Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: hvordan legge på seg muskler?

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002

hvordan legge på seg muskler?

1. Spis nok til å legge på deg muskler - ikke spis for mye da blir du feit
    2. Tren hardt og nok til å stimulere til vekst - ikke tren for mye da blir du overtrent
    3. Hvil og sov slik at du blir restituert - her kan det vel ikke bli for mye ?

1. Den første har jeg vel klart ganske bra. Har til og med spist med til å bli feit ganske mange ganger de siste åra. Har i hvertfall spist nok til å legge på meg fett i flere runder.

2. Jeg har og trent hardt 3-4 dager i uka. Jeg har klart å øke i styrke sakte men sikkert. Kjører baseøvelser også. Har mye vondt i forskjellige deler av ryggen...kan dette kanskje være et tegn på overtrening? Tror ikke jeg er overtrent egentlig da jeg ikke har andre symptomer på dette. Ligger ganske lavt volummessig sett også.

3. Ja jeg har prøvd å sove nok, og jeg har ingen spesielt aktiv hverdag. Har ikke vært så mye på fylla heller.

Dette med sunn kost og trening har blitt en livsstil. Men nå ser jeg utfra kroppsmål at jeg ikke har økt nevnerdig i masse de siste to åra. Armene er stadig 38 cm(når jeg er i ok form) bare...og det var de for to år siden også. Og det er ganske dårlig når man har trent i over 5 år så godt man kan.

Kanskje ikke genetikken min er særlig bra? Kanskje jeg bare burde trene 2-3 dager i uka og kun baseøvelser? I sommer skal jeg jobbe mye, og begynne tidlig på jobb, så det blir ikke noe annet enn vedlikeholdstrening i sommer.

Jeg får ta meg en tur innom noen bedre gym og få noen som har stilt endel til å vise meg, eller se på hvordan jeg trener og hjelpe meg å sette opp et program.

Kanskje jeg rett og slett er for opptatt av treninga? Har jeg ikke nok distanse til det? Kan det være at man psykisk sett ikke får trent bra nok da?

Jeg føler at jeg har ofra veldig mye for å få mer muskler. Det er også morsomt å trene...men jeg føler jeg ikke har fått så mye igjen for innsatsten.

Er det noen som har noen tips for å bygge opp en fysikk til å stille i athletic-fitness med?

Silver Member waille sin avatar
    Ble medlem
    05-2003

Exclamation

Det lille jeg har lært her hjemme, er at man kan over lengre tid tro at man trener bra ! ( spiser bra , sover bra ) Men i realiteten egentlig ikke gjør det.

Men det som er forskjellen på de med skikkelig bra resultat og de med mindre hell kan rett og slett være en bagatellmessig sak som teknikk rett og slett. Det finnes så mange små "triks" som kan være alfa og omega på treninga.
    Små teknikk ting som er vanskelig å forklare med ord, og som rett og slett må vises av en med peiling.

Skjønte du noe av dette ?
    !burger: !burger: !burger: !burger:

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    kjempebra innlegg , jeg tror personlig du må se på kroppen generellt og ikke bare på armene.
    Har du økt mager kroppsvekt gjennom årene ?

Snakker vi om at du generelt på kroppen ikke har lagt på deg de siste par årene så tror jeg faktisk at du bør få noen til å hjelpe deg litt med treningen ,kanskje du "undertrener"

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    bra selv-analyse guggen!

jeg tenker høyt:
    - har du variert treningen din mye? byttet øvelser?
    - føler du at du har kontroll på teknikken slik at du får kontakt med musklene?
    - og bra pump i musklene etter trening?
    - prøvd å dobble prot-inntaket ditt?
    - gjevnlig hvile-uker f.x pr 8-10 uker?
    - er du slapp på trening?
    - prot før trening?

hmmmm.. som regel så er det vel lite næringsrik mat og dårlig variasjon i treningen som gjør at du bare gir 90% på treninga.. du kan jo rable ned kostholdet ditt på en treningsdag så det går an å se om det er der d ligger..
    Sist endret av xray; 05-05-04 kl 07:41
    :)

Gold Member Cera sin avatar
    Ble medlem
    04-2003
    Føler kanskje jeg er litt i samme båt som deg, jeg gir mer enn jeg får tilbake. Samtidig som de jeg setter på samme opplegg som meg øker og øker...vi får skylde på genetikken.

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Siden jeg kjenner AE ganske godt kan jeg fortelle litt om hvordan hans framgang har vært (håper det er greit for han).

Han startet på i underkant av 80kg, med de 4 første magemusklene relativt tydlig. Fettprosent på 12-13 vil jeg tro.

Han trente HST, HIT, og 5x5 powerbuilding. Matinntaket var ganske høyt. Han har en krevende jobb, og forbrenner mye igjennom dagen.

Han begynnte å spise MYE mat. Over en 1års periode la han sikkert på seg nermere 15kg. (Han var på diett da han var 80, så det forklarer litt av den raske vektoppgangen)

Han begynnte å legge på seg mye fett, og "vi" ble enige om at vi skulle prøve å forandre treningen hannes. Vi droppa noe spesielt program. Jeg satte opp et program han var 100% enig i, med øvelser han liker, og sett/reps ble vi enige om.

Snaut 2mnd etter har han gått opp sikkert 1cm rundt armene, og blitt mer markert (iallefall rundt arm/skulder). Nå vokser han som aldri før, det til tross for at styrkeøkningen ikke har vært enorm.

Hvorfor skjedde dette?

Ikke godt å si, men poenget er at små ting kan gjøre store forskjeller. Vokser du ikke, bør du prøve å analysere hva du gjør, og se hva som evt. kan være feilen. Spiser du i overskuddskcal, og vekta sakte men sikkert går opp, følg med på fettprosenten. Blir den veldig dårlig bør du få en erfaren en til å se over ei økt med deg, og evt hjelpe deg med forandringer.

FORANDRING FRYDER.
    Sist endret av Hardway; 05-05-04 kl 09:56
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Få en som er skikket til det - til å se over formen din i ny og ne. Eller ta bilder. Dette er en mye bedre måte å gjøre det på enn bare vekt/speil. Da innbiller man seg som oftest at man aldri vokser

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    er guggen AE ?

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    nei.

Silver Member waille sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Ae = Ae
    !burger: !burger: !burger: !burger:

Ble medlem
    12-2002
    Hei igjen! Hyggelig med tilbakemeldinger. Og for å fjerne enhver tvil, så er jeg ikke Ae.

Jeg har tatt mål av kroppen over flere år, så det er ikek bare armene som har stått stille nei.

La oss anta at det er treninga mi det er noe feil med. Undertrent? Ja kanskje. Jeg har aldri kjørt mer enn 9 sett på verken bryst eller rygg eller quadriceps. (oppvarming sett i tillegg). Det meste jeg har kjørt av sett på biceps og tricps og legg er 6 sett. Kjører 3 sett på bakside skuldre. Leggene blir trent med 3-6 sett.

Men i våres begynte jeg med fronbøy og markløft. Markløften har jeg prøvd i flere omganger, men jeg får alltid vondt i ryggen av den. Fronbøy var en bra øvelse. Kan godt hende av frontbøy kan gi meg endel, men så begynte jeg jo en deff som varte hele mars og april. Gikk da ned 10 kg. Så det kan jo hende at jeg begynner å bygge som satan igjen nå pga frontbøy når matinntaket går opp.

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Få noen til å VISE deg øvelsene om du får ondt av de sjøl...eller legg opp til noen alternative øvelser der du treffer der du vil med den øvelsen det gjorde ondt med.

Øk sett i 1 mnd, som en variasjon? 9-12 sett?
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    12-2002
    det er mark jeg sliter med vondt av bare. Og den øvelsen tar jeg i hvertfall ikke så veldig feil

en eventuell økning i sett blir fra høsten av. Skal jobbe mye i sommer + at jeg egentlig er fulltidsstudent frem til midten av juni

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Hvordan er det hvis man spiser mye mat så man kanskje legger på seg fett også (da tar jeg med i beregningen at man spiser nok proteiner, osv.)? Musklene vil vel kunne vokse samtidig? Og så kan man kutte ned på kosten etter hvert?

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    helt normalt å ha det litt vondt i markløft.. det er jo den værste killer øvelsen ved siden av knebøyen jeg pleier være sånn ca. støl i ryggen hele uka gjennom. kan nevnes at jeg ble overtrent ved å kjøre 2 dagers hvile mellom da jeg trente markløft og da jeg kjørte knebøy.. vil tro kroppen trenger 4-5 dagers hvile mellom disse killer øvelsene

joa.. hvis du ikke vokser generelt i kroppen, da spiser du rett og slett for lite mat.. sleng på mer kcal og hvis du ikke øker i muskler da... ja da er det vel treningen din?

prøv å varier opp til f.ex 10sett på biceps, og de andre små muskelgruppene, men helst ikke overstig 20sett per trening, da dette kan føre til litt lange økter? finn ut hva du liker best å gjøre på treningen, og tren slikt.. men jeg anbefaler deg å gi flere sett en test

lykke til
    Sist endret av forecloseradream; 06-05-04 kl 19:33

Ble medlem
    12-2002
    jeg vet å skille mellom vondt på en bra måte og vondt på en dårlig måte. Jeg er ikke bare støl i ryggen dagene etter markløft. Jeg har vondt på en annen måte. Men som sagt så er ikke ryggen\nakken min helt god.

Jeg har jo spist nok, har ihvertfall klart å legge på meg 5-10 kg fett og slanket dfe bort igjen et par runder.

Da blir det antakelig litt eksperimentering med flere sett til høsten.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    oisann.. prøv å varier treningen din da kan du legge ut hva du spiser en vanlig dag på bulk ?

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Hvor lang tid bruker du på å slanke bort 5-10 KG fett?

Ble medlem
    12-2002
    jeg spiste ca 250-300gram protein, 350-400 gram karb og ca 100 gram fett, litt forskjell på trenings og hviledager. Rundt 3500 kalorier. Det var nok for å få meg til å legge på meg endel fett.

Har tenkt til å spise 200gram prot og 400 gram karb og 100 gram fett fremover. Kanskje øke litt på karben.

Nå har jeg drevet og gått ned i vekt, så jeg driver og sakte men sikkert høyer karben, og litt på fettet

Ble medlem
    12-2002
    jeg brukte 10 uker på å slanke bort 5-10 kg fett. Det var kanskje litt for fort

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Stor forskjell på 5-10 kg fett da...men 10 uker var jo hvertfall effektivt?
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Lignende tråder

1. Svar: 16
    Nyeste innlegg: 10-05-05, 12:58
  2. Snowboard
    By glenn-w in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 20-04-04, 15:50

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine