Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Hvileuke(?)

Medlem
    Ble medlem
    03-2002

Hvileuke(?)

Har trent i nærmere tre år med vekter, og er godt fornøyd med fremgangen. Det første året var useriøst, men begynte etterhvert å spise skikkelig og trene mer målbevisst.. Jeg har pleid å ta en hvileuke hver 7.-8. uke, og etter denne uken har jeg begynt på ny split med noen nye øvelser. Siden slutten av august har jeg nå trent sammenhengende. Har forandret splitten en eller to ganger i løpet av denne perioden, og skiftet ut noen øvelser.. Jeg føler meg ikke overtrent (utenom fremside skuldre som jeg har funnet ut trenger å hvile noen uker, utenom det den må gjennomgå på brystdagen) Fremgangen er også bra. Jeg kjører en 3-split, og spørsmålet mitt er om det kan være lurt å ta en hvileuke nå, for å hindre overtrening, eller om jeg bare kan kjøre på helt til jeg føler at kroppen har fått nok?

Hmm... kanskje litt rotete skrevet, men håper noen tar seg tid til å svare

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Veldig individuellt.
    Jeg vil si at visst du ikke har noen symptomer på overtrening så er det ingen fysisk grunn til å ta en hvile uke. Men det kan være psykiske grunner. Alt i alt så er det en vurdering du må ta selv.
    Jeg vet av erfaring at etter et par hvileuker så kommer man alltid sterkere tilbake.

Medlem
    Ble medlem
    07-2002
    Så lenge fremgangen fortsatt er der er det nok ingen vits å ta noen hvileuke. På den andre siden kan det være at du får bedre resultater etter en uke med hvile.

Hvis du er "in the groove" så er det ingen grunn til å ta noen pause.

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    nei tror jeg fortsetter noen uker til med hardkjør er herlig for tiden å komme på trening å løfte tyngre og tyngre for hver gang

Bronse Member Tobb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Formtopp kalles det. Overtrening around the corner.

Dersom belastningen økes raskere enn muskulaturen kan tilpasse seg på samme nivå, vil kroppen imøtekomme den økende treningsmengden ved å begynne å bygge opp det vi i idretten kaller en formtopp. Man vil her kunne se en rask økning av styrke, utholdenhet og til og med muskelstørrelse. Dette er et resultat av kroppens forsvarsmekanisme, der muskelens styrke og utholdenhet ”samles” og settes inn som et motangrep mot den for raskt økende belastningen. Vi snakker ikke om en reell økning av treningsgrunnlaget, den foregår i det samme trege og jevne tempoet uavhengig av formtoppingen, men om en komprimering og omforming av det allerede eksisterende treningsgrunnlaget.

Vedvarer den samme økningen av treningsmengden, vil formtoppen stadig øke på, og treningen vil føles lettere og lettere. En stadig bedre og økende positiv følelse i muskelen indikerer at man nærmer seg en kollaps i muskelens tilpasningsevne og dermed trenbarhet. Muskulaturen bruker opp hele overskuddet sitt i kampen for å overvinne den økende belastningen, og kollapsen fra positiv og lett følelse til negativ og tung følelse, er markant. Så fort muskelen er overbelastet slik, er det kun hvile som kan føre fram til en uthvilt og trenbar muskel igjen.

-Formtoppen gir stadig bedre følelse med økende treningsmengde
    Kroppen er bygget på nytelsesprinsippet. Dette gjelder også for muskulaturens følelsemessige respons til vår bevissthet. Det betyr også at en ønsker å oppholde seg i en betydelig fysisk aktivitet som er behagelig, lett, ikke slitsom og belastende. Dette kan en se på arbeidsplasser med innhold av fysisk aktivitet. Arbeiderne leger seg på et naturlig arbeidstempo som kroppen kan opprettholde over lang tid. Dette fører fram til muskulaturens ideelle tilstand, en positiv og uthvilt muskulatur med sine kraftreserver fullt ladet.

Den gradvise og reelle økningen av styrke og utholdenhet vil foregå i ”bakgrunnen” uavhengig av om muskelen er på bunnen eller toppen av formkurven. En reell økning av treningsgrunnlaget vil pågå så lenge muskelen er positiv.

-Økende formtopp- stadig bedre følelse
    Etter hvert som belastningen fører til en bedret formtopp, vil den gode og positive følelsen i muskulaturen øke. Man føler at treningen går veldig lett, at man er i veldig god form, og at treningen føles veldig god og positiv. Utøvere rapporterer ofte også om stor framgang (framgangen er imidlertid konstant og sakte. Det er formtoppen som øker, og den består av allerede eksisterende treningsgrunnlag).

-Formtoppen ender i overtrening
    Etter den siste knalløkta som mest sannsynlig føltes kjempelett og helt super, blir plutselig muskulaturen tung. Treninga blir med ett slitsom. Utøveren kjemper og treningen går ikke lett og føles ikke god. Grunnen til dette er at belastningen gjerne i flere uker har vært for høy, kroppen har prøvd å ”overleve” dette ved å sette inn sine kraftreserver. Muskulaturens overskudd har blitt brukt opp i takt med en stadig økende godfølelse og letthet i muskulaturen. Når så hele overskuddet er oppbrukt, blir muskulaturen plutselig tung og treg. Snuoperasjonen fra den lette følelsen til den tunge, skjer på et blunk.
    "Går det så går det. Går det ikke, så går det over."

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.