Hvile mellom rest-pause sett og telling av negativer
Av DC/Iron Addict
Hentet fra Cycle for pennies
Iron Addict: Jeg har gjort rest-pause tidligere og ett problem jeg alltid hadde var å finne ut hvor progressiv jeg var med vektøkninger. Det er jo veldig lett å bare hvile litt mer enn du gjorde forrige trening og da TRO at du fikk inn noen flere reps, mens du egentlig bare hvilte litt lenger. Jeg gjorde noen få rest-pause sett i de forrige treningene, og fant ut at jeg egentlig burde prøve og ta tiden på pausene mellom repsene. Hvordan står du i forhold til dette? Jeg tenker spesielt på LANGE negativer. Hvis du gjør en ti sekunders negativ på en øvelse og så kommer tilbake neste trening og tar en åtte sekunders negativ kan du tro at du får flere reps mens du egentlig ikke har blitt noe sterkere, men du tar det som fremgang. Fortell om dine synspunkter.
Doggcrapp: Wow, godt spørsmål som jeg tenkte på mye da jeg la ut mine tanker om trening. Dette er hva jeg gjør, men du og andre kan jo gjøre det på en annen måte. Etter at jeg hadde fått litt erfaring med rest-pauser fant jeg ut at jeg startet og telle 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 på omtrent samme sted gjennom hele den negative fasen av løftet jeg gjorde. Jeg dro hjem og prøvde med en stoppeklokke, jeg brukte da samme tellerytme og det blir alltid rundt 8 sekunder (hver gang). Så på f.eks fremoverbøyd roing eller rack deadlift teller jeg til åtte (fem sekunder) og hvis det er benk eller en bicepsøvelse etc teller jeg til ti. Når jeg teller til åtte blir det alltid fem sekunder og hvis jeg teller til ti blir det 7,8 sekunder eller noe sånt. Så på 99% av øvelsene mine gjør jeg en åtte sekunders negativ fase. Når det gjelder pausene mellom rest-pause settene mine så har jeg funnet ut at hvis jeg puster dypt tolv ganger blir det ca 23 sekunder. Dette er likt hver gang så da holder jeg meg til det. Jeg pleide å telle ”etttusen”, ”totusen” osv, men etter at jeg har fått mer erfaring med rest-pause sett har jeg droppet det.
-------
Da dette er ett gammelt innlegg vet jeg ikke hvor relevant det er lenger. Sjekk denne tråden for å sammenligne meninger, da spesielt punkt 1,3,4
Fordi jeg er frustrert gjør jeg dette til en sticky

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat