Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Gener er viktig, meget viktig....!

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002

Gener er viktig, meget viktig....!

Dette beviser igjen at gener er meget viktig for hvilken utvikling man har:

Knuser Hushovd i kondistest

Eks-fotballspiller Fostervold satser på sykkelkarriere

SKÅLA/OSLO (VG) Tidligere Molde-kaptein Knut Anders Fostervold leverte torsdag den beste kondisjonstesten gjort av en norsk idrettsutøver.
    Av JANNE FREDRIKSEN og PER TORMOD NILSEN (foto)

BEST I TEST: Knut Anders Fostervold satser som syklist. Med sitt skyhøye O{330}-opptak har han gode forutsetninger for å lykkes. Her på trening i går ved hjemstedet Skåla. Foto: Per Tormod Nilsen
    VG Nett følger:
    Sykkel

33-åringen har trent etter toppidrettsprinsipper i seks uker. Utholdenhetstesten på sykkelen viste at den tidligere fotballspilleren, som nå satser som syklist, klarte å ta opp 7,27 liter oksygen pr. minutt.

Et O2-opptak som overgår både det proffsyklist Thor Hushovd og OL-mester i roing, Olaf Tufte, har klart.

- Det er ingen annen norsk idrettsutøver som har testet så høyt, sier Espen Tønnessen, som var ansvarlig for testen.

Han innrømmer at han ble overrasket da han så resultatet.

- Hvordan er det mulig at en som akkurat har begynt å trene sykling, kan slå en som Thor Hushovd?

- Gode gener

- Han har naturlig høyt oksygenopptak og har nok i tillegg veldig gode gener, sier Tønnessen, som jobber ved Norges Idrettshøgskole.

Deler man Fostervolds testresultat på hans 81 kilo, får man et annet målbart tall. 33-åringen tar opp 90 ml oksygen pr. kilo kroppsvekt pr. minutt. Det er ni milliliter mer enn løpsmaskinen Øyvind Leonhardsen og bare seks milliliter mindre enn Bjørn Dæhlie gjorde på sitt beste.

For Knut Anders Fostervold kom testresultatet mindre overraskende enn for utholdenhetsekspertene.

Som 12-åring løp han 5000-meteren på 17 minutter.

Olympiatoppens utholdenhetsekspert, Atle Kvålsvoll, hadde «hørt rykter» om Fostervolds test da VG kontaktet ham i går. Kvålsvoll er Thor Hushovds personlige trener, men er også blitt konsultert i forbindelse med Fostervolds treningsopplegg.

- Med dette utgangspunktet bør han absolutt prøve å se om han kan lykkes som syklist, sier Kvålsvoll

Ble medlem
    03-2002
    Kanskje det er viktigere med en trener som man tror på 100% når man har utrolige gener, enn at man treffer en trener som er en mester på det teoretisk innen treningslære, men som ikke klarer å få utøveren til å yte max....

Derfor jeg har sagt at med min minimale treningskunnskap kunne fått en toppidrettsutøver i toppform bare han hadde trodd på meg 100%!

Tar jeg feil?

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Hva med en trener som har begge egenskapene?

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie
    Hva med en trener som har begge egenskapene?
    Da blir du OL og vm vinner

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    jeg tror at om du hadde fulgt opplegget mitt. og jeg ditt hit. så ville vi blitt sende veldig bra ut!!

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
    jeg tror at om du hadde fulgt opplegget mitt. og jeg ditt hit. så ville vi blitt sende veldig bra ut!!
    Viktigste prinsippet for å komme seg i form er: STICK WITH THE PROGRAM WHATEVER IT IS!

Så det er mye sant i det du skriver der

Lignende tråder

1. Liten stil......
    By aion in forum OT
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 13-10-10, 10:53
  2. Baseline diett
    By MrMuscle in forum Artikler
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 21-02-10, 15:59
  3. Myter om mat!
    By sandersama in forum Artikler