Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Hva er toppidrett?

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36

Hva er toppidrett?

For å trekke den diskusjonen ut av "repøvelse syte tråden" til Slogum, så lager jeg en egen tråd..

stoffer skrev:

Spørs vel om norsk amerikansk fotball kan definere seg som toppidrett... Olympiatoppen definerer toppidrett som: "trenings- og forberedelsesarbeid på linje med de beste i verden, avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse. Arbeidet fører til jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå. Idretten er for disse utøverne en hovedbeskjeftigelse.”

Men per den definisjonen er jo lite i Norge som er det... Måtte eventuellt ha bare vært langrenn, curling, alpint, trav, spydkast, håndball og ymse andre

Synes selv at definisjonen på toppidrett kunne vært noe som tilsier at man bidrar med å være blant de beste/øverste divisjon i sin idrett i landet. Eller vise potensiale til å bli en av disse... Men varierer jo veldig fra person til person om hva toppidrett er
    Ingar whinet:

Amerikansk fotball for min del er toppidrett siden jeg jobber for å kunne bedrive det i på høyt nivå i USA. For min del legger jeg så mye arbeid i det at det er en hovedbeskjeftigelse.
    Jeg spilte med landslaget i 2007 og vi tok sølv i EM, to av lagene i vår 1. Divisjon spiller i Europatoppen, hvorav et av de har vært rangert i topp 4 og samme laget har slått Team USA.
    Jeg er en av de beste i landet i det jeg gjør, du vet ikke hva du snakker om.
    Toppidrettsfritak blir jo gitt til 4. divisjons-fotballspillere, og alle vet jo hvor høyt internasjonalt nivå norsk fotball holder.
    Hva er egentlig toppidrett?

Er det kun det de viser på NRK? Er Styrkeløftingen til Animal toppidrett? Eller benkingen til Vio? Eller treningen til Mr.Muscle?

Sjakkspillingen til han magnuis karen er jo toppidrett og han trener jevnlig på olympiatoppen...

Hva mener du er toppidrett?

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post

Hva mener du er toppidrett?
    Kosepadling

Først så mener jeg det er en forskjell på sport og idrett.

Sportsfiske, sjakk og f.eks leirdueskyting er en sport.
    Friidrett, fotball, tennis og styrkeløft er en idrett.

Idrett er fysisk konkurranse i organiserte former, for å si det lett.

Dvs at Animal bedriver idrett, men det gjør ikke Vio. Han bedriver fysisk forstring og trener. Gjerne like hardt som Animal, men det er fremdeles trening.

Toppidrett er hvis man tilhører landseliten innenfor sin idrett og spiller på landslagnivå.

Det er min definisjon, enkelt forklart.

Unntak finnes nok. Bla så tviler jeg på at et eventuelt landslag i cricket og kanskje også basket kan kalles toppidrett. Dette pga at utøverene ikke er gode nok og at sporten ikke har kommet langt nok til å hevde seg sterkere enn på bedriftsidrettsnivå.

Tror f.eks at Cricketligaen i Norge som hovedsakelig er Oslo lag ikke er noe annet enn vanlige folk som spiller Cricket og kanskje trener et par ganger i måneden. Mtp at en Criketkamp ofte varer lenger enn det skikkelige folk klarer å holde seg våkne, så høres det fornuftig ut

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Kjenner en del basketspillere, og selv om nivået ikke er så utrolig høyt i landet, trener de nok like mye/hardt som norske styrkeløftere som er på internasjonalt nivå. Mange satser mye, og vil si at basket i Norge er på grensen til toppidrett. Dette fordi basket er en mye mer utbredt sport som krever mer for å nå verdenstoppen enn styrkeløft. Sier jo seg selv at det for eksempel er vanskeligere å nå verdenstoppen i fotball enn i leirdueskyting, pga at flere driver med det.
    Syns denne definisjonen er ganske god:
    Toppidrett eller eliteidrett er all organisert konkurranseidrett som satser på det høyeste nivået nasjonalt eller internasjonalt, det vil si på å utvikle de mest profesjonelle utøverne og oppnå de beste resultatene.
    (...)
    Toppidretten nevnes ofte som en motsetning til masse- eller breddeidretten som isteden satser på organiserte idrettsaktiviteter for alle på et lavere nivå eller på flere idrettsaktiviteter istedenfor å begrense seg til ett felt. Breddeidretten kan imidlertid danne grunnlag for å finne og utvikle talenter for seinere spesialisering innen eliteidretten. På samme måte kan gode toppidrettsresultater stimulere og inspirere breddeidretten.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Toppidrett

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Leirdueskyting er vel på verdensbasis en veldig stor sport/idrett...

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    dobbelpost...
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.
    Toppidrett vil jeg si er når man kan konkurrere på et høyt nivå internasjonalt. Det er ikke nødvendigvis toppidrett selv om man ligger svært høyt nasjonalt (selv om det som regel er det). Hvor mye arbeid man legger ned har nødvendigvis ikke noe å si for om det er toppidrett.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Hvor mange barn tror du drømmer om å komme til OL i leirdueskyting sammenlignet med hvor mange som ønsker å bli den nye Ronaldo eller Rooney?

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Leirdueskyting er vel på verdensbasis en veldig stor sport/idrett...
    Hvor mange barn tror du drømmer om å komme til OL i leirdueskyting sammenlignet med hvor mange som ønsker å bli den nye Ronaldo eller Rooney?

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av IcaTunfisk Vis post
    I Norge, veldig få. På verdensbasis en god del feks i indre mongolia, Saudia Arabia og andre steder hvor Skeet er stort..

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Jeg definerer fremdeles ikke skyting som en idrett. Mer som en sport. Uansett hvor mange som driver på med dette. Springer man etter leirduene eller utøver noe annet fysisk enn å svinge børsa, så kan vi snakke. Skiskyting er derimot en idrett

Golf er en idrett. Ikke for spilleren, men for caddyen

For de som bedriver en idrett, så kan de slite seg ihjel uten at det er toppidrett. Det er jo mange eksempler på dette forumet. Folk som jobber og trener hardt. Kanskje like hardt som Olympiatopp utøvere. Men det er kun sistnevnte som kan "smykke" seg med tittelen i sin egenskap av å være på et nasjonalt nivå og å ha det som et "yrke"

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    I Norge, veldig få. På verdensbasis en god del feks i indre mongolia, Saudia Arabia og andre steder hvor Skeet er stort..
    Men du skjønte vel poenget mitt På verdensbasis kan ikke tallene sammenlignes en gang.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.