYGGHEV 3*10
    MAGE 3*20

KNEBØY 10-8-6-6
    BENSPARK/LÅRCURL 3*10 (SUPERSET)

BENKPRESS 10-8-6-6
    PECK DECK 3*10
    DIPS 3*10

SKULDERHEV 3*10
    SHRUGS 3*10

DAG 2:

RYGGHEV 3*10
    MAGE 3*20

NEDTREKK BAK 3*10
    SITT.ROING 3*10
    MARKLØFT 10-8-6-6

FRANSKE PRESS 4*10
    CURL FLAT STANG 4*10

SITT. TÅHEV 4*15

PROGRAMMET TRENES MED 1 MIN. PAUSE MELLOM SETTENE(NOE MER I HOVEDØVELSER). PROGRAMMET ER BASERT PÅ ØKT STYRKE OG FOR NYBEGYNNERE. ANTALL REPS KAN SELVFØLGELIG VARIERES.
    TRENES GJERNE ANNENHVER DAG, OG I EN TIL TO MÅNEDER SOM EN BASIS. LYKKE TIL!

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Uenig, en nybegynner skal begynne med et fullkroppsprogram som kan trenes tre ganger i uken, forskjellige variasjoner av fullkroppsprogram bør han bruke i minimum 6 måneder før han går videre til noe som helst form for splitt program

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Enig med mr.muscle her... Jeg trente fullkroppsprogram 3 ganger i uken i 1 før jeg begynte med 3 splitt program for 1 1/2 måned siden
    $imen

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    har trent nå i 7-8 måneder med forskjellige fullkroppsprogram 3 dager i uken, gikk fint det og økte jevnt og trutt men har sagt mer eller mindre stopp nå så jeg har begynt å trene mer seriøst nå ( http://www.idrettsforumet.no/viewtopic.php?t=2910 ).

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Å trene hele kroppen (hvis man skal ha med alle "kroppsdeler") kan fort ta to timer, derfor mener jeg det er lurest å trene annenhver trening, altså to split.
    Men det kan selvfølgelig diskuteres, dette er nå midt forslag, som jeg ble forespurt om å legge ut. Anyway, lykke til!

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    MrMuscle: Det spørs vel hvilket treningsgrunnlag du har fra før? Hvis du i utgangspunktet trener en annen sport aktivt, men er nybegynner i styrketrening, er det vel ingenting i veien for et splittprogram for å supplere?

Har selv trent karate siden 1990, men begynte med styrketrening i sommer. Begynte da med det jeg hadde hørt var best: fullkroppsprogram. BLÆH... Jeg hadde ikke overskudd til karatetreningen etterpå, og måtte ta en pause. Jeg begynte deretter med 3 splittsprogram 6 januar i år, og har øket kjempebra både i styrke, hurtighet og masse.

Programmet ser slik ut:

Mandag: Bryst, triceps og skuldre
    Onsdag: Rygg og biceps
    Fredag: Bryst, triceps og skuldre
    Lørdag: bein og mage

Dette er i tillegg til 10 timer karate i uken.
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jo spesielt for en som har bakgrunn i andre idretter så er det veldig givende å trene fullkroppsprogram.
    Poenget er at selv om du har bakgrunn i andre sporter, så betyr ikke det at muskelnervesystemet ditt er utviklet nok når det gjelder denne form for trening. De fleste har det for travelt med å fyre i gang kompliserte treningsprogram. Det som er poenget her er å trene minst mulig med mest mulig resultatat. Et godt fullkroppsprogram tar 1 time å gjennomføre tre ganger i uken, og en VIL oppnå veldig bra resultater.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Helt enig med MrMuscle, det å begynne med et fullkroppsprogram er genialt for nybegynnere! Skulle ønske jeg begynte med det, men jeg hadde et 4-dagers "proffprogram" + at jeg trente biceps nesten hver dag! Skulle ønske at jeg fikk riktig veiledning første gangen jeg gikk in i et gym! Problemet er jo at veldig mange instruktører klarer jo ikke rettferdiggjøre hvorfor de anbefaler det de anbefaler, og da blir vi som skal ta imot skeptiske! Utrolig mange av de store treningskjedene som har bare "pent" søppel som jobber for seg!

Begynn med et fullkroppsprogram, del deretter kroppen og i 2 og så opp i 3! For å kunne dele kroppen opp i 3 må man genrellt sett ha trent i 1-2 år eller mer!

Ikke "kortsluttt" god økning med å bli for eksotisk!

Store muskelgrupper: 2 masseøvelser og 1 isolasjonsøvelse
    Små muskelgrupper: 1 masseøvelse og 1 isolasjonsøvelse

En grei regel på et 2-delt og 3-delt program!

www.kalibergym.no Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Første året mitt med trening så sånn ut, uten de helt store avvikene. Fikk treningsprogrammet fra gymlæreren på skolen(Han hadde 130kg i benk!! hehe)

Knebøy 3x8
    Benkpress 3x8
    Militærpress 3x8
    Kabelroing 3x8
    Stangcurl 2x8
    Franskpress 2x8
    Legger 2x12

Programmet ble trent hver 3. dag sånn ca. dvs mandag,torsdag,søndag,onsdag,lørdag etc etc

Dette fungerte utmerket for meg i allefall, har kjørt andre venner og bekjente på samme programmet og det har gitt dem en god base.
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Herregud, må dere kverulere mrmucle, Hit og alle dere andre byggere???
    La bare ut ett program for 3 nybegynnere som har trent noen måneder, men dere må selvfølgelig forvirre de enda mer......

1 split eller 2 split går helt fint for nybegynnere, og slutt å kveruler. Dere "byggere" vet like godt som meg at i starten så øker man neste uansett hvordan man trener......!

Lykke til unggutter, var ikke min mening å forvirre dere! :P :

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Vi "byggere" har og en del utdannelse bak oss som gjør oss til noe som kalles "personlige trenere" og "treningsveiledere". Så når vi ser noe vi er uenig i, så kommenterer vi det. Visst du ikke liker at ting blir kommentert, så ta det over PM, takk.

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Helt greit det mrmusle, har bare ett inntrykk at du må si imot de fleste...
    Har forøvrig grei bakgrunn selv hvis du lurer på det. Er både utdannet og dannet instruktør... :P

Medlem
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    25
    Er jo egentlig bare positivt at dere argumenterer litt mot hverandre
    Så får vi (jeg) lært litt fra begge synsvinklene.
    Det er jo vel det som er poenget med et forum, å gi respons til andre sine innlegg, kommentere, osv...
    Mens sana in corpore sano
    Juvenalis

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av bowler
    Herregud, må dere kverulere mrmucle, Hit og alle dere andre byggere???
    La bare ut ett program for 3 nybegynnere som har trent noen måneder, men dere må selvfølgelig forvirre de enda mer......

1 split eller 2 split går helt fint for nybegynnere, og slutt å kveruler. Dere "byggere" vet like godt som meg at i starten så øker man neste uansett hvordan man trener......!

Lykke til unggutter, var ikke min mening å forvirre dere! :P :
    Forvirre??? Vi klarer ihvertfall å argumenterer for hvorfor vi sier det vi sier.... Kan du?

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Jada HIT. Grunnen til at jeg la inn forslag på program var at jeg fikk spørsmål om det fra 3 forskjellige gutter som har trent i noen få måneder.
    Satte opp ett 2 split, kunne også å sette om 1 split, helt tilfeldig. Grunnen til at jeg synes det er greit med å trene 2 split er at det kan bli vel lange treninger med 1 split. 1 times treninger er mer enn nok for nybegynnere, og 1 time blir i korteste laget med ett bra 1 split program.

Er foresten flott med innspill og synsvinkler, har bare ett inntrykk av at dere bare må si imot enkelte ganger...

Lykke til gutter, og stå på, velg om dere vil ha 1 eller 2 split selv i starten, begge deler fungerer helt greit!
    Og HIT, du er jævlig dyktig, det ser jeg på dine innlegg, så takker for alle dine synspunkter. Ok? :??:

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av bowler
    Jada HIT. Grunnen til at jeg la inn forslag på program var at jeg fikk spørsmål om det fra 3 forskjellige gutter som har trent i noen få måneder.
    Satte opp ett 2 split, kunne også å sette om 1 split, helt tilfeldig. Grunnen til at jeg synes det er greit med å trene 2 split er at det kan bli vel lange treninger med 1 split. 1 times treninger er mer enn nok for nybegynnere, og 1 time blir i korteste laget med ett bra 1 split program.

Er foresten flott med innspill og synsvinkler, har bare ett inntrykk av at dere bare må si imot enkelte ganger...

Lykke til gutter, og stå på, velg om dere vil ha 1 eller 2 split selv i starten, begge deler fungerer helt greit!
    Og HIT, du er jævlig dyktig, det ser jeg på dine innlegg, så takker for alle dine synspunkter. Ok? :??:
    Den er god.. Jeg leste ikke ditt innlegg før jeg skrev, leste bare MrMuscle sitt... Det er han jeg vil sette fast.. heheh

Null problem

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    HAH, dream on!

Lignende tråder

1. Forslag til diet!
    By Lillegutt* in forum Kosthold
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 04-12-03, 11:56