Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Hvor mye kan man absorbere?

Kliss nytt medlem Link sin avatar
    Ble medlem
    08-2011
    Alder
    26

Hvor mye kan man absorbere?

De fleste har vel hørt uttrykk som "no pain no gain", "don't stop till you drop" og andre "train hard, never quit - live life", "smerte er bare feighet som forlater kroppen", og førstegangstjenestefavoritten "du klarer mye mer selv om kroppen vil gi opp".

Spørsmålet er; hvor mye trening kan man egentlig absorbere?

Svaret er selvsagt individuelt mtp tidligere treningsgrunnlag, søvn, kosthold osv osv, men hvis man ser på generell basis; er det bare å peise på med seks ganger i uken hvis treningsviljen er der?

Selv ligger jeg på jevnt tre styrkeøkter og 1-2 fotballøkter i uken, men er lysten på mer.
    Til tross for dette føler jeg at det smarte valget er å bruke off-tiden til restitusjon.

Hva er lurest? Peise på, eller hvile?

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Jeg tror nok at om man trener smart når man trener og at man fortsetter å føle framgang på treningen så kan man vel i realiteten ikke trene for mye.
    Stopper det derimot opp, man begynner å føle symptom på overtrening osv så må det gjøres tiltak.
    Enten senke mengden eller øke tilførselen av det som mest sannsynlig blir underskudd av i kroppen (protein,minerale,kreatin osv)

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Hvor mye du kan trene er veldig avhengig av intensitet og treningsbakgrunn. Jeg mener å huske idrettsforbundet hadde laget en undersøkelse der utøverne hadde fått gode resultater med helkropp 6 ganger i uka. Nå skriver jeg fra telefonen, så jeg orker ikke finne den frem.

Jeg tror det da var snakk om å fordele øvelsene i et tredagersprogram over 6 dager, og ikke deise på med ekstra treningsmengde.

MHG
    MHG er aktiv nå
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Det er helt riktig. Frekvensprosjektet
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Svaret er at du nok blir overtrent ved å kjøre bånn gass hele tiden. Treningsfremgang består enkelt og greit av kosthold, trening og hvile, multiplisert med genetikk.

Om du kjører knallhard trening med høy frekvens vil du trenge mye hvile, noe du ikke får nettopp grunnet høy frekvens. Da vil nok gjerne fremgangen stagnere, med mindre det er en del av kortvarig periodisering.

Cluet er å trene så hardt og mye at du får signalisert maksimal adaptasjon i positiv retning med minimal nedbryting.

Når det gjelder kondisjon så trener gjerne eliteutøvere ca. 80% av treningstimene i sone 1, noe som betyr ved en puls på 60-72% av maks. Det er skjitlav intensitet i mine øyne. Dette gjøres for at de trenger et stort volum for å øke den neuromuskulære bevegelseseffektiviteten. Dette er ikke det mest effektive for å øke selve O2-opptaket, men om de bare skulle kjørt beinharde intervaller ville de trengt så mye restitusjon at treningsvolumet hadde blitt veldig lavt, og selv om de har høyt 02-opptak så har de ikke effektiviteten de trenger.

Svaret er altså at det avhenger litt av hva du driver med, men i de fleste idretter har man et stort volum ved en intensitet som lar dette volumet skje hyppig. Om man peiser på som en villmann hele tiden så vil man ikke klare å trene særlig effektivt.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Link Vis post
    De fleste har vel hørt uttrykk som "no pain no gain", "don't stop till you drop" og andre "train hard, never quit - live life", "smerte er bare feighet som forlater kroppen", og førstegangstjenestefavoritten "du klarer mye mer selv om kroppen vil gi opp".

Spørsmålet er; hvor mye trening kan man egentlig absorbere?

Svaret er selvsagt individuelt mtp tidligere treningsgrunnlag, søvn, kosthold osv osv, men hvis man ser på generell basis; er det bare å peise på med seks ganger i uken hvis treningsviljen er der?

Selv ligger jeg på jevnt tre styrkeøkter og 1-2 fotballøkter i uken, men er lysten på mer.
    Til tross for dette føler jeg at det smarte valget er å bruke off-tiden til restitusjon.

Hva er lurest? Peise på, eller hvile?
    Jeg trener 6 ganger i uken og har aldri vært mer uthvilt enn nå. Ikke spiser eller sover jeg heller.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Kliss nytt medlem Link sin avatar
    Ble medlem
    08-2011
    Alder
    26
    Takk for innsiktsfulle svar folkens!

Vio: Du gjør nok et eller annet riktig

Medlem Lillian sin avatar
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Jeg trener 6 ganger i uken og har aldri vært mer uthvilt enn nå. Ikke spiser eller sover jeg heller.
    Hva slags piller går du på? hehe.
    Trenger noen slike jeg også! :P
    Jeg tror så mye, men vet egentlig veldig lite...

Lignende tråder

1. Svar: 15
    Nyeste innlegg: 17-09-10, 16:41
  2. Trenger nye vinterdekk! Hvor? Hvor?
    By AxMataz in forum OT
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 29-10-08, 18:14
  3. Svar: 2
    Nyeste innlegg: 02-07-06, 17:34
  4. Fremgang - Hvor mye, hvor lenge?
    By Venstrekant n17 in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 0