Hva er det beste alternativet for å forlenge livet ?
Hva er det beste alternativet for å forlenge livet ?
Å holde seg slank kommer vel på en klart sisteplass, en renger ikke være serlig sunn for å holde seg slank.. En kan røyke og drikke som en svamp og en er slank fordi om. Vekttrening i seg selv uten sundt kosthold eller kardio tror jeg ikke forlenger leivet noe mye.. Ble "ha god kondis" som ble valget for min del. men alt har en grense..Maratonløpere og slikt dauer jo som fluer når de kommer i 50-60 årene , rett og slett pga de har "slitt ut kroppen" Spise sundt tror jeg en kommer langt med det også..
Har sett mange tynne narkovrak og alkiser. Tror ikke de blir spesielt gamle.
Men en kombinasjon av alle sammen er vel det beste. Spiser du sunt og trener regelmessig holder du deg relativt slank også.
Så går det ann å snu det rundt, er man tjukk så hjelper det ikke mye å spise sunt sålenge man har ødelagte kolsetrolverdier osv.
Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.
Har hørt om noen studier som tar for seg folk som blir veldig gamle. Felles for alle disse folkene var at de hadde hatt begrenset tilgang på mat (for all del, de sultet ikke, men de var tynne), samt at de arbeidet ganske hardt hele livet. Det er et område i Andes-fjellene (typ Peru/Bolivia/Chile osv) hvor folk blir ekstremt gamle. Det stod en artikkel om dette i Vi Menn for noen år siden.
De studiene jeg nevnte kan jeg imidlertid ikke vise til...(husker ikke tittel, forfatter(e) osv)
Etter det jeg har fått med meg på discovery,er det et type gen vi menesker er lagt medet ene er at du har størst mulighet for å bli sterk og mindre sjangs for å få kondisjon,det andre er at du har størst mulighet for å få god kondisjon og mindre styrke.
Ifg.den teorien vil han/hun med kondisjonsgenet leve teoretisk lengst.
Men så vil jeg også tro at bra kosthold har mye med saken og gjøre,uten et bra kosthold og normal fysisk fostring tror jeg ikke noen vil leve så lenge som de egentlig kunne ha gjort.
Holde seg slank/lavt kaloriinntak; definitivt.
Et sunt kosthold er veldig overvurdert i den forstand.
Sist endret av LurePer; 15-03-06 kl 12:07
Sove nok, ikke jobbe nattevakter , ikke snu døgnet opp ned osv. Ha en bra døgnrytme og få nok søvn sammen med sunn mat og en del mosjon. Ikke røyke, drikke mye osv.
Det er oppskriften !
En kombinasjon av et godt kosthold og bra kondisjon vil nok være det beste. Vekttrening har ikke spesielt mye å si. Heller ikke det å være tynn
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
Opprinnelig skrevet av Frode-Falch
Åssen kan du si at det å være tynn ikke har noe å si?
Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.
Å få nok søvn og en bra døgnrytme er number uno...Opprinnelig skrevet av Frode-Falch
Nok søvn ja. Men døgnrytme er ikke så sinnsykt viktig så lenge man ikke har nerdedøgnrytme der man aldri ser dagslys.
Jeg tror ikke det har så mye å si om man er tynn så lenge man ikke er overvektig
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
Politi folk dør 7 år tidligere enn gjennomsnitt som følge av nattevaktene, sto i en eller aen avis igår.Opprinnelig skrevet av Frode-Falch
Tror.......En kombinasjon av et godt og varierert kosthold kombinert med fysisk aktivitet og sist og ikke minst en positiv innstilling til livet. Tror de mentale aspektene er undervurdert.
Et lykkelig, positivt sinn i et rimelig påpasset hylster tror jeg kommer lengst og har det best de dagene som blir levd.
Drikke mye? Så lever jeg lenger? Da blir jeg nok ganske gammel jaOpprinnelig skrevet av SparcoT
![]()
For en gangs skyld en "lett" avstemning:
1. Å holde seg slank er som LurePer skriver helt klart viktigst mtp. sykelighet og dødelighet. Økende midjemål (og dermed intraabdominale fettdepoter, som er "giftige" for kroppen) er assosiert med økende insulinresistens og tendens til diabetes, økende blodtrykk og ugunstige kolesterolverdier, og derigjennom aksellerert åreforkalkning, angina, hjerteinfarkt, hjerneslag og flere kreftformer for å nevne noe.
2. God kondisjon motvirker også insulinresistens, bedrer kardiorespiratorisk fitness, reduserer tendens til invalidiserrende muskel-ledd-skjelettlidelser. En klar nr. 2.
3./4. "Sunt kosthold" - hva er det? Jo, først og fremst et kosthold du holder deg slank på (nevnt under 1.), men utover dette har absolutt en del kostholdselementer en gunstig effekt i seg selv, f. eks. et lavglykemisk kosthold med mye antioksidantrike grønnsaker og til dels frukt, velbalansert fettsyreinntak med mye omega-3 og lite transfett.
En del matvarer ser ut til å ha en særegen hjerte-kar-beskyttende effekt, f. eks. rødvin, hvitløk, mørk sjokolade, fisk, grønnsaker og mandler/nøtter (se artikkelen min "Polydietten").
4./3. Vekttrening - kanskje nr. 2 hos mennesker som har problemer med å holde seg slank, da forbrenning øker radikalt med økende muskelmasse. Høy muskelmasse motvirker dessuten insulinresistens i seg selvv, og beskytter leddene.
Men å holde seg slank er altså helt uten tvil klart viktigst mtp. levealder og særlig hjerte-kar-sykelighet og dødelighet. Se for øvrig artikkelen min "Hvorfor fedme er skadelig" og "Fedme og insulinresistens" i artikkelforumet.![]()
PS: Men selvsagt: Jo flere av disse man greier å kombinere, jo bedre! Så hold deg slank, tren kondisjon og styrke, spis regelmessig og "sunt", ikke stress, sørg for nok søvn og hvile, la være å røyke og hold alkoholkonsumet moderat, så har du gjort ditt for å minimere risikoen. Men ikke glem å trives også.
H
Erfaring er den talentløses trøst.
Link til artikkelsamlingen min: Artikkelsamling - HITman´s beste
+ artikkelen som mer spesifikt omhandler fedme og insulinresistens (basale fysiologiske mekanismer):Fedme og insulinresistens
![]()
H
Begynner man nå å betrakte kardiovaskulær sykdom som en inflammatorisk tilstand, hvor f.eks CRP, homocysteine, blodsukker, insulinnivå, o.l. spiller en like stor (eller større) rolle enn kolesterol?![]()
schakver er inne på noe synes jeg! Å holde seg tynn synes jeg er det viktigste, men mangler man livkvaliteten og levegleder tror jeg man forkorter livet ganske bra.
De fleste eldre personene jeg har kontakt med er så skrøplige og grå at det er helt jævlig. Skulle jeg gjettet så tror jeg aldri de har levd skikkelig i det hele tatt.
En venn av familien derimot som holder seg ufatterlig sprek, jeg og han var faktisk ute å sjekket damer en gang ogsåDet syke med denne karen er at han ser som om han er 50, men egentlig er han 70. Han er ute å spiser og drikker sikkert 3-4 ganger i uken og nyter livet til det fulle.
Å holde seg slank, eller mer nøyaktig å ikke være feit..
Jepp. Men risikoen begynner å øke allerede ved "smålubben", og med et midjemål (mann) på over 95cm så har du statistisk sett en mer enn doblet risiko for hjerte-kar-sykdom...Opprinnelig skrevet av metromeno
Det hjelper lite hvor "sunt" du spiser hvis du ser ut som en hvalross.
H
Det er egentligt ikke nøye i det heletatt det med lang livstid i mine øyne.Å leve til 70-80år er ok.. noe mer enn det vil ikke gi dg mye nytelse.
Jeg mener at et lykkligt liv,mye god sex,være med folk du er gla i,ha det gøy og leve livet er klart nr.1 det er jo derfor vi vil leve,alså ikke miste dette vi lever for med kun å tenke ,faen idag kan jeg ikke drikke for jeg kommer til å leve 1 dag mindre dah.Den dagen der er sikkert ikke like god å ha på lista vist du mister den ene dagen på byen du kansje aldri vil glemme.
Men spora litt av her: ifg.news week og time magasine osv.. så er det hinduistiske troll menn som lever lengs for de lever i ett med seg selv,de skal vist bli godt over 100 år de fleste,de verken spiser eller drikker noe særlig sunt de spiser faktisk minimalt.,men tviler på noen av oss brenner for å drive med slikt.
Maken til tullprat!Opprinnelig skrevet av linni
Tror du ikke folk over 70 år opplever nytelse eller livsglede?
Regner med at du ikke er så veldig gammel selv og at du har besteforeldre i den aldersgruppen eller som nærmer seg. Du kan jo gå til de og si at de like gjerne kan dø fordi de har ikke mye å glede seg over her i livet.
Nei, jeg tror at folk over pensonsalder i Norge i dag har det veldig bra så lenge de er frisk.
besteforeldra mine er over 70, bestemora mi er vel nærmere 80 nå, men hun går på yoga, er med i no syngegreier, danser, går turer på ski/til fots.. Så man kan fint nytesine 70/80år..![]()
Men trening, sammen med sunt kosthold og bra med søvn, er med å forbedre livskvaliteten og lengden. (Man holder seg frisk lengre, om man er aktiv, etter det jeg har hørt..)
<3Fitnessfrøken<3
Bump til HitmanOpprinnelig skrevet av LurePer
![]()
En kombinasjon av alle alternativer.
Genetikken bestemmer ofte levealder,så det er jo en meget viktig faktor.
Genetikk og livsstil vil jeg si.
I`m to old for this shit!