Viser resultatene 1 til 24 av 24

Tråd: Hva bør jeg gjøre nå?

Bronse Member Tobb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27

Hva bør jeg gjøre nå?

Dette er en post jeg har gruet meg litt til å skrive, spesielt siden det er relativt vanskelig å forklare poenget, men håper nokon gidder å lese det selv om det kan virke som svada.

Nå har jeg trent en del år, sånn småseriøst i perioder og så dutte fullstendig ut i perioder. Det har medført at resultatet ikke er det store. Pr dags dato er jeg omtrent i samme form som 3kl på vgs før russetida, litt dårligere form enn slutten på militæret året etter, samme form som 1kl på høgskulen før eine skuldra trengte kvile, samme form som i 2kl på vgs før sommerferien og blindtarm operasjon og samme form som før jul i 3kl før da var ferie og 2 veker med fyll og fant. Dette er selvsagt nokså provoserende å tenke på, men kun min egen feil, at eg har dutte av og måtte trene meg opp igjen kvar gang.

For kvar gang eg har trent meg opp igjen har utviklingen i de forskjellige øvelsene vært ganske annerledes, feks for noen år siden trente eg Dorian med 95kg og bicepscurl med 40kg i vekter. Her trener eg per dags dato med 75 og 30kg i vekter. Det samme går for nedtrekk og mange andre øvelser. Markløft er vel den einaste øvelsen som er merkbart forbedra det siste året. I tillegg er bryst og skulderøvelsene omtrent på likt nivå med tidligere toppnivå. Triceps er den mest økende muskelen, den er god å trene også...

Problemet er at nå begynner det å gå nedover igjen, formen begynner å stagnere, treninga blir mindre seriøs og jeg ser for meg at om en liten periode må jeg plutselig begynne å trene meg oppover igjen, for ørtene gang. Musklene reagerer ikke på trening som tidligere, det er mer "vondttungt" enn "godttungt" som i gamle dager. Det går lenge mellom hver gang jeg kan gå hjem fra trening med godfølelse i kroppen. I tillegg til dette sliter jeg med meget varierende treningsøkter, plutselig en dag kan eg ta 5-5-5-4 i benkpress feks, mens neste økt blir det 5-4-3-2. Idag feks kom den største nedturen på lenge, med 4-4 og så gjekk jeg ned 15kg for å prøve å kjøre 8-8 iallefall, det blei 6 blytunge og vonde repper og ikke fleire sett.

Massemessig har er vel ryggen bedre enn nokon gang grunna stor framgang i mark, brystet er vel heilt som vanlig, men feks biceps er heilt forferdelig, samme gjelder trapz og enkelte andre deler.

Når det gleder kostholdet så er det holdbart, inntnar nok protein, sunt fett og karbs kommer i hovedsak fra havregryn, spelt og basmati ris. Det som kan nevnes er derimot at det har blitt for mykje fest og øl grunna livlige studiedager. Dette endrer seg snart da arbeidslivet venter...

Det jeg altså lurer på er hvordan jeg skal komme tilbake i god form, utvikle formen no videre uten å stagnere, få godfølelsen i kroppen igjen (vil at det skal være deilig med ein ekstra repp, ikke et slit).
    Bør jeg mikse ting veldig opp?
    Ta ein kontrollert pause, 1 veke og så begynne rolig igjen? Med andre reps antall feks.
    Endre øvelser? Sammensetning av split? Minke treningsmendge?

Splitten er som følger:

Mandag:
    4*5 Benkpress
    3*8 Skråbenk Hantler
    Flyes 2*8

3*8 Bicepscurl

Onsdag:
    3*8 Markløft
    3*8 Dorian
    2*8 Nedtrekk

3*8 Franskpress

Fredag:
    3*8 Knebøy
    3*12 Tåhev

3*8 Sittende skulderpress (hantler)
    2*8 sideheve

Denne splitten har jeg brukt ganske lenge nå igrunn... Med mindre justeringer.
    "Går det så går det. Går det ikke, så går det over."

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Du kan jo prøve å kjøre 10-12 reps noen uker? Pleier å funke for meg iallefall.
    At den siste rep'n ikke skal bli et slit, ligger mest i innstillingen din.
    Som Arnold sa: Han tenkte ikke; off, jeg må ta en rep til, men; YES, jeg klarer en rep til Sånne ting pleier jeg å tenke på på trening. Fungerer bra for meg.
    Har ikke noe avansert og svare deg, men regner med at en av guruene her inne kommer med noe
    <3Fitnessfrøken<3

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Vedder en knapp p&#229; at du spiser for lite!
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Egendefinert brukertittel Godfather sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Det er jo ikke nevnt en dritt om kosthold her. Halvparten av treningen best&#229;r av spising!
    Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Odyssey Vis post
    Det er jo ikke nevnt en dritt om kosthold her. Halvparten av treningen består av spising!
    75% vil jeg tørre å påstå er kost og søvn! Og siden han ikke har nevnt det engang vedder jeg på at det er der feilen ligger som odyssey sier.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

prz
    prz er ikke aktiv
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    90%
    Har jeg en d&#229;rlig trenings&#248;kt, skal jeg love deg det er p.g.a. kostholdet. Hjelper ikke spise sundt, at du har de riktige ingrediensene, s&#229; sant du ikke spiser nok.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Mine postulater:

A) Du spiser for lite.

B) Du spiser for lite.

C) Du har kyssesyke.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Hmm, Trur egentlig ikkje er spiser for lite heller, mer er jo self mulig.

Ein vanlig dag ser gjerne slik ut:

Frokost
    1 Skål havregryn + protshake + vitaminpille
    Skiver på skulen, med kjøttpålegg, havregryn heime
    Trening
    1 banan + 1 protshake
    Middag, Kjøtt + Ris
    1 speltrundstykke + 3 kokte egg
    Linfrøolje + Protshake

Mulig eg har vore litt slurvete her i det siste, det kan eg tenke meg siden det har gått i mykje bacheloroppgava osv. Men blir no feitere og feitere uansett coffee

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tobb Vis post
    Hmm, Trur egentlig ikkje er spiser for lite heller, mer er jo self mulig.

Ein vanlig dag ser gjerne slik ut:

Frokost
    1 Skål havregryn + protshake + vitaminpille
    Skiver på skulen, med kjøttpålegg, havregryn heime
    Trening
    1 banan + 1 protshake
    Middag, Kjøtt + Ris
    1 speltrundstykke + 3 kokte egg
    Linfrøolje + Protshake

Mulig eg har vore litt slurvete her i det siste, det kan eg tenke meg siden det har gått i mykje bacheloroppgava osv. Men blir no feitere og feitere uansett coffee
    Dette ser ut som en hard diett, rett og slett. Hvor mye veier du? Du ønsker å bygge sant? Om jeg skulle spist så lite, og fortsatt jaktet progresjon på trening hadde jeg blitt dårlig.

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Hmm, Ja, var gjerne ein liten underdrivelse det derre, komme inn litt ekstra småtteri innimellom, pluss ein shake på måltid nr 2.
    Har alltid passa på å spise nok og vekta har vore stigende. Men med nærmere ettersyn ser at eg har droppa litt i matmengden i det siste, gjerne pga mykje skuleoppgave.

Uansett blir eg no feitere... Heh, er vel kanskje pga øl. Men virker rart at da skal være kosten, ved tidligere annledninger har eg spist MYYKJE.

Rart at eg ikkje har lagt merke til at det var litt lite mat sjølv igrunn...

Vekta er vel rett over 90 per dags dato. Uansett så trur eg gjerne ikkje mat er heile løysinga, slite jo med ilt i underarmer og handledd med benkpress osv. Men for all del, dette var noko å tenke på.

HK
    HK er ikke aktiv
    Medlem HK sin avatar
    Ble medlem
    04-2002
    “If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got” Krishna.

syns den passa fint inn her....

mine synspunkt:

- ta en uke fri eller 2

- legg inn ett måltid til

- bytt program

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Takk for gode råd!

Men syns det er litt rart at det har blitt negativ følelse i musklene, samme har skjedd tidligere før eg har tatt "lengre pauser" og har måtte bygge meg opp igjen.

Lure på om eg har trent tungt for lenge, føle meg mykje meir tilpass når eg ligger et stykke under failure, og bygger opp mot failure veke for veke... Nå har eg lagt leenge på failure. Kan det være grunnen til at eg får smerter i underarmer etc i benkpress osv?

Syns det er litt rart at problemene inntreffer på samme nivå og samme tidspunkt kvar gang

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Les alt av poster i dogcrap-forumet og pr&#248;v &#229; kj&#248;r det programmet noen m&#229;neder. Det tror jeg helt sikkert vil gj&#248;re susen for deg hvis du setter deg skikkelig inn i det! Ellers m&#229; man bare innse at den beste framgangen treningsmessig i livet for man det f&#248;rste &#229;ret man trener. Etter det blir det vanskeligere og vanskeligere.

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    "Splitten er som følger:

Mandag:
    4*5 Benkpress
    3*8 Skråbenk Hantler
    Flyes 2*8

3*8 Bicepscurl

Onsdag:
    3*8 Markløft
    3*8 Dorian
    2*8 Nedtrekk

3*8 Franskpress

Fredag:
    3*8 Knebøy
    3*12 Tåhev

3*8 Sittende skulderpress (hantler)
    2*8 sidehev "

Har nå hatt fri fra trening i 11 dager og tenkte å begynne igjen idag. Planen er å endre litt på splitten/øvelser/Repantall. Men føler igrunn eg har gått meg litt blind på gamle suksessøvelser og setter opp tilsvarende programm kvar gang. Med et tilsvarende likt reps antall...

Her er iallefall planen:

Mandag - Bryst + Mage

Benkpress 3*6
    Skråbenk med hantler, 3*8?
    Peckdeck 2* 10 ?
    Crunch 3 sett

Tirsdag - Rygg

Markløft 3*8
    Dorian 3*8
    Nedtrekk? Hangups?

Torsdag - Bein + Mage

Knebøy 3*8
    Leggmaskin 3*10
    Crunch 3 sett

Fredag - Skuldre + Armer

Militærpress 3*8
    Ut til sides 2*8 ?
    Franskpress 3*8
    Bicurl 3*8

Skulle forresten ønske bicepsene var litt bedre...

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Du kan jo pr&#248;ve dette programmet - av Kelly Bagget.

Foundational Split

Set up 2 upper body workouts and 2 lower body workouts and alternate between them on an every other day basis with weekends off.

Workout 1: is Chest, Chin-ups, and arms in that order

Workout 2: is Squats, hamstrings, calves and forearms in that order

Workout 3: is Shoulders, Rows, chest, and arms in that order

Workout 4: is Deadlifts, squats, calves, and forearms in that order

Monday (workout 1)

Bench Press or Board press variation 4 x 3-5

Wide Grip chin 4 x 6

Incline Dumbbell Bench Press 3 x 8

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Skull Crushers 3 x 10

Wednesday (workout 2)

Squat or box squat 4 x 5

Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10

Ab work 3 x 10

forearms 2 x 20-30

Friday (workout 3)

Incline bench press or Shoulder Press 4 x 5

Rows 4 x 8

Tricep pushdowns 2 x 10

Preacher curl 2 x 10

Ab work 3 x 10

Monday (workout 4)

Deadlift or rack deadlift 4 x 5

Single leg squat variation 2 x 10

Calf Raises 3 x 15

Forearms 2 x 20

Wednesday (Repeat workout 1)

Friday (Repeat workout 2)

Sets should be terminated at the point right before form starts to break down. Rotate the lifts about every 4-8 weeks or whenever a lift stalls. You can use different exercises if you like.

Here are some examples of exercise choices

Workout #1

Chest: Bench press or dumbell press, incline press, DB incline press, decline DB press

Chinups: Wide, medium, or close grip overhand, neutral (palms facing), or under-hand

Shoulders: Side lateral, front lateral, incline lateral

Biceps: Curl variation

Triceps: Dips, pushdowns, triceps extensions. overhead extensions

Workout #2

Squats: Back squat, box squat, front squat

Single leg deadlifts: Bent leg variation, straight leg variation

Hamstrings: Glute Ham, Reverse hyper, leg curl

Workout #3

Shoulders: Military press, Neutral grip DB press

Rows: T-bar row, cable row, single arm row

Chest: Crossover or flye variation

Arms: Dips, extensions, pushdowns, curl variant

Workout #4

Deadlifts: Deadlifts, Wide-grip deadlifts, Rack pull

Single leg squat: Bulgarian split squat, single leg pistol squat

Hamstrings: Glute ham, leg curl, reverse hyper

Choose one exercise for each body-part or movement. Stick with whatever exercise you choose for at least 3 workouts.

Sets and Reps

There are a multitude of ways to regulate the sets and reps and many that I use. Here is an easy way to do it and what I call the "money-set" method. This is a lot like the max-effort method. The basic tenet of the money set method is each time you repat a particular workout you work up to at least ONE SET where you lift either more weight or do more reps then you did for your best set the last time you did the workout. Generally speaking, you'll do between 2-5 sets per exercise adding weight each set and working up to at least one maximum effort for a given number of reps. For example, say my last workout on incline dumbell press looked like this and my target rep range was 8:

pushups x 15

feet elevated pushups x 10

50 pound dumbells x 8

60 pound dumbells x 8

70 pound dumbells x 9 * money set

70 pound dumbells x 8 (tried to beat 9 but couldn't)

So, you can see I did 4 pretty hard sets but only one was a real money set. Next time i do that exercise I gotta beat 9 reps with 70 lbs.

As soon as you can do 3 more reps than your target rep range increase the load by 2-5%. So, if I did 200 pounds for 6 reps on squat the last workout and 200 pounds for 8 reps this time, the next workout I'd increase the load by 5-10 pounds and once again do as many reps as possible building back up to 8 reps.

Another method I use is the sub-maximal volume method. With this method you do all sets with the same weight starting with a weight that will not be quite an all out effort. Each workout you reduce the reps and increase the weight by about 5%.

So it will look something like this:

workout 1: 4 sets x 6 reps with 100 lbs.

workout 2: 4 sets x 5 reps with 105 lbs.

workout 3: 4 sets x 4 reps with 110 lbs

workout 4: 4 sets x 6 reps with 105 lbs (use at least as much weight as you used during the 2nd workout)

For most people I prefer the working up to a daily max method but either progressive resistance method will work fine. The idea is you're consistently adding weight to the bar.

The repetition range you choose for various exercises is basically up to you but here are some guidelines:

Rep Ranges

1-3 reps deadlifts

4-6 reps bench press variations, squats

6-8 reps single leg squats and deadlifts, glute hams, leg curls

8-12 reps curls and triceps

12-15 reps reverse hypers, laterals, crossovers, flyes

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Hmm det ble ikke s&#229; lesbart akkurat, du kan se p&#229; denne linken

http://www.higher-faster-sports.com/...matesplit.html

FV
    FV er aktiv nå
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Les alt av poster i dogcrap-forumet og prøv å kjør det programmet noen måneder. Det tror jeg helt sikkert vil gjøre susen for deg hvis du setter deg skikkelig inn i det! Ellers må man bare innse at den beste framgangen treningsmessig i livet for man det første året man trener. Etter det blir det vanskeligere og vanskeligere.
    Om fyren har problemer med å følge sitt eget program, der han gir opp reps og sett, pluss at han kanskje spiser for lite, så tror jeg neppe DC er programmet for han. For all del, det kan hjelpe masse på motivasjonen, men at dette er rette treningsprogrammet for han, tviler jeg på.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av FV Vis post
    Om fyren har problemer med å følge sitt eget program, der han gir opp reps og sett, pluss at han kanskje spiser for lite, så tror jeg neppe DC er programmet for han. For all del, det kan hjelpe masse på motivasjonen, men at dette er rette treningsprogrammet for han, tviler jeg på.
    Hvorfor det? Dogcrap er et supert program som virker bra for de aller fleste!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Dc suger eselkuk i motvind på vei til ytre torsken
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

FV
    FV er aktiv nå
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Det fungerer bra for de fleste som legger 100% innsats og vilje i trening og kosten sin. Jeg kjørte DC i litt over en mnd, alt jeg endte opp med var skader. For all del, bra program, men iforhold til hvilken livsstil og arbeidssituasjon, så passet det ikke meg. Slik trådstarter skriver, har han en litt avslappet holdning til treningen, og da mener jeg at DC ikke passer.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Heh, ja, avslappa nok, fins trossalt viktigere ting i livet har eg funne ut... Men planen er nå å ha ein OK form likevel liksom...

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tobb Vis post
    Heh, ja, avslappa nok, fins trossalt viktigere ting i livet har eg funne ut... Men planen er nå å ha ein OK form likevel liksom...
    Fullkropp 2 ganger i uka passer nok formålet bra da
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    Dc suger eselkuk i motvind på vei til ytre torsken
    Du har prøvd det altså? Fortell...

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Du har prøvd det altså? Fortell...
    Jeg har ikke prøvd det fordi det er å kaste bort tiden, noe er matnyttig. Rest pauser osv. Men de fleste fiser rundt på for lav vekt og de leker seg alt for mye i maskiner

Har du et program som består av tunge markløft,benkpress, knebøy og skulderpress med noen tilleggsøvelser og spiser mye og har jevn progresjon i reps/vekt så får man muskelmasse. Dc er så... Dronete
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.