Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Intensiv Trening??

Kliss nytt medlem Kylling sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Intensiv Trening??

Jeg trener én muskelgruppe per dag - f eks biceps. En økt blir som regel på ca 2 timer (inkl oppvarm.sett) med intensive og stort sett korte sett på 6-10 reps. Hvile ca 4-5 min mellom settene.

Så venter jeg ca 1 uke med å ta neste økt på samme muskel for å få ordentlig hvile

Hva synes? Blir disse øktene for lange?

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    aaaaaalt for lange. vil ikke engang tenke hvordan du får til å trene en liten muskelgruppe (som biceps) i 2timer. dette er katabolt arbeid til 1000. Ser ikke hvor du har intensiviteten hen heller. 4-5min pauser mellom settene? Er det styrkeløfter du har tenkt å bli? Bare da med helt andre øvelser enn mark-bøy-benk.

Nei dette må du bytte ut !
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Syntes det blir litt for lenge ja... bør korte ned på øktene/pausene,
    Du kan kjøre heller 1 mins pause.

Medlem cris sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    33
    Du bør ikke ha mer en 30-60sek. mellom settene.
    og Styrke øktene skal ikke over en time.

Siden du trener bare en muskelgruppe om dagen bør du klare å få det unna gjort på max en halv time.

Bronse Member Tobb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Spørsmålet er kor mange sett du egentlig har på biceps? sia du klare bruke 2timer. Det var vilt.
    Du bør nok skrive inn splitten din, har på følelsen at du har veeeldig masse å hente der
    "Går det så går det. Går det ikke, så går det over."

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Agreed.

For meg holder det med 2, maks 3 sett , med 30-45sec pauser.

Ble medlem
    05-2004

Post Intensiv Trening? - pausen mellom settene & antall rep

Takker for svarene.

Innledningsvis vil jeg bare poengtere at formålet med at jeg trener ikke er maksimal styrke, men å bli stor (dvs maks økning i muskelmasse).

--

Fremgangen har i grunnen latt vente på seg. Det er videre slik at for en som ikke er veldig inne i dette, høres det jo helt høl i hue at du blir større jo mindre du trener. No pain, no gain, heter det jo bl a.

Men i det siste har jeg begynt å mistenke at øktene pr muskel iallfall er blitt en smule lange - og svarene jeg har fått her bekrefter jo dette med GLANS!!!

Spørsmålet blir så hvor lange øktene ideelt bør være, og det jeg jo heller ikke noe man kan gjette seg til uten videre - også her får jeg imidlertid fine innspill.

Dette med en vesentlig reduksjon av hvilepausen er jo interessant. Opplever egentlig at det på ulike arenaer (bøker, blader, nettet) etc normalt anbefales lange pauser (feks 4-5 min). Filosofien synes å være at muskelen skal være mest mulig uthvilt før et sett, slik at man også får "tatt seg ut" mest mulig.
    Det er imidlertid en relativt svær fyr på gymmen som tar korte pauser, 40-60 sek tror jeg. Dersom dette er fordelaktig, antar jeg at det kan begrunnes med at en varm muskel jobber bedre enn en kald muskel. Dessuten; hvis målet er å tømme muskelen mest mulig, er det ingen vits i å la den fylles opp veldig igjen mellom settene.
    Synspunkter?

Så er det dette med antall repetisjoner/vektbelastning pr sett. Jeg har i grunn erfart at jeg får mest mulig pump/melkesyre i muskelen når jeg tar sett med noe flere repetisjoner, f eks 15-16. Dette må vel være av det gode i forhold til muskelvekst??
    Jeg antar at det vil variere fra person til person hvilket antall repetisjoner som gir best utslag. Blant annet heter det visst at mengden raske og mellomraske muskelfibre er ulikt fordelt blant folk. Noen har mer av det ene, mens andre har mer av det andre.
    På bakgrunn av nevnte erfaring antar jeg at jeg ikke er av de med mest raske muskelfibre. Fra naturen er jeg for øvrig relativt slank bygget, og uten spesielt kraftig bebygning.
    Når jeg kjører flere korte sett med høy belastning hender det ofte at jeg, etter noen sett, ikke får vondt/melkesyre i muskelen på det siste settet - uansett hvor mye jeg da presser. (Jeg garanterer at jeg virkelig kjører til det er helt umulig å rikke vekta!) Det er jo litt pussig. Antar det betyr at muskelen har fått nok av korte sett for den dagen.
    Jeg antar for øvrig at det ikke kan være riktig å KUN kjøre mellomlange sett, man bør vel også kjøre noen korte. På den andre siden bør man vel ikke utelukkende kjøre helt korte sett.
    Synspunkter? Et spørsmål fra min side er hvilken "følelse" man skal ha i muskelen når man er ferdig med en økt. Jeg antar på bakgrunn av mine seneste erfaringer: Mest mulig stram, "full" og vanskelig å komprimere. Gjerne litt ømhet når man krymper muskelen.

Vennlig hilsen kylling

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Agreed.

For meg holder det med 2, maks 3 sett , med 30-45sec pauser.

Hva med oppvarmingssett?

Ble medlem
    05-2004

Boling

Er det noen forskjell dersom man ikke boler?

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    post åssen du trener...

jeg bruker selv å ha 3-4min pause mellom settene på baseøvelsene mark,bøy,benk og gorillapress. Det pga rep antall på 5-8=tungt.
    På de andre baseøvelsene tar jeg alt fra 8-20reps. tar 12-20reps på de(n) siste øvelsen(e) i treningen for å tyne melkesyra maks. Da har jeg trent begge typer muskelfibrer. pausetider mellom sett på resten av øvelsene er 1-3min. kortere pauser til flere reps jeg kjører.
    Jeg mener at vekttreningen bør vare MAX 75min.

Hvis du skal bli "stor" som du sier, så betyr kostholdet ditt mye mer enn åssen du trener. du kan ha det perfekte treningsprogrammet ,men du vil ikke vokse noe særlig dersom du ikke spiser noenlunde riktig. kostholdet teller minst 70% av fremgangen din vil jeg mene.
    ta en titt her hvis du ikke har lest det tidligere

http://www.fitnessprat.no/forum/showthread.php?t=6703
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    For å sette det på spissen. Hadde jeg blitt tvingt til å spise et normalt kosthold hadde jeg ikke orket å trene. Dette høres kanskje dumt ut - men for motivasjonen sin skyld, trenger man se resultater. De resultatene man får med et skikkelig kosthold, kontra "normalt" norsk kosthold er STORE. Iallefall det jeg erfarer på meg selv !

Sitat Opprinnelig skrevet av Kylling
    Hva med oppvarmingssett?
    Tar 2 oppvarmingssett. 1 lett for å få i gang blodsirkulasjonen og et for å regulere meg inn til arbeidsvekten.

Det er som 2 forskjellige verdner. Men fokuser på hvordan det er å trene naturlig. Det er dette som bygger kvalitet.

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    0 sett = null vekst
    1 sett = mer vekst enn ved 0 sett
    2 sett = .....

det som er så rart, er at ALLE som starter å trene tenker: aha. jeg starter med 30 sett perr muskel. hvorfor ikke starte med 1 sett?

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Hææ ?? hva mener du ??

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Virker som du tror man må kjenne smerte eller melkesyre i muskelen du trener for at den skal vokse ?

Smerte/melkesyre tar forøvrig neppe mer enn 3-4 minutter å oppnå om du trener f.eks biceps med riktig teknikk

Silver Member wolter sin avatar
    Ble medlem
    02-2004
    Alder
    26
    Ta korte pauser ja.. jeg bruker 30-60 sek. Og da kjenner jeg det godt!! og har ei treningsøkt på omlag timen, litt under!
    Begynn med å gjøre det som er nødvendig, deretter det som er mulig. Og plutselig greier du det umulige
    Min Treningslogg

Min Profil

http://s1.gladiatus.no/game/c.php?uid=56766

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Tren teknikk og ja, de fleste som er på forumet her trener for å bli større og få mer masse som du påpeker.

Trenger ikke mer enn 6-8 gode sett på biceps...for meg og mange andre hvertfall.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Pump og melkesyre er ikke nødvendig for å oppnå muskelvekst. Det er fordelaktig med pump, men du bør heller fokusere på kontakten med muskelen, slik at du kjenner at du treffer den muskelen du trener fra første rep, istedenfor å hamre løs sett etter sett, repp etter repp for å oppnå pump.
    Angående antall repp sprsmålet ditt er min mening og erfaring at variasjon med reppene innefor 4-10 reps det mest optimale.
    Sist endret av Smite; 24-05-04 kl 07:27

Lignende tråder

1. Rett mat før trening
    By admin in forum Artikler
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 28-04-10, 11:12
  2. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 24-10-04, 15:32
  3. HIT trening (høy intensitet trening)
    By Geir in forum Trenings / kostdagbok