Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: hurtighet

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

hurtighet

hei! har etter over ett års "avhold" begynt med fotball igjen. Hadde treningsforbud over lang tid pga sjukdom, men fikk begynne å trene igjen i jnauar, og har siden dan trent styrke og kondisjon på treningsenter. trener mellom 7-10 timer i uka.

har bare vært på 2-3 treninger nå, og merker at kondisen holder, styrken også, men ikke hurtigheten.. vil trene den opp.

noen ideer til noe som gir god effekt? det kan ikke ta for mye tid siden jeg allerede har ganske mye trening tilsammen. men hvordan forbedre hurtgiheten/akselerasjonen & maksfART? utføre sprinter på 40-60 m? med pasuer?
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Øvelser som strak markløft og good morning er bra å trene opp de musklene som gjør at du kan løpe fort=)
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

takk =)

good morning? hvilken øvelse er det?? trener ganske mye styrke for armer, ben, mage og rygg, og er faktisk ganske sterk i forhold til de andre.. har veldig god spenst også.. så har muskler i bena for å si det sånn. men sliter alikevell med sprint, selv om jeg trodde spents og sprint hadde stor sammenheng. lurer på om det gjerne er teknikken jeg må jobbe med for å få opp hurtigheten. gjelder små spurter. har alltid dreve med lengre/mellom distanser selv da jeg drev med friidrett. da var det 400m, 1600m og tresteg.. sprint derimot.. hehe sprinthemma
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Good morning - Strak mark bare at du har stanga på nakken istedet for å holde den i hendene. Ganske stor skaderisiko for korsryggen, så teknikken _må_ sitte før man begynner med de tunge vektene.. Man kan også kjøre good morning-lignende øvelser i rygghev-benken, strake ben, strak rygg. Kan også kjøres med ett ben av gangen i denne.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Tdk
    Tdk er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Tdk sin avatar
    Ble medlem
    05-2007
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    noen ideer til noe som gir god effekt? det kan ikke ta for mye tid siden jeg allerede har ganske mye trening tilsammen. men hvordan forbedre hurtgiheten/akselerasjonen & maksfART? utføre sprinter på 40-60 m? med pasuer?
    Sprintere i verdensklassen trener mye rumpe.
    rumpa er den største muskelen på kroppen, og det er den du bruker mest når du springer.. (den trekker foten tilbake)

dette er noe gymlæreren vår lærte oss etter vi spurte hva som økte hurtighet.

Superior newbie jess mAn sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    22
    Knebøy hjelper mye for styrke i lår, rumpe(du må minst gå så dypt at forside lår er paralell med gulvet)

Olympiske løft som Cleans/Power Clean hjelper mye for eksplosivitet.
    Du bør ligge mellom 3-6 reps. Værtfall på Cleans/Power Cleans.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Joda, knebøy hjelper, men siden hamstrings er den "muskelen" som skaper mest kraft ved sprint er den viktigst å trene=)

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    For å bli en god sprinter så må man sprinte.
    Visst jeg blåser vekk støvet fra mine 10 år innen friidrett så husker jeg med skrekk og gru alle dragene, sprintene og timer med trappetrening. Styrketreningen din fortsetter du med for overall muskelvekst. Men skal du bli god til å løpe raskt, så må du gå på idrettsbanen og bruke tid på det.

Kjør f.eks drag-pyramide

4x20m
    4x40m
    4x80m

Eller kjør joggende drag

Jogg 100m
    Sprint 50m
    Jogg 100m
    Sprint 50m

Reaksjonsøvelser kan og være gunstig, men da må du nesten ha noen med deg.

Liggende på mage, ansikt i løpsretning
    Liggende på mage, ansikt motsatt retning av løpsretning
    Liggende på rygg, ansikt i løpsretning
    etc etc

Så er det teknikktrening, som også er viktig for sprint.

Sprunglauf
    Triplings
    etc

Trappetrening for styrke i fraspark og hurtighet i steget.

Uff, får frysninger på ryggen når jeg tenker på alt dette. Jeg har sikkert glemt MYE her, men du har nå en plass å begynne.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Dype knebøy blir din viktigste øvelse på styrkerommet, fokuser på å bli sterk som mulig der. Frivendinger er også en knall øvelse, bare pass på å få inn god teknikk.

Ellers så er det rett og slett bare å trene sprint sprint sprint 40-60 og 100 meter, ikke gå over til mellomdistansene.
    Og som du sier, sprint og spenst trening har en god crossover effekt, den ene påvirker den andre

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Mange her som nevner øvelser som innebærer stor risiko hvis du er uerfaren på dette feltet.

Det er mye viktigere og bedre mener jeg og gjennomføre øvelser som gir deg økt styrke og muskelmasse i beina generelt, for deretter og trene spesifikt på sprint slik MrM sier.

Tren tungt, men velg øvelser som innebærer lav skaderisiko, det er mitt råd.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.