Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Holde pusten under sett?

Medlem Delta sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    31

Holde pusten under sett?

Har tilegnet meg en (u) vane med og holde pusten under flere reps etter hverandre...
    Blir varm og rød i toppen ops: , men føler at jeg får bedre kontroll over de 2-3 første rep'sene (vist det er tungt).
    Stemmer dette? Eller er det ugunstig og holde pusten under tunge reps??

:??:
    -- Adversus solem ne loquitor ! --

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Veldig ugunstig!!!!
    Pust ut på den posetive delen av løftet.
    Pust inn på den negative delen av løftet.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Pass på blodtrykket ditt... Du kan sprenge blodkar med å holde pusten, jeg har gjort det! Pass på øvelser som beinpress og leg ext., da du ofte griper hardt i håndtak og hvis du da holder pusten + at intensiteten er høy... Da kan det gå skikkelig galt!

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Jeg gjør akkurat det samme. Merker jeg får skikkelig vondt i hodet noen ganger.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    På maksforsøk og set med 3 rep eller mindre er det gunstig og holde pusten.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Nei det er det absolutt ikke.

Begrunn dette pluggen

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av pluggen
    På maksforsøk og set med 3 rep eller mindre er det gunstig og holde pusten.
    hvor har du det i fra (hahaha)..? Det må være noe av det dummeste jeg har hørt. god pusteteknikk er jo skinnsykt viktig for å få til et bra maksløft.!! du er vell blitt feil informert her ja... prøv å pust neste gang du.

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Jeg har har prøvd begge deler jeg. Og som delta, føler jeg at jeg får bedre kontroll når jeg løfter tungt (1-3 reps) når jeg holder pusten. For eksempel når jeg kjører tung knebøy så holder jeg pusten i bare selve løftet. Det føles mye bedre enn å drive å puste inn og ut, når jeg løfter.
    Og til jølle vistnok som vet alt...desverre for meg så stoler jeg litt mer på personer som f.eks. Dave Tate enn en 17 år gammel jævla idiot...
    Klippet og limt fra en artikkel av Dave Tate:
    "For maximum attempts and sets under three reps, you must try to hold your air"
    "Try to expand and fill the belly with as much air as possible and hold it. If you breathe out during a maximum attempt, the body structure will change slightly, thus changing the groove in which the barbell is traveling. "
    Pavel Tsatsouline:
    "In squats and deadlifts, of course, you have to hold your breath because you can’t afford to lose the air; you need to stabilize your spine"

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2003
    fint hvis det funker for deg men jeg tror nokk ikke jeg hadde kunnet komme på tanken å ta et tungt løft uten å puste...

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Det som jeg har erfart når det gjelder knebøy er at hvis jeg kjører tunge vekter, men klarer 5 reps, så er det kjempemessig med pusting.
    Kjører jeg kjempetungt (1 - 3 reps), må jeg desverre holde pusten for å stabilisere korsryggen. Ryggen blir en del sterkere når magen er fyllt med luft og jeg strammer rygg og mage.

Men kroppsbyggere som holder pusten, gjør FEIL !!!

Til Pluggen: Pavel Tsatsouline snakker ikke ut i fra kroppsbygging, kun styrke
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Er ikke særlig klokt å holde pusten på maks løft, dette strider mot alle prinsipper f.eks. styrkeløftere har trent etter i alle år!
    Du mister fullstendig "trøkket" i kroppen når du holder pusten, dette gjelder i hovedsak benk, bøy og mark.

" Trekk pusten dypt, og pust ut posjonert når du kjenner du klarer vekten". :-?

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Hmmm...
    Jeg puster inn etter negativ og ut etter positiv i de aller fleste øvelser bortsett fra press øvelser hvor jeg puster inn før jeg gjør reppen og så ut etter reppen...
    Kan dette være veldig ugunstig...
    Jeg får mye mye bedre kontroll over reppen når jeg gjør det slik og det må da vel være veldig viktig det også???

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    jeg hold en gang pusten mens jeg pressa på beinpress maskin og kommer aldri i helvete å gjøre det flere ganger, plutselig smalt det i bakhodet akkurat som om noen kom bakfra å slo meg med en spade! holdt seriøst på å dette sammen når jeg reiste meg fra maskina..fikk samme smerten i bakhodet hver gang jeg anstrengte meg litt i flere uker etterpå..det var så ille at jeg faktisk ikke kunne anstrenge meg på dass engang :-? Så det der med å holde pusten tror jeg du skal holde deg langt unna

Medlem flashman sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    " Trekk pusten dypt, og pust ut posjonert når du kjenner du klarer vekten".
    Det høres greit ut, for på den måten kan du opprettholde et sterkt buktrykk. Som er viktig ved tunge basisøvelser.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Jeg eksperimenterte litt på gymmen i dag og fannet ut at det kan være gunstig å fylle lungene med luft før jeg inntar stilling i Fx. benkpress istedenfor å puste inn under den eksentrisk fasen. På denne måten får jeg fylt mer luft enn om jeg trekker inn pusten samtidlig som musklene er kontrahert. Dette fører til større trykk på buken, og at brystkassa blir litt høyere. Så jeg tror det kan til en viss grad lønne seg på singelløft, - jeg skal i alle fall teste litt videre… Men jeg puster ut på vei opp, fordi det føles helt naturlig for meg. Det samme gjelder både bøy og mark. I mark tror jeg det er spesielt viktig å trekke inn pusten før jeg bøyer meg ned da jeg ikke får inn noe så mye luft som om jeg står oppreist. Jeg har aldri tenkt på dette før!!! Så nå kanskje jeg kan øke mine nåværende perser ved å bruke denne teknikken.(?)

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Når du puster ut så husk å pust ut etter du har kommet forbi ditt "sticking point"!

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Begyn å pust ut helt i bunn, enkelt og greit. Ikke press og så pust ut. iktige puste teknikker i løft vil føre til at du også oppnår en smalere midje.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    1: Trekk inn pust på den negative delen (den letteste) og pust ut under den positive delen (den tyngste)!

2: Aldri trekk inn 100% med pust eller press ut 100% i løpet av kort tid, tren på å gradvis trekke inn luft under den negative delen og puste ut gradvis under den positive delen(noe som er lettere)!

Her har jeg mye å gå på selv, lettere å presse seg og puste ut, men å trekke pusten gradvis inn under den negative delen sliter jeg med!

Det å holde pusten er greit under maksløft, siden maksløft tar liten tid så er det liten risk for høyt blodtrykk, sprengte blodkar og Valsalva maneuver!

Lignende tråder

1. DoggCrapp-trening (hovedposten)
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 14-03-07, 12:54
  2. Ønsker progra, 3/4-splitt...
    By Erik--- in forum Trening
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 21-02-05, 14:20
  3. Ryus sin treningsdagbok
    By Smite in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 306
    Nyeste innlegg: 06-02-05, 11:00
  4. Tilbake melding på splitn min plis :)
    By Royb in forum Trening
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 05-12-04, 01:24
  5. Max-OT
    By laban in forum Trening
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: 30-05-03, 11:24

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine