Viser resultatene 1 til 39 av 39

Tråd: Gode forslag til hovedøvelse for bryst?

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23

Gode forslag til hovedøvelse for bryst?

Jeg er en av dem som har det problemet at benkpress gir veldig dårlig kontakt med selve brystet, og det virker egentlig som om det først og fremst er skuldrene som får lide. Jeg trenger faktisk ikke å trene skuldrene på egen dag har jeg erfart, da de får nok juling på brystdagen.

Problemet er at jeg ikke finner noe godt alternativ til benkpress. Å bruke hantler har jeg prøvd, men nå har de ikke tunge nok til å gi meg den belastningen jeg ønsker.

Noen som har noen gode ideer?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    trekk skuldrene sammen og gå i en liten bru og ræva skal være på benken. Da vil du aktivisere mere bryst. Kan evnt trene Incline eller decline benk
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reaper Vis post
    trekk skuldrene sammen og gå i en liten bru og ræva skal være på benken. Da vil du aktivisere mere bryst. Kan evnt trene Incline eller decline benk
    Gjør allerede det =)

Decline er jo en ide, men da får jeg kun kjørt i smithmaskin. Tung incline pleier å være et helvete for skuldrene mine.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av TordB Vis post
    Gjør allerede det =)

Decline er jo en ide, men da får jeg kun kjørt i smithmaskin. Tung incline pleier å være et helvete for skuldrene mine.
    Da skjønner jeg ikke hvordan du ikke får kontakt med brystet, Prøv å tenk på at du skal klemme sammen brystmusklene når du kjører benk
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Kroppen din er ikke så veldig interessert i å få store pecs. Den er kun opptatt av overlevelse, og vil derfor løfte på den enkleste, minst energikrevende måten.
    Dersom du er deltiod-dominant, vil disse få mesteparten av treningen.
    Hva med flyes, crossovers, hantel/cable hybrid osv?

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Mitt forslag er at du prøver å fortsette med benkpress (ideelt sett ville jeg også ha byttet til hantler men det har du tydeligvis ikke tilgang på). Bruk vekter som er lette nok til at du hele tiden har full kontroll med bevegelsen og kjør strikt utførelse. Konsentrer på å ha hele ryggen på benken til en hver tid og fokuser heller på litt flere reps enn tyngre vekter. Dette har hvertfall hjulpet meg.

TPK
    TPK er ikke aktiv
    Superior newbie TPK sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    27
    Dips

jln
    jln er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem jln sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    22
    For å aktivisere bryster ved dips må du huske å lene deg litt frempå.

http://exrx.net/WeightExercises/Pect...sChestDip.html

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Ta ett par sett med lette flyes før benkpressen for å lære deg kontakt med brystet. Du kan også droppe lockouten, og fokusere mer på å løfte med brystet

Silver Member Incline sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    29

Oppklaring

Jeg er en av dem som har det problemet at benkpress gir veldig dårlig kontakt med selve brystet, og det virker egentlig som om det først og fremst er skuldrene som får lide. Jeg trenger faktisk ikke å trene skuldrene på egen dag har jeg erfart, da de får nok juling på brystdagen.

Problemet er at jeg ikke finner noe godt alternativ til benkpress. Å bruke hantler har jeg prøvd, men nå har de ikke tunge nok til å gi meg den belastningen jeg ønsker.

Noen som har noen gode ideer?

Bare for å gjøre det litt klarere for deg; Det er ikke noe som heter at; Benkpress "TAR" ikke på bryst, løfter du tungt nok, så MÅ brystmusklene aktiveres...!

Derimot så kan det hende at du sliter deg ut i triceps før bryst, slik at du ikke blir "skikkelig" sliten i bryst før triceps gir seg, og du ikke klarer mere i benkpress.

Om dette er tilfellet så kan du kjøre litt "preexhaust" på brystet, feks med flies som isolerer brystet uten å slite noe spes på triceps, på denne måten vil brystet ditt bli 100% kjørt i benkpressen etterpå...

Mvh
    Incline
    Fair trade?

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Incline Vis post
    Bare for å gjøre det litt klarere for deg; Det er ikke noe som heter at; Benkpress "TAR" ikke på bryst, løfter du tungt nok, så MÅ brystmusklene aktiveres...!

Derimot så kan det hende at du sliter deg ut i triceps før bryst, slik at du ikke blir "skikkelig" sliten i bryst før triceps gir seg, og du ikke klarer mere i benkpress.

Om dette er tilfellet så kan du kjøre litt "preexhaust" på brystet, feks med flies som isolerer brystet uten å slite noe spes på triceps, på denne måten vil brystet ditt bli 100% kjørt i benkpressen etterpå...

Mvh
    Incline
    Det er klart, selvfølgelig MÅ brystmusklene aktiveres til en viss grad. Men det tilsier ikke dermed at de må aktiveres tilstrekkelig til å gi maksimal belastning nettopp der. I hvor stor grad bryst og deltoids aktiveres avhenger mye av genetiske faktorer, og ikke bare utførelse.

Pre-exhaust har jeg lest litt om, men i mine øyne virker det ikke helt optimalt.

Fowler: Ser du har forstått problemet mitt Jeg kjører flere av øvelsene du nevner, men det jeg etterlyser er noe som kan gi den tunge gode belastningen man får av en baseøvelse som benkpress. Jeg har ikke troen på å bruke fancye øvelser hvor man løfter 1/3 av hva man gjør med en solid baseøvelse.

Det er en benkpressvariant som er "laget" for folk med samme problem som meg. Husker ikke helt hva det het, men går ut på å ligge helt flat på benken, med beine opp. Stangen senker man ned til rundt halsen. Er det noen som har erfaring med dette?

Virker egentlig som om hantler er det beste alternativet, men de har faktisk ikke mer enn 48,5 på sats. Vet ikke om noen andre steder i nærheten de har det heller, er det noen som har peil? Bor i bergen, utover mot nesttun.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Det er en benkpressvariant som er "laget" for folk med samme problem som meg. Husker ikke helt hva det het, men går ut på å ligge helt flat på benken, med beine opp. Stangen senker man ned til rundt halsen. Er det noen som har erfaring med dette?
    I Frankrike kalles denne øvelsen giljotinen. Den var pop blant de geistlige for noen hundre år siden.

Har du tilgang på et par trinser så kan du prøve å legge en benk mellom dem og montere dem til håndleddene (feks tre hånden inni en løkke). Ta ellers manualbenk som vanlig, men la samtidig noe av vekten fra tauet trekke armene dine utover, som flyes. Det vil dra mer på brystet .
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder bryst.jpg  
    Sist endret av vio; 20-11-06 kl 18:02
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    I Frankrike kalles denne øvelsen giljotinen. Den var pop blant de geistlige for noen hundre år siden.

Har du tilgang på et par trinser så kan du prøve å legge en benk mellom dem og montere dem til håndleddene (feks tre hånden inni en løkke). Ta ellers manualbenk som vanlig, men la samtidig noe av vekten fra tauet trekke armene dine utover, som flyes. Det vil dra mer på brystet .
    Hahhaa

Vet ikke om jeg forstod deg rett, mener du en slags kombinasjon av manualbenk og flyes ved hjelp av et sånt kabelstativ?

FV
    FV er aktiv nå
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Om du er 17 år, å allikevel så blir 48,5 kg for lite til at du blir sliten nok med hantler, så vil jeg veldig gjerne se ett bilde av deg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Hahhaa

Vet ikke om jeg forstod deg rett, mener du en slags kombinasjon av manualbenk og flyes ved hjelp av et sånt kabelstativ?
    Se vedlegget mitt, har laget en fancy tegning .

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Se vedlegget mitt, har laget en fancy tegning .
    Hahha, så jævlig bra

Takker for hjelpen du

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av FV Vis post
    Om du er 17 år, å allikevel så blir 48,5 kg for lite til at du blir sliten nok med hantler, så vil jeg veldig gjerne se ett bilde av deg
    Det kan selvfølgelig ordnes, har bare 1 atm som er noen mdn gammelt, men kommer til å legge ut flere i løpet av ikke så altfor lang tid

http://img158.imageshack.us/img158/9850/flex2lq0.jpg

48,5 er selvfølgelig ikke for lite til at jeg blir sliten, men det er for lite til å ligge på en lavere rep-range (3-8) med forholdsvis lange pauser. Trener for tiden styrkeoritentert for å nå mine mål satt til 18års dagen

FV
    FV er aktiv nå
    Ble medlem
    11-2006
    Å hvilke mål har du satt deg til 18årsdagen? Imponerende bilde
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Å hvilke mål har du satt deg til 18årsdagen? Imponerende bilde
    Takker

Benk 160, mark 250, og bøy var opprinnelig 230, men den må nok nedjusteres EN DEL kg

FV
    FV er aktiv nå
    Ble medlem
    11-2006
    Hvordan ligger du an til å klare det da? Er det ett realistisk mål?

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Hvordan ligger du an til å klare det da? Er det ett realistisk mål?
    Ligger litt over 150 i benk nå tror jeg, så dersom jeg har bra med økning frammover så er den fin.

Mark tok jeg 220 på for 4 uker siden, gikk forholdsvis lett så hadde vel 230 inne. Så der burde det gå bra

Bøyen er jeg veldig usikker på, iom at jeg kun har trent ATG der. Er god for ca 170 i ATG, og går over til standard styrkeløft fra i overimorgern av. Så hvor mye jeg kan legge på da er litt usikkert. Håper på en 200-210 der.

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    wtf.. og bare 17... sprøtt..
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Silver Member Incline sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    29

Vel

Se at vi blir "noe" uenige her Men skal fortsatt prøve å finne en løsning for deg. Det å legge bena "opp" på benken eller luften er IKKE en lur ting å gjøre da du øker sjangsen for skade i skuldrene betraktelig!

Men du kan kjøre decline smith foreksempel. Om du ikke får hverken benkpress eller hantelpress til å slite ut brystet ditt med 48kilos hantler, ja da tror jeg du har "bommet" litt Da kan du jo bare kjøre flies med 48 kilos hantlene om de ikke sliter deg ut!
    Er litt "rart" i mine øyne å påstå at men ikke blir sliten av øvelsen. Da får du lø på med supersett og kjøre helt til failure i 5sett med flies i skråbenk med 48kilos hantlene, om du ikke blir sliten i brystet av det så er det noe rart.. coffee

Kjører du intensivt nok da? Kjenner ingen som kan kjøre 2-3 sett på 10reps pluss, til failure i hantelpress uten mere en 20sek pause mellom settene UTEN å bli sliten i brystet Da får du bare øke volumet...

Mvh
    Incline
    Fair trade?

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Incline Vis post
    Se at vi blir "noe" uenige her Men skal fortsatt prøve å finne en løsning for deg. Det å legge bena "opp" på benken eller luften er IKKE en lur ting å gjøre da du øker sjangsen for skade i skuldrene betraktelig!

Men du kan kjøre decline smith foreksempel. Om du ikke får hverken benkpress eller hantelpress til å slite ut brystet ditt med 48kilos hantler, ja da tror jeg du har "bommet" litt Da kan du jo bare kjøre flies med 48 kilos hantlene om de ikke sliter deg ut!
    Er litt "rart" i mine øyne å påstå at men ikke blir sliten av øvelsen. Da får du lø på med supersett og kjøre helt til failure i 5sett med flies i skråbenk med 48kilos hantlene, om du ikke blir sliten i brystet av det så er det noe rart.. coffee

Kjører du intensivt nok da? Kjenner ingen som kan kjøre 2-3 sett på 10reps pluss, til failure i hantelpress uten mere en 20sek pause mellom settene UTEN å bli sliten i brystet Da får du bare øke volumet...

Mvh
    Incline
    Hehehe. Ser jeg formulerte meg litt klossete. Selvfølgelig kan 48,5 kg slite meg ut anyday, jeg mente ikke å fremstille megselv som en supermann.

Tingen er at jeg trener for tiden ganske styrkeorientert, dvs relativt få reps, og relativt lange pauser. Hadde jeg kjørt korte pauser og fler reps hadde jeg selvfølgelig blitt ødelagt .

Men får vel gå over til mye mer intensiv trening etter nyttår, da styrke ikke lenger blir så viktig for meg. Takker for hjelpen.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Med mindre du feiler på bunnen av benkpressen hadde jeg ikke kastet bort tid på volumbyggende øvelser som høyrep-flyes for st yrke. Om du ikke allerede gjør det kan du prøve å legge stangen død på brystet et lite halvsekund før du løfter, og prøve å gjøre dette uten å nappe/kaste. Da blir det tyngre på brystet skal du se .

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Med mindre du feiler på bunnen av benkpressen hadde jeg ikke kastet bort tid på volumbyggende øvelser som høyrep-flyes for st yrke. Om du ikke allerede gjør det kan du prøve å legge stangen død på brystet et lite halvsekund før du løfter, og prøve å gjøre dette uten å nappe/kaste. Da blir det tyngre på brystet skal du se .
    Gjør allerede det Men følte jeg fikk mye bedre kontakt idag når jeg fokuserte på det.

Tusen takk til alle som har hjulpet meg her!

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Med den styrken der gidder jeg ikke hjelpe deg. Du har god nok fremgang allerede.
    Sterke satan!

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Med den styrken der gidder jeg ikke hjelpe deg. Du har god nok fremgang allerede.
    Sterke satan!
    Hahaha... Cute <3

Silver Member Yvonne sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reaper Vis post
    Har hørt at å ligge i bru er den mest gjorte "feilen" i benkpress jeg da men.. Hvis du føler behov for å lette også korsryggen bra benken så er det rett og slett for tungt.. Men det er kanskje feil? Isåfall hvorfor?

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvonne Vis post
    Har hørt at å ligge i bru er den mest gjorte "feilen" i benkpress jeg da men.. Hvis du føler behov for å lette også korsryggen bra benken så er det rett og slett for tungt.. Men det er kanskje feil? Isåfall hvorfor?
    Går du inn på styrkeloft.no så ser du at dette er måten man skal løfte på i følge styrkeløftprinsipper
    Pissa og legga seg

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvonne Vis post
    Man skal ligge i bru, ræva og skuldra i benken.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Få stanga høyere mot halsen om du vil kjøre benkpress(mer ut med armene fra kroppen )

Men hvorfor ikke heller bytte ut benkpress og gå over til å kjøre brede dips istedet som brystøvelse.
    Det er etter min mening øvelse numero uno sammens med benkpress der man faktisk trenger benkpress og ikke aktiverer alt fra akilles til øyballene

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Få stanga høyere mot halsen om du vil kjøre benkpress(mer ut med armene fra kroppen )

Men hvorfor ikke heller bytte ut benkpress og gå over til å kjøre brede dips istedet som brystøvelse.
    Det er etter min mening øvelse numero uno sammens med benkpress der man faktisk trenger benkpress og ikke aktiverer alt fra akilles til øyballene
    Korriger meg om jeg tar feil her (höckert feks), men jeg tror det innebærer betydelig økt skaderisiko for skuldrene å heve stangen til sternum-nivå. Jo tettere albuene er til kroppen, desto mer heldig vinkel på cuff'en.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Korriger meg om jeg tar feil her (höckert feks), men jeg tror det innebærer betydelig økt skaderisiko for skuldrene å heve stangen til sternum-nivå. Jo tettere albuene er til kroppen, desto mer heldig vinkel på cuff'en.
    Trodde problemet var liten kontakt med brystet under løft , ved å kjøre albuene inntil kroppen så vil belastningen overføres til triceps.

Er vel bare å senke vekten til en vekt han kan utføre perfekte løft med i en teknikk der han faktisk bruker brystet og ikke alle andre muskler.

Men er det styrke og ikke vekst som er første prioritet så er det vel bare å fortsette i samme tralten og legge inn strkeløft style på program og hastighet osv

Høres jo ut som det går greit foreløpig

Kanskje litt westside style med kjettinger og strikk og kanskje litt planke på bryst osv kunne være verdt å prøve

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    gud for en deilig tråd!

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anders92 Vis post
    gud for en deilig tråd!

Hva ER det ? Må du kommentere absolut alt som blir skrevet?
    Pissa og legga seg

Udefinert Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lanoen Vis post
    Hva ER det ? Må du kommentere absolut alt som blir skrevet?
    Hva ER det ? Må du kommentere absolut alt Anders92 skriver?

()
    184 cm
    91 kg
    20 år

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Hehe, kom nettopp til å tenke på det. At eg kanskje skulle gi meg. Vil ikke at det skal virke som om eg driver noen heksejakt her ;-)

Blir bare litt frustrert av og til, av til synelatende innlegg uten mening!

Menne, når eg først har deg her! Skal du ikke fyre opp en treningslogg? Synes at det hadde gjort seg!
    Pissa og legga seg

Udefinert Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lanoen Vis post
    Menne, når eg først har deg her! Skal du ikke fyre opp en treningslogg? Synes at det hadde gjort seg!
    Blir kanskje logging her etter jul Kan ha det som nyttårsforsett
    Per dags dato nøyer jeg meg med den ganske så utslitte boka mi.
    184 cm
    91 kg
    20 år

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.