Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Jogging eller hurtig gange?

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25

Jogging eller hurtig gange?

Spørsmål fra kjæresten min, som jeg ikke klarte å svare helt 100% på..
    Hun har akkurat begynt å trene litt igjen...

Sånn som hun jogger nå, så bruker hun ca. 40min på runden, men da må hun gå rolig av og til, pga kondisen..

Går hun i hurtig gange, så bruker hun 50min+, men klarer å holde et jevnt tempo..

Hva vil forbrenne best?
    <3Fitnessfrøken<3

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Jeg tipper sistnevnte. Sparer mer muskler p&#229; det og
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Jeg tipper sistnevnte. Sparer mer muskler på det og
    Nå vet jeg ikke hvor mye muskler hun har å spare,men.. Skal si det til henne
    <3Fitnessfrøken<3

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Intervall.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Intervall.
    Oh, kortisolorgie
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Jeg tipper sistnevnte.
    Jeg tror deg ikke
    No creative person ever felt their day job.

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Er et fett om hun jogger eller g&#229;r. Forbrenningen vil i begge tilfeller g&#229; ned til normalt n&#229;r &#248;kten er ferdig. Jogger hun vil hun forbrenne litt mere men i kortere tid, s&#229; summen blir den samme.
    N&#229;r hun har bygget opp litt grunnkondisjon ved &#229; g&#229;/jogge s&#229; kan hun som Animal sier g&#229; over til intervall. Ved intervalltrening vil hun &#248;ke forbrenningen en god stund etter &#248;kten er ferdig. Er viktig med grunnkondisjon f&#248;r en setter igang med intervalltrening, ellers risikerer hun skader. En kan heller ikke kj&#248;re intervaller hver dag. I starten ingen ganger i uken, etter en stund, 1 gang i uken, senere kanskje 2 ganger i uken.

Underdog
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    Ved intervalltrening vil hun øke forbrenningen en god stund etter økten er ferdig.
    Når du er først inne på dette, hvor lang tid etter en intervalløkt; eller retter sagt, hvor lenge varer forbrenningen etter intervalløkten? Et kvarter? en halvtime? 10 min?
    nicolas is my name, and weightlifting is my game

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Begynte med intervall jeg. N&#229; mere langkj&#248;ring. Synes det har fungert veldig fint..

(Gikk ikke s&#230;rlig raskt i starten, naturligvis)

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nicolas Vis post
    Når du er først inne på dette, hvor lang tid etter en intervalløkt; eller retter sagt, hvor lenge varer forbrenningen etter intervalløkten? Et kvarter? en halvtime? 10 min?
    Det har blitt målt opptil 38 timer, det kommer jo ann på intensitet etc.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    Er et fett om hun jogger eller går. Forbrenningen vil i begge tilfeller gå ned til normalt når økten er ferdig. Jogger hun vil hun forbrenne litt mere men i kortere tid, så summen blir den samme.
    Stemmer dette. Skrur jeg opp tempoet på mølla, etter å ha satt en distanse jeg skal løpe, så endrer "kcal per exercise" seg nesten ikke i det hele tatt.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Hørt at pikksuging eller alternativ oralsex med menn forbrenner best.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    h&#229;h&#229;h&#229;, look who's furten!

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    (nevermind).

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Jo h&#248;yere intensitet, desto h&#248;yere etterforbrenning (EPOC). Det &#229; jogge tar kortere tid, men hun vil forbrenne mer fordi intensiteten er h&#248;yere.
    Det at man har en "fettforbrenningssone" som tilsvarer det &#229; kunne g&#229; seg en kosetur og forbenne mest mulig fett er bullshit. Ikke er det noe mer muskelbesparende heller, lengre varighet f&#248;rer til st&#248;rre muskelsvinn. Du kan jo egentlig bare sammenlikne et maraton og det kj&#248;re samtlige sprinter. Hva tror du f&#248;rer til minst muskelsvinn? Better yet, hva tror du faktisk f&#248;rer til muskel&#248;kning?

GridIron Barbell

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Å drive å "dalle rundt" i den såkalte rette fett-brennings sonen hadde jeg aldri giddi uansett.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Spørsmål fra kjæresten min, som jeg ikke klarte å svare helt 100% på..
    Hun har akkurat begynt å trene litt igjen...

Sånn som hun jogger nå, så bruker hun ca. 40min på runden, men da må hun gå rolig av og til, pga kondisen..

Går hun i hurtig gange, så bruker hun 50min+, men klarer å holde et jevnt tempo..

Hva vil forbrenne best?
    I følge treningslæreboka så forbrenner en like mye på jogging som gange. en forbrenner ca sin egen kroppsvekt i kcal per tilbakelagt kilometer. altså: en person på 50 kg vil forbrenne ca 300 kcal på 6 km, uavhengig av om det er jogging eller gange! Ulempen med gange er jo at det tar lengre tid. dersom hun jogger sparer hun en del tid, og vil samtidig forbedre kondisen bedre..

tror det beste er å variere litt. vet ikke hvor ofte hun tar denne runden, men hun trenger jo ikke gjøre det på samme måte hver gang. variasjon gir enda bedre framgang! hva med kjapp gange en gang, jogging en gang, så gange igjen, + en økt med intervall?? Intervallene kan hun jo også variere fra gang til gang. kjøre 2 min løp, 1 min jogg, 1 min gange, 1 miin jogg, 2 min løp osv, eller 2 miin løp, 1min gange osv.. naturlig intervalll, fartslek (variere tempo utfra lyst og dagsform), pyramideintervall, 4x4 osv..

hard intervalltrening vil også bidra med å holdeforbrenninga oppe en stund etter avsluttet økt i høyere grad enn jogging og gange
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Beskrivelsen din er riktig, men ikke komplett. Det &#229; fullf&#248;re en rute p&#229; kortere tid f&#248;rer til st&#248;rre fysiske og metabolske p&#229;kjenninger og vil dermed f&#248;re til h&#248;yere oksygengjeld etter arbeidet og dermed forbrenningen/stoffskiftet, du sier det jo selv p&#229; slutten av innlegget ditt ogs&#229;.
    Men som du sier s&#229; vil hun ha bedre effekt av &#229; variere mellom diverse intervallprogram.
    Det er alltid mer effektivt &#229; ha progresjon fremfor &#229; gj&#248;re det samme hver dag, og som sagt jo hardere treningen er jo h&#248;yere etterforbrenning vil du ha.

GridIron Barbell

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    N&#229;r jeg stiller tredem&#248;lla p&#229; 8kmt og g&#229;r i 15 minutter blir jeg langt fra s&#229; varm som n&#229;r jeg jogger i samme fart like lenge.

Synes det sier seg selv n&#229;r kroppen har et h&#248;yere aktivitetsniv&#229; og flytter p&#229; mer og flere muskler n&#229;r man jogger enn g&#229;r.

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Om du programmerer inn at du skal tilbakelegge 3km samme hvor lang tid det tar, så blir kalori forbruket omtrent det samme enten du løper eller går.

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    Når jeg stiller tredemølla på 8kmt og går i 15 minutter blir jeg langt fra så varm som når jeg jogger i samme fart like lenge.

Synes det sier seg selv når kroppen har et høyere aktivitetsnivå og flytter på mer og flere muskler når man jogger enn går.
    Du jogger med samme fart som du går? Det vil jo ikke utgjøre noe forskjell medmindre du bruker mye mer kraft oppover enn fremover, dvs at du hopper noe jævlig med hvert steg. :P

GridIron Barbell

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grappler Vis post
    Om du programmerer inn at du skal tilbakelegge 3km samme hvor lang tid det tar, så blir kalori forbruket omtrent det samme enten du løper eller går.
    Jeg f&#229;r ikke det helt til &#229; stemme.
    Om regner det ut som et fysikkfors&#248;k s&#229; kanskje, hvor energien man trenger er lik sett at distansen og tid er uforandret, men jeg mener p&#229; det er flere faktorer her.

Det er jo egentlig bare &#229; se p&#229; to kropper, hvor &#233;n l&#248;per og &#233;n g&#229;r.
    Det ser da virkelig ut som om den som l&#248;per bruker mer energi og flere muskler.

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Jeg får ikke det helt til å stemme.
    Om regner det ut som et fysikkforsøk så kanskje, hvor energien man trenger er lik sett at distansen og tid er uforandret, men jeg mener på det er flere faktorer her.

Det er jo egentlig bare å se på to kropper, hvor én løper og én går.
    Det ser da virkelig ut som om den som løper bruker mer energi og flere muskler.
    Det er riktig. Derfor er det noe å tjene på det mange i idrettslæren vil kalle "arbeidsøkonomi." :P

GridIron Barbell

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Jeg får ikke det helt til å stemme.
    Om regner det ut som et fysikkforsøk så kanskje, hvor energien man trenger er lik sett at distansen og tid er uforandret, men jeg mener på det er flere faktorer her.
    Tid er ikke uforandret! Løper en, så blir en fortere ferdig. Høyere kaloriforbruk pr. minutt, men under kortere tid.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grappler Vis post
    Tid er ikke uforandret! L&#248;per en, s&#229; blir en fortere ferdig. H&#248;yere kaloriforbruk pr. minutt, men under kortere tid.
    Grappler: Om man l&#248;per eller g&#229;r i 8kmt i 15 minutter er ikke noe forandret

Superior newbie AF pojken sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    26
    Støtter meg til det Ingar kommer med her. Også må det jo sies at herregud så trist å surre rundt i snigle fart og ikke svette en eneste dråpe istedenfor å ta seg litt ut og virkelig kjenne at kroppen har gjort et arbeid, føler hvertfall selv at følelsen i kroppen ved utskillelse av endorfiner etc når en har tatt seg skikkelig ut er minst like tilfredstillende som at jeg vet at noen få kcal har blitt forbrennt.
    Quote Tivoli-Kroppen:
    Hvis det er tilfellet, så har jo de største "kritikerene" hennes svelget sluk, agn, søkke og hele forbanna fiskebåten.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.