link til artikkel
Hjertesukk om NM i Strongman (18.8.2006)
For en tid tilbake viste TV2 NM i "Strongman". Bjørn Andreas Bull-Hansen har selv deltatt i Strongman og er kritisk til miljøets holdning til doping. Han deler sine synspunker og erfaringer med antidoping.no's lesere i kronikken:
”Norges sterkeste mann” – et anabolt sirkus
B. Andreas Bull-Hansen
forfatter
”Norges sterkeste mann” – et anabolt sirkus
I gamle dager reiste sterke menn rundt med sirkus. De løftet tunge ting og trakk vogner med tennene. De tok imot kanonkuler med magen og underholdt folk som likte å se på slikt. I dag ser vi sterke menn på TV2. De av oss som fulgte kolossene på skjermen, kunne lett bli imponert av hvor store bildekk de kunne velte. De løftet tunge steiner og gikk rundt med flere hundre kilo på skuldrene. I følge kommentatoren var disse karene blant Norges største idrettsmenn.
Jeg skulle gjerne skrevet under på et slikt utsagn, hadde det vært sagt med et aldri så lite forbehold: Disse karene er blant Norges største idrettsmenn når det ikke dopingtestes.
Jeg har selv vært med i Norges sterkeste mann. Det var i 1994. Jeg vant faktisk øvelsen ”å bære stor, tung stein veldig langt”. Men da jeg etter første konkurransedag nærmest ble påtvunget ”velmente” råd om hvilke dopingmidler jeg, som bare var en junior-styrkeløfter på ”usle” 90 kg, burde bruke, dro jeg hjem. Arrangøren ble forarget, men jeg svarte som sant var at jeg ikke syntes noe om å konkurrere i et slikt miljø.
Det er liten grunn til å tro at ting er annerledes i dag. Det trengs ikke veldig stor treningsforståelse for å se at doping er en del av hverdagen for mange, hvis ikke de fleste av deltagerne i Norges sterkeste mann. Strongman-sporten er ikke underlagt Norges idrettsforbund, og det er derfor arrangøren som bestemmer om det skal tas dopingprøver eller ikke. Svend ”Viking” Karlsen, som både er deltager og medarrangør og for øvrig selv tatt i doping, har så langt ikke ønsket å svare på mine spørsmål i denne sammenhengen, men Antidoping Norge kan bekrefte at de ikke er blitt invitert til arrangementet.
TV2 bør kritiseres for å sende et show som Norges sterkeste mann. De bør kritiseres fordi utøverne i Norges sterkeste mann gjør krav på en tittel de ikke fortjener, og de bør kritiseres fordi de indirekte støtter opp under en industri og en livsstil som går på liv og helse løs.
Det sistnevnte er vel dokumentert. Anabole steroider kan gi skade i den delen av hjernen som kontrollerer agressiviteten. Indre organer vokser som følge av veksthormoner, og faren for hjerteinfarkt øker betraktelig. Andre bivirkninger er væskeopphopning i kroppen, leverskade, impotens, krympende testikler og nedsatt fruktbarhet. Men de mest alvorlige bivirkningene er kanskje de psykiske. I Göteborg finnes det en spesialklinikk for behandling av dopingbrukere. Det sies at behandlingen er komplisert fordi brukere av dopingmidler ofte utvikler et komplekst mentalt sykdomsbilde.
Når jeg hevder at utøverne i Norges sterkeste mann gjør krav på en tittel de ikke fortjener, provoserer jeg kanskje mange. Men det er greit for meg, som styrkeløfter er jeg allerede provosert av TV2s ukritiske fremvisning av dette anabole sirkuset. For det er et paradoks at man ikke vil finne Norges sterkeste mann blant deltagerne i ”Norges sterkeste mann”. Norges sterkeste mann finner vi på pallen i NM i styrkeløft. Vi i Norge er så heldige at vi har klart å fostre løftere i verdensklassen, men pga medias ignorante holdning er det få som vet om dem. Blant dagens styrkeløftere vil jeg spesielt trekke frem Frode Rui og Asbjørn Randen, idrettsutøvere som jevnt og trutt løfter rundt 400 kg i knebøy og omlag 250 kg i benkpress. For de uinnvidde kan det sies at dette er astronomiske belastninger. Selv de mest dopede ”strongmen” er aldri i nærheten av slike vekter.
Norges styrkeløftforbund ønsker ingen befatning med strongman-show så lenge arrangøren ikke bringer ”sporten” inn under Norges idrettsforbund og lar utøverne delta på like (og dopingtestede) vilkår som styrkeløfterne. For styrkeløftere er det en plage å stadig bli assosiert med strongmen og deres lemfeldige holdning til doping. For øvrig vil jeg nevne at styrkeløftsportens motto er ”Sterk, blid og dopingfri”, og at vi her i Fredrikstad har en utmerket klubb, Fredrikstad Styrkeløftklubb, med flere aktive utøvere.
Den triste sannheten er at Norges sterkeste mann er toppen av et isfjell som stadig vokser seg større. Doping er unektelig et problem i den organiserte idretten, men det er i den uorganiserte idretten at det store forbruket skjer. Det er på helsestudioene rundt omkring at folk eksperimenterer seg frem med forskjellige midler, at det er her man ser de største skadevirkningene. De av oss som har trent med vekter i flere år, kan nærmest lukte dopingen når vi kommer inn på et helsestudio. For mange, særlig unge gutter, gjelder det å få seg store muskler før sommersesongen, og få har selvdisiplin og viljestyrke nok til å oppnå dette ved hjelp av riktig kosthold og trening. Selv pleier jeg å si at doperne har ”kjøpemuskler”. I løpet av noen få måneder kan en skranten unggutt utvikle seg til et anabolt monster, komplett med strekkmerker og kviser store som byller. De fleste hevder at man ikke kan bli avhengig av steroider, men når kuren er over, krymper kjøpemusklene, og dermed er det i gang med enda en kur, og enda en osv.
Den 6. januar skrev Aftenposten om tidobling av dopingbeslag. Statistikken forteller oss at en vesentlig andel av menn/gutter som trener med vekter, bruker eller har brukt dopingmidler. Ingenting tyder på at utviklingen skal snu. Kroppsidealet er minst like nådeløst for gutter som for jenter. Det gjelder å ha ”vaskebrettmage” og store bicepser, noe som faktisk er en kroppslig selvmotsigelse. Doping er et samfunnsproblem, og regjeringen bør snarest kriminalisere ervervelse og bruk av dopingmidler. I Sverige ble dette gjennomført allerede i 1998. Jeg ser ingen grunn til at Norge skal være dårligere.
Når TV2 velger å sende et arrangement som Norges sterkeste mann i beste sendetid, bidrar de til å bygge opp under en holdning som sier at det er greit å bruke doping. Videre kan man spørre seg hvorfor de dekker et sirkusshow uten noen som helst idrettslig forankring, når de knapt gidder å ofre et minutts sendetid på NM i styrkeløft, hvor de virkelige kraftatletene utfolder seg.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat