Vel, det er jo fremdeles denne frivillige dopingtesten det er snakk om. Og jeg tror heller det går mer på forebyggende og holdningsskapenda arbeid. Noe som ikke påvirker de som har tatt et valg uansett. Jeg er for informasjon, så lenge den er korrekt og ikke er dømmende.
Spørsmålet er korleis dei vurdere eit nei til å ta testen?
Enkelte vil vel tolke det som at ein har noko å skjule. Da er iallefall dette meget ugunstig
"Går det så går det. Går det ikke, så går det over."
Hvem er den håndfullen med personer som har blitt utestengt fra Sats pga doping? Har de allerede testet folk?
Jeg HATER den JÆVLA antidopingskampanjen. Jeg er ikke for doping, men etter at de innførte den på Studipo har det jo starta om trent en million gamlinger der. Er rimelig sikker på at det er fler på studio over 50 enn 25![]()
Er vel ikke noe å bry seg om egentlig , de har jo ikke lov å kreve at noen blir testet uansett.
Så lenge man ikke bryter loven, er det ikke noe vits i å bråke. Det gjelder begge veier.
--tjeh
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Nettopp.
Ville være veldig synd om f.eks SATS er de som bryter loven på grunn av at de vil ha ut personer de ikke liker utseendet på.
Yepp. Og det interessante her, er at det nettopp er SATS som lettest kan komme i skade for å bryte loven. Hele 'prosjektet' er i en gråsone der det er veldig lett å trå feil.
--tjeh
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1146898.ece
Kunnskapen skal brukes til å teste alle kjedens treningskunder, melder Bergensavisen.Av hensyn til personvernet må imidlertid SATS-brukerne frivillig gå med på å la seg dopingteste.
Altså !
De vil doping teste ALLE men det er FRIVILLIG og dopingbruk er LOVLIG.
Hvor idiot tror de at de som doper seg er da ?
La oss se.
Ola doper seg ikke og sier OK til å la seg teste (testen blir negativ) og han går fri.
Per doper seg og sier NEI til å la seg teste (ingen test blir tatt) og han går fri.
Hmm ! da sitter vi altså igjen med det at de har satt offentlig mistanke på enkelte personer og utført dyrebar testing på disse mens de som ikke lar seg teste (de har loven i ryggen) de slipper offentlig gapestokk.
Ja det er faktisk verre å rusle inn på et rom med antidoping folka i ryggen enn å stå ved skranken og si lavt og kontrollert , nei takk jeg vil ikke bli testet.
Klipp limer inn litt fra diskusjonen etter den artikkelen
KOMMENTER DENNE SAKEN:
Det er 45 innlegg til denne saken:
Vil dopteste alle kundene
John G
Elixiakunde
02/11 15:34
Siden du ber meg gå inn på ADN gjorde jeg det, og se... kr. 19.000,- i året for ei hel antidopingpakke for treningssentre !!! Det var det jeg mente jeg hadde hørt !! Sjekk www.anti-doping.no/t2.asp?p=53411
Anmeld
Dophysteri
01/11 20:21
Hva oppnår SATS med dette IDIOTISKE opplegget ?? Ikke noe positivt ihvertfall. De skyter seg selv noe så sinnsykt i foten. En kampanje på alle senter i Norge hvor man fokuserte på skadevirkininger av doping hadde bare vært så utrolig mye bedre. De som har kommet opp med dette må ha hatt en særdeles dårlig dag på jobben eller så mangler de noen kromosomer. Jeg kan ikke annet enn å le...
Anmeld
John G
01/11 19:39
Her er du på villspor. Testen koster rundt 3000,- (den kostet 2900,- sist jeg ble testet, dette ble jeg fortalt av dopingkontrolløren, men dette er over ett år siden nå). Jeg foreslår at du går inn på hjemmesidene til ADN, så vil du se hvor strenge kravene er til prøvetakingen. Det er en atskillig mer omfattende setting rundt dette enn folk som ikke har vært regelmessig testet, er klar over! For min del må jeg si dette tiltaket overfor mosjonister er en hemningsløs sløsing med ressurser.
Anmeld
Elixiakunde
01/11 19:22
Ført og fremts, jeg er IKKE Trine, jeg er en herremann.... Så til din påstand igjen, du tror det koster kr. 3000,- pr. prøve, denne prisen er altså noe du kun antar, ikke noe du vet. Javel, men jeg tror testene er mye rimeligere. Hvorfor skal man sende kontrolører rundt i landet, finnes det ikke kompetente mennesker i f.eks. Tromsø? Så til alle som er uenige i forslaget, er det ikke en mulighet å finne seg et annet treningssenter hvis dere er så vanvittig uenige?
Anmeld
Per ulv
01/11 17:13
Tiltaket i seg selv er jo bra, men vil det ha noen virkning? Ingen av dem som driver med dop vil jo la seg teste? selv har jeg blitt testet 5-6 ganger i år, fordi jeg driver friidrett på konkurransenivå, straffen for å bli tatt i doping her er jo utestengelse fra alle konkurranser og alle "offentlige treningsrom" i minimum 2 år. Skal man straffe "mosjonister" på samme måten? og hva skal man testes for? Anabole steroider og bare det?
Anmeld
John G
01/11 16:25
Jeg tror prisen for selve prøven ligger på 3000,- per prøve (ja, for hver eneste som testes. Skal 10 stk testes på ditt treningssenter er det 30.000,-). Husk at hver enkelt prøve må analyseres, og det er treningssentrene selv som må dekke kostnadene (siden dette er "uorganisert idrett"). Så er spørsmålet om hva det koster å sende dopingkontrollørene rundt omkring i et vidstrakt land. En flybilett t/r Oslo-Tromsø her og en t/r flyreise til Molde der, det blir penger av slikt også.
Anmeld
Ikke mosjonist
01/11 16:25
Jeg synes dette er et kjempebra tiltak fra SATS. Synd at det er nødt til å være frivillig med en slik kontrakt, det skulle vært obligatorisk. Personlig håper jeg at paragraf 162b i straffeloven forandres slik at den også inbefatter erverv, slik som paragraf 162. (Jeg lurer på om kjøp kan gå under avsnittet om "medvirkning til dopingforbrytelse," siden den som kjøper medvirker til salg...)
Anmeld
arrrg
01/11 16:11
SATS bør vel ikke glemme at det foreløpig er frivillig å trene og at de selger en tjeneste - til en vanvittig pris! Kunden må betale for å få melde seg inn, binde seg for ett helt år, vise legeerklæring v sykdom, og nå altså levere urinprøve om treningen gir mistenkelig bra resultater. Helt utrolig frekt! Blir du gravid blir du pina dø bedt om å vise frem magen - pga en mnd. oppsigelsestid og bekenløsning blir det uøkonomisk å si opp medlemskapet på stedet da trening i oppsigelsestiden utgår...
Anmeld
Elixiakunde
01/11 15:54
Du påstår at slike dopingtester er SVÆRT kostbare og at det er SATS (kundene) som må betale for moroa. OK, hva er kostnadene da, du som vet at dette er SVÆRT kostbart, eller kaster du bare ut en påstand uten å kunne dokumentere hva du sier? Du lurer også på om dopet flyter i garderobene på SATS? Sansynligvis ikke, men det er vel heller ikke det viktige HVOR driten inntas, eller?
Anmeld
Trine
01/11 15:41
På mange satssenter ser jeg at det florere av gutter med store muskler og sannsynligvis lite i hodet. Det eneste de gjør er å stå foran speilet og pumpe muskler. Det er bare så harry. For øvrig - SATS er dyrt og dårlig. Hadde Elixia hatt bedre tilbud på landsbasis og rundt i Oslo så hadde jeg flyttet tvert. SATS er dyrt, de har altfor ofte overfulle klasser og møkette garderober...
Anmeld
John G
01/11 15:40
Hvis det er så "harry" at noen har "store muskler" og at de pumper jern foran et speil, hvorfor ikke sette i gang med egne jenteym-så kan jo dere jenter trene uanfektet av disse muskelmonstrene?
Anmeld
John G
01/11 15:38
Å gjennomføre slike dopingtester er SVÆRT kostbart. Det er SATS (kundene) som må betale for moroa. Å teste den gjengse mosjonist er det dummeste jeg noensinne har hørt. Og hvem tror egentlig at dopet flyter i garderobene på SATS?
Anmeld
Elixiakunde
01/11 15:12
Ikke så mange som har sett en rabiat doper gå amok skjønner jeg! Jeg så det for ca. to år siden på et "lokalt studio", og ble veldig SKREMT!!! Mange her som tydligvis ikke er innforstått hva dop kan gjøre. Tror nok de aller fleste dophuer doper seg etter egne opplegg, ikke etter noe plan og er nok ikke klar over med hva de driver med. For meg er det greit å pisse på et glass for å si fra at jeg er mot dop. Håper Elixia gjør det samme. Dop ewr Harry.
Anmeld
Erik
01/11 15:12
Det triste er at flere gym allerede har kastet ut de tyngste manualene for å bli kvitt byggerne. 18kg er det tyngste de har der jeg trener!
Anmeld
x-SATSer
01/11 14:43
Hvem er det egentlig som skal betale for dette her. Sist jeg sjekket med Politiet, så kostet det penger å gjennomføre slike tester. Hvem er det som skal belastes for disse testene? Tror SATS virkelig at de kan overføre denne kostnaden til sine brukere? Det er jo allerede klart, at de ikke kommer til å fakke noen banditter med dette opplegget, i og med at det kun er folk som IKKE boler som kommer til å underskrive kontrakten.
Anmeld
Hissig-Per
01/11 14:39
Skal jeg som potensiell kunde hos et treningsstudio inngå kontrakt med studioet, om at jeg ikke skal bryte norsk lov? Tjenestetilbyder av ulike slag er hermed advart: Dersom jeg blir bedt om en slikt kontraktsinngåelse, risikeres anmeldelse for ærekrenkelse.
Anmeld
Tone
01/11 14:36
Jeg har trent på SATS i flere år, og har aldri blitt plaget av noen, men ser personer jeg mistenker sterkt for boling. Leger som jobber med dopere, kan dokumentere en rekke uheldige bivirkninger. Jeg ønsker ikke at min 16-åring skal begynne med anabole steroider eller annen dop. Han trener også på SATS. Jeg vil ikke at han skal finne tilbud, og heller ikke aksept for doping, på sitt treningsstudio. Om dette virker holdningsskapende på ungdom, så er jeg for.
Anmeld
Benjamin
01/11 14:07
Jeg er sikker på at det er en drøss med 50-åringer som jogger som bruker dopingmidler, og som i ren trass derfor jogger langs sti og vei i stedet for å trene på SATS. Nå synes jeg antidoping Norge bør skjerpe seg kraftig overfor joggere og folk som går søndagstur på ski. Spre dopingkontrollørene utover i marka hver søndag slik at overraskende dopingprøver kan tas-her er det sikkert mørketall.
Anmeld
Tar
01/11 13:57
Doper du deg vet du det veldig godt selv, du trenger ikke noen til å bekrefte det, og om du er så bak mål at du ønsker å bli testet allikevel er du kanskje den typen som synes doping er kult og lar ikke en SATS ansatts forandre det! Jeg er mot doping, men også i mot at private institusjoner går utover sine grenser og tar myndighetens oppgaver som et rent markedsførings stønt! Ikke all markedsføring er god markedføring!
Anmeld
Tar
01/11 13:56
Så uprofesjonelt av en profesjonell bedrift som SATS å ta på seg oppgaver som totalt går utover alle grenser av ekstra service!
Anmeld
Alexander
01/11 13:50
Godt jeg ikke lenger trener hos SATS.. De ønsker at myndighetene skal kriminalisere enhver befatning med doping, men samtidig 'kriminaliserer' de alle kundene sine om de ønsker obligatorisk doptest på de som trener der.
Anmeld
gc
01/11 13:49
blitt tatt i doping da, for min astma medisin og annet medisin jeg tar finnes på dopinglisten.... Skulle jeg måtte melde fra til SATS hvilke medisiner jeg tar for å ikke bli tatt med ulovlige midler.... Toppidrettsutøvere må jo melde fra..
Anmeld
Christoffer Nilsen
01/11 13:33
Urinprøver er noe man avgir hos lege, politi eller i fengsel, og for noen hos arbeidsgiver. Her mistenkeligjør SATS sine kunder enkelt og greit. Det er i drite i sin egen bukse. Med dette oppnår de kun to ting 1. Negativ medieomtale 2. Færre kunder. For noen tullinger. Heldigvis har vi personvernsloven.
Anmeld
Kvasifaci
01/11 13:20
Antidoping Norge ønsket i utganspunktet samarbeid med politiet for å kunne tvinge folk på helsestudio til å ta doptest. Idrettsnorge har egne lover og domstoler, utøver egene straffer gjennom bøtlegging og yrkesforbud. De ville utestenge den amerikanaske slalomkjøreren som ytret noe ifht doping, altså stoppe ytringsfriheten. Dette er tydlige signaler på ukultur i idrettsnorge som må gjøres noe med.
Anmeld
erik
01/11 13:19
har ingenting å skjule, sier nikkedukkene, og forstår ikke at hver gang de sier dette, bidrar de til en uthuling av personvernet. Personvernet er viktig, ikke først og fremst for bandittene (for de klarer seg!), men for oss andre. Veien til helvete er brolagt med gode forsertter,- Boikott SATS!
Anmeld
Benjamin
01/11 13:19
Jeg spør-hva er definisjonen på et sivilisert menneske? At det ikke har mer muskler enn gjennomsnittspersonen, at vedkommende ikke løfter tyngre enn 80kg i benkpress, at vedkommende ikke har tatoveringer? Personlig har jeg aldri møtt et eneste menneske på noe treningsstudio som jeg har opplevd som usivilisert i mine øyne.
Anmeld
asdf
01/11 13:14
Hva er problemet med de som boler og trener på sats da? Utagerer de? Jeg har trent der i mange år og aldri sett noen være i nærheten av å lage bråk. Dessuten finnes det allerede lover mot å utøve vold eller opptre plagsomt overfor andre, uansett hormonbalanse. (Hehe, hva med PMS-kjerringer forresten? Nekte dem å trene også?)
Anmeld
NN
01/11 13:11
En av de tingene jeg setter pris på med SATS er at det er noenlunde sivilserte folk som trener der. De som ønsker å bole seg kan trene andre steder. Bra initiativ så lenge jeg slipper å ta blodprøve! Dessuten koster det ikke 7000 i året, skjerp dere!
Anmeld
Benjamin
01/11 13:08
Jeg bare spør. Hvordan skal man opptre overfor de som ikke underskriver kontrakten -er de da ikke lengre velkommen til å trene på SATS? I såfall er det jo bare å kjøre på med en "soft" stil hvor man like godt kan fjerne alle muligheter til å trene effektivt. Hva om de finner rester av kokain eller hasj-det ender vel med politianmeldelse da? Ikke at jeg noengang kommer til å bruke noe av dette, men vil tippe det er minst like mange som bruker slike stoffer som dop på SATS!
Anmeld
Justin Case
01/11 13:01
Jeg oppfordrer alle som trener på SATS til å si opp (det overpriste) medlemskapet sitt og begynne å trene på sjappa på hjørnet istedet. Billig, bra og totalitærtfritt
Anmeld
trener
01/11 13:00
riktig sofus, jeg kjøpte også "aminosyrer " da ,men det var av de som drev treningssenteret
Anmeld
Mosjonist
01/11 12:58
Jeg vil ikke omgis idioter når jeg trener, men vet du hva? Det kan jeg faktisk ikke velge. For dersom vi begynner å diskriminere mot det jeg definerer som idioter, eller det noen definerer som dophuer, så har vi en fascist-tilnærming. Folks evne til å te seg under påvirkning av steroider er høyst individuelt, og selv om vold og kjeft er uakseptabelt, har ingen noe med om jeg doper meg så lenge jeg ter meg og er lovlydig. Konkurranser blir en helt annen sak, selvsagt.
Anmeld
Sjefen
01/11 12:56
Hva jeg har i meg er min enesak, da jeg anser at kroppen min er det eneste jeg har igjen siom jeg fortsatt har eiendomsretten tl og ikke noen vensrevridde politikere eller andre har tatt kontroll over..
Anmeld
Benjamin
01/11 12:55
Hvorfor i all verden skal SATS begynne med dette. Om det er frivillig vil jo de som bruker dopingmidler slippe. De som godtar dopprøver må da stille opp på dette. Det er vel de som er litt veltrente som blir testet da? Ser for meg rykteflommen i lokalmiljøet. Personlig har jeg sluttet å trene på SATS. 7000 i året for å stå i kø for å trene...Også dette tåpelige påfunnet på toppen. Aldri mer!
Anmeld
sofus
01/11 12:55
Da jeg trente på 70 og 80 tallet var det mye du kunne kjøpe på treninga av "amino syrer "
Anmeld
Sweetie
01/11 12:51
Hva er sats? og hvem er sats som tror de kan leke med folk? Er ikke dopbruker, men mener seriøst at det får være folks egen sak om de bruker dop. Saken er klar NEI til SATS..... Aldri mer SATS....
Anmeld
Koko Bush
01/11 12:48
en på et helsestudio, hvor man trener på eget initiativ, uten å være organisert innen konkurransepreget idrett er jo helt bak mål Du har åpenbart aldri trent på noen som helst helsestudio/gym. Man trenger ikke drive med NM i whatever for å ønske seg å bli så svær som mulig. Og de er en plage for resten av oss som prøver å trene i fred og ro. Har du noen gang vært bort i noen med roid rage? Ganske skremmende!
Anmeld
J
01/11 12:46
Hva er poenget med artikkelen? Bortsett fra det selvfølgelige: gratisreklame for SATS. Aftenposten er på vei utfor stupet - hjeeeeeeeeeeeelp!
Anmeld
Jimmy
01/11 12:43
Dette er jo helt bak mål. At idrettsutøvere i organisert idrett blir dopingtestet er selvfølgelig meget bra, men på et helsestudio, hvor man trener på eget initiativ, uten å være organisert innen konkurransepreget idrett er jo helt bak mål. At SATS ikke ønsker at folk setter sprøyte i garderoben forstår jeg også, men hva folk gjør hjemme innenfor sine 4 vegger før han/hun går på treningsstudio har de ingenting med. Dette forslaget er helt idiotisk. Personvern er det noe som heter.
Anmeld
Ellen
01/11 12:42
Jeg ønsker å trene på sats uten å være omgitt av masse dophuer. Ja til testing sier nå jeg. Og jeg skjønner ikke at det kan plage folk å måtte tisse på glass hvis de ikke har noe å skjule??
Anmeld
OleBole
01/11 12:32
"For SATS understreker at de ikke vil tvinge noen til å testes, og at også de som nekter testing kan bli medlemmer" Hva er vitsen med å ha slike tester da??
Anmeld
Tore
01/11 12:22
bruker ikke dop og skal ha meg frabedt å bli mistenkt eller å bli bedt om å pisse på et glass - på et treningsenter som koster med 7000 i året og som har sånn passe kvalitet. Boycott SATS og begynn på Elexia
Anmeld
Lucifer Kristus
01/11 12:21
Latterlig. Folk får gjøre som de vil. Det er faktisk IKKE forbudt å bruke doping.
Anmeld
Rolf
01/11 12:19
Vanligvis tisser en på glass når en tar en dopingprøve.
Anmeld
NN
01/11 12:06
Og kommer derfor til å si nei, blir jeg uglesett på SATS da?
Anmeld
1.) Antidoping norge bør avvikles, folk bør kunne tenke selv hva de velger å gjøre med kroppen sin
2.) Sats bør få gjøre som de vil, de satser tydeligvis HARDT på 50 år gamle hobbymosjonister i overgangsalderen, noe som kanskje kan lønne seg for dem å kommer med slike utspill. Men hvem skal betale for testene? Skal antidoping norge legge ut for testene? Skal hvermansen i Norge betale for å dopingteste hele sats-bataljonen? Om sats skal gjøre det selv så ønsker jeg de lykke til.
Humret godt av visse innlegg ovenfor forresten :]
jeg syntes mange av de innleggene viser hvor fordomsfulle og uvitene de er. de uttaler seg om ting de ikke har snøring på og dømmer folk som bygger på en ufin måte. skulle tro det var en junkie på plata de snakket om her når de sier dophuer.Opprinnelig skrevet av NK
Denne problemstilling er nok interessant grunnet de liberale her inne. Bør SATS ikraft av eiendomsretten kunne få velge hva de skal tillate?Opprinnelig skrevet av prz

Blir jo interessant å se om de informerer om at det er frivillig å ta testen. Gjør de ikke det kan det fort bli storholloy!
Spørs hva man tenker på når man sier Liberal.Opprinnelig skrevet av Cera
Eiendomsretten bør ikke gi muligheter til å velge ting som bryter andre lover (og retter)
Her er vi i en gråsone, der man ønsker å titte inn i forhold som er beskyttet av blant annet personopplysningsloven. Eiendomsretten gir såvidt jeg kan se ingen hjemmel her - noe som også fører til at kampanjen benytter seg av samtykke. Problemet med samtykke, er at det ikke kan brukes som lovhjemmel, hvis ikke det å samtykke er 100% valgfritt.
Gråsonen er vanskelig å navigere i. Og av en eller annen grunn virker det som om de som forfekter privatlivets fred, retten til egne personopplysninger og er imot fordommer, blir sett som liberale. Eller?
Det er mulig at det er "konservativt" å ønske å finne 'dophuene' og få dem rensket ut av gymmen. Men det altså ikke helt enkelt å gjøre, uten å at daglig leder hos treningssenteret blir en lovbryter.
--tjeh
Jepp. Det er denne utviklingen enkelte av de kommersielle kjedene ønsker seg: lite krevende medlemmer med god kjøpekraft, som ikke bruker gymmet så mye.Opprinnelig skrevet av Creation
Har sett dette skje på flere gym, og dette er en trend som vil fortsette.
Hva med joggerne?
Benjamin
01/11 14:07
Jeg er sikker på at det er en drøss med 50-åringer som jogger som bruker dopingmidler, og som i ren trass derfor jogger langs sti og vei i stedet for å trene på SATS. Nå synes jeg antidoping Norge bør skjerpe seg kraftig overfor joggere og folk som går søndagstur på ski. Spre dopingkontrollørene utover i marka hver søndag slik at overraskende dopingprøver kan tas-her er det sikkert mørketall.
HAHAHHAHAHA!
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/