For en tid tilbake bestemte jeg meg for at noe måtte gjøres,da jeg følte at resultatene på både vekst og styrke har stagnert over lengre tid.Jeg har vært stor fan av HIT prinsippet,og har hele tiden trent meget intensive koprte og tunge økter.Her har det vært 2 sett pr øvelse og maks 8 sett på hver muskelgruppe(da rygg og bein).
Jeg har hele tiden gått i den troen at jeg kanskje har kjørt for få sett og kanskje burde øke,men samtidig har jeg hatt en svak mistanke om at jeg har vært konstant overtrenet grunnet en hard fysisk jobb ved siden av treningen.
Vel,etter en kjapp vurdering valgte jeg å ta DC som et utgangspunkt,men med min egen vri.
Jeg valgte da følgende opplegg:
1 hovedsett pr øvelse x 4 øvelser bortsett fra beina der jeg kjører 2sett pr øvelse og totalt 3 øvelser for fremside,3 for bakside og 3 for legger.
Jeg har valgt og bruke noe lettere vekter men kjører maksimalt strikt og hver rep skal telle.Kjører så tungt jeg kan uten å jukse.Full kontakt med muskelaturen gjennom hele arbeidsettet.Rep antallet ligger da på 6-8 reps og da plusser jeg på 2 forced reps.
Etter 1 mnd med dette nye opplegget er styrken gått opp betraktelig,selv om jeg er på diett.
Mange sverger fortsatt til volumtrening,men dette er ingen vei å gå for meg.
Mine økter er såpass tunge og harde at jeg nesten er livredd noen ganger for å gå inn i gymmet og starte en økt,he he.
Kan jo nevne at jeg aldri har vært så støl før siden jeg begynnte med dette nye opplegget mitt.
Ser det er mange som er skeptiske til "lav volum" trening,men alt dreier seg om å stimulere musklene til vekst og ikke totalt ødelegge de."Time under tension" prinsippet.
Opplegg som DC,HIT etc er ikke for nybegynnere,men for godt viderekomne.
Tenkte jeg bare skulle dele litt tanker om dette,selv om jeg ikke er helt DC.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat