Dette er en post jeg har gruet meg litt til å skrive, spesielt siden det er relativt vanskelig å forklare poenget, men håper nokon gidder å lese det selv om det kan virke som svada.
Nå har jeg trent en del år, sånn småseriøst i perioder og så dutte fullstendig ut i perioder. Det har medført at resultatet ikke er det store. Pr dags dato er jeg omtrent i samme form som 3kl på vgs før russetida, litt dårligere form enn slutten på militæret året etter, samme form som 1kl på høgskulen før eine skuldra trengte kvile, samme form som i 2kl på vgs før sommerferien og blindtarm operasjon og samme form som før jul i 3kl før da var ferie og 2 veker med fyll og fant. Dette er selvsagt nokså provoserende å tenke på, men kun min egen feil, at eg har dutte av og måtte trene meg opp igjen kvar gang.
For kvar gang eg har trent meg opp igjen har utviklingen i de forskjellige øvelsene vært ganske annerledes, feks for noen år siden trente eg Dorian med 95kg og bicepscurl med 40kg i vekter. Her trener eg per dags dato med 75 og 30kg i vekter. Det samme går for nedtrekk og mange andre øvelser. Markløft er vel den einaste øvelsen som er merkbart forbedra det siste året. I tillegg er bryst og skulderøvelsene omtrent på likt nivå med tidligere toppnivå. Triceps er den mest økende muskelen, den er god å trene også...
Problemet er at nå begynner det å gå nedover igjen, formen begynner å stagnere, treninga blir mindre seriøs og jeg ser for meg at om en liten periode må jeg plutselig begynne å trene meg oppover igjen, for ørtene gang. Musklene reagerer ikke på trening som tidligere, det er mer "vondttungt" enn "godttungt" som i gamle dager. Det går lenge mellom hver gang jeg kan gå hjem fra trening med godfølelse i kroppen. I tillegg til dette sliter jeg med meget varierende treningsøkter, plutselig en dag kan eg ta 5-5-5-4 i benkpress feks, mens neste økt blir det 5-4-3-2. Idag feks kom den største nedturen på lenge, med 4-4 og så gjekk jeg ned 15kg for å prøve å kjøre 8-8 iallefall, det blei 6 blytunge og vonde repper og ikke fleire sett.
Massemessig har er vel ryggen bedre enn nokon gang grunna stor framgang i mark, brystet er vel heilt som vanlig, men feks biceps er heilt forferdelig, samme gjelder trapz og enkelte andre deler.
Når det gleder kostholdet så er det holdbart, inntnar nok protein, sunt fett og karbs kommer i hovedsak fra havregryn, spelt og basmati ris. Det som kan nevnes er derimot at det har blitt for mykje fest og øl grunna livlige studiedager. Dette endrer seg snart da arbeidslivet venter...
Det jeg altså lurer på er hvordan jeg skal komme tilbake i god form, utvikle formen no videre uten å stagnere, få godfølelsen i kroppen igjen (vil at det skal være deilig med ein ekstra repp, ikke et slit).
Bør jeg mikse ting veldig opp?
Ta ein kontrollert pause, 1 veke og så begynne rolig igjen? Med andre reps antall feks.
Endre øvelser? Sammensetning av split? Minke treningsmendge?
Splitten er som følger:
Mandag:
4*5 Benkpress
3*8 Skråbenk Hantler
Flyes 2*8
3*8 Bicepscurl
Onsdag:
3*8 Markløft
3*8 Dorian
2*8 Nedtrekk
3*8 Franskpress
Fredag:
3*8 Knebøy
3*12 Tåhev
3*8 Sittende skulderpress (hantler)
2*8 sideheve
Denne splitten har jeg brukt ganske lenge nå igrunn... Med mindre justeringer.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
Sånne ting pleier jeg å tenke på på trening. Fungerer bra for meg.