Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Insulinnivåer i kroppen osv.

Medlem Skinny Pete sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    30

Insulinnivåer i kroppen osv.

Hei, lurte på om noen kunne opplyse / belære meg litt:-)

Klarer ikke helt sette meg inn i hva insulinnivåene i kroppen gjør, vet at ved inntak av høy GI produkter gjør at vi får et insulin hopp som lett kan føre til fettlagring, men også at insulin er veldig anabolt... Et jevnt høyt insulinnivå er å foretrekke??? Kan noen belære meg litt på dette området, er ganske grønn...

Medlem
    Ble medlem
    05-2004
    når vi spiser karbohydrater, raske eller treige spyttes insulinet ut fra betacellene i bukspyttkjertelen. det kommer inn i blodbanen, og frakter blodsukkeret til sine respektive celler, om det skulle være muskel- eller fettceller.

Jo raskere karbohydrater man spiser (høyere GI, evt glykemisk belastning) jo mer insulin trenges, og jo mer unøykatig blir insulinfølsomheten - noe som kan øke til fettlagring.

Å foretrekke er stabile blodsukkernivåer slik at minimale mengder insulin trengs, for å frakte glukose.

Spiser du dårlig og blir insulinresistent har dette mange uheldige bivirkninger. Mindre hgh, høyere kortisolnivåer, mindre testosteron, mindre IGF-1, økt sjanse for hjertesykdommer osv osv.

Eat right!
    Sist endret av muskel smurf; 09-06-04 kl 07:51

Kliss nytt medlem Mr Hammer sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av muskel smurf
    spyttes insulinet ut fra betacellene i bukspyttkjertelen.

Den likte jeg..

Medlem Skinny Pete sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    30
    Er det noe tilskudd som hjelper på å stabilisere insulinnivået i kroppen?? Nå på diett spises det jo veldig riktig, men ved bulking blir det vel litt mer "kos", ...

Medlem
    Ble medlem
    05-2004
    (In)direkte gjennom fett og protein. ALA er en insulinhermer, og øker sensitiviteten. også finnes det en rekke urter og litt annet "tull" som også skal øke den.

Kort og godt - spis sunt, spis proteinrikt, spis karbohydrater som ikke har vært under særskillte prosesser (ris, havregryn (hele korn)) så vil du ha et stabilt blodsukker, og derav fine nivåer av insulin.

Kliss nytt medlem Mr Hammer sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    På diett kan det være fornuftig å spise noe høyglykemisk i blant for å øke insulin utsondringen, f.eks en fettfri muffins. Insulin er jo anabolt, ikke katabolt! For lave blodsukker verdier over tid kan virkelig brenne endel muskler..

Silver Member Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    ikke om man får i seg nok protein

Medlem
    Ble medlem
    05-2004
    "Insulin er jo anabolt, ikke katabolt! For lave blodsukker verdier over tid kan virkelig brenne endel muskler.."

Rettet du deg til meg ??

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    På diett kan det være fornuftig å spise noe høyglykemisk i blant for å øke insulin utsondringen, f.eks en fettfri muffins. Insulin er jo anabolt, ikke katabolt! For lave blodsukker verdier over tid kan virkelig brenne endel muskler..
    Et slikt "stunt" vil vel bare føre til høyt blodsukkernivå over en kort periode, for så å få lavt blodsukker pga for mye insulin utsondring.. spørs hvor stor denne muffinsen er da...mn jeg ville heller f.eks spist litt mer ris til et måltid e.l. for å fylle magen litt også, og ikke bare få i seg tomme kalorier fra en muffins?

Lignende tråder

1. Slankemetoden PLUSS
    By Wannabe in forum Kosthold
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 29-08-05, 19:29
  2. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 24-10-04, 15:32
  3. Fett reduskjon på kroppen hvor?
    By Gordon in forum Kosthold
    Svar: 12