Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Hvordan i all verden skal jeg klare deffen?

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

Hvordan i all verden skal jeg klare deffen?

Heisann! Jeg har grublet lenge over hvordan jeg skal klare å deffe nå mot sommeren. Mitt problem er at jeg jobber som prosess operatør for hydro norge i elektrolysen. Dette er et Søderberg annlegg.

coffee

Her har vi "ovner" som produserer aluminium. Dette er ofte tungt fysisk arbeid. Luft temperaturen i hallen fra mai-august ligger på rundt 60-70 grader. (Vi har selfølgelig hvilebu som jeg skriver denne threaden fra atm ;P).

jumping

Jeg fant også en undersøkelse som var gjort internt på intranett her; i løpet av en arbeidsdag mistet man igjennosnitt 6L væske (!). Jeg som trener aktivt har sannsynligvis et høyere væsketap. Det ble også registrert at etter arbeid med en "åpen ovn" (som har strålevarme temperatur på over 1000 grader) gir en kroppstemperatur på over 40 grader etter 3min.

Så kommer tricky deler. Jeg jobber en 6-skift ordning.

Dvs at jeg jobber; [dag: 07-15] ... [ettermiddag: 15-23] ... [natt: 23-07]

Arbeids-syklusen strekker seg over;
    4 uker arbeid, deretter får jeg 1 uke fri..
    4 uker arbeid, deretter får jeg 3 veker fri..

osvosvosv...

slik går syklusen... jeg jobber dagtid, ettermiddag og natt om en annen i uken.

dvs.. en uke jobber jeg kanskje man, tirs, ons [dagtid]... fri tors... fre lør [natt].. Det er et system på dette innen disse 4 ukene, men jeg ønsker ikke å komplisere det mer enn nødvendig...

Jeg får ikke noe fast sove mønster, heller ikke noe fast måltids mønster.

Her er det INGEN rytme i det hele tatt.. Jeg må sove, spise og drite på kommando og vilje...

Hvordan i ALL VERDEN skal jeg klare å gjøre dette? Er det noen som er i lignende situasjon, eller har erfaringer med dette. Forslag til opplegg?

Her trenger jeg seriøst ekspert hjelp..

-mvh Myth
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    6L Væske???? Ikke F*en!! Kanskje under hardt arbeid i høye temperaturer, eller i badstu e.l.

Men hva med å drikke masse før du spiser, slik at du aldri spiser deg stappmett?

Eller hvis du klare å drite mer enn du spiser???

Bronse Member Fiat sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bajazz Vis post
    6L Væske???? Ikke F*en!! Kanskje under hardt arbeid i høye temperaturer, eller i badstu e.l.

Men hva med å drikke masse før du spiser, slik at du aldri spiser deg stappmett?

Eller hvis du klare å drite mer enn du spiser???
    Det er jo 60-70 grader der han jobber serru

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av mYth Vis post
    Heisann! Jeg har grublet lenge over hvordan jeg skal klare å deffe nå mot sommeren. Mitt problem er at jeg jobber som prosess operatør for hydro norge i elektrolysen. Dette er et Søderberg annlegg.

coffee

Her har vi "ovner" som produserer aluminium. Dette er ofte tungt fysisk arbeid. Luft temperaturen i hallen fra mai-august ligger på rundt 60-70 grader. (Vi har selfølgelig hvilebu som jeg skriver denne threaden fra atm ;P).

jumping

Jeg fant også en undersøkelse som var gjort internt på intranett her; i løpet av en arbeidsdag mistet man igjennosnitt 6L væske (!). Jeg som trener aktivt har sannsynligvis et høyere væsketap. Det ble også registrert at etter arbeid med en "åpen ovn" (som har strålevarme temperatur på over 1000 grader) gir en kroppstemperatur på over 40 grader etter 3min.

Så kommer tricky deler. Jeg jobber en 6-skift ordning.

Dvs at jeg jobber; [dag: 07-15] ... [ettermiddag: 15-23] ... [natt: 23-07]

Arbeids-syklusen strekker seg over;

osvosvosv...

slik går syklusen... jeg jobber dagtid, ettermiddag og natt om en annen i uken.

dvs.. en uke jobber jeg kanskje man, tirs, ons [dagtid]... fri tors... fre lør [natt].. Det er et system på dette innen disse 4 ukene, men jeg ønsker ikke å komplisere det mer enn nødvendig...

Jeg får ikke noe fast sove mønster, heller ikke noe fast måltids mønster.

Her er det INGEN rytme i det hele tatt.. Jeg må sove, spise og drite på kommando og vilje...

Hvordan i ALL VERDEN skal jeg klare å gjøre dette? Er det noen som er i lignende situasjon, eller har erfaringer med dette. Forslag til opplegg?

Her trenger jeg seriøst ekspert hjelp..

-mvh Myth

Det der blir ikke lett, jeg hadde litt samme dealen som deg med tanke på forskjellig jobbe rytme og døgnrytme før, men ikke så grovt.

Siden du jobber aktivt og bruker kroppen, samt det er kokvarmt der hadde jeg satt opp ett fast måltidssammensetning og bare sørget for å spise hver tredje time. Ikke giddet å stresse så mye med minking av karb utover dagen, men spist fast mengde karb.

Eller evnt ta ting på gefeelingen, sørg for å få ideg tilstrekkelig prot over 6-7 måltider per dag, mye salat og slikt for metthetsfølelse, samt karb mengde i forhold til aktivitetsnivå, og ett par av måltidene prot fett i løpet av dagen, spesielt det siste.

Hvis du vet at det blir dritvanskelig å få struktur pga døgnrytme blir det bare frustrerende å ha ett helt spikret opplegg som du ikke har mulighet til å følge, da er det bedre med alternativ nr 2. Uansett, lykke til.

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arngrim Vis post
    Det er jo 60-70 grader der han jobber serru
    Ups! Trodde det var generelt, og ikke for Myths arbeidsplass. Da blir det logisk!

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    mYth, det der kan fint gå... men tror ikke du kan belage deg på en vanlig deff

(ok, spørs selvsagt hvor mye som må vekk...)
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av QuizMaster Vis post
    mYth, det der kan fint gå... men tror ikke du kan belage deg på en vanlig deff

(ok, spørs selvsagt hvor mye som må vekk...)
    ja jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få det til.. føler det er en litt vrien situasjon
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Har jobbet i søderberg elektorlysen til hydro selv og kjenner godt til det med temperaturene(5-skift ordning). "friskt" å renske ovn en varm sommerdag ..og ja, man mister jæævlig med vann.. men å trene i tillegg gikk fint for min del. selv kan jeg vel ikke si annet enn at du må følge deffen og kutte kalorier til punkt og prikke selv om døgnrytmen går helt bananas..

GI-Joe pelsjeger sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    spis salttabletter for å kompensere mot all tapet av vann
    I kneel only to God , I don't see him here

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    ja jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få det til.. føler det er en litt vrien situasjon
    Er ikke noe pes egentlig om du går inn for det
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

:)

Sitat Opprinnelig skrevet av QuizMaster Vis post
    Er ikke noe pes egentlig om du går inn for det
    Ja jeg VET det går, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal sette opp kosten, kardioen og treningen generelt med slik jolly døgnrytme...

Jeg får bare behandle dagen når jeg vakner som 07:00 på mårningen, uavhengig hva klokken egentligt er...

Silver Member Yvonne sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33
    Ja jeg VET det går, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal sette opp kosten, kardioen og treningen generelt med slik jolly døgnrytme...

Jeg får bare behandle dagen når jeg vakner som 07:00 på mårningen, uavhengig hva klokken egentligt er...
    Har også jobbet en del 3 skift.. Hva med å skrive en kost/treningsplan for 1.vakten, en for 2. vakten og en for 3.vakten.. funket fint for meg også slapp jeg hele tiden å måtte planlegge dag for dag... då går det fort i surr...
    Men det er tøft når man jobber skift... Men eksemplene er mange på folk som klarer det fint

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Når jeg gikk skift så passet jeg på å snu døgnet etter hva skift jeg var på. På den måten gikk det fint å holde både trening og diett i gang. Var litt trøtt de første dagene på nytt skift, men ellers gikk det bra.

Visst du går 4 uker på hvert skift så skal det ikke være så stort problem. Det med vanntapet var ekstremt, men når du er på deff så skal du drikke ekstreme mengder vann uansett. Så du må bare bøtte nedpå det du er god for. Siste par månedene la jeg på rundt 10l vann om dagen i fjor.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvonne Vis post
    Har også jobbet en del 3 skift.. Hva med å skrive en kost/treningsplan for 1.vakten, en for 2. vakten og en for 3.vakten.. funket fint for meg også slapp jeg hele tiden å måtte planlegge dag for dag... då går det fort i surr...
    Men det er tøft når man jobber skift... Men eksemplene er mange på folk som klarer det fint
    Ja det er kanskje ikke så dumt det

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.