Når man leser på nettet og i ulike blader/magasiner så er det "steike lett" å bli forvirra. Det florerer forskjellige svar til alle døgnets tider, og her har jeg 2 spørsmål jeg ønsker at dere kan komme med svar på (vil være artig å se om svarene er noenlunde like..)
1) Angående hviletid.
- Det hevdes fra 1 kant at musklene er klare til å bli trente på ny etter 2 døgn (1,5 døgn). Det skal være en myte at man må ha en ukes hviletid.
-Andre hevder at man må ha 1 ukes hviletid for å ha progresjon.
-I magasinet "maksimal fremgang" fra trim.no står det svart på hvitt quote:
"Teori 9. Det tar minimum 10 døgn med god nok hvile, før en negativ muskel
kan hviles til positiv." Positiv vil si i den graden den er klar for ny trening, slik at man får fremgang med treningen. Og det fortsetter, quote:
"10 døgn ligger utenfor normal hviletid i de fleste treningsprogrammer. Kanskje er de som er nærmest de som driver med kroppsbygging. Der er det fra og med slutten av 90tallet blitt mer og mer vanlig å trene hver muskelgruppe èn gang i uken. Men selv disse vil i de fleste tilfeller falle utenfor, da de resterende tre døgn før det magiske ti-tallet er nådd, er det lille som betyr økning eller ikke"
Noen som har meninger om dette? Jeg er ihvertfall forvirra..
Så til punkt 2. Morgentrening.
I boka "Body for Life" anbefaler forfatteren (og jeg har sett flere på forumet her som sier det samme), at trening om morgenen FØR frokost (altså kun 1 eller 2 glass vann, ingen næring) er det ultimate. Dette fordi løpinga da tærer på en fastende mage og det vil gå direkte på fettreservene. 20 minutter anbefales (passer meg forøvrig PERFEKT : - ))) ). Jeg spurte de ansatte på studioet der jeg trener, og de sier det motsatte. I følge dem skal kroppen få litt næring før løpeturen starter, stikk i strid hva forfatteren sa. De sier at for å starte en forbrenning må det tilføres energi.
Hva er riktig, og hva er galt?
Takknemlig for alle svar :winkwink:

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat