Først og fremst: Jeg er klar over at dette med overtrening er et meget kontroversielt og sannsynligvis ganske individuelt tema...men jeg prøver likevel.
Jeg driver med styrketrening/bodybuilding (varierer med programmene, prøver å få litt av alt). Jeg trener også noe kardio (målene varierer om det er for kondis eller fettforbrenning alt etter årstiden), og i tillegg to kampsporter (Taekwondo og Brazilian Ju Jitsu for de nysgjerrige).
Jeg trener kampsport i litt under åtte timer i uka (på en skala fra 1-10 er gjennomsnittsintensiteten 6.5). Spørsmålet er da hvor mye styrketrening jeg "tåler", og om jeg takler en cardioøkt eller tre i uka i tillegg. Hvis jeg kjører tre styrkeøkter ukentlig, og en styrkeøkt tar 1 time (inkl tøying), og en cardioøkt 30 minutter, så vil jeg være oppe i ca 12.5 timer trening i uka når regnskapet er oppgjort. Er dette levelig?
Matmessig prøver jeg å få i meg 3000 kcal daglig (ca 45-35-20), og lykkes stort sett med dette. For tiden deffer jeg...
Veier 95 kg og er 182 cm høy, har en fettprosent på ca 17 for tiden, så min Lean Body Mass er i nærheten av 78-80 kg.
Så: Overtrener jeg? Spiser jeg nok?
PS. Er "beryktet" for å ha en noe forvirrende setningsoppbygging med unødvendig mye parentes og innskytelsessetninger med komma...så hvis dette er uklart er det ikke du (leseren) som har skylden, men jeg.![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat