Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Hvor hardt skal man ta i?

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Hvor hardt skal man ta i?

Som noen kanskje har fått med seg etter mange tråder og spørsmål fra meg, så er jeg helt fersk...

Det jeg lurer på er hvor hardt jeg skal ta i nå til å begynne med. Fornuften sier meg at jeg ikke bør ta meg helt ut nå som jeg ikke er vant til slik trening, og teknikken antakelig ikke er helt topp.

Tok litt for mye i på bryst og skuldre i forrige uke, og det straffet seg!

Hvor lenge bør jeg holde på før jeg virkelig kan begynne å presse meg hardere?

Programmet mitt nå er 12 repetisjoner, tre sett, max 1 min. pause. Trener tre dager i uken, og programmet er delt i to som jeg tar annenhver dag. Hvis jeg husker rett akkurat nå:

Dag 1: Rygg (oppe - to øvelser, nede), biceps (apparat+frivekt), forside lår, knebøy i apparat + sit-ups
    Dag 2: Bryst (to øvelser), skuldre (to øvelser), triceps, bakside lår, legger + sit-ups

Kanskje jeg har glemt noe, men jeg dekker i allefall (omtrent?) hele kroppen. Har fått veiledningshjelp til å sette opp programmet.

Anyway, jeg burde kanskje ta det litt rolig til å begynne med for å unngå skader? Trening "til failure" blir kanskje for mye nå?
    Sist endret av worbid; 01-09-04 kl 17:42

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    Som noen kanskje har fått med seg etter mange tråder og spørsmål fra meg, så er jeg helt fersk...

Det jeg lurer på er hvor hardt jeg skal ta i nå til å begynne med. Fornuften sier meg at jeg ikke bør ta meg helt ut nå som jeg ikke er vant til slik trening, og teknikken antakelig ikke er helt topp.

Tok litt for mye i på bryst og skuldre i forrige uke, og det straffet seg!

Hvor lenge bør jeg holde på før jeg virkelig kan begynne å presse meg hardere?

Programmet mitt nå er 12 repetisjoner, tre sett, max 1 min. pause. Trener tre dager i uken, og programmet er delt i to som jeg tar annenhver dag. Hvis jeg husker rett akkurat nå:

Dag 1: Rygg (oppe - to øvelser, nede), biceps (apparat+frivekt), forside lår, knebøy i apparat + sit-ups
    Dag 2: Bryst (to øvelser), skuldre (to øvelser), triceps, bakside lår, legger + sit-ups

Kanskje jeg har glemt noe, men jeg dekker i allefall (omtrent?) hele kroppen. Har fått veiledningshjelp til å sette opp programmet.

Anyway, jeg burde kanskje ta det litt rolig til å begynne med for å unngå skader? Trening "til failure" blir kanskje for mye nå?

Hva mener du med at det straffet seg ?
    3x12 er helt grei nybegynner trening. Som du selv sier er det viktig å fokusere på teknikken. Når du föler at den er inne skal du også forsöke å löfte så tungt at du virkelig ikke orker mer når du kommer til den siste repetisjonen.
    Hvor gammel er du og har du annen treningserfaring? Har du hatt skader för?

Kliss nytt medlem Garamond sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Hei, jeg er også fersk i "gamet" og lurer på om det er spesielle hensyn som må taes av meg som er 31 år kontra en som f.eks begynner når han/hun er 18 år? Må jeg være enda mer forsiktig med å ikke overanstrenge meg i begynnelsen?

Og btw... man bør vel begynne med kosttilskudd fra dag 1. Hva er viktigst? Proteinpulver? Kreatin? Dere får unnskylde mine banale spørsmål, men er som sagt en fersking
    Sist endret av Garamond; 02-09-04 kl 06:49

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Jeg husker jeg kjørte 15 reps leeenge, og det tror jeg var lurt, for har ikke vært plaget av noen skader senere.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av tbhc
    Hva mener du med at det straffet seg ?
    Stiv og støl og vondt i nesten en uke... Føltes som om noen hadde stått og slått meg på brystet/skuldrene.

3x12 er helt grei nybegynner trening. Som du selv sier er det viktig å fokusere på teknikken. Når du föler at den er inne skal du også forsöke å löfte så tungt at du virkelig ikke orker mer når du kommer til den siste repetisjonen.
    Jeg føler det er litt vanskelig å vite når teknikken er inne. Størst problem er det egentlig å få noe "kontakt" med øvre del av ryggen når jeg bruker apparat. Føler at jeg bruker skuldrene mest på en måte. (Et slikt apparat der man har tar tak i to loddrette stenger og drar bakover, nesten som roing.)

Hvor gammel er du og har du annen treningserfaring? Har du hatt skader för?
    Jeg er 25. Trente litt da jeg var i midten av tenårene, men det var bare ca. en gang i uken, og uten noe særlig kunnskap om hva jeg drev med. Og jeg har glemt alt fra den gangen.

Har trent kampsport i et par år nå. Er generelt i grei fysisk form. Ingen skader som jeg kan komme på...

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Garamond
    Og btw... man bør vel begynne med kosttilskudd fra dag 1. Hva er viktigst? Proteinpulver? Kreatin? Dere får unnskylde mine banale spørsmål, men er som sagt en fersking
    Det er ikke enkelt!

Jeg har kjøpt meg en boks med 100%Whey fra Norkost.no, som er proteiner. I tillegg skal jeg skaffe meg linfrøolje og no ZMA-tilskudd (zink/magnesium), for det gjør vist nattesøvnen bra, og så må jeg ha noe multivitaminer. Har en "Möller's dobbel" nå med Omega-3 og A, D og E-vitamin, men man bør visst kjøpe "skikkelige saker"(?).

Føler at jeg begynner å skjønne litt om dette med kosthold, og spiser mye bedre nå enn for bare kort tid siden. Men det er mange, mange detaljer man lurer på, både med kosthold og trening. Og her i forumet er det jo mange kunnskapsrike personer.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Få inn teknikken først. Om du løfter 10 eller 15 reps mener jeg ikke har noe å si, så lenge fokuset er på teknikk og ikke på hvor mange kg du løfter. Når den sitter, kan du begynne å tenke på hvor mange reps du løfter, og på å ha en tyngdeprogresjon fra trening til trening.

Og garamond: Dersom du ikke får i deg tilstrekkelig med protein fra vanlig mat, så er proteinpulver det absolutt viktigste!!

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    Stiv og støl og vondt i nesten en uke... Føltes som om noen hadde stått og slått meg på brystet/skuldrene.

Jeg føler det er litt vanskelig å vite når teknikken er inne. Størst problem er det egentlig å få noe "kontakt" med øvre del av ryggen når jeg bruker apparat. Føler at jeg bruker skuldrene mest på en måte. (Et slikt apparat der man har tar tak i to loddrette stenger og drar bakover, nesten som roing.)

Jeg er 25. Trente litt da jeg var i midten av tenårene, men det var bare ca. en gang i uken, og uten noe særlig kunnskap om hva jeg drev med. Og jeg har glemt alt fra den gangen.

Har trent kampsport i et par år nå. Er generelt i grei fysisk form. Ingen skader som jeg kan komme på...
    Uten å vaere sikker höres det bare ut som vanlig treningsstölhet. Det får jeg også hvis jeg feks trener en muskel jeg ikke har trent på veldig lenge, eller trener en sport som jeg vanligvis ikke gjör- så det er ingenting å frykte! Helt normalt.

Den övelsen du sikter til (upright row) trener også baksiden av skuldre. Det viktige her er å tenke på at du presser skuldrene ned, og at du har setet såpass höyt at i skulderen din er ca 10cm höyere enn stangen du drar i.
    Alternativt kan du gjöre en arms ro med hantel. Da kan det vaere at det er lettere å få kontakt med muskelen.

Sånn som det höres ut synes jeg bare du skal kjöre dette programmet i et par mnd og se hvordan det föles. Det er alltid litt uvant i begynnelsen men etter noen ökter föler du nok at du har litt mer kontroll!

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Det er jo bare deilig! Da har du jo virkelig brukt kroppen.

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av Garamond
    Hei, jeg er også fersk i "gamet" og lurer på om det er spesielle hensyn som må taes av meg som er 31 år kontra en som f.eks begynner når han/hun er 18 år? Må jeg være enda mer forsiktig med å ikke overanstrenge meg i begynnelsen?

Det mest interessante er vel treningsbakgrunn. Men klart det er forskjell på en dame på 55 og en gutt på 18!

Når jeg hjelper folk med trenings og kost opplegg er det alltid viktig å få vite ting som vekt, alder osv for å kunne gi best mulig råd. Klart er det også viktig om personen er overvektig, hva målet med treningen er , og ikke minst hvor mye tid personen er villig til å legge ned på opplegget osv. Ellers er det vanskelig å gi gode råd!

Kosttilskudd er alltid bra. Min erfaring med vanlig norsk husmannskost er at den inneholder altfor lite protein så det er ikke dumt å ta seg en proteinshake innen leggedags for eksempel.

Kreatin er vel noe som kan komme etterhvert som et hjelpemiddel når man begynner å stagnere...

Ingen spörsmål er dumme forresten!

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Vis du er heilt fersk ville jeg trent ei stund før jeg hev meg på noe 12 setts all to failure program. kan lett gå litt gale.
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
    Vis du er heilt fersk ville jeg trent ei stund før jeg hev meg på noe 12 setts all to failure program. kan lett gå litt gale.
    du har nok misforstått litt- vi snakker om 3 set a 12 reps....

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av tbhc
    Uten å vaere sikker höres det bare ut som vanlig treningsstölhet. Det får jeg også hvis jeg feks trener en muskel jeg ikke har trent på veldig lenge, eller trener en sport som jeg vanligvis ikke gjör- så det er ingenting å frykte! Helt normalt.
    Ja, det var nok bare det. Nå er det nesten helt bra, og jeg trente til og med bryst og skuldre igjen her om dagen

Jeg trente til failure på bryst, så jeg tror ikke jeg prøver det igjen med det første

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Følg litt med då tbhc, les første linjer i første post, hva hinter mannen til?
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Bronse Member steven87 sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    protein er nok viktigst ja. som "tbhc" sa så er det vanskelig og få nok proteiner i seg gjenom vanlig mat, jeg personlig sliter i alle fall med det. når man har tekniken i boks så er jo kreatin et skam godt kost tilskud det. det hade i alle fall stor effekt på meg. mange flere repetisjoner etter att jeg begynnte på kreatin,

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    Du trenger ikke slite deg helt ut for å få økt muskelmasse, hvertfall ikke det første året. Ved å trene moderat mendge og belastning vil du nok øke uansett. Men du bør nok ta sånn at du kjenner det. Men ikke prøv å gjør sånn som mange duster pleier å gjøre. Hive masse vekter på og vri og vende på seg, skrike, lekke laks i benken, fjusker på pecdecen ved å ikke bruke tid, og ta å bruke pendelenergi når du trener biceps. Så skal nok dette gå helt fint. Du får mer utbytte av å gå veldig gradvis opp i belastning enn å prøve å ta hopp på 5 og 10 kilo for hver gang du skal prøve å bryte en terskel. Du bruker også mindre tid på det.

Medlem mr.x sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    hør på skromt , han har helt rett i det han sier

Ble medlem
    05-2004
    Takk for tips

Jeg merker at jeg kan klare mer enn jeg tar i dag, men jeg ønsker også å kjenne at jeg får kontakt med musklene jeg skal trene, så jeg tar lite vekt på. Selv om det kjennes veldig lett ut til å begynne med, så kjenner jeg det hvis jeg tar øvelsen veldig rolig og uten rykk og napp. Etter tre serier så "brenner" det likevel litt i musklene uten at jeg er helt tatt ut.

Vel, unntatt midtre del av ryggen - den har jeg ikke fått helt kontroll på enda - kjenner liksom ikke noe foreløpig. Det er et slikt metallapparat med vertikale som går over i horisontale håndtak som jeg skal "ro" med. Oh well, finner nok ut av det

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av SkRomt
    Du trenger ikke slite deg helt ut for å få økt muskelmasse, hvertfall ikke det første året. Ved å trene moderat mendge og belastning vil du nok øke uansett. Men du bør nok ta sånn at du kjenner det. Men ikke prøv å gjør sånn som mange duster pleier å gjøre. Hive masse vekter på og vri og vende på seg, skrike, lekke laks i benken, fjusker på pecdecen ved å ikke bruke tid, og ta å bruke pendelenergi når du trener biceps. Så skal nok dette gå helt fint. Du får mer utbytte av å gå veldig gradvis opp i belastning enn å prøve å ta hopp på 5 og 10 kilo for hver gang du skal prøve å bryte en terskel. Du bruker også mindre tid på det.
    tar jeg for hardt i??? jeg har ikke mer vekter på en at jeg greier en 10-12 reper. men jeg har så mange sett att jeg merker det GODT etter trening, men ikke sånn at det gjør vondt liksom bare sånn att jeg kjenner att jeg har tatt meg skikkelig ut

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av steven87
    tar jeg for hardt i??? jeg har ikke mer vekter på en at jeg greier en 10-12 reper. men jeg har så mange sett att jeg merker det GODT etter trening, men ikke sånn at det gjør vondt liksom bare sånn att jeg kjenner att jeg har tatt meg skikkelig ut
    Neida det gjör du helt sikkert ikke. Men det er et veldig bra poeng at saerlig unge gutter når de begynner å trene er så opptatt av å löfte tungt at de trener inn feil teknikk og bruker momentum og ikke muskelen for å löfte tyngst mulig. Og det er ikke bra! Som sagt tidligere så lenge du har rett teknikk og fokuserer på å bruke muskelen du trener så er du på god vei!

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    24
    ja forstår hva du mener. skal ha meg en time med en instruktør nå. for og være sikker på att jeg gjør allt riktig..

Lignende tråder

1. Hvordan trene beina når man skal bli kjappere?
    By jari in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 29-06-04, 22:47
  2. Skal jeg ta med vitaminene til sydenland?
    By Tjalala in forum Kosttilskudd
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 22-06-04, 21:12
  3. Svar: 0
    Nyeste innlegg: 11-03-04, 06:44
  4. Hva skal man gå for?
    By curly in forum Trening
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 19-12-03, 15:15

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder