Viser resultatene 1 til 43 av 43

Tråd: høy blodprosent

mak
    mak er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem mak sin avatar
    Ble medlem
    07-2005

høy blodprosent

hei er det noen som har peiling på om høyblodprosen (mange røde blodlegmer) kan komme av bruk av anabole steroider, eventuellt om det er farliger og ta anabole hvis man har høy blodprosent?

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av mak
    hei er det noen som har peiling på om høyblodprosen (mange røde blodlegmer) kan komme av bruk av anabole steroider, eventuellt om det er farliger og ta anabole hvis man har høy blodprosent?
    1. Ja, men bare mens du bruker.
    2. Ja.
    http://www.dingsekongen.no

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    En kompis av meg hadde hb verdier som Bjørn Dæhlie når han brukte anadrol

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer
    1. Ja, men bare mens du bruker.
    2. Ja.
    Er du sikker på det?Mener at det er etterpå, da øker faren for blodpropp

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen
    Er du sikker på det?Mener at det er etterpå, da øker faren for blodpropp
    Hemoglobinmengden er kun ekstra høy når steroidene brukes. Etterpå vil den justere seg mot normalt, men åpenbart ikke over natten, så det vil være en viss "hangover".

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Spesielt Dianabol er beryktet for å øke blodprosenten.
    Faktisk er den medisinske bruken for dianabol (russere) å motvirke anemi.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Medlem Memento sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Det er riktig som Lureper sier. Men vær obs på at blodcellene har en levetid på 12-16 uker. Det vil si at det kan ta ganske lang tid å få ned blodprosenten hvis den har vært forhøyet i en periode...

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Aspirin kan hjelpe mot høy blodprosent.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Ble medlem
    04-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av dragon06
    Aspirin kan hjelpe mot høy blodprosent.
    Aspirin vil vel ikke redusere blodprosenten, men det er helt riktig at det kan være fornuftig for mange å ta små doser aspirin for å forebygge slag og infarkt. Acetylsalisylsyre hemmer dannelsen av tromboxan, en substans som blodplatene produserer. Blodplater kan klumpe seg sammen på steder i blodårene der disse allerede er forsnevret – og dermed gjøre forsnevringen større og blodåren enda trangere. Hvis det så kommer en blodpropp og blokkerer en slik forsnevret åre til hjerte eller hjerne, går det galt. Høy blodprosent øker risikoen for slike propper.

Merk-
    Når platene blir mindre klebrige, øker også blødningstendensen. Derfor skal personer med øket blødningsrisiko ikke ha acetylsalisylsyre. Skal man gjennomgå et kirurgisk inngrep bør man snakke med den som skal foreta inngrepet om man evt. bør slutte med tablettene før inngrepet. Det er utviklet en type acetylsalisylsyre, Albyl E, som er meget skånsom for mage-tarmsystem, og som dermed reduserer faren for bødninger ved bruk av acetylsalisylsyre. Denne medisinen må legen skrive ut resept på.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Trodde Albyl E og marevan var blodfortynnere. I så måte kan man vel like gjerne ta overdose på vitamin E.

Ble medlem
    04-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio
    Trodde Albyl E og marevan var blodfortynnere. I så måte kan man vel like gjerne ta overdose på vitamin E.
    Ja, de kalles blodfortynnende. Blodet vil også vitterlig være mer "tyntflytende" ved bruk av disse preparatene. De er trombocytthemmende fordi de hemmer dannelsen av tromboxan. Men såvidt jeg kan se reduserer de ikke hemoglobininnholdet eller "blodprosenten" i seg selv-de røde blodcellene er der.
    PS jeg er ikke farmasøyt!

Overdose på vitamin E-fortell!

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Det anmodes alltid om forsiktighet ved dosering av Vit. E. for gamlinger på marevan og albyl, fordi dette i seg selv er blodfortynnende. I hvertfall plikter jeg å opplyse om det hver gang gamlinger med pølseankler kommer og vil ha sirkulinum forte eller 350mg vit-E.

Ble medlem
    04-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio
    Det anmodes alltid om forsiktighet ved dosering av Vit. E. for gamlinger på marevan og albyl, fordi dette i seg selv er blodfortynnende. I hvertfall plikter jeg å opplyse om det hver gang gamlinger med pølseankler kommer og vil ha sirkulinum forte eller 350mg vit-E.
    Damn! Da lærte jeg noe i dag også, hadde ikke tenkt på det. Vet du noe om hvor stor effekten av Vit E i så fall vil være?

Ble medlem
    11-2003
    Relativt ubetydelig, antar jeg. Fiskeolje (omega-3) kan derimot ha en betydelig blodtynnende effekt i store doser.

Ble medlem
    04-2004
    Relativt ubetydelig, antar jeg. Fiskeolje (omega-3) kan derimot ha en betydelig blodtynnende effekt i store doser.
    Ja, såvidt jeg husker har enkelte studier konkludert med at det er trombocytthemmende, men vet du noe om dosene som må til?

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Det er jeg ikke sikker på. Men fiskeolje inneholder jo Vit.E, som sikkert er grunnen til det.. .

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Memento
    Ja, såvidt jeg husker har enkelte studier konkludert med at det er trombocytthemmende, men vet du noe om dosene som må til?
    Det er sikkert ganske individuelt. Selv har jeg merket forskjellen når jeg kuttet meg under barbering, for eksempel. Det blør betydelig lenger nå enn før.

Superior newbie Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Ifølge "Vitaminrevolusjonen" skal det faktiske være MER effektivt enn acetylsalisylsyre...
    Øker også konsentrasjonen av det gode kolesterolet HDL, som forebygger forkalkning...
    Vitamin E skal etter sigende også vist seg å bedre oksygentilførselen til cellene, noe som kan ha betydning for idrettsutøvere...

Fra forskningen:
    Et vannløselig E-vitamin har i dyreforsøk hindret lammelser etter hjerneblødning når det ble gitt innen en time etter at skaden var oppstått.

Reduserer skadene etter oksygenmangel ved f.eks. blodpropp til hjertet.

Kan beskytte mot tidlig forkalkning.

En kombinasjon av E- og C-vitamin forebygger grå stær.

En kombinasjon av E-vitamin, betakaroten og selen hemmer utviklingen av kreft.

Personer med lav konsentrasjon av E-vitamin i blodet løper større risiko for forkalkninger i hjertets kransarterier. Sammenhengen er dobbel så signifikant som når det gjelder kolesterol og hjertesykdommer.

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    men er det ikke fettløselig?

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Et par korreksjoner/tilføyninger trengs i denne diskusjonen:

*Begrepet "blodfortynnende medisin" betyr ikke at denne medisinen reduserer blodprosenten (=senker blodets hemoglobininnhold), men derimot at tendensen til blodpropp reduseres via hemming av enten blodplatene eller koagulasjonssystemet:

Platehemmere:
    - Acetylsalisylsyre (Albyl-E) vil, som vio skriver, redusere tendensen til blodpropp ved å hemme blodplatenes produksjon av tromboksan-A2, og dermed hindre sammenklebing av blodplater - en forutsetning for å danne blodpropp.
    - Klopidogrel (Plavix) hemmer blodplatene ved å hemme deres ADP-produksjon.
    - Aggrastat, Integrilin og Reo-Pro hemmer blodplatene ved å hemme glykoprotein IIb/IIIa-reseptoren på ovrerflaten av blodplatene.

Koagulasjonshemmere:
    - Warfarin (Marevan) motvirker vitamin K, og hemmer dermed produksjonen av de K-vitaminavhengige koagulasjonsfaktorene 2, 7, 9 og 10.
    - Heparin og lavmolekylært heparin (Klexane og Fragmin) hemmer koagulasjonen ved å forsterke virkningen av blodets naturlige antikoagulant antitrombin III.

*Vitamin E er fettløselig, ikke vannløselig.

*Dersom vitamin E hadde vært blodfortynnende, ville det ikke hindret lammelser etter hjerneblødning hos forsøksdyr: Blodfortynnende = mer blødning = mer lammelser. (Men at vitamin E har en gunstig effekt på hjerte og kar er sannsynlig nok.)

*Så til hovedspørsmålet: Enkelte typer AAS kan forbigående øke blodprosenten, til dels betydelig, som bl. a. LurePer skriver. Faren er størst for de med høy blodprosent fra før (over 16-17 hos menn). For høy blodprosent kalles polycytemi, og kan gi såkalte hyperviskositetssymptomer fordi blodet pga. dets økte "tykkelse" strømmer for sakte igjennom vevene (svimmelhet, tungpust, kalde fingre og tær, magesmerter) og i verste fall øke risken for både blodpropp og blødninger, inkl. i hjernen, samt hjertesvikt. Spesielt kombinert med blodtrykksøkende AAS-preparater samt dehydrering/ bruk av vanndrivende medikamenter før konkurranser kan dette være umiddelbart livsfarlig!

H

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Leste litt på pakken på E-vitaminene i går. Står advarsel om at det øker effekten av visse blodfortynnende medisiner, blant dem marevan og albyl-e

Superior newbie Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av Polarman
    men er det ikke fettløselig?
    Blant annet dette reagerte jeg og på!

Da er det muligens en del feil i Knut T. Flytlie's "VITAMINREVOLUSJONEN" hvor dette er sitert fra...

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITman.
    Et par korreksjoner/tilføyninger trengs i denne diskusjonen:

*Begrepet "blodfortynnende medisin" betyr ikke at denne medisinen reduserer blodprosenten (=senker blodets hemoglobininnhold), men derimot at tendensen til blodpropp reduseres via hemming av enten blodplatene eller koagulasjonssystemet:

Platehemmere:
    - Acetylsalisylsyre (Albyl-E) vil, som vio skriver, redusere tendensen til blodpropp ved å hemme blodplatenes produksjon av tromboksan-A2, og dermed hindre sammenklebing av blodplater - en forutsetning for å danne blodpropp.
    - Klopidogrel (Plavix) hemmer blodplatene ved å hemme deres ADP-produksjon.
    - Aggrastat, Integrilin og Reo-Pro hemmer blodplatene ved å hemme glykoprotein IIb/IIIa-reseptoren på ovrerflaten av blodplatene.

Koagulasjonshemmere:
    - Warfarin (Marevan) motvirker vitamin K, og hemmer dermed produksjonen av de K-vitaminavhengige koagulasjonsfaktorene 2, 7, 9 og 10.
    - Heparin og lavmolekylært heparin (Klexane og Fragmin) hemmer koagulasjonen ved å forsterke virkningen av blodets naturlige antikoagulant antitrombin III.

*Vitamin E er fettløselig, ikke vannløselig.

*Dersom vitamin E hadde vært blodfortynnende, ville det ikke hindret lammelser etter hjerneblødning hos forsøksdyr: Blodfortynnende = mer blødning = mer lammelser. (Men at vitamin E har en gunstig effekt på hjerte og kar er sannsynlig nok.)

*Så til hovedspørsmålet: Enkelte typer AAS kan forbigående øke blodprosenten, til dels betydelig, som bl. a. LurePer skriver. Faren er størst for de med høy blodprosent fra før (over 16-17 hos menn). For høy blodprosent kalles polycytemi, og kan gi såkalte hyperviskositetssymptomer fordi blodet pga. dets økte "tykkelse" strømmer for sakte igjennom vevene (svimmelhet, tungpust, kalde fingre og tær, magesmerter) og i verste fall øke risken for både blodpropp og blødninger, inkl. i hjernen, samt hjertesvikt. Spesielt kombinert med blodtrykksøkende AAS-preparater samt dehydrering/ bruk av vanndrivende medikamenter før konkurranser kan dette være umiddelbart livsfarlig!

H

La oss si en person har 17 i blodprosent, vil vitamin E og omega redusere dette noe betraktelig?
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Ble medlem
    06-2005
    La oss si en person har 17 i blodprosent, vil vitamin E og omega redusere dette noe betraktelig?
    Nei, ikke i det hele tatt.

GI-Joe pelsjeger sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    for å senke blodprosenten må vel det foretas tapping av blod.

Si for en som har for høy blodprosent så kan han vel tappe blod 1 gang i uka til nivået er nede på normalen ?
    I kneel only to God , I don't see him here

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Nei, ikke i det hele tatt.
    Aspirin da?

Ble medlem
    04-2004
    Aspirin da?
    Poenget er at aspirin ikke senker blodprosenten, men kan redusere faren for blodpropper. Det er derfor medisin som feks Albyl E gis til de som er i faresonen for hjerte/karsykdom.

Som HITman skriver er det liten tvil om at enkelte konkurrerende byggere kan være i faresonen ifm. oppkjørng til konkurranse.

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Så med andre ord så er det ikkeno som kan gjøres for å få ned blodprosenten?

Ble medlem
    11-2003
    Så med andre ord så er det ikkeno som kan gjøres for å få ned blodprosenten?
    Slutte å bruke steroider

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Ja, hvertfall russere og anadrol. Tror det kanskje henger sammen med hvor androgent stoffet er..?

Silver Member Satriani sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    for å få ned blodprosenten? sett en sprøytespiss i ei blodåre og la det renne ut ~0,5dl

får man fortsatt tak i marevan? trodde det 'gikk ut på dato' for 10år siden.
    You are hotter than 92% of men on this site!

Ble medlem
    06-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Satriani
    for å få ned blodprosenten? sett en sprøytespiss i ei blodåre og la det renne ut ~0,5dl

får man fortsatt tak i marevan? trodde det 'gikk ut på dato' for 10år siden.
    Vil ikke anbefale å "leke" med slikt på egen hånd, altså tappe blod av seg selv.

Nå utgjør ikke høy blodprosent i seg selv noen potensiell helsefare hos hjerte- og lungefriske før Hb passerer 18-18,5, unntatt ved uttalt dehydrering. Sykdomstilstander med høy Hb hvor årelating er en aktuell behandling, er:
    *Primær polycytemi = ploycytemia rubra vera, som er en slags blodkreft.
    *Sekundær polycytemi, som oftest er en indirekte konsekvens av lungesykdom.
    *Hemokromatose, som er en genetisk betinget jernavleiringssykdom med svært høye jernlagre (kan skade lever, bukspyttkjertel og hjerte spesielt). NB! Her trenger ikke Hb være spesielt høy, men måling av ferritin (jernlager) gir diagnosen. Vil anbefale alle med spesielt høy Hb eller jernavleiringssykdom i familien å få målt ferritin en eller annen gang.

Marevan brukes fortsatt ja, til bl. a. blodproppbehandling (i legg/lår og lunge), klaffeopererte, hjertesyke med atrieflimmer eller hjertesvikt, etterbehandling av hjerneslag...

H

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Vil ikke anbefale å "leke" med slikt på egen hånd, altså tappe blod av seg selv.

Nå utgjør ikke høy blodprosent i seg selv noen potensiell helsefare hos hjerte- og lungefriske før Hb passerer 18-18,5, unntatt ved uttalt dehydrering. Sykdomstilstander med høy Hb hvor årelating er en aktuell behandling, er:
    *Primær polycytemi = ploycytemia rubra vera, som er en slags blodkreft.
    *Sekundær polycytemi, som oftest er en indirekte konsekvens av lungesykdom.
    *Hemokromatose, som er en genetisk betinget jernavleiringssykdom med svært høye jernlagre (kan skade lever, bukspyttkjertel og hjerte spesielt). NB! Her trenger ikke Hb være spesielt høy, men måling av ferritin (jernlager) gir diagnosen. Vil anbefale alle med spesielt høy Hb eller jernavleiringssykdom i familien å få målt ferritin en eller annen gang.

Marevan brukes fortsatt ja, til bl. a. blodproppbehandling (i legg/lår og lunge), klaffeopererte, hjertesyke med atrieflimmer eller hjertesvikt, etterbehandling av hjerneslag...

H
    Sykepleier HITman?

mak
    mak er ikke aktiv
    Ble medlem
    07-2005
    jeg har selv diagnosen sekundær polycytemi..har ikke lunge sykdom..har vist bare høy blodprosent..naturlig..er stadig til kontroll må tappe hvis det blir for høyt..tror ikke jeg kan røre anabole..tror det er som og be om blodpropp

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Hva ligger blodprosenten din på?

mak
    mak er ikke aktiv
    Ble medlem
    07-2005
    Hva ligger blodprosenten din på?
    pleier og ligge på 18.5..hvis jeg ikke husker feil så har legen satt en grense på 18,9 for tapping av blod på meg..tok ny prøve fredag får se hva den ligger på da..tar blodprøve hver 3 månede

Ble medlem
    04-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av mak
    pleier og ligge på 18.5..hvis jeg ikke husker feil så har legen satt en grense på 18,9 for tapping av blod på meg..tok ny prøve fredag får se hva den ligger på da..tar blodprøve hver 3 månede
    Sier du det, 18.5. Kan du si noe om du tar, eller om legen har vurdert, spesielle medisiner for deg?

mak
    mak er ikke aktiv
    Ble medlem
    07-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Memento
    Sier du det, 18.5. Kan du si noe om du tar, eller om legen har vurdert, spesielle medisiner for deg?
    har vært og tatt milioner av prøver..pluss at legen har sjekka protein shaken min.. og de har kommet fram til at jeg bare har høy blodprosent..uten at det feiler meg noe spesielt..jeg spurte om jeg måtte forandre kost eller eventuelt ta noen medisiner? fikk bare som svar at jeg må ta jevnelig blodprøver..og at det eneste som hjelper er og tappe hvis det blir for høyt..

Ble medlem
    11-2003
    Sjekket legen proteinshaken din? Seriøst?

mak
    mak er ikke aktiv
    Ble medlem
    07-2005
    Sjekket legen proteinshaken din? Seriøst?
    ja seriøst.. det er derfor jeg starta tråden med og spørre om man kan få høy prosent av anabole..skjønte ikke hvorfor han skulle sjekke shaken? han må vel ha sett på blodprøvene mine att jeg er rein..

Ble medlem
    11-2003
    Ikke alle leger som er cutting edge på det området

Gold Member Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Hvor mye albyl-e bør man ta ukentlig?
    Fuck the world! - John Rambo

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    jepp...dama fikk streng beskjed om å ligge unna alt av tilskudd, og spesielt omega-3 14 dager før en operasjon.
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Lignende tråder

1. Dagens spørsmål: høy forbrenning??
    By HITFrank in forum Kosthold
    Svar: 42
    Nyeste innlegg: 29-07-05, 12:41
  2. Intensitet Vs VT
    By Big Boy in forum Trening
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 02-04-04, 14:30
  3. HIT trening (høy intensitet trening)
    By Geir in forum Trenings / kostdagbok