Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Jogging/løping

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003

Jogging/løping

Heisann,

Har det siste året begynte å løpe utendørs et par ganger i uken....veldig deilig trening.

Var i latterlig dårlig form når jeg begynte, men har gjort brukbare fremskritt!

Formålet med joggingen er økt kondisjon, økt utholdenhet, gjerne lavere fettprosent og såklart bedre trente muskler.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal legge opp treningsøktene mine fremover.

Jeg løper som regel kontinuerlig 4,0-6,0 km i moderat tempo per økt.

Løper jeg 6,0 km er jeg som regel temmelig kjørt.

Bør jeg fokusere på å løpe lenger, f.eks jobbe mot 8,0-10,0 km per økt eller skal jeg låse meg f.eks på 5,0 km og prøve å løpe raskere hver gang f.eks?

Kan jo gjøre begge deler og variere litt.

Mest interessert i å lufte tankene mine litt og høre noen forslag!

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Du bør variere løpingen din.

* mesteparten bør være med moderat intensitet( 60-80% av makspuls), så i steden for å begynne å springe fortere bør du heller øke lengden på øktene.

*For å løpe raskere kan du legge inn slik at f.eks en av tre økter er intervalløkt.

eksempler:
    -Langintervaller: Feks 4 drag på 4 minutter med 75%-80% av makspuls med 1-2 minutt hvile(gange/jogging) mellom dragene. ( 5-10 minutt oppvarming og nedjogging etterpå)

-Kortintervaller: feks 15-20 minutter med 30 sekunder maks, så 30 sekunder jogging ( oppvarming og nedjogging på 5-10 min her også)

-Naturlig intervall: du finner en ganske kupert løype og løper jevnt tempo men lar da terrenget styre pulsen( øker i oppoverbakker, synker i nedover osv)

*løper du 2 ganger i uken, så tar du en økt med rolig langkjøring ( feks løper i 1-1,5 time) og en intervalløkt.

*løper du 3 ganger i uken kan du ta en langkjøring, en intervall og en liten rolig joggetur..

*en pulsklokke kan være en fin invistering som gjør at du får mye mere ut av løpeturene dine.

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Enig der. Pulsklokke burde du få deg.
    Stille den inn på at du skal løpe så og så mange % av maxpulsen din under økten.

Du burde også kjøre i hvert fall en intervalløkt i uken. Jeg pleide å kjøre 8 x 800 m og 2 min pause mellom intervallene Funket bra det.
    Ellers er rekordene mine : 3850 m 12 min og mila på 36,43 min Løper dessverre ikke lenger, fordi jeg satser på vektløfting og bygging og skal gaine vekt.

Ønsker deg virkelig lykke til med løpingen! Det er en herlig sport/hobby

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Takker for solide råd som vanlig!

Da blir planen fremover 2 økter i uken.

1 langkjøring - Prøver å jobbe meg fra 6,0 km oppover til 10,0 km i første omgang.

2 intervalltrening - Prøver litt forskjellig her. Aldri gjort dette før, men ser for meg at det kan gi god gevinst. Fjellturer må jo være ypperlig mtp naturlige intervaller.

Hva med kost etter trening?

Sett fra et fettforbrenningsperspektiv bør en vel vente litt før mat og når man først spiser skal det vel være karbohydrater med lav GI.

Det jeg har gjort er å spise omtrent som jeg gjør etter en vekttrening, dvs 2-3 bananer og en proteinshake. Grunnen til det er at jeg føler meg temmelig kjørt og vil heller fokusere på å gi musklene næring kontra fettforbrenning. Har også en tung fysisk jobb som gjør at dette kanskje er lurt. Er heller ikke på noen deff nå.

Når det gjelder pulsklokke virker det som en smart investering. Kikket litt på Polar nå, men fikk bakoversveis hva pris angår. Kan dere anbefale en god klokke som ikke er altfor dyr?

Og du har helt rett Alex. Løping er en herlig sport. Føler meg mye vel nå etter jeg begynte å løpe kontra tidligere når jeg kun fokuserte på bygging. Man føler seg ganske ustoppelig når man begynner å kjenne at kondisen er på vei opp

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Hehe, ja. Løpingen og den gode kondisjonen fikk meg også til å føle meg overlegen i gymtimene. Jeg kunne løpe overalt på hele banen uten stopp, siden jeg hadde blitt så god på intervaller. Jeg begynte med intervalltrening fordi jeg gikk på innebandy og vi hadde det mye i gymmen. Innebandy er jo en sport med veldig høy intensitet hvor man omtrent løper raske intervaller hele tiden!

Kostholdet mitt da jeg løp var egentlig helt normalt... Spiste langvarige karbohydrater. Mye kokte egg og sånt. Også spiste jeg alltid en neve med mandler hver dag. Det er sunt

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    3850 meter på cooper(12 min)!? Det er jo helt rått! Selv løp jeg bare 3250 meter. Merkelig at jeg bare er ca 1 min tregere enn deg på mila da. :P

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av IcaTunfisk Vis post
    3850 meter på cooper(12 min)!? Det er jo helt rått! Selv løp jeg bare 3250 meter. Merkelig at jeg bare er ca 1 min tregere enn deg på mila da. :P
    Takker Holdt 19,3/6 km/t i 12 minutter, ja. Knuste skolerekorden med 200 m Det er ikke lenger tilbake i tiden enn tre-fire mnd.. Da veide jeg 67 kg og løp hele tiden ;D Men nå er det bare vektløfting og vektøkning som gjelder Veier 74-75 nå og står fast =/ hehe

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Silver Member LxY sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alex_92 Vis post
    Takker Holdt 19,3/6 km/t i 12 minutter, ja. Knuste skolerekorden med 200 m Det er ikke lenger tilbake i tiden enn tre-fire mnd.. Da veide jeg 67 kg og løp hele tiden ;D Men nå er det bare vektløfting og vektøkning som gjelder Veier 74-75 nå og står fast =/ hehe
    7kg på 3-4mnd synes jeg er en svært bra økning
    skulle hatt et før/etter bilde:P

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av LxY Vis post
    7kg på 3-4mnd synes jeg er en svært bra økning
    skulle hatt et før/etter bilde:P
    Takk! Har noen bilder på mobilen hvor jeg var i den perioden. 8 pack, nokså flatt bryst, markerte små biceps Hehehe! Så litt rippet ut faktisk.. Men legger ikke de ut! hehe

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Silver Member LxY sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Takk! Har noen bilder på mobilen hvor jeg var i den perioden. 8 pack, nokså flatt bryst, markerte små biceps Hehehe! Så litt rippet ut faktisk.. Men legger ikke de ut! hehe
    hehe, skjønner, kjenner mange som går på ski som ser ut som du beskriver

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av LxY Vis post
    hehe, skjønner, kjenner mange som går på ski som ser ut som du beskriver
    Hehe! Løftet merkelignok ganske tungt da jeg hadde trent med hantelsettet mitt siden 6 klasse! ;P Men fikk nesten ingen fremgang i vektløftingen da jeg hadde såpass lite volum og var så tynn. Ble banket opp av kiloene!

Medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    20
    Enig der. Pulsklokke burde du få deg.
    Stille den inn på at du skal løpe så og så mange % av maxpulsen din under økten.

Du burde også kjøre i hvert fall en intervalløkt i uken. Jeg pleide å kjøre 8 x 800 m og 2 min pause mellom intervallene Funket bra det.
    Ellers er rekordene mine : 3850 m 12 min og mila på 36,43 min Løper dessverre ikke lenger, fordi jeg satser på vektløfting og bygging og skal gaine vekt.

Ønsker deg virkelig lykke til med løpingen! Det er en herlig sport/hobby
    For det første, etter noen løpeturer lærer man å kjenne på kroppen, og beregner sånn ca hva som er 80 % av maks.. ikke si at det er umulig, for har gode kontakter som ikke gidder invistere i pulsklokke..
    Og du, han spurte jo ikke om hvordan dine rekorder så ut, er jo bare småteit å legge ut om sånt..

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av jesper91 Vis post
    For det første, etter noen løpeturer lærer man å kjenne på kroppen, og beregner sånn ca hva som er 80 % av maks.. ikke si at det er umulig, for har gode kontakter som ikke gidder invistere i pulsklokke..
    Og du, han spurte jo ikke om hvordan dine rekorder så ut, er jo bare småteit å legge ut om sånt..
    Pulsklokke er nok ikke nødvendig og jeg har definitivt ikke planer om å kjøpe en til 3000,-.

Finner jeg en billigere kan det være aktuelt.

Ellers så synest jeg at rekorder er en bra ting å legge ut. Kan du definere hva du mener med at det er småteit å legge ut rekorder? Selv kjenner jeg ingen andre som løper så jeg vet ikke hva som er "bra". Etter denne tråden ser jeg at jeg har litt å gå på.

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av jesper91 Vis post
    ehe.. Skreiv et par av mine rekorder for å vise at jeg faktisk vet hva jeg snakker om. Har du noe problem med det, så kontakt meg på PM idiot.....

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Dette var imponerende lesing, Alex! jumping

Jeg får bare bøye meg i støvet …
    You ran a marathon? That's cute …

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av BOB Vis post
    Når det gjelder pulsklokke virker det som en smart investering. Kikket litt på Polar nå, men fikk bakoversveis hva pris angår. Kan dere anbefale en god klokke som ikke er altfor dyr?
    Nja…

De billigste ligger rett under tusenlappen, og finnes i de fleste sportsbutikker. Polar har også noen modeller på dette nivået. Så du trenger ikke punge ut med tre tusenlapper.

Lykke til med løpingen!

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Dette var imponerende lesing, Alex! jumping

Jeg får bare bøye meg i støvet …
    Takker så meget Hadde noen indre problemer jeg måtte få ut. Begynte å løpe som en gaaal hele tiden! Men ble så tynn.. Liker ikke å være tynn, vi gutta skal være store og sterke! ;D

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Apple sier: You can't be too thin. Or too powerful.

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Apple sier: You can't be too thin. Or too powerful.
    Hehe Løping er en herlig sport!! Bare måtte slutte med det fordi jeg ikke fikk noen fremgang i vektløftingen når jeg gikk ned i kroppsvekt Men skal løpe for å komme i form til coopertester og sånt da Vi har 4 sånne tester i 10.klasse.. Tar ikke mer enn 3-4 uker med hard trening så fikser jeg 35-37 runder

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Da skulle toppkarakteren være i boks!

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Da skulle toppkarakteren være i boks!
    Hehe, får håpe det Fikk det dette semesteret, i hvert fall. Andre eleven som fikk 6'er av gymlærer Steinar Winther på 15 år faktisk Hehe, *skryte* .. Neida Tenker ikke alt for mye på skolen.. Bare byggingen og vektløftingen går bra, er jeg fornøyd!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.