Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Jobbing og lite søvn

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002

Jobbing og lite søvn

Hei, skal jobbe endel i sommer. Begynner tidlig på jobb, slik at jeg må stå opp 5:30. Det vil føre til mindre søvn en vanlig for min del. På sommern, da man er ute med venner, grillet etc så er det vanskelig å få 8 timer søvn fra 21:30 til 5:30. Selvfølgelig hjelper det nok å forsøke å sove middag. Men dette blir neppe mer enn 20 min eller en bitteliten blund på øyet.
    Trenger man mindre søvn om sommern? Tror dere jeg kan klare å få bra fremgang med 6-7 timer søvn?

Hvordan ville dere lagt opp treninga? Selv tenker jeg på å ha vedlikehold som målsetning for denne perioden. (Trene litt færre dager i uka, og forsøke å ikke bli svakere)

Er tross alt mye volleyball, fotball , bading og venner som jeg også gjerne vil bruke litt tid på også.

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    hmm... jeg jobba nattevakt og alt spilte inn på kostholdet rett og slett... men sånn jeg la det opp var det kun mat trening og søvn som sto på den uka jeg jobba MASSE koffein!!!

du kan fort få kroppen til og venne seg til mindre søvn enn vanlig det er forsåvitt vannlig på sommeren uansett!! men trener du hardt er restutisjon viktig! husk at all kvile dreier seg ikke om søvn
    ha et bra kosthold og prøv og legg det opp best mulig og legg deg ikke alt for sent hver kveld!

jeg hadde en vane hvor jeg kun sov 4-6 timer,vokna og var HELT utvhvilt lixom! men da var det EN natt i løpet av uka som gikk med til og sove fort oppi 10 timer... det går ikke ann og hente inn eller noe men det var ivertfall slik det ble hos meg!
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Ble medlem
    12-2002
    interessant med litt erfaringer. Jeg må bare bestemme meg for om jeg skal trene skikkelig hardt og mye, eller om jeg skal ta det litt mer rolig i løpet av de månende. Kommer nok uansett til å satse på å spise bra og hvilke\sove nok som jeg alltid gjør

Ble medlem
    12-2002
    jeg kan i alle fall forsøke å få timet det slik at jeg får 1-2 uker treningsfri i løpet av perioden

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    trene hardt i feks 2 uker å ta en uke fri er nok ikke galt!!! det kan nok være en ide det er nå forskjellig fra kropp til kropp også så du bør prøve egne erfaringer lixom!!
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

ts
    ts er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    36
    Velkommen til min verden, jeg sovner rundt 24.00 og står opp 05.15, er på jobb rundt 06.30 og er hjemme klokken 15.00 - 15.30, deretter er det barnestell og eventuellt trening. Kroppen tilpasser seg nok til en viss grad, men det er ikke akkurat optimalt for bygging av muskler desverre
    Gi 110% eller gi faen og dra hjem.

Ble medlem
    12-2002
    hvordan gjør du det ts? trener du for å vedlikeholde eller bygge mer muskler?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    06-2005
    Min erfaring er faktisk at søvnbehovet reduseres noe om sommeren. Det finnes jo en del tilskudd som øker søvnkvaliteten, det hadde kanskje vært smart å tatt i sommer. Du kan jo prøve zma og alcar, det fungerer bra på søvnen. Middagslur høres også smart ut.

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    jobb 0530, antar du er ferdig i 2 tida, sov fra halv 3-3 tida til 21, sov middag klokka 3/4 en god time også jobb igjen

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    De fleste burde sove 7 1/2 eller 9 timer pr dag (natt). Leste et sted av en normal søvnsyklus er på ca. 1 1/2 time. Så hvis man klarer å stå opp etter endt søvnsyklus så blir man ikke så groggy og sliten som hvis vekkeklokka ringer midt i en søvnsyklus. Altså bedre med 6 timer søvn enn 6 1/2 time.

Hvis vi våkner om natta så er det som regel etter en endt søvnsyklus.

Medlem panzhar sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Alder
    33
    Du er vel såpass nybegynner at det ikke er noe problem å sove litt mindre. Det er ikke optimalt, men ingen hindring å oppnå framgang. Jobber skift selv og kjenner det er et slit, men du har jo en fast rytme selv om du må tidlig opp. Hvis kroppen trenger mer hvile blir du trøtt og legger deg kl 2100 når du trenger det...

Ble medlem
    12-2002
    har erfart at det går greit å sove 15 min etter jobb. Blir det lenger, så fucket det hele døgnrytmen min, da sover jeg dårlig på natta og våkner mange mange ganger i løpet av natta

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Man senker treningstoleransen sin med din hverdag. Da er det viktig at du fokuserer på å ligge høyt på kaloriene, slik at kroppen likevel henter seg bra inn. Det kan også være en idè å trene litt lettere i de periodene man sover mindre og hverdagen er mer fysisk krevende.
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Silver Member waille sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Man senker treningstoleransen sin med din hverdag. Da er det viktig at du fokuserer på å ligge høyt på kaloriene, slik at kroppen likevel henter seg bra inn. Det kan også være en idè å trene litt lettere i de periodene man sover mindre og hverdagen er mer fysisk krevende.

Hehe sånn jeg legger opp dagene nå for tiden er, mer protein og mer karbs på jobb, men trener like tungt som vanlig uansett. Du kjenner jo lett på kroppen hvor opplagt man er.
    !burger: !burger: !burger: !burger:

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Bare viss man selv er bevisst på det. Er svært mange som ikke har nok innsikt i sin egen toleranse til å forstå at kroppen har fått for mye. Folk misforstår litt det med at styrketrening skal følt til økt energi og velvære. Om den forsvinner eller ikke er til stede ser folk bare en åpning i å øke treningsmengden. Når det er sagt, er det også viktig å påpeke at det er anerob trening (med oksygen) som fører til størst konsentrasjonsøkning av endorfiner, dopamin, samtidig som det etterhvert vil være en nedgang i stresshormonene. Disse biokjemiske reaksjonene i kroppen din vil føre til en enorm gevinst hva psykisk velvære angår.
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Lignende tråder

1. Hvordan huke kvinne
    By Tjalala in forum OT
    Svar: 561
    Nyeste innlegg: 13-03-10, 12:06
  2. Virkningen av alkohol på kroppen
    By Hardway in forum Artikler
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 17-05-05, 15:36
  3. hva er mest viktig?
    By crypted in forum Kosthold
    Svar: 42