Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Hvordan bli kvitt Lyskestrekk?

Kliss nytt medlem dronnen sin avatar
    Ble medlem
    11-2004

Question Hvordan bli kvitt Lyskestrekk?

Har hatt en lyskestrekk i en evighet nå! Har egentlig aldri gjort noe for å få den helt vekk! Den har igrunn kommet og gått som den ville

Spiller fotball og lyskestrekken kommer fram etter ca en god halvtimes spilling, da er det så gale at jeg sliter sterkt med å springe.

Men jeg er selvfølgelig personen som IKKE klarer å slutte å spille fotball i sånn 3uker for at lysken skal bli bedre! Så da håper jeg at dere gutta kan hjelpe meg her!

Spm:

Bør jeg oppsøke lege, eller fysioterapaut ??!

Skal jeg TØYE ut lysken etter hver trening ? Eller vil tøying bare forverre saken ??

Dere kan gjerne gi meg linker til treningsmetoder for å forebygge lyskestrekk, og mulige treningsøvelser/tøyeøvelser som jeg kan bruke til å bli kvitt den!!

Takker og bukker for alle fornuftige svar!

Kliss nytt medlem dronnen sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Har forresten kjøpt meg en fin box med Tigerbalsam

Skal si det svir godt på pung! Fyssj!

HEHE!

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Her etter egen erfaring blitt stor tilhenger av naprapat. Om de kan hjelpe dette spesifikke problemet vet jeg dessverre ikke, men mest sannsynlig kan de det.

Les mer om naprapater f. eks. her: http://www.naprapatgruppen.no/

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av dronnen
    Har forresten kjøpt meg en fin box med Tigerbalsam

Skal si det svir godt på pung! Fyssj!

HEHE!
    Kan du ikke bare få hushjelpa til å suge pungen ren?

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Eneste som hjelper er å slutte å løpe og begynne å sykle. Varm tøying i tillegg.
    Jeg fikk i dag vite at det jeg trodde var en strekk i ryggen faktisk er en prolaps. På to steder. Good game..
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av dronnen
    Har hatt en lyskestrekk i en evighet nå! Har egentlig aldri gjort noe for å få den helt vekk! Den har igrunn kommet og gått som den ville

Spiller fotball og lyskestrekken kommer fram etter ca en god halvtimes spilling, da er det så gale at jeg sliter sterkt med å springe.

Men jeg er selvfølgelig personen som IKKE klarer å slutte å spille fotball i sånn 3uker for at lysken skal bli bedre! Så da håper jeg at dere gutta kan hjelpe meg her!

Spm:

Bør jeg oppsøke lege, eller fysioterapaut ??!

Skal jeg TØYE ut lysken etter hver trening ? Eller vil tøying bare forverre saken ??

Dere kan gjerne gi meg linker til treningsmetoder for å forebygge lyskestrekk, og mulige treningsøvelser/tøyeøvelser som jeg kan bruke til å bli kvitt den!!

Takker og bukker for alle fornuftige svar!
    Å oppsøke lege er bare å kaste pengene ut vinduet. Du må nok desverre legge fotballen på hylla et par uker. Moderat/lav intensitet som å gå eller jogge LETT for å bli varm, deretter tøye veeeldig forsiktig. Tidligere sa man at man måtte være helt i ro, dette er ikke tilfelle. Man skal ha litt belastning og litt tøying for blodsirkulasjon og for å "stresse" kroppen til å gjøre skadestedet fortere frisk.

Har selv hatt en del lyskestrekker oppover årene i min "karriere" som karateutøver, så jeg skjønner frustrasjonen over å ikke få utøve sin egen favoritt idrett. Men vil man bli frisk, så må man være disiplinert.
    Sist endret av Tori; 18-08-05 kl 10:25
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    31
    Her er nokre tips til deg med lyskestrekk, avlast totalt skadeområde, unngå å gjere alt som er vondt.. IKKJE finn på å tøye ut!!! å tøye en muskel som allerede er blir tøyd/strekt gjer bare vondt verre!!
    Altså, avlaste lysken din, gjere kun ting ikkje er vondt, s f.eks sykle lett med sykkel sete høgt og eventuellt prøve akupunktur!!
    eg hadde kjempeerfaring med akupunktur på lyskestrekk!!
    lykke til.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2004
    Kan funke å få løsnet litt på musulaturen med akupunktur, eller tilsvarende. forøvrig ble det
    i 1999 utført et studie der man trente opp hoftemusklene med svært gode resultater. Studiet er ganske enestående i forhold til lysksmerter og ble publisert i the Lancet...som vel er et av de mest annerkjente medisinske tidskrifter der ute.

konklusjonen til holmich et al var at et treningsprogram rettet mot styrke og koordinasjon av hoftemusklene, spesiellt adductorene er svært effektivt. lite tøyning med andre ord

her er referansen. treningsprogrammet er beskrevet i artikkelen.

Holmich, P., Uhrskou, P., Ulnits, L., Kanstrup, I. L., Nielsen, M. B., Bjerg, A. M., et al. (1999). Effectiveness of active physical training as treatment for long-standing adductor-related groin pain in athletes: randomised trial. Lancet, 353(9), 439-443.

For å få tak i full text artikkelen kan man gå inn på følgende web site

http://www.shdir.no/helsebiblioteket

følg linken "søk i tidsskrifftene" og skriv inn holmich som søkeord. dermed kommer den opp gratis som pdf.dokument,courtesy of helse og sosialdirektoratet.

kan likevel være lurt å snakke med lege/fysio om dette for oppfølging dersom plagene vedvarer og eventuellt instruksjoner i øvelsene.

fysioterapeut

Lignende tråder

1. DoggCrapp-trening (hovedposten)
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 14-03-07, 12:54
  2. Slankemetoden PLUSS
    By Wannabe in forum Kosthold
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 29-08-05, 19:29
  3. Hvordan bli kvitt "valpefettet"?
    By bowler in forum Trening