Hvorfor løfter dere så mye i smith? Har Dante sagt noe stygt om frivekter eller? Hva er det som gjør at det er mer fordel å løfte smith for dere byggere?
Hvorfor løfter dere så mye i smith? Har Dante sagt noe stygt om frivekter eller? Hva er det som gjør at det er mer fordel å løfte smith for dere byggere?
Uten mat og drikke, duger Kjetil ikke
Dante sier stygge ting om alt han er dårlig på ( les: benk)
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Ja, må være noe i den duren, men hadde likt å få et svar av en DC-entusiast også. Men litt kjipt for de som trener DC at det sikkert er litt vanskeligere å finne et hardcore gym som har alt utstyret da.. (smith, og alle mulige andre apparater)..
Sikkerhet er hoved grunnen. Vi skal avslutte settene med negativ, noe som er vanskelig å gjøre visst man trener alene med stang.
Den grunnen er de fleste av oss lei av å høre, hvem fant egentlig på det? For de som mener Dante er så svak så trener denne lille sveklingen med over 200kg på reps i skråbenk om jeg husker rett, og det er en del selv om han veier rett under 130kg. . .
Helt rett, vi har en høy skaderisiko om vi skal kjøre negativene våre uten spotter som veldig mange må gjøre, dessuten, er en symetrisk sterk slik at en ikke løfter skjeivt så er smith helt GENIALT siden en kan fokusere på kun å få kontakt med muskelen og dermed kutte ute støttemusklaturen. Jeg selv var vekke fra frivekter i 4-5mnd når jeg kun hadde maskiner og smith på bryst og når jeg kom tilbake var jeg løftet jeg helt rette løft ennå i frivekt og var blitt sterkere der så![]()
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Trodde ikke det var så stress å spørre noen om å stå bak da.. har man trent lenge på samme treningssenteret en stund, ser man jo de samme trynene hver dag, og veksler jo ofte noen ord med de andre.. så da kan det jo ikke være så farlig å spørre noen av de om de gidder å stå bak vel? Men skjønner poenget at dere er ute etter å få kontakt med muskelen, og ikke bli sterkere i fribenk da.. slik at man likesågodt kan kjøre smith.. bare så det er sagt.
Hvorfor ikke bare løfte og være glad ? samme om det er smith eller fri
Hvorfor giddere dere styrkeløftere å henge dere opp i hvorfor folk som trener DC(som faktisk ikke er et styrkeløftprogram) ikke bruker flatbenk?
GUN SHOW
I am the stiff nipple scissor man
Tonight you can kiss your nipples goodbye

skjønner at han spør,selv liker jeg ikke smith. ser ikke helt logikken.
NO PAIN NO GAIN
SizE MatTeRs!
Smith er helt ok for byggere. Trener man for funksjon, derimot, kan man kvitte seg med smith-maskinen først som sist. Personlig synes jeg den er helt jævlig.
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!
Synes det er interessant å vite hva dere tjener på det som byggere. Leste i en DC-post at Dante kalte Dc for Powerbuilding, siden hele greien gikk på å bygge mer muskler ved å bli sterkere. Dante virker jo veldig styrkeløft-vennlig også, og nevner styrkeløft positivt flere ganger i postene sine. Vi som trener styrkeløft er også interessert i bli sterkere, og synes derfor alle artikler/treningsprogram som går ut på å bli sterkere er interessante.
Hvis DC gir så gode styrkeøkninger, burde jo jeg egentlig kunne kjøre DC når skal trene med mange reps (flere enn 1-6), og deretter gå over til tradisjonell oppkjøring mot styrkeløft-stevne, og i prinsippet få gode resultater med det? Blir vel litt mer Type1-muskelfiber rekruttering som er glad i oksygen ved DC-trening, istedenfor Type2, men..
Sitat fra Dante i hovedposten oversatt av Ambiquous:
Jeg tror på at han som gjør de største styrkeøkningene (på kontrollert vis) som kroppsbygger gjør de største muskeløkningene
DE SOM GJØR DE STØRSTE STYRKEØKNINGENE OVER TID VIL GJØRE DE STØRSTE STØRRELSESØKNINGENE OVER TID I FORHOLD TIL SITT GENETISKE POTENSIALE
Jeg har sett styrkeløftere (som blir sett ned på av bodybuildere fordi de er "feite") deffe seg ned og knuse vanlige bodybuildere i konkurranser gang på gang. Styrkeløftere er i mange mange tilfeller de på scenen med størst "muskeltetthet".
Jeg har sett styrkeløftere (som blir sett ned på av bodybuildere fordi de er "feite") deffe seg ned og knuse vanlige bodybuildere i konkurranser gang på gang. Styrkeløftere er i mange mange tilfeller de på scenen med størst "muskeltetthet".
dante ser jo ut som en styrkeløfter.
ps: nokken som vet korti han ska stille i konk?
NO PAIN NO GAIN
SizE MatTeRs!
lager forresten dette til en ny tråd!![]()
NO PAIN NO GAIN
SizE MatTeRs!
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
synes ikke folk kan begynne å slenge drit om benkpress! det blir for dumt.må gå an å bli enig om at det er en bra øvelse!![]()
NO PAIN NO GAIN
SizE MatTeRs!
Flat benkpress er en veldig god øvelse for å legge masse på overkroppen, men om du vil bevare "rotator cuff" og muskelfestet ved øvrebryst/skulder så bør en holde seg unna.
Grunnen til at vi som driver med DC kjører en liten skrå incline eller decline er fordi du får bort belastningen på rotator cuff som du får ved flat benk.
Det er rett og slett sikkerhetsmessige grunner, særlig når vi trener til den ytterste failure x3.
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Ved incline har man feks en glimrende anledning til å få betennelse i supraspinatus, infraspinatus og teres minor på en og samme tid, mens flatbenk kun tukler med infraspinatus. Derfor foretrekker jeg incline. hehe
Selv har jeg aldri blitt skadet av benkpress. Det er vel faktisk den eneste øvelsen jeg aldri har blitt skadet i. Ikke engang betennelser. Incline gir meg smerter i nakken ca. annenhver gang.
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
Dette stemmer, etter 3 mnders hard benkpress (flat) og bra masse\styrke økninger fikk jeg skikkelige problemer med rotator cuff'ene. Jeg var hos bedriftsfysiot. og fikk konstatert at treningen min var synderen. Det skal også sies at jeg vekste hinsides i denne treningsperioden OG jeg var veldig lat med å tøye ut skuldrene ;P .. hvor mye disse 2 faktorene spilte inn i disse ukene me plager vet jeg ikke. Det som hjalp for meg var rett å slett å tøye ut skuldrene hver dag, etter noen uker begynte det å bli bedre. 2 mnder etter har jeg ikke lenger plager i skuldrene.
Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:
Med riktig teknikk i benkpress kan du selvsagt eliminere mye av problemet.
En voldsom svai i ryggen og riktig løfteteknikk gjør at kroppen havner mer i en decline bevegelse.
Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Jepp, har naturlig svai i ryggen, albueleddet er nært kroppen og senker stanga ned til brystvorta.. det er slik det burde gjøres etter hva jeg har blitt fortalt.. jeg har ikke utstikkende albuer om det var det du mente? ..
Leser til eksamen nå (2 dager igjen), så jeg har ikke tid til et lengre innlegg, men kan gi stikkord for mine antakelser (og jeg tar i mot korreksjon, som alltid):
1: Supraspinatusbetennelser kommer gjerne av bevegelser med armene over hodet (fikk jeg høre av fysioen). Incline er en slik bevegelse, der armene sant nok står 45 grader foran/over. Benk er ikke en slik en.
2: Incline har formodentligvis flere små antagonister og stabilisatorer enn benkpress. Har ikke sjekket exrs.net for dette, men jeg er rimelig overbevist om at det er sant.
2.1: Er det ikke slik at slitasje i de små ryggmusklene kommer av at deres antagonister, det være seg forside skulder og bryst feks, er ute av proporsjon sterke i forhold til dem?
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/