Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: How far in one year

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37

How far in one year

Du har et år på deg. La oss si du skal inn i militæret.

Du skal fokusere på følgende ting:

- Pushups

- Situps

- Hangups

- Kondisjon og alt som innebærer

- Generell styrke

Du har tilgang på alt hva kostilskudd og kosthold angår.

Personen du skal trene er gutt/jente, 70kg og har ikke trent før.

---Hvordan ville du ha gjort det ???

Denne posten blir nok høyst spekulativ, men vært interessant å hørt deres meninger!! Og nei, jeg skal ikke inn i militæret,men moro å se hvordan folk ville brukt kunnskapen de har i en reell situasjon.

Ser det ligger en post om fallskjermjegere her fra før av.
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Jeg ville meldt meg inn i en kampsport klubb, som har et velutstyrt vektrom i tillegg.

Medlem Bj_trainer sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    må nesten si mg enig m stripie....kamsport og vekttrening er ingen dum kombinasjon hvis man skal både gå ned i vekt og ''gaine'' muskler med det samme....det virket da på meg..
    smell'an i tvåan...det spelar inga roll....såjah

Ferie Septimus sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Tja...

Jeg ville først begynt med et enkelt fullkroppsprogram som tar for seg alle muskelgruppene i kroppen og kjørt dette i 4 uker.

Uke 1 : Begynn med aerobic trening ( gå rolig tur ) 10-15 min hver dag + litt opplæring i kosthold. Prøve å kutte ut rent sukker og snop, gå over til grovbrød, lære personen å lese næringsinnhold på matvarer, osv.

Uke 2 : Begynne med styrke. Lette vekter. Teknikk trening. Fullkroppsprogram. Ett sett av hver øvelse. 20 reps. 5 ganger i uka. Kondisplan kan f.eks. være å gå 1.5km på 13 min 5 dager i uka ( skal vel la seg gjøre? ). Fortsette med kosthold opplæring. Spise hver 3-4 time, etc.

Uke 3 : Dele styrken opp i 3 dager i uka. Samme program som i uke 2. 3 sett totalt. Sirkeltrening ( ett sett av hver øvelse, så begynne på nytt igjen x 2 ). 20 reps. Kondisplan : gå 1.5km 5 dager i uka på 12:30 min. Prøve å få inn en proteinkilde og karbokilde i hvert måltid, etc..

Uke 4 : Samme styrkeprogram som i uke 3, men ikke sirkeltrening. Kjør ferdig hver øvelse ( 3 sett ) før man går over på neste. 15-20 reps. Teknikk trening. Lette vekter. Kondisplan : Gå 1.5km 5 dager i uka på 12:00 min. Kosthold bør kanskje begynne å komme i orden nå.

Nå burde kroppen være innstilt på at her skjer det forandringer.

Ville deretter begynt en slags syklus rutine som går fra tunge vekter -> middels vekter -> lette vekter med få reps ( 6-12 ) -> medium reps ( 12-15 ) til høy rep ( 15-20 ). Variert mellom fullkroppsprogram og forskjellige splitter etterhvert som treningen går frem.

Kondisplanen fortsetter f.eks. 1.5km ned til 9 minutt før vi går over til 2.5km og begynner på 16:00 minutt, og tar det gradvis derfra.

Ville også begynt med de forskjellige prinsippene som gjelder generell trening :

Prinsippet om belastning og tilpasning -> Kroppen venner seg til stimulien som blir gitt og forbedrer seg derfor av gitt belastning.

Prinsippet om spesifitet -> Vi blir bedre i det vi trener i, så jeg hadde begynt å fokusere på push-ups, chins, dips, osv..

Prinsippet om variasjon -> Må til for å sjokkere muskler, sikre fremgang og unngå skader. Derfor en "syklus treningsplan"

Prinsippet om progresjon -> Økt prestasjonsevne betyr at intensiteten minker med absolutt samme belastning. For å vedlikeholde progresjonen må intensiteten forbli uendret ved hjelp av økt treningsbelastning.

Prinsippet om kontroll -> Man bør ha full kontroll over kroppens tilpasning til treningen. Skrive ned intensitet, belastninger og varighet. Justere treningen etter hver økt. Enkelt og greit føre en treningsdagbok.

Prinsippet om individuell stimulering -> Alle er forskjellig. Kjønn, gener, miljø har en effekt på hver enkelt som gjør oss ulike i forhold til trenbarhet og tilpasning. Juster treningen slik at den passer til vedkommende!

Dette er ihvertfall en start...

- Sep

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    bump

Jo1
    Jo1 er ikke aktiv
    Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    For "styrketreningen" ville jeg kjørt markløft, hangups m/vektbelastining, pushups / benkpress hver ukedag, etpar sett med f.eks 5ere og selvfølgelig progresjon i vektene fra dag til dag. Jeg ville ikke trent til utmattelse. Når jeg merker det begynner å bli slitsomme vekter ville jeg senket arbeidsvektene endel og starta på en ny "runde"

For kondisjonstreningen ville jeg kjørt intervaller tre/fire ganger i uken.

Ville vel tatt shakes før og etter trening, og brukt CEE. Ikke noe hokus pokus :P:P

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    jeg forstår det sånn at jeg er treneren og personen som skal trenes er en gutt på 70kg. riktig?

jeg ville først tatt personen med på gymmmet. gått igjennom noen øvelser. sett hva personen liker og ikke liker. lært han litt grunnleggende. fått han varm i trøya. trygg på seg selv. etter hver treningsøkt drar vi rett hjem for å spise. og da går det jo så klart i proteinrik mat tilbragt enkelt men alikevel godt. sånn at maten ikke blir et ork, men noen han ser frem til.

når han forstår det grunnleggende, klarer å lage mat og selv føler at han har et system på det. [2-4 uker] så ville jeg begynt å jobbe mot målet hans. som er pushups, situps, hangus, løping. jeg ville fått han til å trene slik han ville, men at han annen hver uke, eller noe i den duren, hadde med de øvelsene som han skal trene seg i. i tillegg til at jeg ville prøvd å få personen til å trene mark og bøy. han måtte også vært ute for å jogge mot de kravene som stilles.

en proteinrik diett, men karbohydrater rundt måltidet og ellers fett som energi. drikke godt og ikke bruke annet tilskudd enn proteinpulver.

trainien min ville nådd langt!

Bronse Member BigDaddy sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    29
    Dette har jeg skrevet alt for mye om da jeg tok treningsveilederkurset... Stress! 2 caser, og totalt 16 sider med program... Gruer meg til PT...

Sry for off-topic...
    Vekt:103,3 kg (10.04.08)
    Høyde: 1.90

Beste løft:
    Benkpress: 150kg, 5*125kg
    Markløft: 5x150kg

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    fått personen til å spise alt mulig, alt hele dagen lang, og kjørt knebøy, benkpress og markløft 3 ganger i uken og fått personen til å løpe 3000meter 2 ganger i uken. 8timer søvn hver natt. Alt annet blir dill dall eller second best.
    RockyRock

Lignende tråder

1. Svar: 203
    Nyeste innlegg: 12-03-06, 11:43
  2. Pumping Iron: 25th Year Anniversary DVD
    By Retroboy in forum OT
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 01-11-04, 15:52
  3. Kevin Levrone ute av Mr.Olympia?
    By MrMuscle in forum Utøvere
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: 23-10-03, 12:53