Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Hviletid og morgengym (2 ulike spørsmål)

Kliss nytt medlem atengesdal sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    33

Red face Hviletid og morgengym (2 ulike spørsmål)

Når man leser på nettet og i ulike blader/magasiner så er det "steike lett" å bli forvirra. Det florerer forskjellige svar til alle døgnets tider, og her har jeg 2 spørsmål jeg ønsker at dere kan komme med svar på (vil være artig å se om svarene er noenlunde like..)
    1) Angående hviletid.
    - Det hevdes fra 1 kant at musklene er klare til å bli trente på ny etter 2 døgn (1,5 døgn). Det skal være en myte at man må ha en ukes hviletid.
    -Andre hevder at man må ha 1 ukes hviletid for å ha progresjon.
    -I magasinet "maksimal fremgang" fra trim.no står det svart på hvitt quote:
    "Teori 9. Det tar minimum 10 døgn med god nok hvile, før en negativ muskel
    kan hviles til positiv."
    Positiv vil si i den graden den er klar for ny trening, slik at man får fremgang med treningen. Og det fortsetter, quote:
    "10 døgn ligger utenfor normal hviletid i de fleste treningsprogrammer. Kanskje er de som er nærmest de som driver med kroppsbygging. Der er det fra og med slutten av 90tallet blitt mer og mer vanlig å trene hver muskelgruppe èn gang i uken. Men selv disse vil i de fleste tilfeller falle utenfor, da de resterende tre døgn før det magiske ti-tallet er nådd, er det lille som betyr økning eller ikke"
    Noen som har meninger om dette? Jeg er ihvertfall forvirra..
    Så til punkt 2. Morgentrening.
    I boka "Body for Life" anbefaler forfatteren (og jeg har sett flere på forumet her som sier det samme), at trening om morgenen FØR frokost (altså kun 1 eller 2 glass vann, ingen næring) er det ultimate. Dette fordi løpinga da tærer på en fastende mage og det vil gå direkte på fettreservene. 20 minutter anbefales (passer meg forøvrig PERFEKT : - ))) ). Jeg spurte de ansatte på studioet der jeg trener, og de sier det motsatte. I følge dem skal kroppen få litt næring før løpeturen starter, stikk i strid hva forfatteren sa. De sier at for å starte en forbrenning må det tilføres energi.
    Hva er riktig, og hva er galt?
    Takknemlig for alle svar :winkwink:
    !hantelcur Aldri mer sofagris...

Kliss nytt medlem Reex sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Hmm.
    Forbrenningen er jo der hele tiden, i større eller mindre grad. Avhengig av aktivitet du gjør.

Men om du trener på morran, er det jo som sagt ikke det du har spist som er kilde til næring for forbrenning, men det som ligger lagret i form av fettreserver.

Altså vil det (i mine øyne) øyne være feil å si at du må få tilført brennstoff (les: mat) for å starte en forbrenning. Og forbrenningen din, den foregår til den dag du -----dør...

Fuelet tar du da fra deg selv, altså det du måtte ha av fett rundt om på kroppen.

Etter trening er det da viktigere å få i seg karbs for at det ikke skal gå over i katabol tilstand, at kroppen tar næring fra musklaturen.

Har prøvd å trene om morran selv, og ca midt under treninga hadde jeg en tendens til å føle meg "tom". Men dette justeres med å tilføre raske karbs litt i forkant av "tomheten".

Kaffe er og gode greier for å få en liten "kickstart" før evt. fysisk aktivitet om morran.

Håper dette gjorde deg litt klokere, og er det andre som har noe mer å tilføye er jo det bra.

Lykke til.

Sist endret av Reex; 30-08-04 kl 02:07
    Just trying to not stop... :ushup2:

Jai såve ike, jai skror!!

nit
    nit er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    8
    Oppheim som har skrevet dette a?

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Muscle recovery:
    Ifølge RYP/HST litteratur tar det ca 48timer til muskelen er restituert. Det er også slik at en muskel trenger ikke være 100% restituert for å trenes igjen. MEN - CNS har større problemer med høyt volum. På HST er volumet relativt lavt, og man kan trene annen hver dag.

Trener man f.eks en 3 splitt, med et mye høyere volum, bruker _CNS_ lengre tid på å restituere seg. Men at det tar 10 dager, da prater vi at ferskiner skal hive seg på et Arnold program..
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Hmm, hvis kroppen ikke har næring å ta av, går den ikke på musklene før fettet? Og betyr ikke det at man bør få i seg litt mat før man drar ut og svetter?

nit
    nit er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Muscle recovery:
    Ifølge RYP/HST litteratur tar det ca 48timer til muskelen er restituert. Det er også slik at en muskel trenger ikke være 100% restituert for å trenes igjen. MEN - CNS har større problemer med høyt volum. På HST er volumet relativt lavt, og man kan trene annen hver dag.

Trener man f.eks en 3 splitt, med et mye høyere volum, bruker _CNS_ lengre tid på å restituere seg. Men at det tar 10 dager, da prater vi at ferskiner skal hive seg på et Arnold program..
    Må ikke glemme å nevne at man må holde seg unna failure-trening hvis man skal trene igjen etter 48 timer.

Kliss nytt medlem Av og på sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Ang. morgentrening:
    Hvis hensikten er å forbrenne mest mulig fett, er det best å trene før frokost. Da er glykogenlagrene tilnærmet tomme og fettforbrenningen starter raskere. Du bør ikke spise karbohydrater før treningen, da fylles glykogenlagrene opp og må tømmes før fettforbrenningen kan begynne for alvor. Men: Du kan gjerne ha i deg en shake med whey-protein 40 minutter før trening, det hindrer muskelnedbrytning. Koffein og fettsyrer samtidig med proteinet skal også være bra for å sparke igang fettforbrenningen. 20 minutter er ok, men det skader heller ikke å holde på litt lenger... Jeg trener ca. 30-50 minutter og har hatt veldig gode erfaringer med det.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    jeg har trent failure trening hele min treningsbakgrunn, og jeg har vokst kjempebra på 4 splitter.. der jeg f.ex har trent rygg dag 1, og bryst dag2... det som er CNS problem er KNEBØY og MARKLØFT... kjører du failure på disse øvelsene, vil du sette ut systemet i et par dager.. derfør bør du alltid kjøre mark og bøy med mest mulig tid mellom om du velger gå for failure

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003
    Kanskje dere skulle forklare "failure" nermere.

Kliss nytt medlem atengesdal sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av nit
    Må ikke glemme å nevne at man må holde seg unna failure-trening hvis man skal trene igjen etter 48 timer.
    Hva er "failure-trening"? :svak:
    !hantelcur Aldri mer sofagris...

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    tøv. jeg er overbevist utifra 2år failure trening at cns blir klart for min kropp iløpet av 2døgn. har alltid trent sånn. hvem på forumet her kan si med hånd på hjertet at dem har økt knebøy maxen sin fra 90 til 180kg på 4-5mnd? det er takket være pur faen failure sets. derimot selve muskelgruppen kan være satt ut i 3-4 døgn av failure trening. derfor bør man tenke nøye gjennom splitten sin om man velger å kjøre failure, samt ikke trene for hyppig

Bronse Member steven87 sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    det kommer jo an på hver person dette da. er ikke alle osm har like rask recovery. men i RYP så er det vel poenget att man skal trene musklen før den har sluttet og vokse(resturert seg helt) for og få muskelen til og fortsete og vokse hele tiden

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    sov 10 timer+ hver eneste natt, og spis større mengder l-glutamin, da vil du merke god recovery!

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    + at du grisespiste og fløy opp i vekt og fettprosent (ut i fra bildene).

Uansett, selvfølgelig kan man øke i styrke, ved failure trening. Noen som har nektet på det? Men for de fleste tror jeg det er å anbefale å droppe failure-trening. Mulig det kan bli brukt som et ledd i en avsluttende progresjon før hvileuke osv, men.

Folkkmå huske på at ikke alle kropper svarer likt. Enkelte takler ting bedre enn andre! Når Forcloseradream ligger så høyt på kcal, sover så mye og trener godt er det lett å skjønne at han har et bedre utgangspunkt for å trene som han gjør - med resultater, enn en fersking med underskuddskcal - for lite protein - som sover 6timer hver natt og spiller fotball 3 ganger i uka.

Ikke gjør det så komplisert, prøv og feil!
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    + at du grisespiste og fløy opp i vekt og fettprosent (ut i fra bildene).

Uansett, selvfølgelig kan man øke i styrke, ved failure trening. Noen som har nektet på det? Men for de fleste tror jeg det er å anbefale å droppe failure-trening. Mulig det kan bli brukt som et ledd i en avsluttende progresjon før hvileuke osv, men.

Folkkmå huske på at ikke alle kropper svarer likt. Enkelte takler ting bedre enn andre! Når Forcloseradream ligger så høyt på kcal, sover så mye og trener godt er det lett å skjønne at han har et bedre utgangspunkt for å trene som han gjør - med resultater, enn en fersking med underskuddskcal - for lite protein - som sover 6timer hver natt og spiller fotball 3 ganger i uka.

Ikke gjør det så komplisert, prøv og feil!
    kun 2 av 4 måneder tok jeg i bruk peanøttsmørret, slik at jeg fløy opp i fettprosent og vekt. sålenge man er i kcal overskudd bør man trene failure trening. når jeg deffer går jeg ned på sett og trener noe lignende HIT trening. og ja.. failure trening er ikke for pyser.. du må sove nok og alt det der

nit
    nit er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    8
    Kan du fortelle litt mer om hvorfor man BØR trene til failure forecl....?

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Kan du fortelle litt mer om hvorfor man BØR trene til failure forecl....?
    jeg leser ikke vitenskapen. har brukt veldig liten tid på det. jeg vet bare at for at JEG skal vokse bra, må jeg trene til jeg har presset ut den siste repitisjonen. alt annet gjør meg umotivert, og øktene blir kjedelige og utbytte er lite.

jeg har prøvd 20min økter, trene med korte pauser og ikke til failure.. fikk veldig lite ut av det

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Så, lange økter, lange pauser, og til failure er det som funker for deg?

Hvor lang tid tar det før du vet hva som funker for deg når du prøver noe nytt?

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    3-4mnd minimum

nit
    nit er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    8
    jeg har prøvd 20min økter, trene med korte pauser og ikke til failure.. fikk veldig lite ut av det
    Hadde du et en positiv energibalanse?
    Hvor høy progresjon på vektene hadde du?
    Masse andre spørsmål å spørre, men jeg tror at hvis du hadde gjort ting riktig så hadde du garantert vokst her og.

Beklager den litt trasse tonen, men ser så ofte at folk ser seg blind på et slags opplegg og gir det andre en bitteliten "sjanse" uten at de grunnleggende forutsetningene er tilrette.

Lignende tråder

1. Mineralubalanse - Et helseproblem?
    By admin in forum Artikler
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 02-12-06, 20:19
  2. Slankemetoden PLUSS
    By Wannabe in forum Kosthold
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 29-08-05, 19:29
  3. Svar: 22
    Nyeste innlegg: 28-06-04, 13:50
  4. Hviledager