Viser resultatene 1 til 29 av 29

Tråd: Hvorfor så mye smith?

Superior newbie Hard Økt sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    24

Hvorfor så mye smith?

Hvorfor løfter dere så mye i smith? Har Dante sagt noe stygt om frivekter eller? Hva er det som gjør at det er mer fordel å løfte smith for dere byggere?
    Uten mat og drikke, duger Kjetil ikke

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Dante sier stygge ting om alt han er dårlig på ( les: benk)
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    24
    Ja, må være noe i den duren, men hadde likt å få et svar av en DC-entusiast også. Men litt kjipt for de som trener DC at det sikkert er litt vanskeligere å finne et hardcore gym som har alt utstyret da.. (smith, og alle mulige andre apparater)..

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sikkerhet er hoved grunnen. Vi skal avslutte settene med negativ, noe som er vanskelig å gjøre visst man trener alene med stang.

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reaper Vis post
    Dante sier stygge ting om alt han er dårlig på ( les: benk)
    Den grunnen er de fleste av oss lei av å høre, hvem fant egentlig på det? For de som mener Dante er så svak så trener denne lille sveklingen med over 200kg på reps i skråbenk om jeg husker rett, og det er en del selv om han veier rett under 130kg. . .

Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Sikkerhet er hoved grunnen. Vi skal avslutte settene med negativ, noe som er vanskelig å gjøre visst man trener alene med stang.
    Helt rett, vi har en høy skaderisiko om vi skal kjøre negativene våre uten spotter som veldig mange må gjøre, dessuten, er en symetrisk sterk slik at en ikke løfter skjeivt så er smith helt GENIALT siden en kan fokusere på kun å få kontakt med muskelen og dermed kutte ute støttemusklaturen. Jeg selv var vekke fra frivekter i 4-5mnd når jeg kun hadde maskiner og smith på bryst og når jeg kom tilbake var jeg løftet jeg helt rette løft ennå i frivekt og var blitt sterkere der så

TEAM BODYTECH

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Big Boy Vis post
    Den grunnen er de fleste av oss lei av å høre, hvem fant egentlig på det? For de som mener Dante er så svak så trener denne lille sveklingen med over 200kg på reps i skråbenk om jeg husker rett, og det er en del selv om han veier rett under 130kg. . .

Helt rett, vi har en høy skaderisiko om vi skal kjøre negativene våre uten spotter som veldig mange må gjøre, dessuten, er en symetrisk sterk slik at en ikke løfter skjeivt så er smith helt GENIALT siden en kan fokusere på kun å få kontakt med muskelen og dermed kutte ute støttemusklaturen. Jeg selv var vekke fra frivekter i 4-5mnd når jeg kun hadde maskiner og smith på bryst og når jeg kom tilbake var jeg løftet jeg helt rette løft ennå i frivekt og var blitt sterkere der så
    Men hadde det ikke bare vært lettere om dere Dc'ere hadde trent sammen og spotta hverandre?
    Edit: jeg tror det var vio som fant på det, ellernoe slikt.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reaper Vis post
    Men hadde det ikke bare vært lettere om dere Dc'ere hadde trent sammen og spotta hverandre?
    Edit: jeg tror det var vio som fant på det, ellernoe slikt.
    Jeg har ingen folk i nærheten av meg som trener DC, og i hvertfall ikke 3splitten så er vel derfor, jeg og MrM trente til samme tider en stund til jævelen flyttet.

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    24
    Trodde ikke det var så stress å spørre noen om å stå bak da.. har man trent lenge på samme treningssenteret en stund, ser man jo de samme trynene hver dag, og veksler jo ofte noen ord med de andre.. så da kan det jo ikke være så farlig å spørre noen av de om de gidder å stå bak vel? Men skjønner poenget at dere er ute etter å få kontakt med muskelen, og ikke bli sterkere i fribenk da.. slik at man likesågodt kan kjøre smith.. bare så det er sagt.

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Hvorfor ikke bare løfte og være glad ? samme om det er smith eller fri

Bronse Member - III Artifex sin avatar
    Ble medlem
    07-2005
    Hvorfor giddere dere styrkeløftere å henge dere opp i hvorfor folk som trener DC(som faktisk ikke er et styrkeløftprogram) ikke bruker flatbenk?
    GUN SHOW

I am the stiff nipple scissor man
    Tonight you can kiss your nipples goodbye

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hard Økt Vis post
    Hvorfor løfter dere så mye i smith? Har Dante sagt noe stygt om frivekter eller? Hva er det som gjør at det er mer fordel å løfte smith for dere byggere?
    Det er jo bare å prøve å kjøre fri stang og smith stang sett med trege negativer, rest pause sett og statisk hold, så forstår du selv grunnen til at smith foretrekkes. Støttemuskulaturen og kontrollen er mye dårligerer ved fristang, derfor smith.

Kliss nytt medlem Bergen_DC sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    23
    skjønner at han spør,selv liker jeg ikke smith. ser ikke helt logikken.
    NO PAIN NO GAIN

SizE MatTeRs!

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Smith er helt ok for byggere. Trener man for funksjon, derimot, kan man kvitte seg med smith-maskinen først som sist. Personlig synes jeg den er helt jævlig.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Artifex Vis post
    Hvorfor giddere dere styrkeløftere å henge dere opp i hvorfor folk som trener DC(som faktisk ikke er et styrkeløftprogram) ikke bruker flatbenk?
    Synes det er interessant å vite hva dere tjener på det som byggere. Leste i en DC-post at Dante kalte Dc for Powerbuilding, siden hele greien gikk på å bygge mer muskler ved å bli sterkere. Dante virker jo veldig styrkeløft-vennlig også, og nevner styrkeløft positivt flere ganger i postene sine. Vi som trener styrkeløft er også interessert i bli sterkere, og synes derfor alle artikler/treningsprogram som går ut på å bli sterkere er interessante.

Hvis DC gir så gode styrkeøkninger, burde jo jeg egentlig kunne kjøre DC når skal trene med mange reps (flere enn 1-6), og deretter gå over til tradisjonell oppkjøring mot styrkeløft-stevne, og i prinsippet få gode resultater med det? Blir vel litt mer Type1-muskelfiber rekruttering som er glad i oksygen ved DC-trening, istedenfor Type2, men..

Sitat fra Dante i hovedposten oversatt av Ambiquous:
    Jeg tror på at han som gjør de største styrkeøkningene (på kontrollert vis) som kroppsbygger gjør de største muskeløkningene

DE SOM GJØR DE STØRSTE STYRKEØKNINGENE OVER TID VIL GJØRE DE STØRSTE STØRRELSESØKNINGENE OVER TID I FORHOLD TIL SITT GENETISKE POTENSIALE

Jeg har sett styrkeløftere (som blir sett ned på av bodybuildere fordi de er "feite") deffe seg ned og knuse vanlige bodybuildere i konkurranser gang på gang. Styrkeløftere er i mange mange tilfeller de på scenen med størst "muskeltetthet".

Jeg har sett styrkeløftere (som blir sett ned på av bodybuildere fordi de er "feite") deffe seg ned og knuse vanlige bodybuildere i konkurranser gang på gang. Styrkeløftere er i mange mange tilfeller de på scenen med størst "muskeltetthet".

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    23
    dante ser jo ut som en styrkeløfter.

ps: nokken som vet korti han ska stille i konk?
    NO PAIN NO GAIN

SizE MatTeRs!

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    23
    lager forresten dette til en ny tråd!
    NO PAIN NO GAIN

SizE MatTeRs!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Artifex Vis post
    Fordi i mine øyne er flatbenk beste øvelsen for å bygge bryst og generelt legge på en del masse på overkroppen. Og det pisset om at Incline benk er bedre er bare vrøvl, der er jo skuldre my mer aktiv og mer utsatt.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    23
    synes ikke folk kan begynne å slenge drit om benkpress! det blir for dumt.må gå an å bli enig om at det er en bra øvelse!
    NO PAIN NO GAIN

SizE MatTeRs!

Medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    Fordi i mine øyne er flatbenk beste øvelsen for å bygge bryst og generelt legge på en del masse på overkroppen. Og det pisset om at Incline benk er bedre er bare vrøvl, der er jo skuldre my mer aktiv og mer utsatt.
    Flat benkpress er en veldig god øvelse for å legge masse på overkroppen, men om du vil bevare "rotator cuff" og muskelfestet ved øvrebryst/skulder så bør en holde seg unna.

Grunnen til at vi som driver med DC kjører en liten skrå incline eller decline er fordi du får bort belastningen på rotator cuff som du får ved flat benk.
    Det er rett og slett sikkerhetsmessige grunner, særlig når vi trener til den ytterste failure x3.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av RiZLa Vis post
    Flat benkpress er en veldig god øvelse for å legge masse på overkroppen, men om du vil bevare "rotator cuff" og muskelfestet ved øvrebryst/skulder så bør en holde seg unna.

Grunnen til at vi som driver med DC kjører en liten skrå incline eller decline er fordi du får bort belastningen på rotator cuff som du får ved flat benk.
    Det er rett og slett sikkerhetsmessige grunner, særlig når vi trener til den ytterste failure x3.
    Og igjen tjater dere om rotator cuffen, kom med noe bevis på at incline er mer skånsomt for skuldrene. Ikke bare sleng ut påstander. kjører man korrekt benkpress med 45grader på armene slipper man den skumle skulderskaden som dere er så fanatisk redd for.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Ved incline har man feks en glimrende anledning til å få betennelse i supraspinatus, infraspinatus og teres minor på en og samme tid, mens flatbenk kun tukler med infraspinatus. Derfor foretrekker jeg incline. hehe

Selv har jeg aldri blitt skadet av benkpress. Det er vel faktisk den eneste øvelsen jeg aldri har blitt skadet i. Ikke engang betennelser. Incline gir meg smerter i nakken ca. annenhver gang .
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av RiZLa Vis post

Dette stemmer, etter 3 mnders hard benkpress (flat) og bra masse\styrke økninger fikk jeg skikkelige problemer med rotator cuff'ene. Jeg var hos bedriftsfysiot. og fikk konstatert at treningen min var synderen. Det skal også sies at jeg vekste hinsides i denne treningsperioden OG jeg var veldig lat med å tøye ut skuldrene ;P .. hvor mye disse 2 faktorene spilte inn i disse ukene me plager vet jeg ikke. Det som hjalp for meg var rett å slett å tøye ut skuldrene hver dag, etter noen uker begynte det å bli bedre. 2 mnder etter har jeg ikke lenger plager i skuldrene.
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av mYth Vis post
    Dette stemmer, etter 3 mnders hard benkpress (flat) og bra masse\styrke økninger fikk jeg skikkelige problemer med rotator cuff'ene. Jeg var hos bedriftsfysiot. og fikk konstatert at treningen min var synderen. Det skal også sies at jeg vekste hinsides i denne treningsperioden OG jeg var veldig lat med å tøye ut skuldrene ;P .. hvor mye disse 2 faktorene spilte inn i disse ukene me plager vet jeg ikke. Det som hjalp for meg var rett å slett å tøye ut skuldrene hver dag, etter noen uker begynte det å bli bedre. 2 mnder etter har jeg ikke lenger plager i skuldrene.
    Tror du noe av dette kan skyldes dårlig benkteknikk som belaster skuldrene mye??
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    Med riktig teknikk i benkpress kan du selvsagt eliminere mye av problemet.
    En voldsom svai i ryggen og riktig løfteteknikk gjør at kroppen havner mer i en decline bevegelse.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

:p

Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    Tror du noe av dette kan skyldes dårlig benkteknikk som belaster skuldrene mye??
    Nå er jeg ikke noe styrkeløfter og reppene mine er nok ikke godkjente repper som i styrkeløft, men føler jeg har ok peiling på benkpressen til å gjøre den skikkelig.. Lå på mellom 5-8 repper restpause
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av mYth Vis post
    Nå er jeg ikke noe styrkeløfter og reppene mine er nok ikke godkjente repper som i styrkeløft, men føler jeg har ok peiling på benkpressen til å gjøre den skikkelig.. Lå på mellom 5-8 repper restpause
    Repsantallet er uinteressant, det som har noe å si er vinkelen på armene dine, svai i ryggen osv. Kjører du som de fleste byggere gjør med armene ut til siden er det ikke optimalt.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

:)

Jepp, har naturlig svai i ryggen, albueleddet er nært kroppen og senker stanga ned til brystvorta.. det er slik det burde gjøres etter hva jeg har blitt fortalt.. jeg har ikke utstikkende albuer om det var det du mente? ..

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Ved incline har man feks en glimrende anledning til å få betennelse i supraspinatus, infraspinatus og teres minor på en og samme tid, mens flatbenk kun tukler med infraspinatus.
    Interessant. Kan du forklare mekanismene bak dette?
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Interessant. Kan du forklare mekanismene bak dette?
    Leser til eksamen nå (2 dager igjen), så jeg har ikke tid til et lengre innlegg, men kan gi stikkord for mine antakelser (og jeg tar i mot korreksjon, som alltid):

1: Supraspinatusbetennelser kommer gjerne av bevegelser med armene over hodet (fikk jeg høre av fysioen). Incline er en slik bevegelse, der armene sant nok står 45 grader foran/over. Benk er ikke en slik en.

2: Incline har formodentligvis flere små antagonister og stabilisatorer enn benkpress. Har ikke sjekket exrs.net for dette, men jeg er rimelig overbevist om at det er sant.

2.1: Er det ikke slik at slitasje i de små ryggmusklene kommer av at deres antagonister, det være seg forside skulder og bryst feks, er ute av proporsjon sterke i forhold til dem?
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.