Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 71

Tråd: Hjælp, jeg skal trene:]

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1

Thumbs up Hjælp, jeg skal trene:]

Per nå svømmer jeg stort sett, 2-3 ganger i uken, mellom 40-100 lengder hver gang avhengig av hvor god tid jeg har etter jobb. Jeg spiser gjennomsnittlig 16-1700 kalorier om dagen, noen dager så lite som 1200 (når jeg er fryktelig matlei eller ikke rekker å få i meg noe særlig:/) og andre dager opptil 1750, aldri mer. Stort sett består inntaket av mest proteiner og litt fett, ikke så voldsomt mye karbohydrater - mellom 30-60 g om dagen på det meste.

Jeg går ikke merkbart ned i kilo desverre (noen hundre gram her og der iløpet av en uke, så litt opp, så litt ned osv.), men både ser og måler at jeg blir gradvis mindre. Jeg har sannsynligvis en hormonforstyrrelse som jeg skal få hjelp med hos legen siden det viser seg at det er dette som gjør at jeg blant annet holder på vann. Forhåpentligvis kommer vekttapet til å vise seg etterhvert - men nå vil jeg altså gjerne trene styrke.

Er det noen (kanskje spesielt av jentene her?) som har noen tips til en ekte noob om hva man bør begynne med både av øvelser og mengde, hvor hardt jeg skal gå ut osv.? Jeg har nå frem mot jul mulighet til å trene 2-3 timer, 3 ganger i uken hvorav den ene gangen definitivt vil være svømming. Ellers vil jeg gjerne være forsiktig med løping for å ikke ødelegge knær og ledd fordi jeg er rimelig stor. Jeg har dog veldig sterke bein og en god rygg, såpass har jeg skjønt Jeg er den som løfter de tunge tingene når jeg og typen flytter, for å si det sånn.

Sånn uten å ha prøvd, men bare lest her inne og sett på videoer synes jeg styrkeløft ser dritheftig ut, og har en hemmelig drøm om å prøve meg på det. Ellers vil jeg egentlig gjerne både gå ned i vekt (eller fett) og gjerne få muskler også. Er ikke redd for å prøve noe, hverken i matvei eller treningsvei, så lenge det ikke er så ekstremt at man bør ha en sinnslidelse for å få det til :]
    "Smerte er bare en følelse..."

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    For en såpass fersk utøver er det ingen grunn til å ty til avansert programmering. Du kan klare deg i massevis på relativt banale lineære greier, feks "Stronglifts 5x5" eller "Jim Wendler 531". Google it!
    (du kan finne sider på nett med innebygget regneark som forteller deg hva du skal løfte hver uke)

Velkommen til styrkeløft!
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    I will google it! og takk Skal prøve meg for første gang imorgen, kommer til å se ut som en skikkelig Bambi på isen. Heldigvis får jeg hjelp av et stødig eksemplar

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    jeg ville kjørt en tung økt med styrke + 1-2 sirkeltreninger. TRikset med sirkeltrening er at du virkelig må kunne presse deg selv for å få fult utbytte.

tung styrke bør du kjøre etter en "tilvenningsperiode" dersom du er ganske fersk i styrkeverdenen. Tilvenningsperioden bør bestå av litt lavere vekt og flere reps, fokus på teknikk. Tung styrketrening bør utfører som f.eks 1- 6 reps x 5-6 serier. Få repetisjoner fordi det er såpass tungt at du ikke KAN klare flere reps, ikke fordi du velger å slutte etter x antall reps.

forslag til en økt:
    oppvarming: enten stepups på benk eller dype knebøy: 20-25 reps. x 2-3 serier.
    styrkedel: 1-6 reps x 5-6 serier av følgende: markløft, beinpress, benkpress, militærpress.
    4 stykk baseøvelser.. om du så har lyst kan du hive på noen jåleøvelser etterpå a.la - bulgarsk utfall, facepulls, armer o.l Da kan du evt kjøre 10-12 reps

sirkeltrening (mitt prgram..)
    kjører 3 øvelser i strekk - så en liten pause og gjentar de samme tre øvelsene. totalt 3 set på hver øvelse

1. hacklift 20 reps
    2. gående utfall med vekter
    3. hopp på benk 30 reps/ 1 min

4. Dips (evt med assist)
    5. hantelsving/"kast/
    6. vekselroing Vekselroing | Aktiv Trening

7. Hip thrusts
    8. burpees (med skikkelige pushups!)
    9. kroppshevning i slynger

og 1-2 økter med kondisjon/ generell aktivitet
    - svømming
    - gange
    - jogging
    - bakkespurter
    - fjelltur
    - SYKKEL!!!!
    osv...
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Tusen takk jenta_a! Jeg er såpass at jeg ikke vet hva alle disse tingene er engang, så jeg skal ta meg litt tid ikveld til å google de ulike øvelsene. Sirkeltreningen virker bra, da rekker jeg ikke å kjede meg/gå lei. Jeg kan bli litt rastløs, spesielt når jeg gjør det samme over tid - svømming er en trening i tålmodighet:P Sykling har jeg alltid likt, så mot sommeren bytter jeg sikkert ut svømming mot sykling Får finne meg et sted å bo som ikke ligger i ghettoen, så kanskje jeg får beholde sykkelen også

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    mine sykkler står trygt på soverommet...

The blogg =)

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Eneste er, selvsagt, at sirkeltrening har 0 relevans for styrkeløft.

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Eneste er, selvsagt, at sirkeltrening har 0 relevans for styrkeløft.
    Hva vil sirkeltreningen evt bidra med? Om det er en effektiv (nå høres jeg veldig lat ut) måte å komme i form på så prøver jeg gjerne, eller for litt avveksling. Men om jeg får samme treningseffekt av å gjøre det du foreslo er det kanskje ikke noe poeng?

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sirkeltrening kan være "gøy" og hvis du gjør det med venninner og pusher hverandre så kan det være "sosialt", i den grad det motiverer deg mer. Det kan også by på "kondis" og "forbrenning".

Men når det gjelder å bli sterk har det ingenting for seg å gjøre maraton av øvelser som ikke gjør deg sterkere i hovedøvelsene. Skal du bli styrkeløfter må du nesten trene som en styrkeløfter. Hadde sirkeltrening vært vinneroppskriften der så hadde alle styrkeløftere gjort burpees og situps i ring.

Du må nesten velge om du vil bli:

1) Styrkeløfter (muskler og sterk)

eller

2) Slankemaniker (kondis, sirkel, gulrot + light kesamdip)

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Hehe, light kesamdip er ikke noe for meg;o Jeg trodde i utgangspunktet jeg bare ville bli slankere, men det er juks og løgn. Jeg vil bli stor og sterk. YEAH. Så da. Jeg velger nummer 1!

MHG
    MHG er aktiv nå
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Hurra for styrkeløft!

5x5 eller 531 vil sikkert fungere helt greit ganske lenge I tillegg kan du prøve den tredagersmengden som ligger ute på denne nettsiden under "mengdetreningsprogram" link
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Da er det jo bare å bli soulsister med MHG. Hun er en premiert styrkeløfter, og i følge usikre vitner er hun også jente!

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Nå er det ikke slik at styrkeløfttrening er det ideelle mtp. muskeltilvekst, selv om Vio fremstiller det slik. Da hadde kråps bygnerne trent slik. Nå er det vel uansett ikke ønskelig med all verdens muskler uansett, men heller operativ styrke. Det får du jo med styrkeløft.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    Hurra for styrkeløft!

5x5 eller 531 vil sikkert fungere helt greit ganske lenge I tillegg kan du prøve den tredagersmengden som ligger ute på denne nettsiden under "mengdetreningsprogram" link
    Det er altså mengdetreningsprogrammet jeg bør se på, ikke den som heter nybegynner? Jeg så nemlig på den og fikk helt angst når jeg så tallet "90 kg". Holy crap! haha. Men jeg kanskje bare ser feil på skjemaet? Hva er egentlig mye og lite osv. på de ulike øvelsene? Kult at du er styrkeløfter forresten! Har du lagt ut videoer?

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Haugevis! youtubekanal

Du må inn og stille på maksvektene dine. Se øverst i høyre hjørne. Når du stiller på dem, endres treningsvektene. Hvis du ikke vet hva maksene dine er, må du teste. Husk at bøy skal til godkjent dybde (hofte under knær) og benkpress skal utføres med markert stopp på brystet.

Nybegynnerprogrammet er et oppkjøringsprogram, og du trenger ikke oppkjøring med mindre du skal prøve å stille på stevne eller har veldig lyst å toppe formen til makstesting. Det du trenger, er mengdetrening

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Ah, da er jeg litt mer med. De har jo delt det opp i farger og alt mulig, så autister som meg skal skjønne forskjell;D Ble livredd der et øyeblikk. Jeg sitter og titter på videoene dine nå, er fadermeg mektig imponert! Generelt spørsmål, om jeg ønsker hjelp med å gjøre det riktig osv., er det sånn at en "vanlig PT" vil kunne hjelpe meg med dette, eller burde jeg stikke inn til byen (Stockholm) og få hjelp av noen som driver med styrkeløft for å kunne gjennomføre dette?

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg ville defintivt tatt kontakt med en klubb. Når det gjelder å bli sterkest mulig, så er definitivt kompetansen størst i klubbene. I tillegg er de stort sett mye flinkere på teknikk også

for eksempel her!

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Åh! Takker for linken, de ligger 2 stasjoner med pendeltoget fra jobben. Ikke var det dyrt heller, og jeg ser at det er damer som trener der også. Det er kult Skal ta meg en tur dit allerede neste uke jeg tenker jeg, så prøver jeg meg litt frem så lenge!

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Hurra! Forventer fyldig rapport!

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Har mailet de på SAK for å høre om det er muligheter for en guidet tour, og er ellers på gang med en tur til den vanlige svømmehallen/treningssenteret ikveld med støttekontakt. Skal se hvor svak jeg -egentlig- er:] Om du skulle synse, hva mener du om at jeg begynner med dette såpass tidlig i vektnedgangen? Jeg er fortsatt på over 100 kg og det går veldig sakte med kiloene for øyeblikket - visse uker går jeg tilogmed opp i vekt. Det skal sies at jeg er ganske kompakt med brede skuldre og sterke bein, når jeg spilte fotball 6 ganger i uken + løp/syklet noen mil, veide jeg mellom 70 og 75 kg.

Altså har jeg aldri vært en liten rusbrusjente og sikter heller ikke mot å bli det. Jeg driter i hva evt. folk synes om hvordan jeg tar meg ut når jeg likevel er der for å komme i form, men tenker mer på hvordan kroppen tåler belastningen? Og hva bør jeg evt. skaffe meg av utstyr om det viser seg at jeg vil drive med dette srszly?:]

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Så lenge kroppen føles bra er det ikke noe problem. Ingen av styrkeløftøvelsene er ting man ikke kan gjøre med noen kg ekstra. (I såfall ville en del hatt et provlem ) Jeg ville bare satt igang med trening med en gang, Boss-Lady på forumet for eksempel, har jo hatt veldig gode resultater av å bare sette igang med ordentlig styrkeløftprogram uten egentlig noen større kostholdsjusteringer.

For trening, er det fint å kjøpe seg et par sko uten demping. Jeg ødela to par med aerobicsko før jeg lærte, og det skal ikke mye vekt på stangen før belastningen på skoene blir veldig høy.
    Knebøy/benkpress:

Markløft:

Egne knebøysko er ikke et must, men flate/udempede sko er et absolutt must.

Knevarmere synes jeg personlig er et must, og er både behagelig og skadeforebyggende. Tommy Kono er favoritten. Rehband er også bra greier. I tillegg er det greit med et styrkeløftbelte til tunge løft. Dette kan det også være man har til utlån i klubben. Håndleddsstøtter er også kjekt å ha.

Om du skal satse på konkurranser, trenger du i utgangspunktet bare en styrkeløftsinglet. Jeg synes brytedrakter er finest, for de er ikke så shiny og går lenger ned på lårene. Av typen sånn:

Om du skal løfte med utstyr bruker du likevel en slik singlet til benkpress, så denne må du ha uansett.

Skal du løfte med utstyr trenger du også en knebøydrakt, knebind, en benkpresskjorte og ev.en markløftdrakt hvis du ikke bruker bøydrakten. Her er det et stort bruktmarked, så jeg ville forhørt meg med klubben eventuelt.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Teknikkveiledning får du på stronglifts.com

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Tusen takk for flott svar igjen, MHG Gleder meg til ikveld, jeg! (tro meg, for mindre enn 3 måneder siden hadde jeg bare ledd av meg selv om jeg prøvde å tenke noe sånt).

Har vært innom der, McBain, blant annet fant jeg den oppskriften som vio viste til - det virker som en side jeg skjønner noenlunde selv om jeg er totalt noob, så jeg fortsetter å lese der imellom jobbøktene. Virker kjempebra! Takkær!

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    jeg bruker slike:

kanskje derfor jeg er så "svak" :O

The blogg =)

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Du kan forsikre deg om at du lett banker meg ihvertfall! Men de var fine!

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Du må nesten velge om du vil bli:

1) Styrkeløfter (muskler og sterk)

eller

2) Slankemaniker (kondis, sirkel, gulrot + light kesamdip)
    MÅ man det? Er det ikke mulig å satse på å ha god kondis, bra spenst og være sterk og smidig?
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Du kan satse på alt samtidig, men da ender du opp som en crossfiter, som ikke er god til noe som helst, bare jevnt middelmådig over hele linjen uten stor fremgang verken i styrke eller kondis. Fremgang skaper mestringsfølelse, som igjen skaper motivasjon til å fortsette.

Styrkeløftere har forøvrig stort sett veldig bra spenst

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Tja... Jeg presterte å løfte 4x 80 kg i mark i dag! Og i går tilbakela jeg 15 km på 1 t 19 min... Så jo- det går ann å være allsidig;-)

The blogg =)

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    4x80 er jo ikke mye i forhold til hvor du ville ligge dersom du kun satset på styrke.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Damen min tok 90kg i markløft første gang hun prøvde, med en kroppsvekt på 55kg. Og da var hun også ballettdanser. Det er ikke ment å ta noe bort i fra 4x80. Det er absolutt ikke dårlig! Men som MHG sier så blir man ikke spektakulær innen noen spesiell gren om man ikke spesialiserer seg litt. Det finnes tross alt jenter som marker over 200kg. Selv løper jeg 3000m på 11 minutter uten sko på føttene uten å ha trent noe særlig på det, og det synes jeg er helt ok for en styrkeløfter på drøyt 100kg .

Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Damen min tok 90kg i markløft første gang hun prøvde, med en kroppsvekt på 55kg. Og da var hun også ballettdanser. Det er ikke ment å ta noe bort i fra 4x80. Det er absolutt ikke dårlig! Men som MHG sier så blir man ikke spektakulær innen noen spesiell gren om man ikke spesialiserer seg litt. Det finnes tross alt jenter som marker over 200kg. Selv løper jeg 3000m på 11 minutter uten sko på føttene uten å ha trent noe særlig på det, og det synes jeg er helt ok for en styrkeløfter på drøyt 100kg .
    Hvor mye tar hun nå?

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vrimmel Vis post
    4x80 er jo ikke mye i forhold til hvor du ville ligge dersom du kun satset på styrke.
    med tanke på at jeg veier 50 kg så er 80 ganske mye... Trodde jeg :*) mn joda, skal msn bli god på noe må man fokusere på d en vil satse på. Poenget mitt var verr at når målet er å komme i bedre form er det bare bra md variasjon og allsidighet.

The blogg =)

Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Jeg holder med MHG i at det er bedre å satse på et hovedfelt. Man får ikke veldig gode resultater om man skal satse på for mye på en gang.

Gladgutt! Elonar sin avatar
    Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Nå har du trent såpass lite fra før, at det på ingen måte gjør noe om du tester ut litt forskjellig i begynnelsen. Da finner du fort ut hva du liker best, og du vil ha fremgang på begge deler uansett.
    Jeg ville som nevnt testet ut litt forskjellig for å finne ut hva du liker, før du bestemmer deg for å satse på en bestemt ting.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Det beste med alt sammen er at jeg har utviklet en dyp kjærlighet for NORMALE sinnsfriske mennesker.

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Du kan satse på alt samtidig, men da ender du opp som en crossfiter, som ikke er god til noe som helst, bare jevnt middelmådig over hele linjen uten stor fremgang verken i styrke eller kondis.
    "Bare en cross-fit'er"??? Jeg har drevet ensidig styrke og ensidig kondis i perioder og kombinert det hele, og min erfaring er at kondis aldri har ødelagt for styrke eller omvendt! Tvert i mot har jeg irritert meg over totalt manglende kondis i perioder med bare styrketrening og dalende styrke i kondisperioder. I tillegg føler jeg f.eks at mark går mye letter med veldig god kondis, her snakker vi om 95% av makspuls på noen få sekunder. Ja jeg vet det er anaerob, så jeg trener endel sprint. I tillegg hjelper tung bøy på løpsøkonomi og spenst.

Nå er jeg under kategorien mosjonist så jeg skal ikke skryte på meg å være drit-sprek eller styggsterk. Men jeg løper fra de aller fleste på gymmen og har sett bare en person hittil som har løfter tyngre enn meg i mark og bøy. Og da snakker vi om folk som trener mye mer enn meg. Og er halvparten så gammel som meg.

Selvsagt kjenner jeg dem som er større og sterkere enn meg, og som du sier er de veldig spesifikke på treningen, i tillegg så bor de på gymmen og bruker sikkert mer enn 4 ganger så mye tid på trening som meg. Og konkurrerer du i bygging eller styrke så er selvsagt dette måten å gjøre det på. Men ser for meg at hvis disse hadde brukt bare en liten brøkdel av treningen på kondis så hadde de fremdeles vært 95% like sterk og 100 ganger bedre kondis. Som kompisen som i går persa med 200 i bøy og tar heisen fordi han ikke klarer å gå trapper mye av tiden. Selv tar jeg mindre i bøy, men til gjengjeld løper jeg alltid trappene 2 trinn om gangen og er såvidt litt andpusten etter 5-6 etasjer. Han hadde vært død etter 2 etasjer...

Så det spørs selvsagt hva du er ute etter, selv synes jeg ikke crossfit'erne kan beskrives som at de ikke er gode til noe som helst. Tvert i mot så er de gode i alt, på bekostning av å være kjempegod i bare en ting.
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    TOMATO TAMATO.

Det å ha delt kondisjon- og styrketrening er ikke crossfit. Crossfit er en egen treningsform hvor styrke og kondisjon trenes samtidig.

Jeg har blitt en middels løper nå etter 8-9 mnd med ca. 45 min på 10 km. Jeg benker ca. 200 kilo og tar 43 chins. Hadde jeg droppet styrketreningen hadde jeg nok allerede vært under 40 min. Styrketreningen hemmer ikke kondisjonen i seg selv, men den medfører tidsbruk og restitusjon på noe som ikke gagner kondisjonen og den medfører at jeg stadig har 30 kg for tung kropp sammenliknet med rene løpere på min høyde. Styrketapet har vært nærmest insignifikant, men det er i hvert fall ingen forbedring av styrken, noe jeg kanskje ville hatt ellers.

Men, er grunnleggende enig med deg. Trener jo for universal atletisme selv. Jeg er dog usikker på om Crossfit er veien å gå ifht. optimal stimuli for utvikling.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Joda, jeg er enig selv. Hadde jeg satset på lang- og mellomdistanse som da jeg var friidrettsutøver i tenårene og veide 56kg så hadde jeg nok fortsatt løpt rundt 9 mins på 3km. Den gang følte jeg meg også rimelig rå som benket 25kg.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Joda, jeg er enig selv. Hadde jeg satset på lang- og mellomdistanse som da jeg var friidrettsutøver i tenårene og veide 56kg så hadde jeg nok fortsatt løpt rundt 9 mins på 3km. Den gang følte jeg meg også rimelig rå som benket 25kg.
    Kom til å tenke på førstegangstjenesten med mye oppklaringspatruljer og fjas med alt for tunge sekker. De verste kondisspirene knakk jo sammen, ettersom de kun var egnet til å bære egen kroppsvekt. Så det ble opp til anleggsmaskinene (som gjorde det dårligere på 3000m) å dra lasset. Bokstavelig talt.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Hehe, ja.. jeg var jo i luftvern. Selv knakk jeg løyperekorden på 3000m i Rusta leir (jeg løp 3000m i Bjarg IL på den tiden), en rekord som imidlertid ble slått med noen sekunder ganske snart etterpå av Gunnar Eidsheim, en kompis som også har løpt i junior-NM på 800m og trente sammen med Vebjørn Rodal. Jeg var imidlertid ikke i stand til å bære utstyret mitt i felten, som var hoveddelen av en slags portabel sam-site. Den veide vel 25-30kg, og hvis jeg først hadde satt meg på huk eller kne måtte jeg ha hjelp til å reise meg igjen!

Medlem fryd sin avatar
    Ble medlem
    11-2011
    Alder
    26
    Blog Entries
    1
    Jeg har vært skikkelig rørete denne uken og ikke trent i det hele tatt, har hatt to runder med lungebetennelse i år og trodde en stund jeg var på runde tre nå, med skiiiikkelig vondt å puste og høy feber. Men nå begynner det å slippe, så neste uke skal jeg prøve igjen Jeg måtte utsette turen til SAK - de har forresten ikke svart på mail eller telefon Forøvrig tenkte jeg å finne et litt freshere treningssenter i området, vet at SATS er dobbelt så dyrt som de andre som finnes her (Fitness24 og Friskis og Svettis), men det er kanskje verdt det, vi får ihvertfall "friskvårdsbidrag" på jobben så det blir ganske billig likevel

Jeg kommer nok til å prøve litt ulike ting, men synes det har vært gøy hittil med styrketrening og svømming, så fortsetter med begge deler. Jogging og sånn... not so much;S

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    TOMATO TAMATO.

Det å ha delt kondisjon- og styrketrening er ikke crossfit. Crossfit er en egen treningsform hvor styrke og kondisjon trenes samtidig.

Jeg har blitt en middels løper nå etter 8-9 mnd med ca. 45 min på 10 km. Jeg benker ca. 200 kilo og tar 43 chins. Hadde jeg droppet styrketreningen hadde jeg nok allerede vært under 40 min. Styrketreningen hemmer ikke kondisjonen i seg selv, men den medfører tidsbruk og restitusjon på noe som ikke gagner kondisjonen og den medfører at jeg stadig har 30 kg for tung kropp sammenliknet med rene løpere på min høyde. Styrketapet har vært nærmest insignifikant, men det er i hvert fall ingen forbedring av styrken, noe jeg kanskje ville hatt ellers.

Men, er grunnleggende enig med deg. Trener jo for universal atletisme selv. Jeg er dog usikker på om Crossfit er veien å gå ifht. optimal stimuli for utvikling.
    Jeg tenker: Det er mange veier til Rom!

43 chins??? SATAN!! :-D

Uansett så har du med 45 min på 10 km (ca samme som meg) en bra kondisjon og hadde du brukt tiden på bare løping ville du økt O2, løpsteknikk/løpsøkonomi, men minket i vekt og dermed så ville de få 5 minuttene kostet deg alt for mye den tid du ikke satser på løping.

Det jeg imidlertid ser er at det er masse sterke folk som sannsynligvis ikke engang klarer å gjennomføre en 10 km i det hele tatt! Og kanskje måtte bruke 20 minutter på en 3km og deretter ville vært fullstendig gåen. Ofte, men ikke alltid så har også disse en hengebuk og jeg mistenker at mange er mer livredd for å miste 30 gram muskler enn de er bekymret for sine 20 kg overvekt... I bunn og grunn er det ingen unnskyldning at man trener masse/styrke det å fullstendig gi faan i å ha noen form for kondisjon. Alle kan ta en skoa/skia/sykkelen/romaskinen fatt en time i uka uten at det ødelegger for en!

Mistenker Vio for å tyvtrene løping en og annen gang.. :-P Men tror nok sikkert han også trener såpass riktig at han får uttelling løpsmessig. Når du har svære muskler og tar 3k på 11 min så MÅ du ha et bra O2-opptak. Og bra løpsøkonomi. og bra teknikk.
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Du kan satse på alt samtidig, men da ender du opp som en crossfiter, som ikke er god til noe som helst, bare jevnt middelmådig over hele linjen uten stor fremgang verken i styrke eller kondis. Fremgang skaper mestringsfølelse, som igjen skaper motivasjon til å fortsette.

Styrkeløftere har forøvrig stort sett veldig bra spenst
    Tror ikke du har fulgt helt med i timen om du sier det! Jeg har sett det stikk motsatte - de fleste Crossfiterene som er seriøse i Bergen er sterke nok til å nå NM-kravene i vektløfting uten spesiell fokus på det, og drar ganske heavy mark. Og de er rimelig kjappe på løping, er nok flere der som hadde havnet rundt 40 tallet på 10km.

Selv har jeg løpt mindre og fått bedre kondisjon etter jeg begynte på Crossfit - jeg går ned i fett% og vekt samtidig som jeg går opp i styrke. Motstrider igjen det du sier med at Crossfitere ikke er gode til noe som helst

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bajazz Vis post
    Jeg tenker: Det er mange veier til Rom!

43 chins??? SATAN!! :-D

Uansett så har du med 45 min på 10 km (ca samme som meg) en bra kondisjon og hadde du brukt tiden på bare løping ville du økt O2, løpsteknikk/løpsøkonomi, men minket i vekt og dermed så ville de få 5 minuttene kostet deg alt for mye den tid du ikke satser på løping.

Det jeg imidlertid ser er at det er masse sterke folk som sannsynligvis ikke engang klarer å gjennomføre en 10 km i det hele tatt! Og kanskje måtte bruke 20 minutter på en 3km og deretter ville vært fullstendig gåen. Ofte, men ikke alltid så har også disse en hengebuk og jeg mistenker at mange er mer livredd for å miste 30 gram muskler enn de er bekymret for sine 20 kg overvekt... I bunn og grunn er det ingen unnskyldning at man trener masse/styrke det å fullstendig gi faan i å ha noen form for kondisjon. Alle kan ta en skoa/skia/sykkelen/romaskinen fatt en time i uka uten at det ødelegger for en!

Mistenker Vio for å tyvtrene løping en og annen gang.. :-P Men tror nok sikkert han også trener såpass riktig at han får uttelling løpsmessig. Når du har svære muskler og tar 3k på 11 min så MÅ du ha et bra O2-opptak. Og bra løpsøkonomi. og bra teknikk.
    Jeg mistenker ikke Vio for å tyvtrene løping...Dette er mange år og mange kilo siden Nå rugger han bortover i 8 km/t

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Big Boy Vis post
    Selv har jeg løpt mindre og fått bedre kondisjon etter jeg begynte på Crossfit - jeg går ned i fett% og vekt samtidig som jeg går opp i styrke. Motstrider igjen det du sier med at Crossfitere ikke er gode til noe som helst
    At du har gått fra dårlig til mindre dårlig i noe motstrider vel ingenting

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Jeg mistenker ikke Vio for å tyvtrene løping...Dette er mange år og mange kilo siden Nå rugger han bortover i 8 km/t
    Pleier å holde 12-13km/t på møllen når jeg jogger 2-4km :I. Tok 1km på ca 16 km/t i snittfart en gang, og da begynte jeg å kjenne det mot slutten. Vi kan filme 1km-sprint og sammenlikne! hehe . Husk at jeg er 1 meter høyere enn deg også.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Vel, knebøyjostein har løpt 800 meter med snittfart på over 24 km/t

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Ja, det er jo det jeg sier - det er ikke nødvendig å jogge noensinne for å klare å løpe under 4mins på kilometeren. Det er et absolutt minimum som bør forventes av et menneske som har lært seg å stå oppreist.
    Litt avhengig av dagsform så merker jeg at det er et sted rundt 13km/t hvor det går en grense fra en fart jeg kan holde i det uendelige kontra her har jeg noen km på tanken og så er det tomt. 10km/t er litt som å benke 50kg.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Én kilometer ja. Men ikke flere

Hadde vært interessant med en tikilometer med hele FP

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg er veldig lite interessert i å løpe 10km. Joggingen min er bare av typen 'lett' 2-3km et par ganger i uken for å senke stresshormonresponsen. Vil ikke gjøre noe som går ut over den egentlige treningen. Strengt tatt vil jeg ikke kalle å jogge for trening i det hele tatt. Hvis 70-åringer som har hatt 2 hjerteinfarkt kan gjøre det så er det ikke trening.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Jeg er veldig lite interessert i å løpe 10km. Joggingen min er bare av typen 'lett' 2-3km et par ganger i uken for å senke stresshormonresponsen. Vil ikke gjøre noe som går ut over den egentlige treningen. Strengt tatt vil jeg ikke kalle å jogge for trening i det hele tatt. Hvis 70-åringer som har hatt 2 hjerteinfarkt kan gjøre det så er det ikke trening.
    Hjertepasienter har større utbytte av høyintensitetstrening fremfor mer moderate løsninger. Styrkeløft er jo en enkel idrett å delta på for en senior. Man blir jo knapt svett.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Skal du trene i dag?
    By LurePer in forum OT
    Svar: 30
    Nyeste innlegg: 17-01-08, 13:45
  2. Når skal man trene?
    By Sander64 in forum Trening
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 24-10-05, 19:15
  3. Hjelp til når jeg skal trene :)
    By Sander64 in forum Trening