Hei alle sammen.![]()
Jeg satt å leste på FP/TF osv over en liten tid nå. Jeg leste på postene under trening og kosttilskudd, der diverse medlemmer legger inn sine spørsmål og meninger om trening/mat/kosttilskudd.
Jeg kan ikke si annet enn at jeg blir frustrert!
Selv om det er mange dyktige mennesker med bra og kunnskapsrike innlegg så er det utrolig mange innlegg som tyder på at det er mange der uten som har lite eller ingen peiling på trening og kosthold.
Trening;
Trening er kort fortalt nedbryting av muskelfibre. Det er ikke treningen som bygger muskler. Under trening så ødelegger man muskelfibre som deretter må bygges opp med proteiner.
Man har tre hoved typer med muskelfibre, lange, medium og korte. Hvilke av disse man får best vekst og fremgang på under oppbygging er svært individuelt. Dette må man prøve seg frem til under trening.
Nøkkelen er uansett at man må ha fremgang i treningen/belastningen om man ønsker fremgang i styrke og volum. Dvs; ønsker man fremgang må man øke vekten eller intensiteten på neste økt om man ønsker fremgang. Møter man opp på trening hver dag og løfter 100kg x 10 i benkpress, hver eneste gang, vil man ikke få fremgang, muskelen har ikke fått noen påkjenning som oppmuntrer til vekst og vil derfor ikke vokse eller bli sterkere.
Restitusjon;
Personlig synes jeg restitusjon er alfa omega i treningsverdenen.
Alle de små guttene som har trent i 5 år og fortsatt benker 90kilo, er de samme guttene som trener benk 3 ganger i uken og løfter det samme hver eneste dag.
Normalen for restitusjon er vel allmen kjent som ca 3 dager +-.
Trener man oftere en dette over tid, vil ikke muskelen restituere seg, og derfor vil man ikke være i stand til å løfte tyngre/mere enn på forrige økt= ingen vekst/fremgang.
Intensitet;
Hvor mange er det som trener optimalt med tanke på intensitet? Neppe noen i mine øyne, men det er utrolig viktig. Ser man på treningsvideoene til Cutler/Coleman og gutta, så ser man at intensiteten på treningen er veldig høy. Husker da jeg begynte å trene for ca 7 år siden, så brukte jeg og parterne mine å sitte å prate flere minutter mellom settene. En treningsøkt tok ofte 2 timer. I dag trener jeg i ca 40 minutter og har flere titalls ganger bedre fremgang.
Tidligere hadde jeg et ordtak som lød; om du svetter på trening gjør du noe feil.
Nå har jeg et ordtak som lyder; Om du ikke er andpusten og gjennomsvett etter trening så gjør du noe feil!
Ser at mange missforstår intensitet og tolker det som frekvens på treningsøkter!
Intensitet er "farten" du kjører treningsøkta i. Den skal være så høy som mulig. Frekvens er mengden treningsøkter, den må kun være så høy at du klarer å restituere deg.
Stagnasjon/motgang,
Dette er kanskje det punktet som flest personer missforstår. I mine øyne skyldes stagnasjon i 90% av tilfellene overtrening. Overtrening pga for høy frekvens på treningsøkter/muskelgrupper.
Løsning; Ta en friperiode og kjør letter i en periode, for så å jobbe seg ned i repitisjoner og opp i vekt.
På dette punktet er det ufattelig mange missforståelser og feil råd.
Det nytter IKKE å tro at man kan kjøre en annen øvelse for så å komme tilbake i førstnevnte øvelse og være sterkere, slik er det bare ikke!
Ser at det er mange som stagnerer i benk, jeg inkludert, men det nytter ikke å tro at man kan trene skråbenk i 3 uker, komme tilbake til benkpressen og være sterkere, det er ikke slik musklene funker. Isåfall er det pga lettere belastning som tillater restitusjon. Skal man bli sterkere i en øvelse så må man trene den øvelsen. MEN, nok hvile, nok mat og hard nok trening er nøkkelordene.
Det er ingen snarveier til økning i størrelse/vektøkning/styrke.
Ser det er flere som spør;
-Hvordan få større biceps?
-Hvordan få stort bryst?
-Øvelse for å få store skuldre.
Osv osv, dette er spørsmål jeg ikke forstår meg helt på! For å få økning så må man trene hardt, samme om man trener skråbenk/benk eller peck deck, når man trener muskelen hardt nok så aktiveres muskelfibrene uansett øvelse.
Formen på muskelen er genetisk, det er ikke mulig å trene "innsiden" på biceps, eller "nedsiden" av brystet.! er flere som tror at skråbenk trener øvre del av bryst osv, dette er i mine øyne bare tøys. Bryst er bryst, skuldre er skuldre, med mindre det er en muskel med flere hoder er det umulig å kun aktivere en del av den!
Kosthold;
Trening og kosthold er vanskelig. Husker da jeg var 18 og trodde at jeg spiste bra! Tull og vas, skal man få bra fremgang må man spise MYE MYE MYE og OFTE OFTE OFTE.
Ligger man under 150gram proteiner hver dag så kan man ikke klage på at man ikke får musklene til å vokse!
Måtte bare komme med noen meninger
Mvh
Incline.![]()
Håper at noen nybegynnere kan lese denne posten og spare seg for UTROLIG mye feiltrening og slippe å tro på latterlige gamle påstander..

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat