Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Gerilja cardio. umulig?

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27

Gerilja cardio. umulig?

TABELL 1
    Minutter 1-4
    Oppvarming:50 prosent av maks fulgt av:

Minutt 5
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder

Minutt 6
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder

Minutt 7
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder

Minutt 8
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder
    Spurt i 20 sekunder
    Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12
    Nedtrapping 50 % av maks

Slik er opplegget. Dvs 8 spurter på 20 sekund med bare 10sec hvile mellom hver intervall. I programmet sier de at intervallene skal gjennomføres med intens spurting. Jeg sier ikke at det er umulig å gjennomføre 8spurter på 20sekund. men da spyr du melkesyre på slutten, og har det ikke akkurat deilig i kroppen.
    Jeg er rimelig godt trenet kondisjonsmessig, og jeg slet som faen med å gjennomføre alle intervallene. Det var ikke 100% spurt på slutten, var stiv som ei rotte. Kan jo ikke være godt å knekke seg slik. Det strider jo imot all kondisjonsrelatert trening som jeg har lært opp gjennom tiden.

Noen som har erfaringer med gerilja cardio og har hatt effekt av dette treningsprogrammet?
    Det er i motbakke det går oppover.

Banned Twinflower sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    GK er hardt.
    Det heter ikke gerilja for moro skyld.

Det jeg gjorde, var å bruke en tredemølle.
    Første fire minuttene satt jeg den på 10kmt eller noe.
    De neste 4 så satt jeg den på maks hastighet. Jeg spurtet i 20 sekunder, for så å hoppe av og stå på kantene ved siden av i 10 sekunder før jeg hoppet på og sprang så bena luktet svidd.
    På den måten blir du tvunget til å gi alt, hvor du ellers kanskje bare hadde gitt 80-90% fordi du er så sliten.

De siste 4 minuttene var jeg tilbake på 10kmt igjen.

Registered User Lee Priest sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Har selv prøvd dette programmet, men at jeg fullførte det blir en annen sak.. utrolig hvor tungt det er.

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Ser ikke for meg å gjøre dette på tredemølle. Tryne i maksfart har jeg gjort før og det er ikke å anbefale..

Men jeg skal gi programmet en uke.. Dersom jeg fremdeles og dersom jeg syns dette er bare fjas går jeg over til 4x4.. Har hørt mye bra om det.
    4intervaller på 85-90% av maks i 4min. Jeg har mer tro på det.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillegutt*
    Ser ikke for meg å gjøre dette på tredemølle. Tryne i maksfart har jeg gjort før og det er ikke å anbefale..

Men jeg skal gi programmet en uke.. Dersom jeg fremdeles og dersom jeg syns dette er bare fjas går jeg over til 4x4.. Har hørt mye bra om det.
    4intervaller på 85-90% av maks i 4min. Jeg har mer tro på det.
    Alle tredemøller har en bøyle eller håndtak beregnet for å holde seg fast på.
    Når man hopper på i 20kmt så må man nesten bruke den og heller la bena flagre litt bak til man får hentet seg inn.

Programmet er forresten ment å vare i 8 uker, med tre økter pr uke.
    Tror ikke du tjener en prikk på å gjøre det i en uke.

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Skal prøve det i en uke for å se om jeg liker det. Ikke for å få noe utbytte.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillegutt*
    Skal prøve det i en uke for å se om jeg liker det. Ikke for å få noe utbytte.
    haha

ingen LIKER geriljakardio.

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Twinflower
    haha

ingen LIKER geriljakardio.
    Det finnes syke folk vettu

Silver Member
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    langt fra umulig, men hardt... veldig hardt...

men det gjelder bare å sette i gang.. jeg har også bare gjort dette på tredemølle, ville ikke klart å gitt alt om jeg gjorde det ute på bar bakke...

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Skal gi programmet et forsøk.

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Poenget med gerilja er vel å gi kroppen ett sjokk og ha med høy intensivitets intervaller. Man må ikke på død å liv følge akkuratt de tidene og det opplegget. Er ikke noe kondisjons menneske selv så jeg har en egen variant, går raskt 4min og gir det jeg har i spurt i 1min. Slik holder jeg på i 30min, det gir meg 6 intervaller på 1min spurting. Pusten tar meg nesten og jeg føler det gir resultater raskt
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Registered User
    Ble medlem
    07-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp
    Poenget med gerilja er vel å gi kroppen ett sjokk og ha med høy intensivitets intervaller. Man må ikke på død å liv følge akkuratt de tidene og det opplegget. Er ikke noe kondisjons menneske selv så jeg har en egen variant, går raskt 4min og gir det jeg har i spurt i 1min. Slik holder jeg på i 30min, det gir meg 6 intervaller på 1min spurting. Pusten tar meg nesten og jeg føler det gir resultater raskt

Nemlig..... Det er flere studier som viser effektene av høyintensitets løpe trening, og poenget er bare at man må over melkesyregrensa for å få effekt. Effekten av slik trening ift lavere intensitets løpetrening kan i stor grad forklares ved at man ved høy intensitets løpetrening øker kroppens produksjon av veksthormon og igf-1 .... For de med interesse for slikt legger jeg igjen et abstrakt fra en studie på dette.

Exp Biol Med (Maywood). 2004 Mar;229(3):240-6. Links
    Rigorous running increases growth hormone and insulin-like growth factor-I without altering ghrelin.Kraemer RR, Durand RJ, Acevedo EO, Johnson LG, Kraemer GR, Hebert EP, Castracane VD.
    Department of Kinesiology and Health Studies, Southeastern Louisiana University, Hammond, Louisiana 70402, USA. rkraemer@selu.edu

It has been suggested that ghrelin may play a role in growth hormone (GH) responses to exercise. The present study was designed to determine whether ghrelin, GH, insulin-like growth factor-I (IGF-I), and IGF-binding protein-3 (IGFBP-3) were altered by a progressively intense running protocol. Six well-trained male volunteers completed a progressively intense intermittent exercise trial on a treadmill that included four exercise intensities: 60%, 75%, 90%, and 100% of Vo2max. Blood samples were collected before exercise, after each exercise intensity, and at 15 and 30 mins following the exercise protocol. Subjects also completed a separate control trial at the same time of day that excluded exercise. GH changed significantly over time, and GH area under the curve (AUC) was significantly higher in the exercise trial than the control trial. Area under the curve IGF-I levels for the exercise trial were significantly higher than the control trial. There was no difference in the ghrelin and IGFBP-3 responses to the exercise and control trials. Pearson correlation coefficients revealed significant relationships between ghrelin and both IGF-I and IGFBP-3; however, no relationship between ghrelin and GH was found. In conclusion, intense running produces increases in total IGF-I concentrations, which differs from findings in previous studies using less rigorous running protocols and less frequent blood sampling regimens. Moreover, running exercise that produces substantial increases in GH does not affect peripheral ghrelin levels; however, significant relationships between ghrelin and both IGF-I and IGFBP-3 exist during intense intermittent running and recovery, which warrants further investigation.

PMID: 14988516 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Burgerking.. ian nothingham sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Når på dagen kjører dere dette opplegget? morgen, etter styrke treningen?
    Har nettopp kjørt igjennom(ble ikke 100% fullført da
    på spinning sykkel etter en shake m whey(som ikke var så lett å holde nede)
    Tenkte å kjøre igjennom på morgenkvisten før jobb\frokost.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.