Viser resultatene 1 til 33 av 33

Tråd: Hva er naturlig?

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11

Hva er naturlig?

Hva vil dere si er naturlig?
    Er man naturlig så lenge man ikke bruker AAS?
    Bryter man grensen når man bruker kreatin, effedrin, NO produkter, prohormoner, proteinpulver?
    Er det i det hele tatt naturlig å løfte vekter for å få større muskler? Man skal ikke så veldig langt tilbake i tid for å se at mannen i gata mente at vektløfting for å oppnå større muskelmasse var "juks". Det virker sinnsykt for oss i dag, men alikevel.
    Hva mener dere?
    Sist endret av fowler; 28-10-04 kl 20:56
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Jeg har en i Kjemi klassen min som mener at alt av kosttilskudd er doping...

Personlig er min grense på "naturlig" på aas og synthol o.l

TEAM BODYTECH

Bronse Member steven87 sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    må si meg enig i big boy her. kreatin og protein pulver og sånnt er naturlige ting man får i seg i maten og sånnt. men når man kommer over till aas så blir det ikke naturlig lenger

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    aas er grensen for naturlig, men om man krysser grensen har ikke det noe å si, for meg hvertfall

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    editert *ombestemte meg*

Å sy på ekstra kroppsdeler er å jukse mener jeg .

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    mhm foreløpig... kjedelig att om noen 10 tals år så blir sikkert alle like store som arnold uten og måtte verken trene eller bruke aas.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK
    editert *ombestemte meg*

hahaha!

prohormoner,aas,synthol,ekstreme fatburners(DNP..) er vel en fin grense, husk at det finnes ganske råe prohormoner som M1T , 1-TEST, som så og si er rene steroider.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av steven87
    mhm foreløpig... kjedelig att om noen 10 tals år så blir sikkert alle like store som arnold uten og måtte verken trene eller bruke aas.
    Hvordan klarer de det da?

Forresten vil jeg poengtere at jeg ikke kaller noe "juks". Jeg spør bare hva dere vil definere som naturlig.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler
    Hvordan klarer de det da?

Forresten vil jeg poengtere at jeg ikke kaller noe "juks". Jeg spør bare hva dere vil definere som naturlig.
    gene manipulering. vist du leste nk sit inlegg før han editet de. så snakket han om gene manipulering var og jukse. på en måtte er det synnd att mensker skal rote med sånn teknologi

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    visst du ikke høster eller slakter maten du spiser men kjøper en på butikken. da er det ikke naturlig lengre.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Fordi varen da uten tvil har tilsetningsstoffer o.l.? Eller fordi det ikke er naturlig å kjøpe mat i butikken?
    Grunnen til at jeg spør om hva dere regner som naturlig, er dette: TS nevnte i et innlegg at mange som regner seg selv som naturlige og aldri ville rørt AAS, ikke tenker seg om før de bruker andre stoffer som selges lovlig over disk i Norge eller andre steder.
    Nå vet ikke jeg hvor virkningsfulle f.eks. prohormoner er, men man kan jo spørre seg om man er naturlig dersom man bruker/har brukt slike ting.
    Hva betyr egentlig "naturlig"? Det er vel med det som med alt annet i dag. Hvert enkelt individ finner en egen betydning av ordet som passer best for seg selv.
    Sist endret av fowler; 29-10-04 kl 08:32

Medlem siggen sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    31
    Nice one MrMuscle !!
    -Smil til hantlene, og hantlene smiler til deg! :)

www.kalibergym.no Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Big Boy
    Jeg har en i Kjemi klassen min som mener at alt av kosttilskudd er doping...

Personlig er min grense på "naturlig" på aas og synthol o.l
    synthol er jo bare olje?
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Medlem
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    30
    Å mene at kosttilskudd er doping er det samme som å si at godt rødt kjøtt fult av proteiner er doping. Har ikke noe å si om du kjøper proteinene i kjøttdisken gjennom kjøtt eller billigere via pulver. Ergo, det vitner om mangel av kunnskap, fordommer basert på uvitenhet.

Å mene at å trene vekter er unaturlig vitner om det samme. Vi trener med vekter hele dagen, særlig de som trener et hardt fysisk arbeid. Helsestudiotrening er bare en mer organisert, oversiktelig og vitenskapelig måte med hensikt til gode resultater.
    Hvis det dermed er unaturlig å trene med vekter så er det unaturlig å gå i oppoverbakke en tur i skogen fordi man løfter sin egen vekt + kanskje sekken i tillegg. Det vil bli unaturlig å arbeide med vedhogging fordi man må løfte en vekt flere ganger. Det vil være unaturlig å rydde låven til bestefar, det vil bli særdeles unaturlig å flytte på noe særlig tungt som man kan finne på de fleste gårder eller i primærnæringer.

Vil nevne at feks Cutler nevner å ha vokst opp med mye hardt fysisk arbeid som han selv mener har lært ham å jobbe for det man vil ha, det har også ført til at han var særdeles mye sterkere enn du og jeg når han begynte sin vekttrening. I nyeste nummer av FHM påstår han å ha løfta 160kg i benken når han først begynte å løfte vekter. Ikke vet jeg hvor sansynlig det er, men fysisk arbeid med andre typer vekter vil nok antagelig gitt ham et forskudd.
    Ergo, vekter er naturlig.
    Sist endret av Choctaw_; 29-10-04 kl 09:46
    Mvh,

Choctaw :cool:

Kliss nytt medlem mikaelo1 sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av forecloseradream
    hahaha!

prohormoner,aas,synthol,ekstreme fatburners(DNP..) er vel en fin grense, husk at det finnes ganske råe prohormoner som M1T , 1-TEST, som så og si er rene steroider.

Hva er prohormoner? er ganske fersk i gamet.... er det å få kjøpt over disk og hvordan virker det i effekt i forhold til f.eks kreatin som jeg bruker...

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Kunne man kanskje si at det ikke er naturlig hvis man tilfører kroppen noe den ikke hadde fått med et variert og godt kosthold da?

Og trening kan vel ikke sies å være unaturlig, for man bruker jo bare kroppen sin, og det er naturlig.
    wat

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Det ble spurt etter definisjonenen av naturlig. 1) instinktivt,medfødt,iboende,en trang til selvstendighet. Videre. 2)Som hører til eller er i overenstemmelse med naturen. 3) likefram,enkel,ukunstlet.

Det var definisjonen fra norsk bokmålsordliste.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Choctaw_
    Å mene at kosttilskudd er doping er det samme som å si at godt rødt kjøtt fult av proteiner er doping. Har ikke noe å si om du kjøper proteinene i kjøttdisken gjennom kjøtt eller billigere via pulver. Ergo, det vitner om mangel av kunnskap, fordommer basert på uvitenhet.

Å mene at å trene vekter er unaturlig vitner om det samme. Vi trener med vekter hele dagen, særlig de som trener et hardt fysisk arbeid. Helsestudiotrening er bare en mer organisert, oversiktelig og vitenskapelig måte med hensikt til gode resultater.
    Hvis det dermed er unaturlig å trene med vekter så er det unaturlig å gå i oppoverbakke en tur i skogen fordi man løfter sin egen vekt + kanskje sekken i tillegg. Det vil bli unaturlig å arbeide med vedhogging fordi man må løfte en vekt flere ganger. Det vil være unaturlig å rydde låven til bestefar, det vil bli særdeles unaturlig å flytte på noe særlig tungt som man kan finne på de fleste gårder eller i primærnæringer.

Vil nevne at feks Cutler nevner å ha vokst opp med mye hardt fysisk arbeid som han selv mener har lært ham å jobbe for det man vil ha, det har også ført til at han var særdeles mye sterkere enn du og jeg når han begynte sin vekttrening. I nyeste nummer av FHM påstår han å ha løfta 160kg i benken når han først begynte å løfte vekter. Ikke vet jeg hvor sansynlig det er, men fysisk arbeid med andre typer vekter vil nok antagelig gitt ham et forskudd.
    Ergo, vekter er naturlig.
    Jeg tror ikke noen i dag vil si at man bryter "naturlig"-grensen ved å løfte vekter. Men jeg har lest at mange hadde denne oppfatningen før, og kanskje ville også Choctaw ment det samme dersom han levde på den tiden. Umulig å si. De som mente at vekttrening var unaturlig, tenkte nok slik at det ikke er noe man gjør for å sikre overlevelse, eller noe som ligger instinktivt i mennesket. Å jobbe på gården er noe som er nødvendig for å overleve og blir derfor naturlig. Altså, poenget er ikke hva man gjør, men hvorfor man gjør det. Jeg er ikke nødvendigvis enig med den tankegangen.
    Dessuten: Det finnes da mange typer kosttilskudd. Ikke bare proteinpulver.
    Jeg har heller ikke påstått at proteinpulver er doping. Hva som er doping eller ikke, er ikke vanskelig å finne ut. Sjekk dopinglista f.eks. Der finnes du vel det som pr. definisjon regnes som doping.
    Hva folk regner som "naturlig" synes jeg er mer interessant. Vi har ingen liste over hva som er naturlig, og når grensen krysses. Derfor lager folk seg egne oppfatninger om dette. De fleste vil nok si at grensen definitivt krysses ved AAS, men i dag finnes det såpass mange former for kosttilskudd at det virker som om grensen for naturlig/unaturlig er temmelig diffus.
    Jeg synes Worbid sitt definisjonsforslag var bra jeg.
    Sist endret av fowler; 29-10-04 kl 11:53

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Jeg tror ikke noen i dag vil si at man bryter "naturlig"-grensen ved å løfte vekter. Men jeg har lest at mange hadde denne oppfatningen før, og kanskje ville også Choctaw ment det samme dersom han levde på den tiden.
    Nå er jo ikke dette med å trene kroppen noe nytt akkurat da.
    De gamle grekerne drev idrett på høyt nivå med profesjonelle utøvere, i faraoenes tid i egypt var det idrettsutøvere og til og med vikingene drev mye med idrett og trening.
    Det som er nytt er vel det at folk flest trener. Noe som antagelig kommer av en mye mindre fysisk hard hverdag enn folk hadde før.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Platon73
    Nå er jo ikke dette med å trene kroppen noe nytt akkurat da.
    De gamle grekerne drev idrett på høyt nivå med profesjonelle utøvere, i faraoenes tid i egypt var det idrettsutøvere og til og med vikingene drev mye med idrett og trening.
    Det som er nytt er vel det at folk flest trener. Noe som antagelig kommer av en mye mindre fysisk hard hverdag enn folk hadde før.
    Nei, men trening med vekter på treningssenter er vel relativt nytt.
    På tidlig 70-tall (før Arnold ble et household name), mente folk flest at alle som drev med vekttrening var narsisistiske homofile. Denne holdningen var såpass utbredt at de store bodybuilding-bladene noen ganger tok opp dette teamet, og forsikret leserne om at idolene deres var "sunne, friske, troende menn med koner", og ikke avvikere som de kalte det. Jeg er ikke enig med denne holdningen heller, men det er like fullt sant at slike holdninger eksisterte.
    Uansett, vi er vel ganske enige om at trening med vekter går inn under "naturlig".
    Den mest interessante delen, synes jeg, er hva folk mener man kan bruke av kosttilskudd o.l. og alikevel være "naturlig".

Du sier at folk flest trener? Greit nok at mange er medlem av et treningssenter, men er det virkelig så stor prosentandel av befolkningen som trener?
    Sist endret av fowler; 29-10-04 kl 13:58

Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Når jeg sier folk flest så mener jeg hvem som helst og ikke bare idrettsutøvere.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Når jeg sier folk flest så mener jeg hvem som helst og ikke bare idrettsutøvere.
    Ja, jeg også. Hvis folk flest trener, er det vel unødvendig med disse "treningsekspertene" på tv som prøver å overtale det norske folk til å gå en halvtime 4ganger i uka.

Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Hallo!!!!
    Prøv å forstå da. Jeg sier ikke at det er så stor andel av befolkningen som trener, men at det som er nytt er at det er vanlige folk som trener og ikke bare toppidrettsutøvere.

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av mikaelo1
    Hva er prohormoner? er ganske fersk i gamet.... er det å få kjøpt over disk og hvordan virker det i effekt i forhold til f.eks kreatin som jeg bruker...
    Det selges ikke over disken, så ikke tenk på det!

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Hallo!!!!
    Prøv å forstå da. Jeg sier ikke at det er så stor andel av befolkningen som trener, men at det som er nytt er at det er vanlige folk som trener og ikke bare toppidrettsutøvere.
    Jeg prøver å forstå etter beste evne. Tro meg.

Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Jeg prøver å forstå etter beste evne. Tro meg.
    Tviler ikke

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK
    editert *ombestemte meg*

Nja når slike ting forekommer da kan man vel begynne og vurdere naturlig eller ei hehehe
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Medlem
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    30
    Ingenting er naturlig i dag...
    Mvh,

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Folk jeg turner sammen med mener det er juks og bruke protein, kreatin o.l. Men jeg mener grensen går ved dop og bol. Protein pulver kan vel neppe betegnes som en form for dop!
    Blir igrunn bare irritert når folk sier slikt!
    <3Fitnessfrøken<3

Silver Member SparcoT sin avatar
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Det er jo ikke "naturlig" å få i seg 10 gram kreatin til dagen....et kilo kjøtt inneholder vell noe som 1 gram kreatin...

Men det kan heller ikke betegnes som dop.....

Holy blood - III Christ sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Grensen går vel i mine øyne ved bruk av AAS.

Poo
    Poo er ikke aktiv
    Superior newbie Poo sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    For min del lar jeg Antidoping Norge og dopinglista være malen for hva som er naturlig og ikke. Så lenge jeg ikke tar noe som står på deres liste, føler jeg at jeg kan kalle meg "ren".
    Jørgen

Medlem
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    30
    Enig med dere, men vil likevel atter en gang paapeke hvor lite av verden rundt oss faktisk er naturlig og hvor merkelig det da er aa henge seg opp bare ett aspekt av det, nemlig det estetiske. At helsemyndighetene gjör det er jo klart, men at folk flest gjör det er rett og slett pga sjalusi. Verden er langt fra naturlig uansett...

Det er mye vi i dag ser paa som naturlig for oss og tenker aldri over det. Harmlöse ting. Bilen din vokste ikke paa en plantasje. Tv'en din ble ikke höstet ned fra et tre. Maten vi spiser er full av tilleggsstoffer. Vitamin-tablettene kommer fra en fabrikk...

Har ikke noe i mot disse tingene, ser ingen grunn til aa engasjere meg mer naar det kommer til andre ting heller, selvom jeg holder meg unna det som er helseskadelig.
    Mvh,

Lignende tråder

1. ABCDE DIÆTEN - 5 kilo muskelmasse på 10 uger!
    By Retroboy in forum Artikler
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 01-05-05, 20:41
  2. Solarium
    By darp in forum Trening
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 09-01-05, 14:53
  3. Trenger noe for raskere restitusjon.
    By Lillegutt* in forum Kosttilskudd
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 22-06-04, 10:50
  4. Svar: 75