Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Hvordan trener en sprinter?

Registered User
    Ble medlem
    02-2007

Hvordan trener en sprinter?

Som sikkert så mange andre, så sitter jeg og ser litt på VM i friidrett i Osaka.
    Jeg er neppe den eneste som har lagt merke til at sprinterne ikke akkurat er noen pinglegutter der de springer.

Så, spørsmålet er. Hvordan trener de folka der for å få så mye muskler på seg?
    Og hvordan kan det være hensiktsmessig å ha så mye tung muskelmasse på andre steder enn bena når det er en fordel å være lett.

Er det knebøyen som gir slike "bieffekter", eller er det et poeng å være muskelkledd over hele seg for å gi en slags spenning i stegene?

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Tror man bruker overkroppen og..

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    Som sikkert så mange andre, så sitter jeg og ser litt på VM i friidrett i Osaka.
    Jeg er neppe den eneste som har lagt merke til at sprinterne ikke akkurat er noen pinglegutter der de springer.

Så, spørsmålet er. Hvordan trener de folka der for å få så mye muskler på seg?
    Og hvordan kan det være hensiktsmessig å ha så mye tung muskelmasse på andre steder enn bena når det er en fordel å være lett.

Er det knebøyen som gir slike "bieffekter", eller er det et poeng å være muskelkledd over hele seg for å gi en slags spenning i stegene?
    Jeg tror de trener mye med vekter og bruker bol.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baldrick Vis post
    Tror man bruker overkroppen og..
    Ja, det var det jeg var inne på i siste setningen min om du kom så langt.

Men jeg har vansker for å tro at biceps er den mest brukte muskelen på de gutta der, men likevel har de relativt store muskler der.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Jeg tror de trener mye med vekter og bruker bol.
    Hva mener du med vekter?
    Spurter de mens det henger baderomsvekter og slikt hengende bak for å øke motstanden? Eller tenker du på slike lodd-vekter?

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Når man sprinter er det hensiktsmessig å være eksplosiv, altså man må utvikle maksimal kraft på kort tid. Da må man bruke hele kroppen. Du ser jo også at de bruker armene og skuldrene noe voldsomt for å komme seg forover (legg merke til at musklene i hele kroppen strammes). Derfor trener de både eksplosiv og maksimal styrke på hele kroppen. Mange trener forskjellige, men de fleste trener vel med vekter nesten hver dag, i tillegg til masse støttetrening, active recovery og selvfløgelig det viktigste: sprinttrening på bane(noe som også er anaerobt og skaper anabole tilstander i hele kroppen) Leste forresten at Justin Gatlin (uoffisiell verdensrekordholder på 100m) trener opptil 36 timer i uka!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    De trener hele kroppen, de må være sterke overall. Har du en mann med SVÆRE lår og ikkenomuskler på overkroppen springer han ikke særlig fort. Kraften genereres som en helhet i kroppen ikke bare i beina.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    Ja, det var det jeg var inne på i siste setningen min om du kom så langt.

Men jeg har vansker for å tro at biceps er den mest brukte muskelen på de gutta der, men likevel har de relativt store muskler der.
    Var ikke meningen og fornærme deg , hvis jeg gjorde det.
    Uansett. Når du trekker armen tilbake i løpebevegelsen så involveres biceps.
    Kan jo hende at de gjør det for PR

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Spør Ingar, han trente sprint før
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av IcaTunfisk Vis post
    Når man sprinter er det hensiktsmessig å være eksplosiv, altså man må utvikle maksimal kraft på kort tid. Da må man bruke hele kroppen. Du ser jo også at de bruker armene og skuldrene noe voldsomt for å komme seg forover (legg merke til at musklene i hele kroppen strammes). Derfor trener de både eksplosiv og maksimal styrke på hele kroppen. Mange trener forskjellige, men de fleste trener vel med vekter nesten hver dag, i tillegg til masse støttetrening, active recovery og selvfløgelig det viktigste: sprinttrening på bane(noe som også er anaerobt og skaper anabole tilstander i hele kroppen) Leste forresten at Justin Gatlin (uoffisiell verdensrekordholder på 100m) trener opptil 36 timer i uka!
    Vel, da vant jeg iallefall diskusjonen med pappa som påstod at de kun tok tung knebøy

Takk for godt svar forresten. Som vanlig.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg vet at de tar en del eksplosive øvelser, mye likt olympisk vektløfting. Vendinger og clean osv. 3-4 reppere i knebøy er også populært. De gjør dessuten en del hoppknebøy fra boks. Kvinne-eliten i sprint (i den grad vi har noen) som trente ved NTNUI Dragvoll i noen år gjorde det slik.

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Ja, nifty. De bruker vekter mens de sprinter for å øke motstanden. Du kan lese det og andre treningsmetoder i denne artikkelen: http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen.htm
    I tillegg må du tenke på at alle de eksplosive baseøvelsene de trener øker muskelmassen i hele kroppen, samt at en ekstremt lav fettprosent som følge av den enorme treningsmengden, gjør armene visuelt større.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Men, så er det han nye «norske». Han som ser ut som en maratonløper …
    You ran a marathon? That's cute …

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Ndure?
    Det var vel en drøy overdrivelse. :P Mye mer definert og større muskler (spesielt lårtykkelse) enn en maratonløper. men joa, han er vel blant de spinkleste suksessfulle sprinterne.

Bronse Member surhetsregulere sin avatar
    Ble medlem
    09-2005

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Glem ikke at denne gjengen er genetiske monstre. De ville nok sett bedre ut enn de fleste om de så hadde levd på ostepop og Litago mens de så på DVD-er av "Jag".
    http://www.dingsekongen.no

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Ostepop= karbs
    Litago= proteiner
    tv-titting= aktivering av lattermusklene.
    Høres ut som en ny strategi for for å lure penger fra lettlurte og overvektige amerikanere.

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg merker at jeg er blitt raskere etter flere år med eksplosiv vekttrening.

Jeg løper 60meteren på 8sekunder, det er ikke spesielt fort men samtidig så veide jeg 110kg.

Er det mulig for meg å løpe den på 7sekunder, hvordan burde jeg trene for å greie det?
    RockyRock

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Jeg var ganske spinkel en gang i tiden og spilte fotball og gikk langrenn. Trente løping hele tiden, bla for å bli raskere på fotballbanen. Faktum var at jeg var så og si tregest i klassen (blandt de som ikke veide inn på tre-siffret). Så sluttet jeg med både ski og langrenn og begynte med styrketrening. Løp så og si ikke på et år og trente kun med vekter - knebøy, markløft osv. Gikk vel opp ca 8-10 kg det året. Så skulle vi testes på 40 m. Da endte jeg opp som 2. raskest i klassen, foran mange som bla spiller fotball og trente spurting regelmessig. Så vekttrening og muskelmasse har helt klart MYE og si for en sprinter. Kevin Levrone er jo ekstremt rask. Ronnie Coleman kan jeg love dere knuser de fleste på 40 m sprint, tro det eller ei.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Ronnie coleman tror jeg ikke knuser de fleste på 40msprint nei
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Speedy Gonzalez BruceLee* sin avatar
    Ble medlem
    07-2007
    Alder
    22
    Trente eksposivt på beina i vinter, ned i 4rep..persa noen hundredeler på 40m. fikk mer "trøkk" spes. i starten..hørte John Ertzgaard hadde trent på olympiatoppen en stund tilbake med overkant av 200kg i bøy..selvsagt få rep da..men 90% er genetisk da, klart man blir raskere av styrke, stige, løp osv. men det meste er arvelig..
    "With time and patience, the mulbarry leaf becomes silk"

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    En norsk sprinter har lagt ut noe informasjon her. Den ene linken der, fører til et særdeles minimalistisk styrkeprogram! Noe for meg? Hmm…
    You ran a marathon? That's cute …

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.