jeg skal skrive stil om jenter og styrketrening, er det noen som har noen forslag til hva som burde være med??
jeg skal skrive stil om jenter og styrketrening, er det noen som har noen forslag til hva som burde være med??
På disse sidene er det mye bra både for oppgaven din og for din egen trening.Opprinnelig skrevet av tjah
www.stumptuous.com/weights.htlm.
edit. Selv om siden ikke vises kan du gå inn. Under "iron" finner du mye.
Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 02-02-05 kl 18:19
Sjekk også ut et par av artiklene NK nettopp la ut under "Kroppsbygging og fitness".
Jeg likte spesielt "Women and Iron" som handler om hvorfor jenter skal løfte vekter, og "Women: Breaking The Size Barrier".
Men jeg er enig med Schakver om at Krista's websider er de beste i verden (!) om jenter og vektløfting.
Har du tenkt på noen problemstillinger? Hvordan du vil vinkle stilen? Er det norskstil det er snakk om?
Du får selvsagt med alt dette om at styrketrening ikke gjør at jentene ender opp som Arnold-kopier, men at styrketrening er bra for å få strammere kropp osv.?![]()
wat
Skriv noe om kosthold, siden jenter flest har en tendens til å ikke spise noe.
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
Gjør søk på:
Kvinner og vekttrening
Kvinner og styrketrening
women and weight training
Masse ideer
er til gymmen.. har ikke fått beskjed om å skrive, men liker å skrive om styrketrening, og har tenkt til å lage en liten hjemmeside om treninga mi og vil derfor at gymlærern skal se over den, *smisk smisk*..begynner å bli ganske lei av at venninner sier jeg ikke må trene for tungt for jeg kommer til å bli skikkelig muskelbundt.. noe som ikke kommer til å skje!Opprinnelig skrevet av mette
har skrivd en del av det som står om hormoner på "women and iron", noe som jeg synes er ganske viktig.. og er noen gode setninger der, som for eksempel "Hvorfor er de fleste jenter redd for å løfte en manual som ikke er rød eller rosa", som er overskriften minhehe..
hovedsakelig skriver jeg stilen for at venninner skal skjønne at trening med vekter ikke er farlig...!
Syntes det er bra du gjør det.vis salat pirkerne at du har litt guts![]()
Så lenge man ikke doper seg er styrke trening bra for kroppen!
Bra du tar initiativ! You go girl!!!![]()
Opprinnelig skrevet av tjah
hei og hopp
hvordan får jeg trent lår og rompe best mulig???takker for tips
Knebøy og utfall er to suuupre øvelser...![]()
Opprinnelig skrevet av lotte
HAKUNA MATATA bike:-
strake markløft er også veldig fintOpprinnelig skrevet av lotte
![]()
Så fint dahar flyttet inn til frogner jeg nå var innom haralds gym men der var det mye "schvære" folk, tror jeg melder meg inn i sats igjen
har noen et benprogram? jeg syklet mye før da![]()
Opprinnelig skrevet av lotte
Hei lotte mushrom
Du burde ihvertfall varme opp litt på løpemølla eller sykling først
Ways to Inject the Hustle Into Your Muscle
kjør grunn øvelser, knebøy, utfall, bakside lår, forside lår, og til slutt legger.
Det ser ikke ut som om du trenger trene så veldig mye når jeg så på bilde på profilen din.
Du har en fin kropp, ikke bli en klump!Dan
Dette funker nok bra. men vær forsiktig,og begynn heller for lett... selv har jeg anskaffet meg en prolaps for 3 år siden da jeg ikke hadde peil på trening... og dermed la på for tungt da jeg trente...
så markløft er no for meg dessverre...
Men du får få deg en treningsprofil på dameforumet du også da...
Opprinnelig skrevet av danunit
Sist endret av danunit; 04-02-05 kl 13:57
Opprinnelig skrevet av danunit
..kan tänka mig att dette er et bra sted å begynne, tuuuuusen takk for tipset Dan
![]()
Må ærlig innrømme at konkurransen er knall hard her. Ikke ofte jeg sier dette (og du kommer aldri til å høre meg si det igjen)Men... GUD SÅ MANGE LEKRE DAMER DET ER HER!! Hehe!
Er du noe ute du eller? sender deg en melding jeg.. og jeg takk for tipsene da
nei det hadde nok ikke dama likt, lykke til med treningen.Opprinnelig skrevet av lotte
Sist endret av danunit; 04-02-05 kl 14:02
Sist endret av lizzite; 07-02-05 kl 06:55
"Hvorfor er de fleste jenter redd for å løfte en manual som ikke er rød eller rosa" er en knallbra overskrift til en hjemmeside!Opprinnelig skrevet av tjah
(Du må huske å gi oss linken når du blir ferdig!)
For jenter er det en god ting å vite at hormonene gjør at de aldri blir kjempestore - som du sier.
Av egen erfaring har jeg også funnet ut at jenter blir mer interessert i vekttrening når de hører at mer muskler = større forbrenning = man kan spise mer!![]()
Feministen i meg vil også påpeke at jo sterkere man er i kroppen, jo sterkere føler man seg ellers i livet også - og det er et veldig godt utgangspunkt for alle jenter å gå gjennom livet og føle seg sterke!
Dessuten vil vel kanskje en gymlærer la seg imponere over et lite helseaspekt også - som at jenter som løfter med vekter får sterkere ben i kroppen, holder seg friskere, sover bedre, bruker mindre alkohol og røyk, etc. Du finner sikkert en del interessant statistikk du kan krydre med.
..og som sagt: Krista har en del gode formuleringer også - så jeg anbefaler fortsatt hennes webside som Schakver linket til lenger oppe. Lykke til!
idag klikka den bærbare pcen min på skolen der alle mine trenings-notater lå og den blir sendt til service.. alt blir slettet.. men hadde sykt gull!rett før pcen klikka sendte jeg den halvferdig stilen til en venninne for å høre om den var lett forståelig for mennesker som ikke kan så mye om trening.. tror aldri jeg har vært så glad før
så i morra er stilen i gode hender igjen
hehe...
og jeg fikk tilbakemelding på hvordan den varhun sa den var veldig bra og at jeg forklarer bra...
hormoner, hvordan trene riktig fra starten av og brysttrening har jeg skrivd om nå.. husker ikke helt om det var noe mer.. har skrivd veldig detaljert på en lett forståelig måte (tror jeg).. og jeg skal skrive om kosthold..
men hva tror dere jenter vil vite om trening? sitter veldig fast![]()
tror jeg legger ut stilen før jeg leverer den til lærern for å få alt stoffet bekreftet at det er fakta:P hehe.. og satser på at noen hjelper meg![]()
Så spennende , og med en catchy tittel :P
Aboslutt få med dette med kost, at man ikke blir superwoman ved å se på treningsapparater, fordeler med trening, tips til nybegynnere,kosttilskudd,
Ser jo alt dette er nevnt fra før men det er min mening.
Blir gøy se resultatet.
"Never discuss with an idiot. They will drag you down to their level and then beat you with experience".
Jenter og styrketrening
Av Stine G***** 1AAA
Hvorfor er de fleste jenter redd for å løfte en manual som ikke er rød eller rosa?
Jeg har hørt mange jenter si at det er bare dumt å trene tungt med vekter. Istedenfor bruker man flere timer på kardio for å ”holde formene fine”, noe som blir i mange tilfeller resultatløst. Mange jenter tror hvis de trener styrke at de kommer til å bule ut med muskler og ender opp med å ligne på Hulken. Det kommer aldri til å skje!
Grunnen er enkel: Jenter produserer noe som heter østrogen, og gutter produserer noe som heter testosteron. Selv om begge to er hormoner, er de veldig forskjellige. Menn produserer høyere nivåer (tilnærmet 10 - 20 ganger mer enn kvinner) av testosteron, og senket nivå av østrogen. Kvinner produserer motsetningen.
De fleste kvinnelige bodybuilderne man ser i blader og på TV har fått hjelp til å oppnå resultatene sine av noe som blir kalt AAS (anabole androgene steroider).
Selv om testosteron og østrogen er anabole, er det hovedsakelig testosteronet som er ansvarlig for økning i muskelvev. Noen kvinner har høyere nivå enn normalt, og derfor har de det lettere for å få muskler. Dette er som regel genetisk, og mange av disse kvinnene kan komme langt innenfor bodybuilding eller fitness.
Skal man begynne å trene med vekter og man aldri har rørt en vekt før, anbefaler jeg og spørre noen som kan litt om trening om hjelp. Mine tips, som jeg også tror de fleste vil gi deg, er å begynne veldig lett for å få til teknikken og unngå skader. Jeg anbefaler å kjøre 15 repetisjoner og 3serier. Dette får musklene og senene til å styrkes, slik at vekten kan øke med tiden. Man burde holde på med lette vekter i minimum tre måneder.
Hvis målet ditt med å trene er å bli sterkere og få strammere kropp er det viktig at du trener tyngre for hver gang du trener. Når du trener så blir muskelfibrene brutt ned, og når du hviler bygger det seg opp igjen til det samme nivået som før og litt til slik at musklene skal tåle samme og tyngre belastning enn før. Viktig at man trener tyngre slik at fremgangen fortsetter og man ikke ligger på samme nivå hele tiden. Det er også viktig med mye hvile, slik at musklene får vokse.
Kostholdet er det mange jenter som har misforstått. Jenter som slanker seg har en tendens til å slutte å spise; det som skjer med kroppen da er at man mister masse muskelvev og litt fettvev. Hvis man spiser riktig 5-7 ganger om dagen cirka hver tredje time øker man fettforbrenningen og hvis man samtidig trener styrke og kardio beholder man musklene og mister fettvev.
Mange jenter bruker vekta for å se hvor mye man går ned i stedet for å bruke speilet. Bruker man speilet kan man se på kroppskomposisjonen om man har blitt noe mer ”fit”. Muskler veier mer enn fett, så derfor kan du ha gått opp i vekt selv om du har trent og spist ordentlig.
Hvis inntaket av kalorier er større enn forbruket vil overskuddet bli lagret i kroppen som fett. Hvis derimot forbruket er større enn inntaket, vil kroppen bruke det lagrede fettet som energi-kilde, for å tilføre den energien den trenger. Da vil du gå ned i vekt.
For at man skal få bra fremgang i treningen må man spise mye proteinrik mat, karbohydrater og sunt fett.
Proteiner er det viktigste byggemateriale i kroppen og det trenger man mye av. 1 kg består av ca. 200 gram protein og 800 gram vann. Proteiner bygger alt i kroppen din som hår, hud, negler, tenner, indre organer og muskler. Man burde få i seg 2-2,5gram proteiner per kilo kroppsvekt for å bygge muskler. Det er det nesten umulig å få i seg igjennom vanlig mat, derfor er det vanlig å bruke proteintilskudd for mennesker som trener for å gjennomføre et mål.
Karbohydratene bør ha lav glykemisk indeks og inneholde fiber. Bra karbohydrater er pasta, enkelte typer ris og grove kornprodukter. Fettet bør være umettet. Umettet fett er fra planteprodukter eller fisk.
De fleste jenter lurer på hvordan man skal få mage, rumpe og lår til å se bra ut. Det man må tenke på da er ikke bare øvelsene, men kostholdet har minst like mye å si.
Det er veldig viktig å vite hvordan man skal utføre øvelsene, hvor tungt man skal løfte og hvor mange reps man skal trene med. De beste øvelsene for mage, rumpe og lår er: utfall, dype knebøy, beinpress, hip extension, liggende lår curl, sittende legg hev, sit-ups på skrå benk, sit-ups med vri og sittende maskin crunch.
Men husk; er du nybegynner, ikke tren for tungt med engang. Ta deg tid, så kommer resultatene etter hvert. Når man er vant til øvelsene og kan teknikken ordentlig kan man legge på så mye vekt at man sliter med siste repetisjonen. Man kan også legge til kardio for å bli kvitt underhudsfettet og forbedre kondisjonen.
Når jeg sier jeg skal trene bryst til noen venninner får jeg den samme responsen av alle: ”du kan ikke trene bryst for da får du jo ikke mer pupper igjen og mister de kvinnelige formene!” Tull! Brystene forsvinner ikke ved brysttrening! Når du trener bryst, styrker du muskelen som sitter under fettvevet som utgjør puppene. Selv om du kjører benkpress, forsvinner ikke fettvevet, men du styrker muskelen under, og brystene får et høyere løft. Går du på diet og/eller kjører fettforbrennende aerob trening mister du fettvev på hele kroppen. Det er det som gjør at du får mindre bryster.