Hei!
er det sant at jenter er naturlig svake i chins?
dette er en øvelse for oss som vi kan ha veldig problemer med å få til.
Hei!
er det sant at jenter er naturlig svake i chins?
dette er en øvelse for oss som vi kan ha veldig problemer med å få til.
dimbidooo
Omtrent like sant som at jeg er gutt og dermed biologisk ute av stand til å si nei til sex.
Men altså.. svaret er vel nei. Monica Saur Høyer tar vel rundt 30 chins. Om du ikke klarer mange nok er det helst fordi du er for svak, og ikke fordi du er jente. Lasten på chins er tross alt din egen kroppsvekt, og som jente burde den lavere vekten kompensere for at du er svakere..
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
Nå er det jo slik at jenter stort sett er svakere i overkroppen enn gutter, så en viss forskjell er det nok mht. chins, men, som vio sier, det er alltid rom for å bli sterkere.
Hvorfor skulle det være forskjell? jenter er svakere men også lettere. Det det ligger i er at jenter stort sett aldri har brukt de musklene før, fordi de som regel er late og bare driver med kondisjonsidretter som regel.
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
ok , med andre ord mange rare oppdiktede meninger rundt om kring ja.
Hørte foresten her forleden om en som hadde sagt til ei veninde av meg at anabole st. var bra i små mengder. IDIOT er det og mange flere ord jeg bruker til sånne personer.
dimbidooo
Anabole kan være bra i små mengder.
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Du (Reaper) antar at forskjellen i kroppsvekt står i nøyaktig forhold til forskjellen i overkroppsstyrke, hvilket blir en rent presumptiv slutning. En gjennomsnittlig jente veier kanskje 60 kg, og min erfaring er at dette er for tungt for de aller fleste jenter.
Ja, Monica Saur Høyer tar nok 30 chins, men mannlige utøvere på samme nivå tar likevel mange flere.
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
" Gutter er blitt flinkere enn jentene til å være fysiske aktiver. Andelen gutter som driver idrett to timer eller mer i uka, har økt fra rundt 60% til 73%. 60% an jente i samme gruppe driver idrett to timer i uka eller mer. Andelen fysisk aktive jenter er så og si uendret fra 1985 til 1997, mens den øker i andre land. Dagens unge, spesielt gutter, driver mer idrett enn før. Sitatene er hentet fra aftenposten 4.mars 2000, avisen refererer til verdens helseorganisasjon(WHO) sin omfattende undersøkelse om helse og livvsstil blant 11-,13- og 15åringer. Samtidig sier en rapport fra NIF og NIH, utført av forsker ola vaagbø at aktivitetsnivået faller brått ved 16årsalderen. Stadig flere jenter har helseplager, blant 15-åringene har andelen økt fra 40% til 54% prosent fra 1985 til 1997.
Hentet fra treningslære av: Asbjørn Gjerset, Kjell Haugen, Per holmstad og Rune Giske.
Gyldendal norsk forlag 2001
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hvis du går inn på siden til NKF og ser på resultatene fra de siste års AF konkurranser, så vil du se at det er få gutter som klarer over 30 chins. de fleste liggerpå mellom 20 og 30. Sondre vant vel styrken med 21 chis på hamar i fjpr vår?
http://www.nkf-ifbb.no/protokoller/NM06/AF+180.html
http://www.nkf-ifbb.no/NM2006_resultater.html
Det er gjort forskning på styrke forskjeller mellom menn og kvinner på f.eks leg extension.
Hvis mannen og kvinnen hadde like mye rein muskelmasse i quadriceps, så greide de faktisk og løfte akkurat like mye vekt.
Men at det er vanskeligere for jenter og oppnå like stor muskelmasse som menn er det vel ingen tvil om...
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
http://www.mikementzer.com
http://www.i-a-r-t.com
Men nå veier jo jenten 60% av gutten også, så den relative styrken burde være ganske lik, og det er hva jeg vil frem til. Selve muskelcellene hos jenter og gutter er identiske. Jeg tror Reaper er inne på noe. Jenter flest er hysterisk redde for å se ut som arnold, og følgelig gjør de aldri noe produktivt med tanke på styrketrening. Det blir helst med stairmasteren, aerobictime og jogging. Trening man stort sett blir svakere av.
Absolutt helt enig med deg, et meget viktig poeng.
Ser dessverre eksempler på dette hver eneste dag i den jobben jeg har, er fryktelig vanskelig å overbevise jenter om at muskler faktisk er livsviktig.
Når jenter tenker muskler ser de for seg bodybuildere med en gang, kvinnelige som mannlige og tenker herregud sånn vil jeg iallefall ikke se ut.
Hadde de bare visst hvor vanskelig det er og oppnå en slik fysikk så ville de ikke tenkt på det en gang...
Vedlagte bilde pleier som regel og hjelpe litt.
Skal forestille samme kvinnen, bare med forskjellig kropps sammensetning![]()
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
http://www.mikementzer.com
http://www.i-a-r-t.com
Spesiell topic! "Er det naturlig at jenter er svake i chins?" Skjønner ikke helt poenget med dette, alle må jo trene for å bli sterkere i alle øvelser.
Det var som sagt snakk om overkroppsstyrke. Den rådende vitenskaplige konsensus er at kvinner og menn har relativt like forutsetninger hva underkroppsstyrke angår, mens det for det meste er i overkroppsstyrke forskjellen ligger.
Gjennomsnittsvekten for kvinner er vel rundt 60 kg, menn rundt 80-85...
tror ikke akkurat man kan si at jenter er NATURLIG svake i chins,hah, for en påstand. Kjenner desverre veldig mange av det mannlige kjønn som ikke klarer en eneste chins, hvorfor?fordi de ikke har trent en dritt på det. Samme om du er gutt eller jente, man må trene på det for å bli god.
Kanskje forskjellen mellom menn og kvinner spiller noen rolle når man kommer opp i 30+ chins, men under 20chins tror jeg bare viljestyrken til å trene har noe å si.
Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups
- Pricilla Queen of the Dessert -
Mine anekdotiske observasjoner faller kanskje ikke i god jord, men blant de kvinnene og mennene jeg kjenner med relativt lik treningserfaring, er det ingen tvil om hvilket kjønn som er først ute med å ta uassisterte chins. Jeg har faktisk til gode å se noen kvinne der jeg trener ta mer enn 2-3 chins, treningsnarkomane, styrketrenende gym-babes inkludert.
Dårlig treningsmiljø du vanker i! Jeg har en venninne som klarer hangups med 1 arm. Forøvrig er nok ikke gjennomsnittsvekten hos menn så mye som 85kg, men det er heller ikke interessant. Det vi må sammenlikne er vekten hos en godt trent mann og kvinne, henholdsvis. Vi vektløftere veier gjerne 90kg. I og med at enkelte er opp i 110-120kg her tror jeg det er et ganske forsiktig estimat. Og jentene veier vel 55kg?
En jente har forøvrig akkurat samme muskel som en gutt. Du kan da ikke nekte for det. De består av myofibriller som pakker inn aktin, myosin, tropomysin og troponin, adskilt med Z-disc'er osv. Samme greien. En muskel er en muskel. Hvis du skulle mene noe annet må du gjerne dokumentere det.
Utrolig imponerende! Bra treningsmiljø du vanker i!
Jeg har vel heller ikke påstått noe annet? En gutt som fra naturens side er svak, har samme muskler som en gutt som fra naturens side er sterk. Dette betyr dog ikke at faktorer som CNS-effektivitet, senefester (og øvrig anatomi) og anlegg for større muskelmasse ikke har noe si.
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Personlig tror jeg det er noe vanskeligere for jenter. En høyere andel typeI muskelfibre og konsentrasjon av muskler/vekt generellt i underkroppen kan ha noe med saken å gjøre. Alternative forklaringer er slapp holdning eller blødende vagina.
Utrente gutter pleier iallefall å klare 0.5 chins. Utrente jenter henger i stanga og rikker seg ikke en millimeteter. I situasjoner som krever fysisk exellence virker det som om jenter mangler the eye of the tiger.
En person som trener styrketrening - gutt eller jente - bør absolutt være sterk nok til å ta et par chins. Det er ikke 400kg knebøy det er snakk om her.
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!
![]()
Fotballspillere er kanskje ikke så veldig muskuløse, men det er en veldig anaerob sport. Thor Hushovd var med på en fotballtrening for ett norsk eliteserielag, varte ikke mer en 10 min før han var sliten. Men sykle Frankriket rundt klarer han! "Godt trent" har mange definisjoner, jeg er enig med deg at en som er muskuløs, er godt trent, men jeg kan også se at andre er godt trent, feks en fotballspiller. Fotballen er ikke slik som for 30 år siden, da Johan Cruyff kunne gå i pub'en i pausen å ta seg en øl og ett par sigaretter før han enkelt gikk ut å sikret seriegull. Tror du hadde blitt sjokka over hvilken god kondisjon fotballspiller i dagens fotball har.
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Og så har du fotballspillere som har sprengt maskinen på olympiatoppen. Kan skjønne det er store sprik når det gjelder fotballspillere, men så har vi jo 500 000 registrerte medlemmer i NFF, så at snittet er lavt, det kan jeg forstå. Men jeg tror at fotballspillere i 1. divisjon eliteserie ligger nærmere 80 enn 65.
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Det lønner seg å runke masse skjønner jeg![]()
Fra spøk til revolver, jeg er ikke i tvil om at mange styrkeløftere er en god kondisjon, også dette ett resultat av anaerob trening. Men definisjonen på "godt trent" kommer an på øyet som ser.
Var det chins denne tråden handlet om?