Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 64

Tråd: Hva er HST?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2003

Hva er HST?

Overskriften sier alt

Medlem
    Ble medlem
    05-2002
    en treningsmetode.. sjekk www.iform.no ligger en art. der
    mvh
    klementin

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Deres offisiele hjemmeside:
    http://www.hypertrophy-specific.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi

HST - Spørsmål og svar:
    http://www.tech-nutrition.com/html/content/artikler/artikkel.asp?id=56

Artikler på norsk - skrevet av Børge Fagerli
    http://www.tech-nutrition.com/html/content/artikler/artikkel.asp?id=45 (DEL1)
    http://www.tech-nutrition.com/html/content/artikler/artikkel.asp?id=47 (DEL2)

Skulle det være noe mer, kan sikkert folk her være behjelpelige med å sette opp et passende program for deg.

Lykke til med lesinga!!

PS: Finnes og endel kalkulatorer der ute som kan regne ut hvordan du skal gå fram i treninga, hvordan den progressive økninga vil være etc etc...
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2003
    Hvordan går jeg i gang med et slikt treningsopplegg da? Jeg har ikke kommet skikkelig i gang enda, men det gjør kanskje ikke noe? Noen som har en greit oversikt over hvilke øvelser jeg bør kjøre?

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    HST er basert på å få trent hele kroppen 3 ganger i uka, dvs. 1-2 øvelser pr. muskelgruppe er vel å foretrekke...
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2003
    hvor på iform ligger den?

www.kalibergym.no Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Kjenner/vet av fyren som skriver disse hst artiklene, han har ikke mye å slenge ræva i taket for....
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Tatt bildet nylig Tower? Formen ser BRA ut..

Angående HST så virker det som et MAS uten like....!

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Er meget imponert over den fysikken HT.
    Ikke bare er du svær, du har fine muskler oxo

Tilbake til HST, jeg har kjørt gjennom et slik HST opplegg.
    Min erfaring er at det var et heilt ok program. Vet ikke om jeg økte så veldig mye mer enn jeg ellers hadde gjort ved en vanlig splitt. Men det som var stress var at jeg var stiv og støl 24/7.
    Det er i motbakke det går oppover.

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hightower
    Kjenner/vet av fyren som skriver disse hst artiklene, han har ikke mye å slenge ræva i taket for....
    trønder jeg, så jeg skjønte ikke den
    hva mener du?

Ble medlem
    03-2002
    Han Børge fyren er en liten fis, og trener i allefall ikke "reint" til alle årets tider.
    Resultatene hans med dette opplegget er ikke noe bedre, heller dårligere en hva de i min omgangskrets har med vanlig hit.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Hehe. Er bare for folk å prøve en 6ukers periode, satt sammen i et program med riktig antall sett og øvelser. man trenger heller ikke trene fullkrop x3 ganger i uka, men kan dele det opp i en splitt. Så kan man selv bedømme.

Har ikke sett mange bildene av Børge, men utifra hvor mye han skryter dette programmet opp i skyene synes jeg det er litt rart han ikke er større og mer fit..

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    Han Børge fyren er en liten fis, og trener i allefall ikke "reint" til alle årets tider.
    Resultatene hans med dette opplegget er ikke noe bedre, heller dårligere en hva de i min omgangskrets har med vanlig hit.
    :| :-? Synes du taper deg her HT.., om du har noe personlig i mot han bør du ta det utenfor ringen..?

x
    :)

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Exactly .

Tror ikke dette er måten å gjøre det for alle og spesiellt ikke for folk som har trent en stund.
    Det er en nøye oppsatt plan med beregnet økning av belastning hver gang og jeg tviler ikke et sekund på at folk som ikke har bra kontroll på hva de gjør fra før av ville kunne vinne litt en stund på et slikt opplegg ,noe de ville gjøre på stort sett alle nye opplegg med innlagt stigende vekt.

Men for folk som har funnet "nøkkelen" for hvordan de selv skal legge opp trening/hvile/næring for seg selv så tviler jeg sterkt på at de beholder musklene de allerede har med et slikt opplegg.
    Har sett folk og hørt om flere erfarne trenende som har krympet etter å ha begynt på dette.

Doggcrapp er et annet lignende opplegg på mange måter men der trener man langt hardere , det er et opplegg som nok har litt motsatt problemstilling.
    Du blir overtrent om du ikke LEVER kroppsbygging og gir kroppen umenneskelige mengder hvile og næring.

**det er bare MIN mening**
    la protestene hagle inn fra HST disiplene

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av x-ray
    :| :-? Synes du taper deg her HT.., om du har noe personlig i mot han bør du ta det utenfor ringen..?

x
    vel, kanskje litt harsj med ordene. Noe personlig? Nei,han er ikke den skarpeste kniven i skuffen kanskje, men noe mot han personlig har jeg ikke. Men han gir ut råd i histen og pisten angårende det meste innen trening og kosthold. Ting han BØR holde seg unna, spesiellt mtp at han ikke har noe spesiellt å vise til selv. Jeg tar ALDRI i mot råd fra folk som ikke har mer å vise til en meg selv, sorry. Sånn er det bare.

Det samme vil jeg si til ham hvis det skulle være det.

Silver Member Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Kan jo hende han har rævva gener for bygging, men ellers gjør det meste riktig?

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    oki hightower

tror HT ser om han har gjort det bra utifra genene eller ikke...

Gold Member Cera sin avatar
    Ble medlem
    04-2003
    tror HT ser om han har gjort det bra utifra genene eller ikke...

Det tror ikke jeg. I Ikke så lett det der...

Ble medlem
    03-2002
    Pencilnecks kalles det.... sorry, bare min mening. Norge er et fritt land.
    tjaa, han er vel ingen genetisk freak, da burde han vært en bedre bygger.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    whatever
    :)

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Børge er nok belært faglig sett på mange områder men det er nok en grunn til at ikke HST har tatt av hos "the big boys". Er nok som NK sier en OK treningsrutine for oss som liker å få det inn med teskje. Man vokser jo på mye rart i de første årene, hst gjør det kanskje bedre med et så klart oppsett. uansett endel av prinsippene er nok lur å ha med i et treningsoppsett

Ble medlem
    03-2002
    vel,begrunn hva som er så mye bedre med hst og børge en andre filosofier? eller whatever?

Silver Member waille sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    hst seems like shit!
    !burger: !burger: !burger: !burger:

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2003
    Husk på at de aller fleste hobbybyggetrenere fremdeles er nybegynnere da, og ikke har trent i veldig mange år. Så vil ikke slenge for mye dritt til hst hvis det skulle være et av de aller beste alternativene for bygging/styrkeøkning i startfasen. Er også litt kjekt at man ikke trenger ta så utrolig mange sets og sånn. Men som med alt, vi er forskjellige, og det er ingen grunn til å kutte ut et godt program fordi at kara bak hst "vitenskapelig" mener å ha bevist at deres opplegg vil gi deg bedre fremgang! Sånt blir selvfølgelig bare tull, selvom de har mange gode retningslinjer.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Jeg har ikke slengt dritt om HST , jeg prøvde bare å si at det ikke er sikkert at det skulle være noe bedre enn andre strukturerte måter å trene på.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Jeg økte med 43% 1RM :!!!: i benkpress på bare 3-4uker med ett HST programm .. Har "alltid" vært fysisk sterk og har genetiske forutsetninger for å øke styrke.. (Var mitt første trenings program pga. har ikke plass til noe stort "treningsstudio" hjemme.)
    Min treningskompis økte med 35% 1RM i samme periode. :P .
    Følte meg/oss ofte støle og slitne når neste treningsdag kom.. kjente mer og mer smerte for hver uke som gikk med programmet..Det er egentlig ett helvetes slit å ta den samme øvelsen(tungt) 3 dager i uka.. Programmet bygger altfor lite på hvile.. Forbedringen minska progressivt jo lengre ut i programmet man kom. Det endte tilslutt med en hel friuke etter bare 4uker HST(Hadde KG økning på 15% hver uke, noe som ikke var realistisk). Etter det kom det nye forbedringer.

HST-programmet fungerer stort sett bra for de som skal ha sitt første treningsprogram, men for de mer erfarne er det vel ikke noe å anbefale. :evil:
    Selv gikk jeg over til ett splitt-program etter 6 uker med HST.

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    sikker på at du har lest hst artiklene skikkelig, treningsnarkoman? Man skal nemlig trene med 15rm, 10rm og 5 rm den siste dagen av alle de tre periodene.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Det med 1RM var bare noe drev på med èn gang i mnd`en for moro skyld, det ble etterhvert kuttet helt ut.
    Men som du sa, selve treningsprogrammet går på 15RM, 10RM og 5RM. Noe vi/jeg kjørte.
    Det finnes ingen snarveier til steder det er verdt å reise til.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    ---

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av treningsnarkoman
    Jeg økte med 43% 1RM :!!!: i benkpress på bare 3-4uker med ett HST programm .. Har "alltid" vært fysisk sterk og har genetiske forutsetninger for å øke styrke.. (Var mitt første trenings program pga. har ikke plass til noe stort "treningsstudio" hjemme.)
    Min treningskompis økte med 35% 1RM i samme periode. :P .
    Følte meg/oss ofte støle og slitne når neste treningsdag kom.. kjente mer og mer smerte for hver uke som gikk med programmet..Det er egentlig ett helvetes slit å ta den samme øvelsen(tungt) 3 dager i uka.. Programmet bygger altfor lite på hvile.. Forbedringen minska progressivt jo lengre ut i programmet man kom. Det endte tilslutt med en hel friuke etter bare 4uker HST(Hadde KG økning på 15% hver uke, noe som ikke var realistisk). Etter det kom det nye forbedringer.

HST-programmet fungerer stort sett bra for de som skal ha sitt første treningsprogram, men for de mer erfarne er det vel ikke noe å anbefale. :evil:
    på hvilket grunnlag kan du komme med dette på? Du vet jo tydligvis ikke engang hvordan du skal utføre programmet. Du trekker følgende konklusjon:

"HST-programmet fungerer stort sett bra for de som skal ha sitt første treningsprogram, men for de mer erfarne er det vel ikke noe å anbefale. :evil:
    Selv gikk jeg over til ett splitt-program etter 6 uker med HST."

-For meg virker det som dette er ditt første treningsprogram. Da vet du lite om hva andre program kunne gjort for deg. Du sier at "for de mer erfarne er det vel ikke noe å anbefale". Nå er jo ikke du erfaren, så da blir det vanskelig for deg å uttale deg, hvis du da ikke har kontakt med andre som har erfaring, men det virker lite sannsynlig utifra hvordan du forklarer deg.

Å begynne å teste 1RPM benkpress uti hst flere ganger, ødelegger jo programmet enda mer. SN blir jo totalt virkningsløs. Det er og logiskt at hvis du hele tiden skal presse deg å teste 1RPM, så kommer du ikke til å få det overskuddet du burde ha til neste trening.

"Forbedringen minska progressivt jo lengre ut i programmet man kom. Det endte tilslutt med en hel friuke etter bare 4uker HST(Hadde KG økning på 15% hver uke, noe som ikke var realistisk)."
    Du er alt for opptatt av prosenter og for lite opptatt av å gjøre ting riktig, TYDLIGVIS

Det med 1RM var bare noe drev på med èn gang i mnd`en for moro skyld, det ble etterhvert kuttet helt ut.
    Men som du sa, selve treningsprogrammet går på 15RM, 10RM og 5RM. Noe vi/jeg kjørte.
    Duuuumt. Uansett 15-10-5RPM er bare et eksempel på et oppsett. Du trenger slettes ikke gjøre det sånn.

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    vel, kanskje litt harsj med ordene. Noe personlig? Nei,han er ikke den skarpeste kniven i skuffen kanskje, men noe mot han personlig har jeg ikke. Men han gir ut råd i histen og pisten angårende det meste innen trening og kosthold. Ting han BØR holde seg unna, spesiellt mtp at han ikke har noe spesiellt å vise til selv. Jeg tar ALDRI i mot råd fra folk som ikke har mer å vise til en meg selv, sorry. Sånn er det bare.

Det samme vil jeg si til ham hvis det skulle være det.
    Ja, du ser jo skikkelig ut som en profesjonell kroppsbygger selv... :P

FYI har jeg vært oppe i 120kg, fremdeles med mageruter - at jeg ikke prioriterer å gå på kur året rundt er fordi jeg heller ikke har noe mål om å være i norgestoppen i kroppsbygging - jeg prioriterer for tiden andre ting. Har brukt minimale mengder for en tid tilbake, som sikkert er småtterier i forhold til hva du er vant til. Siden når ble store muskler = stor hjerne da?

Jeg prater sjelden eller aldri til noen når jeg er på trening, går aldri rundt og forteller noen hva de skal gjøre osv...så det er vel åpenbart at du har vært og dumma deg ut på Tech Nutrition forumet vårt. Du er sikkert han som stadig vekk får gjennomgå for alt det idiotiske du skriver, og dermed skal du ut på internett og ta hevn... Herregud for en tulling, sier nå jeg...

Du kan jo komme innom på Flex Gym i Trondheim en dag, jeg er som regel der hver dag i tre-firetida siden jeg jobber vegg i vegg. Da kan du få si meg face to face hva du synes om meg. Velkommen skal du være.

To bilder som viser for en liten pingle jeg er, det med magerutene er tatt da jeg var ca 100kg - jeg er nå 7kg tyngre i bedre form:

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Nr to som ble tatt for ca 8-9mnd siden:

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Sitat Opprinnelig skrevet av treningsnarkoman

på hvilket grunnlag kan du komme med dette på? Du vet jo tydligvis ikke engang hvordan du skal utføre programmet. Du trekker følgende konklusjon:

"HST-programmet fungerer stort sett bra for de som skal ha sitt første treningsprogram, men for de mer erfarne er det vel ikke noe å anbefale. :evil:
    Selv gikk jeg over til ett splitt-program etter 6 uker med HST."

-For meg virker det som dette er ditt første treningsprogram. Da vet du lite om hva andre program kunne gjort for deg. Du sier at "for de mer erfarne er det vel ikke noe å anbefale". Nå er jo ikke du erfaren, så da blir det vanskelig for deg å uttale deg, hvis du da ikke har kontakt med andre som har erfaring, men det virker lite sannsynlig utifra hvordan du forklarer deg.
    Nettopp. Jeg vil faktisk si at jo mer erfaren du er, jo større forskjell vil du merke når du går over på HST.

Jeg holdt nettopp et seminar om HST i Larvik der vi diskuterte hvilke modifikasjoner som er gunstige for mer avanserte løftere. Jeg skal ikke gå så mye inn på det her, bare en kort oppsummering:

- 15 repsfasen kan reduseres til 1 uke.
    - Du kan trene flere ganger per uke i 15 repsfasen og den første uka av 10 repsfasen. Opptil 5-6 treninger per uke. Dette for å kunne øke antall sett per uke uten å måtte ta flere sett per trening (som er veldig tungt når du trener typisk melkesyretrening og høye reps).
    - Når du kommer i 5 repsfasen kan du med fordel kutte ned på antall øvelser, men øke antall sett per øvelse dramatisk. Jeg har i perioder kjørt følgende program 3-4 ganger per uke i 5 repsfasen: 5-6 sett chins, 5-6 sett dips, 5 sett knebøy.

Eller ser jeg en tydelig trend blant de som ikke har opplevd resultater av HST:

- De spiser for lite. Krymper du, har det ingenting med treningsprogrammet å gjøre - du får i deg for lite kalorier, end of discussion. Hadde du spist nok til å vokse, men hatt et treningsprogram med null effekt, hadde du allikevel lagt på deg - men mesteparten hadde vært fett istedet for muskler. Nesten helt utrolig at mange ikke skjønner dette enkle energiregnestykket.

- De gir opp før de har fullført programmet, evt før de kommer til den mest effektive fasen med de tyngre vektene - 5 reps og negative. Kombinert med punkt 1, ligger de på et kaloriunderskudd pga helkroppstrening og høye reps, og det er umulig å legge på seg.

- De forstår ikke programmet eller stoler ikke på at det fungerer, og gjør sine egne tilpasninger eller diverse feil i oppsettet - dropper Strategisk Nedtrening, har for små belastningsøkninger osv.

Gold Member Cera sin avatar
    Ble medlem
    04-2003
    Litt aggreisivitet i postene her?

Men over til det litt mer seriøse. Det har blitt hevdet i en post her på forumene at HST bygger på vitenskapelige undersøkelser, stemmer dette? I såfall hvordan er forskningen gjennomført?

(Du må gjerne poste litt oftere her, interressant at du som en av de litt større har en annen treningsfilosofi enn de fleste andre her- det var nå mitt synspunkt ihvertfall)

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Børge er nok belært faglig sett på mange områder men det er nok en grunn til at ikke HST har tatt av hos "the big boys". Er nok som NK sier en OK treningsrutine for oss som liker å få det inn med teskje. Man vokser jo på mye rart i de første årene, hst gjør det kanskje bedre med et så klart oppsett. uansett endel av prinsippene er nok lur å ha med i et treningsoppsett
    Det bør nevnes at treneren til Chris Cormier har hatt ham på et HST-lignende program i en periode nå, med fantastiske resultater. Tommi Thorvildsen var meget interessert selv, og hadde tenkt å prøve det fram mot Arnold Classic på vårparten. I tillegg ser man tendensen i de store byggerbladene som Flex og Ironman, artikler som anbefaler høyere treningsfrekvens, fokus på belastningsøkning fra trening til trening osv Så det er på vei.

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cera
    Litt aggreisivitet i postene her?

Men over til det litt mer seriøse. Det har blitt hevdet i en post her på forumene at HST bygger på vitenskapelige undersøkelser, stemmer dette? I såfall hvordan er forskningen gjennomført?

(Du må gjerne poste litt oftere her, interressant at du som en av de litt større har en annen treningsfilosofi enn de fleste andre her- det var nå mitt synspunkt ihvertfall)
    Det stemmer, og for meg er vel emnet mer eller mindre utdebattert. Det er flere tråder på Treningsforumet der jeg har skrevet en hel del innlegg relatert til HST. Se også forumet og artiklene på Tech Nutrition (på slutten av HST artikkelseriens del 1 vil du finne en lang rekke studiereferanser), og det offisielle HST forumet.

Selvfølgelig blir jeg irritert når en tulling på et forum går og slenger dritt om meg, ting som overhodet ikke stemmer. Jeg jobber med folk både på det nasjonale og internasjonale nivå innen fitness og kroppsbygging, og jobber som konsulent innen forskning og studier relatert til kosttilskudd, diett og trening. Blir vel aldri fornøyd med hvordan jeg ser ut, men nettopp det at jeg har jobbet med dårligere forutsetninger har vel vært drivkraften til at jeg har tilegnet meg såpass mye kunnskap. Siden jeg bare er "en liten fis"/pencilneck på nesten 110kg, vil jeg gjerne spørre hvorfor jeg nødvendigvis må se ut som en profesjonell kroppsbygger for å vite hva jeg prater om. Les noen av innleggene mine på forumet til Tech Nutrition, og døm selv hvorvidt jeg har lav intelligens. De glupeste hodene i hele industrien ser nesten ikke ut som de trener i det hele tatt, men det er disse som mange av elitebyggerne går til når de vil spørre om de får lov å gå og drite.

Vanligvis bryr jeg meg ikke om hva folk på internett måtte lire av seg, men denne gangen ble jeg lettere irritert - og det beklager jeg. Takk for at jeg fikk avreagere litt. HT og jeg har felles kompiser (Gunnar, Paal osv), jeg vet bare sånn omtrent hvem han er - og hvis han påstår han kjenner meg er det totalt feil, jeg har aldri pratet med fyren en gang.

Old man Tarzan sin avatar
    Ble medlem
    07-2002
    Syns også det er interessant med litt meninger som avviker litt fra hva som er "normalen" her på forumet. Føler det er ganske like treningsfilosofier blant de største her, så det alltid interessant med personer som har en alternativ måte å se ting på.

Ble medlem
    03-2002
    Hvor lang tid tar et vanlig HST program å gå igjennom hver treningsdag?

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Mellom 40-70 minutter, avhengig av antall sett, øvelser, hvilepauser mellom sett og øvelser.

Her er en mer utdypende diskusjon rundt alle mulige spørsmålsstillinger og motforestillinger rundt HST. Dere kan for det meste se bort fra anbefalinger fra personer som ikke helt forstår HST, men som ser ut til å tro de er eksperter selv...

http://www.treningsforum.no/index.php?board=1;action=display;threadid=1052;sta rt=0

Ble medlem
    03-2002
    Hva kan en forvente i form av muskelvekst hvis en følger HST til punkt og prikke? Skjønner jo at man ikke kan forutsi dette, men hva er du vant til å få tilbakemeldinger på? Spørsmålet er til Børge..

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Børge.. Hyggelig at du tar deg tid til å svare detaljert og ordentlig, samt at du viser til gode kunnskaper bak hva du sier!

Tenker jeg peisern på med et HST program på nyåret en gang, det vil bli interessant! Trenger høy frekvens, pga jeg spiser mye, og ønsker ikke legge på meg fett. Såvidt jeg har forstått kan høy frekvens på treningen motvirke fettlagring ved høye kcal. En ting jeg lurer på.. er hekta på knebøy, markløft, benkpress, stående militærpress, flyes og skråbenk hantler... går det ann å intrigrere alle disse øvelsene på en gang ? Vil liksom ikke kutte ut en

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Det varierer litt utfra hvor nøye man setter opp kostholdet, men det er ikke uvanlig å legge på seg 4-5kg på en 8 ukers treningssyklus - selvfølgelig uten bruk av ulovlige preparater.

Du kan selvfølgelig benytte hvilke øvelser som helst, det er fullt mulig å gjøre tilpasninger alt etter dine egne favorittøvelser, hvilke dager det passer best å trene, flere sett per øvelse, splitt mellom overkropp og underkropp osv osv.

Som nevnt har jeg ikke tid eller kapasitet til å besvare spørsmål om HST på alle de forskjellige forum på internett, men du er hjertelig velkommen på forumet til Tech Nutrition med dine spørsmål.

En annen ting er at et forum der en av Moderatorene nedverdiger seg til usakligheter og hets mot enkeltpersoner - totalt i strid med forumreglene, og uten noe som helst grunnlag - er ikke et forum jeg ønsker å assosiere meg med på noen som helst måte. Jeg regner med at medlemmene her forstår mitt synspunkt, og ville reagert på samme måte.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Jeg skal ta en titt på siden.. det er http://www.tech-nutrition.com/forum/ ikke sant? Legger ut noen spm med tiden.. det vil først være rundt februar tider jeg går over fra failure basert trening til å teste ut HST basert...

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Første gang jeg er inne på forumet her - og jeg må si jeg ble overrasket. HVem i all verden er det som driver dette? Det ligner jo nærmest ren sjikane i enkelte tråder her, og det av moderatorer?

Jeg er bare nødt til å kommenter det denne tower typen skriver om Børge. Jeg kjenner nemlig også Børge meget godt, og han er faktisk en av de mest intelligente mennesker jeg har møtt. Ikke bare på ren trening, men på alt det fysiologiske og de fleste emner jeg har diskutert med ham. Jeg tviler sterkt på at han som sier at Børge ikke er spesielt skarp, i det hele tatt kan kjenne til Børges utdanningsnivå eller kompetanse annet enn å ha stått fire meter unna ham på gymmet! Nei, dette var det mest meningsløse tullpratet jeg noen gang har lest på et forum.

Når det gjelder det rent fysiske som også denne tower power kisen (eller hva i all verden han kaller seg) irriterer seg over (lurer på hvorfor!?), så er Børge 110 kilo ren muskelmasse og i og med at jeg også vet hvem tower er, så tror jeg de fleste ville være enig med meg når jeg slår fast hvem av dem som er mest atletisk og ser best ut! Børge er 100% seriøs både med kost og trening, og det UTEN at han belærer andre om det i tide og utide. Han er en type som ikke går bort og slenger ut tips hist og pist som her nevnt, men som holder seg i bakgrunnet til noen er så smarte at de går bort og spør.

Jeg må også si at jeg etter å ha lest reglene for forumet, særlig den første, er overrasket over at disse er forskjellige fra medlemmer og moderatorer. Sier mye om intelligensen til dem som kaller seg moderator fra mitt ståsted i alle fall. Synd at det er slik...

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Må nok bare beklage på forumets vegne at dette nok ble dratt litt langt og det var litt upassende uttalt , tror vi erklærer akkurat den debatten ferdig.

Kristin jeg skjønner godt at du kjenner Blade godt siden dere sitter på samme linje så det har jeg ingen grunn til å tvile på.
    La oss heller benytte båndbredden til det den helst skal brukes til ,nemlig dele kunnskap.
    HST er en treningsform som har sine disipler , andre treningsformer har sine disipler , Blade sitter med kunnskap om HST og jeg tror nok folk vet hvor de finner mye lesetoff om dette.
    De som lier å lese om Doggcrapp teoriene vet jo godt at de må lete andre plasser en her om de skal ha HELE historien ,men jeg håper de som trener på denne måten kan fortsette å dele meningene sine om dette her på forumet , det er derfor vi er her.

God jul

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    "Kristin jeg skjønner godt at du kjenner Blade godt siden dere sitter på samme linje"

Vi jobber i samme firma, heter det. Og ja, jeg fortalte folka her hva mister V.G. hadde skrevet om meg, blant annet fordi flere husker ham fra da han trente på Flex Gym, og vet hvem han er. Derfor var kommentarene hans ekstra overraskende, fordi han virket som en OK fyr. Jeg ba ikke om sympatierklæringer fra noen, bare så det er sagt, så innlegget til Kristin kom uventet på meg - men selvfølgelig var det hyggelig å lese allikevel.

Du vil forresten finne mange likhetstegn fra DC sine teorier til HST - fokus på høyere treningsfrekvens og progresjon. Jeg har vært i kontakt med DC flere ganger, blant annet i forbindelse med et intervju vi hadde for Washington Post i forb. med en spesiell sak for en tid siden. Vi er enige om mye, men han har kommet til sine konklusjoner mer intuitivt, "dessverre" farget av en bakgrunn fra styrketrening istedet fra solide forskningsresultater. Trening til failure/utmattelse og rest-pause er typiske metoder for å øke styrke. Det er absolutt ingenting i veien med dette, hvis styrke er av en høyere prioritet. For en som vil fokusere på mer muskelmasse, vil trening til failure redusere muligheten for å trene flere sett, for å trene like ofte eller med den progresjonen som er optimal i så henseende.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Du nevnte et opplegg for viderekomne der du trener 15reps 1 uke i stedet for 2 + en del andre modifiseringer.
    Har du lagt dette ut i sin helhet noen plasser eller er det noe her og noe der ?
    Hadde vært morsomt å lest om akkurat dette.

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Nei, dette er nok tilpasninger som mer eller mindre er kommet fram etter eksperimentering på meg selv og de jeg jobber med, samt litt tilbakemeldinger fra Bryan Haycock selv - han sender meg de siste og mest interessante studiene på .pdf dokument (de koster vanligvis minst 200kr/stk hvis du vil ha dem fra de respektive online-journaler).

Det er også mulig å forlenge hver HST syklus til 10-12 uker, for de som ligger litt høyere styrkemessig. Selv har jeg bakgrunn fra styrkeløft, og kan fortsette progresjonen på 5 repsfasen nesten i det uendelige, mens jeg suger på høyrepstrening. I tillegg bør man finne ut hva man kan starte med som laveste belastning etter Strategisk Nedtrening, og enda få effekt. Som et eksempel har jeg startet programmet på 60kg i skråbenkmaskin (10-20% lettere enn fristang) med rikelig treningsverk, og endt opp på 3 reps + 3 negative på 220kg på siste trening 11 uker senere. Det er da mulig å både forlenge programmet, men også bruke større belastningsøkning fra trening til trening.

Det står vel litt i den andre tråden om at man ikke bør låse seg fast i noe bestemt antall sett, det er fullt mulig å øke treningsmengden i forhold til følgende retningslinjer:

Ta flere sett hvis:
    - Du aldri har treningsverk
    - Du aldri føler deg sliten, eller at du har trent i det hele tatt
    - Du ikke vokser

Ikke forandre antall sett hvis:
    - Du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom
    - Du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen
    - Du går rundt med en konstant "pump" i musklene

Ta færre sett hvis:
    - Du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd.
    - Du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, men allikevel har vanskelig for å sove godt om natta
    - Styrken bare går nedover og nedover

Ved bruk av "diverse preparater" er det også en del endinger som etter utprøving på noen av de jeg jobber med har vist seg å fungere mye bedre. Men det ønsker jeg ikke å komme inn på her.

Ble medlem
    03-2002
    Var inne på www.tech-nutrition.com i dag og jeg må si at du er en sterk kar også Børge...

Klipp og lim:
    Melding postet av Børge Fagerli 15 desember 2003 kl 15:40

Jeg bruker tabellen som står i HST del 2 - praktisk gjennomføring for belastningsøkning. Når jeg trener flere økter per uke i 10 repsfasen, gjentar jeg samme belastning 2 påfølgende treninger. Det blir allikevel 2-3 belastningsøkninger per uke, bare fordelt på 5-6 treninger. Men jeg har også etterhvert funnet ut at jeg kan starte på ganske så lave belastninger etter Strategisk Nedtrening, og fremdeles være stiv og støl i muskulaturen. Som et eksempel har jeg startet en HST syklus på 60kg i skråbenkmaskin (ca 10-20% lettere enn fristang), og endt opp på 3 reps+3 negative på 220kg etter 11 uker.

Børge A. Fagerli
    Kundekonsulent/Personlig Trener

Hvordan går det med Boris Kleine forresten?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.