Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Jogge/springe i 15 minusgrader..

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33

Jogge/springe i 15 minusgrader..

Hva skjer? er det skummelt på noen som helst måte hvis man kler seg godt?

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    anyone? synes jeg husker noe om at det ikke er så lurt.. men kanskje jeg husker feil

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Kan tenke meg det er rimelig dårlig for knær. Hva har skjedd med ansiktet ditt på profilbildet?

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sterk kulde kan ha negative helsemessige konsekvenser i form av forfrysninger og utvikling av lungeproblemer som astma. I hvilken grad trening i kulde er usunt er avhengig av flere forhold enn bare temperaturen, for forfrysningenes del er vind, fuktighet og tildekking av hud vel så viktig. Det kan bli vel så mye frostskader i 20 kuldegrader langs kysten med moderat vind som det blir av samme tid ute i 40 kuldegrader i tørt og vindstille vær på innlandet.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls...n/1566773.html

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Forfrysninger skal jeg nok klare å unngå. Men jeg likte ikke det du sa om astma. Kan man få det av å jogge i 15 minusgrader? det må vel i såfall pågå over lengre tid? Jeg har ingen andre muligheter til å kjøre hard kardiotrening her.

Medlem Avean sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    29
    Sykt bra kondistrening da og spesialsoldater her i Norge trener jo nettopp på dette. Kan ikke skjønne at dette kan ha noe skade på deg. Alt er vel usunt for deg hvis du leser lenge nok på nettet Dette dreier jo seg om en liten joggetur vel ? Det MrMuscle kommer med virker som tatt fra en teoribok eller noe. Det du nevner der har vel mer grunnlag hvis du oppholder deg lenge i kulden. Er ingen ekspert selv men folk må slutte å være så pinglete Vi bor i Norge og vi er vikinger, oppfør dere som det !

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    eh.. right..

uansett så gikk det bra. ingen bivirkninger så langt

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Jeg har gjort det i utallige år, og det har ikke forårsaket noen bivirkninger her i gården. Vel, idag hadde jeg ikke lue og håret mitt frøs... Haha
    Jeg er sponset av Norkost

GridIron Barbell

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Høres bra ut. Og jeg vet at du løper mye Ingar, så dine råd er gode råd

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Synes å huske at jeg leste i et tidsskrift eller noe, muligens Iform eller B&K, at en fordel med å trene om vinteren/når det var kaldt var at en ville forbrenne mer fett da. Men dette leste jeg jo i fjor på disse tider, så det er muligens utdatert informasjon :P
    Pissa og legga seg

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Er først når gradesokken kryper under 20 minus normalt friske personer pleier å utvikle luftveisproblemer med kardio..
    Å dekke til munnen med skjerf ol. er ikke bra, for da blir det fuktighet i skjerfet og en kan ende opp med å puste inn en del iskrystaller fra isen som dannes i denne fuktigheten. Når det gjelder hud ellers så er det ikke så dumt å dekke seg til. Forfryser man et område en gang vil dette være mye mere utsatt senere. Kuldekremer sier siste forskning kan ha motsatt effekt da en ikke kjenner en blir kald og da utsetter huden for mer en den har godt av. Å la være å vaske seg i ansiktet så huden beholder sitt naturlige fetlag er bedre..

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lanoen
    Synes å huske at jeg leste i et tidsskrift eller noe, muligens Iform eller B&K, at en fordel med å trene om vinteren/når det var kaldt var at en ville forbrenne mer fett da. Men dette leste jeg jo i fjor på disse tider, så det er muligens utdatert informasjon :P
    Ikke mer fett, men generelt. Pga. kroppen må bruke mer energi på å holde seg varm.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Jente81
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frode-Falch
    Forfrysninger skal jeg nok klare &#229; unng&#229;. Men jeg likte ikke det du sa om astma. Kan man f&#229; det av &#229; jogge i 15 minusgrader? det m&#229; vel i s&#229;fall p&#229;g&#229; over lengre tid? Jeg har ingen andre muligheter til &#229; kj&#248;re hard kardiotrening her.
    Bruk varme"maske" s&#229; slipper du puste den kalde luften rett ned i lungene
    F&#229;s p&#229; sportsforretninger!

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jente81
    Bruk varme"maske" så slipper du puste den kalde luften rett ned i lungene
    Fås på sportsforretninger!
    Men ser vel passe dumt ut kanskje?
    Pissa og legga seg

Jente81
    Gjest
    Men ser vel passe dumt ut kanskje?
    nei nei... det ser ikke dumt ut, regner med du har lue på hodet også...
    Dessuten spiller det vel liten rolle når du er ute og jogger ?
    Ser heller "profft" og lurt ut!

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Balaklava og hansker, så er det bare å springe! Har utført aerobisk aktivitet i -20 til -25 over lengre tid, ingen problemer. Tror ikke det skal være noe problem med mindre du har luftveisproblemer.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Hehe, har kanskje noe med at jeg alltid føler meg dum når jeg er ute og jogger. Bor på en plass hvor majoriteten av ungdommene er rånere og ikke-trenere.
    Derfor jogger jeg helst avsides og når det er mørkt
    (hehe, har også vært en av dem som har stått og slengt drit om de såkalte "mosjonistene" )
    Pissa og legga seg

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Varmemaske så jo kult ut! Litt sånn ninja!
    <3Fitnessfrøken<3

Jente81
    Gjest
    Hehe, har kanskje noe med at jeg alltid føler meg dum når jeg er ute og jogger. Bor på en plass hvor majoriteten av ungdommene er rånere og ikke-trenere.
    Derfor jogger jeg helst avsides og når det er mørkt
    (hehe, har også vært en av dem som har stått og slengt drit om de såkalte "mosjonistene" )
    ja- men da er det jo ingen som ser deg uansett da he he..
    Det blir mye mer behagelig å puste i kulda iallefall....

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Er det deg?
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hehe mye forskjellig her. men det gikk n&#229; bra i g&#229;r kveld uten at jeg merker noe n&#229;. Og Ingar har vist drevet p&#229; med dette i lang tid. Dessuten fikk dere meg til &#229; tenke tilbake til infanteriet da vi trente i mange minusgrader.

Og hva med de som driver med vintersport.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Hehe mye forskjellig her. men det gikk nå bra i går kveld uten at jeg merker noe nå. Og Ingar har vist drevet på med dette i lang tid. Dessuten fikk dere meg til å tenke tilbake til infanteriet da vi trente i mange minusgrader.

synes at det er påfallende mange som driver med vintersport som har astma... men kanskje det bare er innbilning?
    astma er uansett en scandinavisk sjukdom og inntreffer sjelden sørover...
    kanskje det har noe med kulda generelt å gjøre?
    Pissa og legga seg

Ungdommelig
    Gjest
    Hehe mye forskjellig her. men det gikk nå bra i går kveld uten at jeg merker noe nå. Og Ingar har vist drevet på med dette i lang tid. Dessuten fikk dere meg til å tenke tilbake til infanteriet da vi trente i mange minusgrader.

Det er opplagt en fare for trøbbel ved hard trening ned mot 15-20 minus. Det er indidviduelt hvordan man takler dette. Feks den lovende skiløperen Horntvedt fikk trøbbel: http://www.langrenn.com/fikk-astma-a...8733-2999.html

Medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    20

jogging i minusgrader

jeg jogger som bare det i flere minusgrader. ingen skade for meg..=)

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Det er sant som MrMuscle sier om fare for astma. Men jeg har inntrykk av at dette er ved hard l&#248;petrening. Da jeg gikk befalsskolen, var det mange som var d&#229;rlig trent ved den f&#248;rste 3000m, og da l&#248;p vi i 10 minus. Samtlige hostet og harket et par dager etterp&#229; og noen utviklet lungebetennelse. Men etterhvert s&#229; jeg fikk bedre kondisjon, s&#229; hadde ikke jeg problemer med &#229; l&#248;pe i kaldt v&#230;r. L&#248;p faktisk helt nede i 26 minus. Men jeg tok meg aldri helt ut. Jeg husker da at idrettsoffiseren v&#229;r fortalte om fare for astma under h&#248;y intensitets aerob trening i kaldt v&#230;r.
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hmm. Da kanskje jeg skal gj&#248;re det slik at jeg kutter ut bakkesprintene mens det er s&#229;pass kaldt ute. Og heller &#248;ke litt p&#229; lengden p&#229; joggerturene. Litt lengre joggeturer i litt mer rolig tempo.

Vanligvis s&#229; hadde det blitt en kort joggetur med 10 x bakkesprint som avsluttning f&#248;r jeg g&#229;r rolig hjem.

Jente81
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av QuizMaster
    Er det deg?
    He he--- Nope fant det på nettet gitt

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.