Prøver å få til litt diskusjon her inne! Hvilke synspunkter og eraring har dere med forskjellige treningsteknikker?
Fant denne på et forum:
Hvordan trene styrke
Spørsmål:
Jeg er en gutt på 25 som ikke riktig vet hva slags styrketrening jeg skal legge opp til. Jeg er slank, og har lite av både muskler og fett. Hvordan skal jeg trene for å øke muskel-volumet mitt? Da tenker jeg på hvor mange ganger i uka jeg skal trene, om jeg skal ta få sett med mange repetisjoner, eller flere sett med færre repetisjoner. Takknemlig for alle tips jeg kan få. Bør kanskje også nevne at jeg driver med kondisjonstrening ved siden av (jogging, spinning).
Svar:
Hei!
Det finne mange ulike oppfatninger om hva som er den beste treningsmetoden med tanke på å øke muskelmassen. Litteratur som har "vitenskapelig" referanser oppgir 10 repetisjoner med 3-4 serier pr. øvelse som mest hensiktsmessig. Hvor mange øvelser du skal trene per mukelgruppe, avhenger hvor stor denne muskelgruppen er. Brystmusklene tåler mere trening enn f. eks. armbøyerene (biceps).
Bodybuilder litteratur har også mange ulike oppfatninger på hva som er den beste metoden.
En bok skrevet av Arnold Schwarzenegger mener at treningsmetodene bør tilpasses hvilken kroppstype du har. Kort forklart mener denne boken at har du en slank kroppstype, bør du trene med få repetisjoner (4-8) og tung belastning. Har du en kraftig kroppstype bør du trene med mange repetisjoner (12-15) og med lettere belastning. Andre igjen mener at kroppene vår er så ulike at vi ikke kan si at en type trening passer for den og den kroppstypen. De mener at variasjon i treningen er det beste. Altså variere med tunge og lette perioder, slik at kroppen ikke tilvenner seg en måte å trene på.
Ut fra det som er skrevet ovenfor kan jeg derfor ikke gi noe fasit svar. Men skal du bruke den metoden som flest vitenskapelige arikler påstår er den beste, er det 10 repetisjoner med 3 - 4 serier per øvelse som er den mest hensiktsmessige.
Var innom dette på "getfit" tråden til HitFrank, men vil gjerne ha litt synspunkter her også.
Jeg har trent lenge og har en slank bygning. Nå har jeg jo veldig mye muskler iforhold til mange andre på min høyde og er fornøyd med det jeg har fått til i livet. Men jeg har alltid trent etter 10 rep x 3 set regelen. Har ikke trent annerledes. Jeg må seriøst endre teknikk for det virker som det er MYE å hente med variasjon. Jeg er 189cm, armer på 42cm til sammenligning. Jeg er ute etter volum og størrelse. Vil bli så stor jeg klarer. Bryr meg igrunn ikke så mye om styrke, hvis jeg vet jeg kunne fått større volum med mindre vekt - men er det nå sånn? Sikkert ikke.
Så for å stille spørsmålet rett ut, høres kanskje litt newbie ut men det gjør ikke no. Av spørsmål lærer man.
Til min kroppsbygning og utifra sitatet fra Arnolds bok, hvordan synes dere jeg burde trent med tanke på reps og sett og treningsteknikk for å få størst volum. Hvordan kan jeg bli større med å endre treningen.
Bøy og mark bør alltid kjøres så tungt du klarer etter min oppfatning. Men alt det andre da?
Kostholdet er seff på plass, for å slippe den diskusjonen