Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Jo flere helsestudioer som dukker opp, jo fetere blir vi.

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42

Jo flere helsestudioer som dukker opp, jo fetere blir vi.

Interessant forskning om effekten treningsstudioer og folkehelse. De som virkelig trenger mosjon og veiledning i forhold til kosthold og trening er ikke å finne på treningssenterne. Konklusjonen til studien (hvertfall slik den fremstilles i artikkelen) er dermed at treningsstudioene ikke duger.

- Treningsindustrien forsterker ideen om at helse er hvert enkelts individs ansvar. Det er det ikke, mener Maguire. - Fedme og inaktivitet er kollektive - ikke individuelle - problemer og krever kollektive løsninger, slår hun fast.
    Folkehelse er per definisjon et kollektivt anliggende, men hvor langt strekker det kollektive og offentlige ansvaret seg? Hverfall i Norge i dag så får alle hvertfall en minimumskunnskap om kosthold og helse på grunnskolen, selv om nok kvaliteten kan diskuteres. Videre er det lett tilgjengelig informasjon om kosthold og helse i dag.

Spørsmålene mine i forhold til denne forskningen er:
    1. Er treningsstudioene feil skyteskive (syndebukk) her?
    2. Hvor langt strekker det kollektive og offentlige ansvaret seg her?

Hva synes folket?

Link til artikkelen: http://www.forskning.no/Artikler/200.../1194618814.65

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg syns det er veldig lett å legge ansvaret for egen helse over på samfunnet. Og selv om jeg absolutt hadde vært for forandringer som f.eks lavere pris på sunne matvarer, lavere pris på treningssentre, lettere tilgang til støtte og hjelp for de som trenger det. Så er det til syvende og sist opp til individet om man vil ha en god helse og livstil.

Visst jeg vil ligge på sofaen hele kvelden (noe jeg forsåvidt gjør) og aldri gjør noe for å fremme min egen helse, da er det MIN feil. Ikke samfunnet, jeg forventer ikke at noen statsansatte skal komme og dra meg opp av sofaen.

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av altitude Vis post
    Interessant forskning om effekten treningsstudioer og folkehelse. De som virkelig trenger mosjon og veiledning i forhold til kosthold og trening er ikke å finne på treningssenterne. Konklusjonen til studien (hvertfall slik den fremstilles i artikkelen) er dermed at helsestudioene ikke duger.
    Leste ikke artikkelen, men det å si at helsestudioene ikke duger hadde jo forsåvidt vært greit dersom man var enige om at alle som starter og driver helsestudio gjør det etter en moralsk målsetning om og virkelig gjøre noe med helsen til befolkningen og ikke bryr seg om profitt..

Så kan vi jo diskutere om dette er tilfellet? Handen i været de som tror de fleste helsestudio åpnes som følge av en moralsk overbevisning om å hjelpe overvektige uten å tjene penger på det.. Tenkte meg det. Økt fedme gir økt fokus på helseproblemer som igjen gir økte muligheter for profitt (som følge av helsestudiodrift). Så enkelt vil jeg nesten si det er.

Jeg tror at helsestudioer generelt duger veldig bra. Kommer bare litt an på hvilket perspektiv man ser det i Når det kommer til folkehelsen, kreves det nok heller en holdningsendring og bevisstgjøring i samfunnet, mer enn flere treningssentre..
    Sist endret av Sørlendingen; 13-11-07 kl 11:47

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Høna eller egget?

Kom helsestudioene først , så begynte folk der og ble fete og i dårlig form. Eller ble folk i dårlig form og fete , fikk et nehov for å trene, så det ble marked for flere helsestudior?

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

trening vs "trening"

enkelte får jo gjort skikkelig økter på treningsstudio, men det er langt i fra alle.. Overhørte noen damer som hadde vært å trent på mitt senter for noen dager siden. "nå kan vi gå hjem å spise pizzaen med god samvittighet". Treninga deres bestod av 10 miin oppvarming )gåing på tredemølla, etterfulgt av ca 30 min vekttrening, der de byttet på tur så de fikk neppe mer en 15 min hver.. Dette er jo ikke TRENING. det er mer en form for aktivisering framfor å sitte i ro i sofaen.. men når folk kjører 2 km til senteret for å så utføre en så slapp økt, å kjøre hjem igjen, hadde de vel faktisk fått mer ut av den timen ved å rett og slett GÅTT i en time.. eller vært med på gruppetrening.. å om en så stapper i seg mye pizza så hjelper den lille treningsøkten fint lite
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Veldig mange av de som er i en slik form at det er helseskadelig er allerede for flaue til noengang å tørre sette sine ben inn på et treningsstudio. Det er en ond sirkel de aldri kommer ut av, innbiller seg selv at de må "komme i form" første, slik at de slipper klumpen i halsen og den flaue følelsen når de ralter inn på treningsstudioet. De kommer aldri i god nok form til at de føler seg bekvemme med å trene "foran publikum" og utvikler høyt blodtrykk, og atherosklerose som går over i trombose og ender med at de dør av hjerteinnfarkt, slag eller lungeemboli.

Kliss nytt medlem Mr.Blue sin avatar
    Ble medlem
    01-2007
    Alder
    40
    [QUOTE=altitude;500253]
    Spørsmålene mine i forhold til denne forskningen er:
    1. Er treningsstudioene feil skyteskive (syndebukk) her?
    2. Hvor langt strekker det kollektive og offentlige ansvaret seg her?

1. Syndebukkene må vel være den enkelte etter min mening. At vi sitter mere i soffan og trykker inn chips osv. er vel kanskje et resultat at vi skal "slappe av og kose oss litt etter en stressende hverdag". Tiden vi gidder til å lage riktig mat er vel også mindre enn det vi brukte før når "mor" var hjemme og stod for husarbeid å matlaging.Enklere med noe med fra kiosken på vei hjem fra jobb????????????

2. Ikke veit jeg om timeantallet i gymnastikk på skolen har forandret seg men jeg ser at det er mange som skylder på skolen. Det eneste ansvare som ligger på det offentlige er å gi gode råd og legge ting til rette for fysisk aktivitet men hovedansvaret ligger på den enkelte og foreldre som har et ansvar for ungers helse.

FV
    FV er ikke aktiv
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Folk lever jo i den tro at om de legger til en banan eller ett eple etter burgeren de hadde til lunsj, så har de faktisk spist sunt. Om det er uvitenhet eller om folk gjør seg dumme vet jeg ikke, men at det er vår egen feil er det liten tvil om. Det er ikke noe stor hemmelighet at man legger på seg om man spiser mer enn man forbrenner, men folk later til å "glemme" det. Det er nok moralen, som Mr.Blue nevner, som er det store problemet. Alt skal være lettvindt, å så lenge tanken er god så er alting godt. Jeg vil tro at ett gjennomsnitts "mosjons"-senter har 40-50% støttemedlemmer. 30% av de som faktisk går på gymmet, synes de har gjort en god jobb så lenge de har klart å skvise rævva i thightsen, 15% har utrettet noe (gått ned/opp i vekt, økt i muskelmasse, forbedrer kondisjon etc), mens de resterende 5% er seriøse, som vet hva de driver med, vet hva de vil og hva som skal til for å gjøre det. Hadde man klart å flytte litt på disse tallene, bare bittelittegranne, hadde man vært langt på vei.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Ble medlem
    01-2007
    Alder
    40
    Noe av det aller beste er når jeg ser folk på jobb som "er på slank" og skal være flinke å ha kalkun eller kylling pålegg på brødskiva..........

Det er jo både sundt og godt men dem fyller jo hele skiva med majones.........

Nei takke seg til selvdisiplin, tunfisk,shake og kornblanding

FV
    FV er ikke aktiv
    Ble medlem
    11-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Blue Vis post
    Noe av det aller beste er når jeg ser folk på jobb som "er på slank" og skal være flinke å ha kalkun eller kylling pålegg på brødskiva..........

Det er jo både sundt og godt men dem fyller jo hele skiva med majones.........

Nei takke seg til selvdisiplin, tunfisk,shake og kornblanding
    Det er jo ett klassisk eksempel på god norsk "godvilje". "Selv om det ikke funker, så gjør jeg da i det minste så godt jeg kan". Jeg har sagt det før, jeg eeeeeier ikke sympati for overvektige folk, spesielt de som later som om de ikke vet det selv.
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av FV Vis post
    Det er jo ett klassisk eksempel på god norsk "godvilje". "Selv om det ikke funker, så gjør jeg da i det minste så godt jeg kan". Jeg har sagt det før, jeg eeeeeier ikke sympati for overvektige folk, spesielt de som later som om de ikke vet det selv.
    Dette må være et av de dummeste utsagnene på lenge!

Ble medlem
    01-2007
    Alder
    40
    Det finnes kanskje sykdommer som fører til fedme men jeg er sikker på at 99,9% av tilfellene av fedme er selvpåført og det er ingen andre enn sin egen livstil som fører til det.

Opp av soffan, ned på gymmen og så tar du med deg ungene ut i skauen i helga

FV
    FV er ikke aktiv
    Ble medlem
    11-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sørlendingen Vis post
    Dette må være et av de dummeste utsagnene på lenge!
    Det kan godt stemme, jeg er ikke kjent for å være så veldig smart, men ærlig er det i det minste. For å forklare litt nærmere;
    Folk som lider av kraftig overvekt, som alikevel trør i trynet på fet mat, sjokolade, chips, you name it, er det verste jeg vet. Hater folk seg selv så mye at de bevist går inn for å ødelegge kroppen sin?

Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Det kan godt stemme, jeg er ikke kjent for å være så veldig smart, men ærlig er det i det minste. For å forklare litt nærmere;
    Folk som lider av kraftig overvekt, som alikevel trør i trynet på fet mat, sjokolade, chips, you name it, er det verste jeg vet. Hater folk seg selv så mye at de bevist går inn for å ødelegge kroppen sin?
    Jeg tror ikke det er så enkelt som det.. Ingen ØNSKER å lide av overvekt. Jeg tror overvekt i mange tilfeller skyldes årsaker som sykdom, depresjoner og andre faktorer som gjør det vanskelig å holde kroppen "ved like".

F.eks mener jeg at man ikke skal kimse av folk som har det vanskelig og finner trøst i mat. Ok, i noen tilfeller er det nok viljestyrken det står på, men jeg mener likevel det blir litt for enkelt å påstå at alle som har dette problemet kunne fikset det ved ryvita, magert pålegg og joggesko. I mange sammenhenger må man nok ordne i de bakenforliggende årsakene først..

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Etter at treningssentrene kom, ble folk feitere, dermed duger ikke treningssentrene?
    Dummere resonnement skal man lete lenge etter. Etter at vaskemaskinen kom, har flere fått diabetes. Dermed er vaskemaskinen en dårlig oppfinnelse?
    De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre.
    Det at treningssentrene har gjort sitt veldige inntog de siste årene, forandrer jo ikke det faktum at folk flest har blitt mer inaktive, mer usunne og at de som faktisk er medlemmer på treningssentere, stort sett bruker det sjelden, og ofte periodevis. Jeg veit om en haug av folk som melder seg inn på SATS, trener som faen første ukene, og deretter dabber det av, og det blir kanskje en treningsøkt i ny og ne.
    Det har noe med livsstilen vår å gjøre, ikke legg skylden på treningssentre.

Rå som få! adda sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Er ikke så mye å si på at de treningsenterne er der av en grunn, de som driver det skal tjene penger.. Og så fort de får deg til å tegne den 12 måneders avtalen kunne de ikke gitt mer blanke faen i om du trener eller ikke, ser kanskje helst at du ikke trener så slipper de slitasje og vedlikeholdskostnader.

Var de opptatt av at du skulle trene å nå måla dine/komme seg i form hadde de kanskje droppa de 12 månedersavtalene og steppa up med litt oppfølgign til de man ser som absolut trenger det.. En veiledningstime med en sæpeskada spenstinstruktør så har de faen meg mindre peil på trening og mosjon en når de kom de stakkarne! Og vil de ha hjelp utover den møkkatimen så skal de faen betale 650 spenn timen for personlig trener.. FAEN MEG HELT SKADA!
    "Do steroids, lift weights, get contacts, go tanning. And stop playing all those gay fucking video games. You can’t get pussy in front of a TV playing with your geeky friends. Go out to night clubs and bars, hit the beach. If you got money, floss. Whatever you do, don’t be yourself."

-Phil Baroni

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sørlendingen Vis post
    Jeg tror ikke det er så enkelt som det.. Ingen ØNSKER å lide av overvekt. Jeg tror overvekt i mange tilfeller skyldes årsaker som sykdom, depresjoner og andre faktorer som gjør det vanskelig å holde kroppen "ved like".

F.eks mener jeg at man ikke skal kimse av folk som har det vanskelig og finner trøst i mat. Ok, i noen tilfeller er det nok viljestyrken det står på, men jeg mener likevel det blir litt for enkelt å påstå at alle som har dette problemet kunne fikset det ved ryvita, magert pålegg og joggesko. I mange sammenhenger må man nok ordne i de bakenforliggende årsakene først..
    De aller fleste er jo feite fordi de er viljesvake. Greit nok, hadde de kunnet betalt 100 kr for å komme i form og bli sexy, hadde de ofret de 100 kronene. Men ikke faen om de ofrer alle timene med trening, og ofrene de må gjøre i matveien. Så om man ønsker noe, fins det veldig mange ulike grader av hvor sterkt det ønsket er. Noen ønsker det så mye at de gjør noe med det, andre ønsker det bittelitt og driter heller i det.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.