Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Hjertet og lungene.

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003

Hjertet og lungene.

Hjertet er den viktigste muskelen vi har, og som alle andre muskler så vil vel også denne vokse etter som vi trener? Etter en liten samtale med en kammerat, så ble jeg oppmerksom på hvor viktig hjertet egentlig er for muskel trening. Om en bare trener anerbot, så vil hjertet bli så sterkt at slag volumet vil bli mindre. Om en skulle trene for mye, så kan volumet bli så lite at hjertet ikke får presset blod ut i kroppen. Eller er det feil? Jeg skjønner da at det må aerob trening til, for å kunne øke volumet på hjertet. (Da det sikkert ikke finnes noen måte å tøye hjertet på)? Jeg lurer litt på hvordan dere ser på dette, og hva ville dere annbefale av aerob trening, for å øke volumet?

En annen ting jeg har tenkt litt på, er lungene. Større lungekapasitet er vel ikke akkurat å forakte? Hvorfor er det bedre å ha større lunger, enn mindre lunger? Og hvordan skal en trene, for å kunne øke volumet på lungene.

En tredje ting. Heh. Kapitilærårer. Ved ~tolv reppitisjoner vil det bli dannet flere kapitilærer i musklene. Vil det si at det blir lettere for musklene å ta opp blod? Ville det ikke da være ideélt å trene med rundt tolv repper?

Det hadde vært flott om dere kunne kommet med noen innspill på disse punktene, da jeg er helt grønn på dette.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    en fysioterepeut sa til meg at for å bygge maksimalt med muskelvolum: tren 12-15 reps, pausetider mellom 1-2 min. dette skulle bygge flest mulig kapilærårer eller noe sånt og gi best volumøkning...?
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY
    en fysioterepeut sa til meg at for å bygge maksimalt med muskelvolum: tren 12-15 reps, pausetider mellom 1-2 min. dette skulle bygge flest mulig kapilærårer eller noe sånt og gi best volumøkning...?
    Det synes jeg var litt enkel forklaring. Det mange faktorer som spiller inn her. Alder, kosthold, erfaring, gener.. for å nevne noen.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003

Re: Hjertet og lungene.

Sitat Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
    Hjertet er den viktigste muskelen vi har, og som alle andre muskler så vil vel også denne vokse etter som vi trener? Etter en liten samtale med en kammerat, så ble jeg oppmerksom på hvor viktig hjertet egentlig er for muskel trening. Om en bare trener anerbot, så vil hjertet bli så sterkt at slag volumet vil bli mindre. Om en skulle trene for mye, så kan volumet bli så lite at hjertet ikke får presset blod ut i kroppen. Eller er det feil? Jeg skjønner da at det må aerob trening til, for å kunne øke volumet på hjertet. (Da det sikkert ikke finnes noen måte å tøye hjertet på)? Jeg lurer litt på hvordan dere ser på dette, og hva ville dere annbefale av aerob trening, for å øke volumet?

En annen ting jeg har tenkt litt på, er lungene. Større lungekapasitet er vel ikke akkurat å forakte? Hvorfor er det bedre å ha større lunger, enn mindre lunger? Og hvordan skal en trene, for å kunne øke volumet på lungene.

En tredje ting. Heh. Kapitilærårer. Ved ~tolv reppitisjoner vil det bli dannet flere kapitilærer i musklene. Vil det si at det blir lettere for musklene å ta opp blod? Ville det ikke da være ideélt å trene med rundt tolv repper?

Det hadde vært flott om dere kunne kommet med noen innspill på disse punktene, da jeg er helt grønn på dette.
    Du øker longe kapasiteten med å trene styrke også.. jeg vett ikke hvor mye utslag det har å si .. Når du trener styrke så forsterkere du hele kroppen..
    Ellers er jo kondisjonstrening som brukes for å øke lungekapasiteten.

Medlem
    Ble medlem
    07-2002
    Om man ikke bruker store mengder bol eller andre lignende stoffer er det ingen fare for å få FOR stort hjerte. LIkevel, hvis du absolutt vil kjøre litt mer kardio er det bare å jogge på, men muskeltapet vil være stort om du går for å få et stort slag volum(i idretts sammenheng) Mye anaerob og aerob løpe trening vil nok sørge for dette. Angående små eller store lunger som du kaller det, så går det på hvor mangealveoler du har per enhet volum. Altså lungens kapasitet til å ta opp oksygen. Igjen, for å trene dette så løp ræva av deg aerobt, anaerobt what ever...

Når man trener med vekter(styrke/masse) er det slik at kapillærnettet i en gitt muskel vil gå ned etter som volumet øker. Det vil si at det ikke vil dannes noen nye forgreninger i nettverket ettersom muskelen vokser.
    Kappilær årene vil ikke gjøre noen store fremskritt ved 10-15 eller 15- 20 reps. Kommer du over 25 reps kan du begynne å snakke, men det kommer jo også an på andre ting som gener etc. Poenget er å nærmest trene aerobt eller anaerobt(dvs i dette tilfellet å trene slik at man må stoppe pga melkesyre oppbyggning). Altså kjøre så mange reps som mulig. Hvis man inkludere dette i treningen sin kan man feks kjøre push-ups, walking lunges etc. Det vil ikke hjelpe noe enormt, men det vil være bedre enn ingenting. I forhold til musklebyggning ville det være en stor fordel med et større kapillærnett. Man vil få næringsstoffer, hormoner og oksygen frem til musklenfibrene bedre/fortere.

Lignende tråder

1. Svar: 49
    Nyeste innlegg: 14-05-10, 05:41
  2. Mineralubalanse - Et helseproblem?
    By admin in forum Artikler
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 02-12-06, 20:19
  3. Informasjon om Tungmetaller
    By wannabeROCKY in forum Artikler
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 03-10-05, 17:43
  4. Scientologi - good or bad?