Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Huff og huff dette var tungt

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27

Huff og huff dette var tungt

Begynte i dag på nytt treningsprogram, hvor jeg skulle ta 10x10 på 60% av 1rm. Gikk inn full av optimisme, men var dau etter 5 sett. Etter det 6 settet fant jeg ut at jeg skulle stoppe.

Så mitt nye program er slik som "tricepsman" anbefalte;
    6sett x 10rep.

men skal jeg legge meg på 60% av 1rm her også???

tenkte meg å kjøre supersett med benk og stående roing. Burde jeg i tillegg slenge på 1 øvelse ekstra på rygg og på bryst??(med færre sett)??

Bronse Member Kryor sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    10x10?? Dette hørtes da VOLDSOMT mye ut?
    Er du på beachen, så soler du deg i orntli' sol assa.

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Vanskelig å svare på dette da du ikke viser hele programmet, men 10 * 10 på samme øvelsen? Det høres sykt ut....!

Tror heller ikke det er lurt å kjøre så store muskelgrupper som rygg og bryst på samme dag, og superset på disse muskelgruppene vil jeg ikke anbefalle....?????!

Når du skriver 1rm, så mener du vel 60% av maksløft? Iallefall så kan det være en grei vekt å kjøre 10 ere på. Men synes det høres mye ut med 6 set også...Men sånn er nå jeg !!!

Lykke til!

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Dette er et "humbug" system, gi deg mens leken er god.... Hva skulle tilsi at 1 øvelse a 10 set skulle være bra?? Hadde du jobbet deg opp fra 1 eller 2 set og til ti med gode resultater da hadde jeg skjønt det, men å gå rett på noe sånt er jo helt sprøtt! Ikke hør på sånne råd!

Hvis man er misfornøyd med fremgangen sin og har trent mye over en tid, ta en uke fri! Deretter begynn med et program som består av 2 "tunge" øvelser pr muskel, deretter så plusser du på en øvelse på de store muskelgruppene med jevne mellomrom(annenhver uke), hvis det å introdusere en ny øvelse gir deg mer fremgang så er det bra... Dette var enkelt forklart!

Blir så idiotisk å starte i feil ende, og da kan du allrede være overtrent... NEI NEI NEI, nok er nok!

Ble medlem
    03-2002
    Grei start:

Dag 1: Bryst og armer

Skråhantelpress 2 set a 4-8 reps
    Skrå smithbenk 2 set a 4-8 reps

Hantelcurl 2 set a 6-10 reps

Franskpress 2 set a 6-10 reps

Dag 2: Lår, legger og mage

Smith knebøy 2 set a 8-15 reps
    Beinpress 2 set a 10-20 reps

Stiff leg dead. 2 set a 8-15 reps

Stående tåhev 2 set a 10-20 reps

Crunch 3 set a 20-40 reps

Dag 3: Rygg og skuldre

Stangroing 2 set a 6-12 reps
    Enarmsroing 2 set a 6-12 reps

Sidehev 2 set a 8-12 reps

Haney shrugs 2 set a 10-15 reps

Gjør dette de 2-3 første ukene, så legger du til 1 ny øvelse på alle muskelgruppene og ser om det funker. Gir deg mer styrke, du ser at formen blir bedre, du føler deg mer vel osv osv... Så kan du etter en liten tid gjøre 3 set pr øvelse og se om dette medfører noe positivt osv osv

IKKE BEGYNN I FEIL ENDE! TAKK

Skal "blitze" brystet idag, gleder meg som en liten unge

Medlem flashman sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Interessant treningsprogram. Siden du kaller deg HIT, er du vel ispirert av HIT treningssystemet.
    Jeg har selv begynt å lese om HIT trening på www.cyberpump.com. Der har jeg lesestoff for lang tid fremover. Jeg skal ha eksamen i treningsveiledning på Idrettshøgskolen i April, og har tenkt å legge inn HIT i en av oppgavene mine. Jeg anbefaler alle og lese mer om High Intensity Training på www.cyberpump.com
    Selv om det koster ca 65 kr å få tilgang til alle artikkelene og programmene. Mye treningstoff for en billig penge :8)

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    ser bra ut det opplegget du har skrevet "HIT". Problemet er bare at jeg nettopp er færdig å trene etter et slikt opplegg med få og tunge sett på baseøvelser.

Hadde god framgang med det, men opplevde litt stagnasjon nå. Derfor har jeg hatt ei ukes pause nå, og tenkte jeg skulle få litt variasjon med høyere sett og reps for en liten periode. Tenkte også på å trene litt mer for masse nå.

Mener du/dere fortsatt at det beste ville være å trene slik du har satt opp?? Vil det ikke være bedre å variere litt i 2-3 uker??

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Programmet HIT har satt opp er det svært viktig å ta seg ut i de to settene som er. Hvis man "dasser" igjennom ett sånt program med liten intensitet og lite bel. så er dette ikke noe for en nybegynner.

Kjør også sånne program med korte pauser. :|

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tjalala
    ser bra ut det opplegget du har skrevet "HIT". Problemet er bare at jeg nettopp er færdig å trene etter et slikt opplegg med få og tunge sett på baseøvelser.

Hadde god framgang med det, men opplevde litt stagnasjon nå. Derfor har jeg hatt ei ukes pause nå, og tenkte jeg skulle få litt variasjon med høyere sett og reps for en liten periode. Tenkte også på å trene litt mer for masse nå.

Mener du/dere fortsatt at det beste ville være å trene slik du har satt opp?? Vil det ikke være bedre å variere litt i 2-3 uker??
    Mine synspunkter.....

http://www.idrettsforumet.no/viewtopic.php?t=501

HIT

Ble medlem
    03-2002
    Min "bryst blitz" idag 1100:

Nautilus flyes: 1 set til failure, hvile, statisk hold i kontrahert fase, hvile, negativer!
    Nautilus vertical chest (nøytralt grep): Hyper reps
    Nautilus pec dec/pre ex med/Vertical chest (undergrep)
    Nautilus benkpress: Top partials, hvile, stretch partials

Nautilus crunch: Drop set m litt hvile mellom set (3 drops)

Ferdig på 30 minutter og er forhåpentligvis "ultra stimulert"

HIT trenger ikke være kjedelig og forutsigbart, jeg vet jeg ikke er det, hehe!

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44

Re: Huff og huff dette var tungt

Sitat Opprinnelig skrevet av Tjalala
    Begynte i dag på nytt treningsprogram, hvor jeg skulle ta 10x10 på 60% av 1rm. Gikk inn full av optimisme, men var dau etter 5 sett. Etter det 6 settet fant jeg ut at jeg skulle stoppe.

Så mitt nye program er slik som "tricepsman" anbefalte;
    6sett x 10rep.

men skal jeg legge meg på 60% av 1rm her også???

tenkte meg å kjøre supersett med benk og stående roing. Burde jeg i tillegg slenge på 1 øvelse ekstra på rygg og på bryst??(med færre sett)??
    Jeg har prøvd dette systemet en rekke ganger med gode resultater. I tillegg til å senke det totale antall sett til 6 så reduserer jeg i to påfølgende økter også antallet repper suksesivt (6-5-4) samtidig som jeg øker arbeidsvekten. En skal finne en utgangsvekt som en fortrinnsvis så vidt skal greie den siste reppen i det siste settet med. Det er seff ingen krise om en ikke greier fullt antall repper på det siste settet.

En grei økning i økt 2 og 3 er 5 % hver gang. den 4. økta reduserer jeg vekta med 5% og og øker samtidig antallet repper til utgangsnivået (6stk) osv osv. Når en ikke lenger greier å øke arbeidsvektene så legger en på en ekstra repp i snitt. inntill en kommer opp i 8 repper på det meste. Når det så butter i mot , ja da er det på tide å gå over til litt mer konvensjonell trening igjen - kall det gjerne HIT, EDT, HST, 21's osv osv.

Sett og reps blir som følger:

økt 1: 6x6, Finn en vekt som du ville greid å tyne ut ca 8-10 repper på. Hvilken andel dette er vil variere noe avhengig av om du har høy eller lav andel av raske/trege muskelfibre........
    økt 2: 6x5, øk vekta fra foregående trening med 5%
    økt 3: 6x4, øk vekta fra foregående trening med 5%
    økt 4: 6x6, reduser vekta fra foregående trening med 5%
    økt 5: 6x5, øk vekta fra foregående trening med 5%
    økt:6: 6x4, øk vekta fra foregående trening med 5%

Det er viktig med små vektpåslag, så ikke overskrid de nevnte 5 prosentene!!!!
    Reppene kjøres med relativt lange "negativer" (4-5 sekunder), med unntak av i markløft, og en rolig konsentret "positiv" fase (et par sekunder).

Jeg har muligens nevnt det tidligere, men jeg bruker kun denne treningsformen i baseøvelsene (mark, bøy, skråbenk). I tillegg til denne øvelsen slenger jeg derfor inn 1-2 sett av en annen øvelse (eksempelvis cross-over for bryst, lårstrekk for beina, nedtrekk for ryggen)

Denne varianten av GVT bryter forsåvit fundamentalt med den opprinnelige formen for GVT, der nettopp sett nr 8-10 var viktige siden en på det tidspunktet ofte opplever det vi på godt norsk ville kalt "en ny vår" - det virker som om det plutselig går lettere på sett 9 og 10 enn på de 2 foregående. Mine erfaringer med 10 hele sett på en og samme øvelse er imidlerid ikke like positive så det er grunnen til at jeg endret i min retning.

Har for øvrig sett artikkelen GVT-2000 - der er systemet tilpasset mer konvensjonell trening, men fortsatt med de 10 reppene pr sett og totalt 10 sett fordelt på 3 ulike øvelser.

mvh
    Tric
    NORKOST - yammi!!!!

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    skal hive meg på en 6x6. kjøre det i to uker, før jeg går over til tyngre vekter og færre sett/reps. Dette gjøres for å få litt variasjon.

Spørsmålene er om det skal kjøres supersett her som i vanlig gvt? tror 60% av 1rm som belastning blir litt lite, høres det fornuftig ut med 70%?

blir å trene stående roing og benkpress på dag1, knebøy og legcurl på dag2 og pushdowns, bicepscurl m rett stang og militærpress på dag3.

Fyller så på med 3x6 på andre øvelse som nedtrekk og skråbenk.

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Ja ca 70-75 % er sikkert OK på sekserne. De kjøres ikke som supersett!!
    NORKOST - yammi!!!!

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Må si jeg er imponert over HIT, fikk inspirasjon som f... da jeg leste det du skrev i mai(linken din) Takk! Du vet hva du prater om!

Lignende tråder

1. Hvordan trene deg selv!
    By ambiguous in forum Artikler
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 19-06-11, 20:51
  2. Baseline diett
    By MrMuscle in forum Artikler
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 21-02-10, 15:59
  3. Solarium
    By darp in forum Trening
    Svar: 44