Viser resultatene 1 til 38 av 38

Tråd: Jogging (muskelvekst og fettbrenning)

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31

Jogging (muskelvekst og fettbrenning)

En PT fortalte meg en gang at jogging blir det motsatte av kroppsbygging fordi hvis man jogger mye så vil kroppen prøve å gjøre oksygen opptaket optimalt ved å gjøre muskelene mindre.
    Er dette bare en myte eller ligger det noe i det?
    Vil muskelveksten hindres av å jogge ca 3*30 min i uka?

Og hvordan er det med jogging og slanking? Det er så mange som sier at man brenner mye mere fett ved å gå i stedet for å jogge, stemmer det?
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Hvis du jogger for å brenne fett så ville jeg kombinert dette med å trene hard styrke trening. Da vil jo kroppen prøve å beholde musklene dine.

Personlig liker jeg å gå raske turer i ujevnt terreng på tom mage evt, gå raskt på mølla i oppoverbakke etter styrketrening.

Det sies vel at en puls på 120-130 er bra med tanke på fettforbrenning. Men dette er sikkert litt individuelt også.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Vil jogge hovedsaklig for å få bedre kondis, fotballsesongen nærmer seg og kondisen er like dårlig som en mus er til å hugge ved, med andre ord rimelig dårlig.

Men det er jo dumt om muskelveksten hindres av å jogge.
    Ett spørsmål: Får man i det hele tatt bedre kondis av å gå?? Gå lange turer liksom.
    Evt som du sier darp, gå raskt i ujevnt terreng?

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Vil jogge hovedsaklig for å få bedre kondis, fotballsesongen nærmer seg og kondisen er like dårlig som en mus er til å hugge ved, med andre ord rimelig dårlig.

Men det er jo dumt om muskelveksten hindres av å jogge.
    Ett spørsmål: Får man i det hele tatt bedre kondis av å gå?? Gå lange turer liksom.
    Evt som du sier darp, gå raskt i ujevnt terreng?
    Holder du bra tempo og pulsen oppe så vil kondisjonen din bli bedre ja.
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Bronse Member D.O.G. sin avatar
    Ble medlem
    04-2003
    Eg ekje arabårr, eg e fra Haugesund.... så an sa sailer boy'en..
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp
    Personlig liker jeg å gå raske turer i ujevnt terreng på tom mage evt, gå raskt på mølla i oppoverbakke etter styrketrening.
    Hva i all verden er oppoverbakke på mølla..? (nej, helt rett, har aldri så mye som tatt i mølla..)

Medlem sandersama sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    ang dette emne her er det et par ting jeg lurer på? hva er det som gjør at man forbrenner mer med lav puls kontra høy puls?
    spm 2: hvorfor øker man forbrenninga i løppet av hele dagen ved og gå tur på tom mage?

Ungdommelig
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av sandersama
    ang dette emne her er det et par ting jeg lurer på? hva er det som gjør at man forbrenner mer med lav puls kontra høy puls?
    spm 2: hvorfor øker man forbrenninga i løppet av hele dagen ved og gå tur på tom mage?
    1. Du forbrenner mer ved høy puls.
    2. Tur på tom mage handler om at kroppen da vil bruke større andel kroppsfett til forbrenning fordi du har mindre karbohydrater i systemet.

Generellt så vil både lengde og intensitet på aktiviteten avgjøre hvor lenge du vil ha økt forbrenning.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Man forbrenner mer ved høy puls ja, men da kan det også gå med muskelmasse, ved lavere intensitet er målet å kun bruke fett som energi-kilde.

D.O.G, man kan ha helling på tredemølla slik at det simuleres å gå/jogge i oppoverbakke, altså blir det tyngre og man forbrenner mer. Meste jeg har sett er 15 graders helling.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Det er genialt å ha "bakke" på mølla. Blir skikkelig støl i rumpa av det. Knappen på mølla heter vel incline hos oss om jeg ikke husker rett. Incline + -
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Registered User Lee Priest sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Heisan et par ting jeg lurte på også, jeg liker ikke jogge... dessuten er her veldig mye asfalt her jeg bor, untatt om jeg jogger opp på fjellet noe som blir for tungt for meg, funker da sykkling på rundt en 8km på kondis da? med litt ujevnt terreng? man trener vell like bra på sykkling som jogging eller tar jeg helt feil da?

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Warmachine
    Heisan et par ting jeg lurte på også, jeg liker ikke jogge... dessuten er her veldig mye asfalt her jeg bor, untatt om jeg jogger opp på fjellet noe som blir for tungt for meg, funker da sykkling på rundt en 8km på kondis da? med litt ujevnt terreng? man trener vell like bra på sykkling som jogging eller tar jeg helt feil da?
    Så lenge du holder pulsen på litt høyt nivå så blir jo kondisen trent. Sykling er veldig bra trening det! Mangen som går på spinning\sykler alene for å brenne fett\få bedre kondisjon.

Så sykle i vei du

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Warmachine
    Er intensiteten som bestemmer hvor bra det blir, 8 km kan bli litt kort for en sykkeløkt? tror du skal legge på 2-3 runder i den 8 km hvis du sykler, og er fjellet for bratt for å løpe i , så er det sikkert fint å gå der. God trening det

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Jeg sliter litt med å orke alt dette, blir for mye å kjøre bil til et sted med ujevnt terreng, hvis man skal gjøre dette ofte. Er også litt kjedelig å gå rundt på asfalten i nærområdet. Lurer på om jeg må kjøpe meg en sykkel, det er mer glede i selve turen, det går fortere osv, ikke dumt det der.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    32

Svømming vs. jogging?

Jeg har de siste ukene prøvd å svømme mer i stedet for å jogge.. Utsetter det også muskelveksten? Siden det er det jeg helst er ute etter når, jeg ikke veier mer enn 75kg og er 1.8m...

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    dui skal jogge ganske hardt for at du skal miste muskler av det. men liksom. se på en marathon løper. ser han muskuløs ut? nope. men en sprinter. ser han muskuløs ut? tipper de også har god kondis. tren slik at du får den kroppen med det utsendet og de egenskapene du ønsker!

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    litt protein som ikke trigger insulin, koffein, litt vann - så går du før frokost. knallbra
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    litt protein som ikke trigger insulin, koffein, litt vann - så går du før frokost. knallbra
    Hvordan er det å gå før frokost kontra å gå rett etter styrketrening? Hørt at begge brenner fett veldig bra?

Varg
    Gjest
    Dette er en diskusjon som er meget spennende, og det fins sikkert mange meninger..

Om eg har forstått deg rett, så er ønsket ditt å få bedre kondisjon.. Dette er noe jeg selv også skal forsøke ved hjelp av jogging. Er lei av å puste som en hval etter å ha gått i en trapp

Slik kommer jeg til å gjøre det:

- Løper en gang i uken( ca. 1 time) i begynnelse for å la kroppen tillpasse seg
    - holder et rolig tempo i begynnelse, for så å jogge i snakke tempo i ca halv time for å avslutte med intervall løping. på denne måten får man det beste fra to verdener.
    - kjører samme post/preworkout shaker som ved vektrening
    - lett tøying før og etter

Noe mer du lurer på?

annbefaler disse artikklene:

http://www.trim.no/artikkel.php?id=125

http://www.trim.no/artikkel.php?id=144

http://www.trim.no/artikkel.php?id=207

Mvh
    varg

Silver Member wolter sin avatar
    Ble medlem
    02-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp
    Den der er jeg enig i.. hadde meg en runde på mølla nå på mandag. svei av 608 cal. da gikk jeg i bratt "bakke" på mølla, svett ble jeg.
    Begynn med å gjøre det som er nødvendig, deretter det som er mulig. Og plutselig greier du det umulige
    Min Treningslogg

Min Profil

http://s1.gladiatus.no/game/c.php?uid=56766

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Varg, du er ikke redd for at for mye løping skal bremse muskelveksten din? Eller er ikke det såå viktig for deg? Eller har du tenkt å "løpe" med så lav intensitet som mulig?

Varg
    Gjest
    Er nok redd for å miste muskler, men om jeg tror at det kommer til å skje.. Nei.. Faren ligg nok i at den samlede treningmengden blir for stor slik at man ikke klarer å hente seg inn mellom trening.. Dette mener jeg kan forhidres med godt kosthold selvsagt og suplementering med glutamin..

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Ok, har sittet noen timer og fundert på dette nå, lest litt, pratet med en PT kompis av meg og jeg har kommet frem til den mest perfekte løsningen jeg i hvert fall har kommet fram til (hvis man vil ned i fett og opp i muskelmasse. Muskelmasse og styrkeøkning vil uansett ikke være ultimat hvis man er på noensomhelst type deff):

Spise såpass mange kalorier at at man akkurat har nok til det man skal gjøre i løpet av dagen, minus 250kcal, fordel kaloriene slik:
    Fett 30 energi%, karbohydrater 40-50 energi% og protein 20-30 energi%.
    I tillegg sikre seg at man får i seg nødvendige vitaminer, mineraler og fettsyrer.

Trene styrke 3 ganger i uka og kardio 3 ganger i uka.
    Kardio i form av gåtur eller moderate former for sykling, svømming, hopping osv.
    Styrketrening i form av både isolasjonsøvelser pr muskelgruppe (2/3 deler) og baseøvelser som tar flere grupper samtidig (1/3 del).

Som sagt, dette er hovedsaklig en deff. (var kanskje littebitt off topic, men bare måtte få det ut)

Dette kombinert med å bo i høydehus må jo være helt konge!

Varg
    Gjest
    Oki.. Trodde planene var å få bedre kondisjone jeg... har sikkert misforstått..

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jacob
    Oki.. Trodde planene var å få bedre kondisjone jeg... har sikkert misforstått..
    Jo, det var det tråden handlet om, skrev jo i forrige innlegg at det var litt off topic og at grunnen til at jeg skrev det her var bare for å få det ut.

Så ang kondis så er jeg jo fortsatt litt usikker, med tanke på at bedre kondisjon = mindre muskelmasse.
    Slik som han PT'en jeg pratet med forklarte det, under kondisjonstrening, det som får kroppen til å skjønne at den trenger bedre kondis, påvirker også kroppen til å bryte ned muskelmasse. Så disse to blir som motmagneter, det er ikke mulig å kombinere begge.

Det var i hvert fall det han sa, i hvilken grad det stemmer vet jeg ikke.

Varg
    Gjest
    det utsagnet har jeg aldri hørt før.. det er jo mange med god kondis som også har mye muskler

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Jeg driver jo og løper og trener litt kondis ( selv om jeg hater det) Det er fordi jeg må ha kondis pga jobben. Føler ikke at det påvirker muskelveksten eller styrken så mye, men har jo ikke noen vitenskapelige undersøkelser på meg selv....Forøvrig så handler jo kondisjon om hvor mye og hvor fort en får transporttert oksygen ut til musklene. Tror at en hvis kondisjon teller positivt på styrketrening og muskelvekst. Løper en mye og langt, så klarer en jo ikke tilføre kroppen nok karbo etc. underveis og da forsvinner jo musklene

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jacob
    det utsagnet har jeg aldri hørt før.. det er jo mange med god kondis som også har mye muskler
    Ja, det er derfor jeg er usikker.

Varg
    Gjest
    Tror ikke du trenger å tenke på det.. Blir flisespikkeri Gi gass...

Kliss nytt medlem Løvet sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    27
    jeg trener et 4 spillt styrke prog, løper eller sykler ca 30 min etter dette, på ca 60-70% av maks puls. jeg vil vel si at det heller er motsatt bra kondis så er det vel lettere for muskler og spise maten si ettersom at kondisjonen din bestemmer ogsygenopptaket i blodet ditt. men alt du blir andpusten av i lengre tid er jo en form for kondisjonstrening. jeg har ca 5 kardio økter i uka det funker helt fint for meg. tror ikke det går ut over muskelstiimulans.
    tor heller det er positivt så lenge du er utvilt mellom øktene som tidligere er nent.

Kliss nytt medlem Løvet sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    27

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2005
    Om sykling vs løping.: Jeg mener temmelig sikkert at man forbrenner ganske mye mer fett ved å løpe enn å sykle! Kondis får man jo ved begge deler men det føles ganske forskjellig å ha en god "løpekondis" kontra en god "syklekondis". Og du skulle jo ha kondisen til fotball...ergo jeg ville gått for løping! Du sier det er mange bakker der..legg på noen skikkelige intervalløkter!! Ingenting øker kondisen mer og på kortere tid enn det!! En annen ting for å få variasjon i kondisjonsøktene, hva med å prøve rollerblades og staver.!!? Det synes jeg er kjempefin trening, og artig!

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Hehe, rollerblades ja, husker da jeg var yngre da gikk vi på rollerblades hver eneste dag, det var tider!

Tror helt klart at jogging gir bedre kondis enn sykling, med mindre man sykler i KUN oppoverbakker. Men det jeg lurte på var om kroppen vil prøve å gjøre musklene mindre i prosessen "bedre oksygenopptak"?

Superior newbie Spare sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    35
    God kondis(o2 opptak) gir bedre fettforbrenning. Altås kroppen blir flinker til å bruke
    fett som energi, altså protein/muskelsparende. Å ha god fettforbrenning
    i hviletilstand er viktig, fordi de fleste av og "hviler" i 23t i døgnet.
    Men å få god kondis tror jeg også koster litt muskler ja, så det
    er ikke helt enkelt dette. De fleste gode byggere har elendi
    kondis(blir andpusten av å gå opp ei trapp f.eks hehe)
    Så de brenner/deffer av fett ved lav intensitetcardi vil jeg tro...

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Jeg tror ikke det er mulig for en diger bygger å ha "god kondis" av den årsak at kroppsvekten er så høy i forhold til lungevolum og kardiologisk system ellers. Kondisen i seg selv kan være ganske ok, men fordi han kanskje har en 30-40 kg ekstra å dra på, så merkes det veldig i trapper o.l.

Alle som har bært t u n g sekk i forsvaret vet hva det vil si å dra på ekstra vekt..

Etter min erfaring senker 30-40 kg deg ca. 50%. Det tyngste jeg har gått med er 70 kg (jeg veier 90), og da gikk det i gåtempo på flatmark (spurt: maks 20 meter..:P). Bratte oppoverbakker er et sant helvete med så mye vekt ekstra.

Med andre ord: En bygger med 30-40 kg ekstra kroppsvekt vil måtte jobbe mye hardere enn mannen i gata for å gå opp noen trapper.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Fart forbrenner mer fett

Sverger du til rolig tempo fordi du vil forbrenne fett? Faktisk forbrenner du mer fett på en halvtimes løpetur i høyt tempo enn på en tilsvarende tur i luntetrav. "Ja, men hva med fettforbrenningssonen?", vil noene innvende. Glem den i denne forbindelsen.

Kroppen drives hele tiden på en blanding av karbohydrater og fett. I fettforbrenningssonen, der man trener med lav intensitet, utgjør fettet riktignok den største delen av den forbrente energien. Når tempoet øker, vil kroppen prosentvis bruke mer karbohydrat enn fett. Men den totale mengden energi du forbrenner på en treningstur, er mer interessant enn prosenter. Og når regnestykket gjøres opp etter en løpetur i høyt tempo, har du forbrent mer av både fett og karbohydrat enn på lunteturen. Dessuten vil kroppen din ha en høyere fettforbrenning resten av dagen.

Når mange likevel velger å trene i et rolig tempo for å gå ned i vekt, har det mer med motivasjon og evne å gjøre. En utrent person kan ikke kaste seg over tempoløping, men må gradvis venne kroppen til strabasene ved løpetrening.

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1392&a=6477

Mange gode artikkler om kondisjon inne på iform sine sider

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Bra skrevet Peggy, men vil kroppen spise muskler når man jogger, fremfor gåturer? That is the question.

Varg
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Bra skrevet Peggy, men vil kroppen spise muskler når man jogger, fremfor gåturer? That is the question.
    Om du gjør det på tung mage er jo det høyst sannsynlig, men ikke om du karber opp før og etter..

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Meatlump
    Jeg tror ikke det er mulig for en diger bygger å ha "god kondis" av den årsak at kroppsvekten er så høy i forhold til lungevolum og kardiologisk system ellers. Kondisen i seg selv kan være ganske ok, men fordi han kanskje har en 30-40 kg ekstra å dra på, så merkes det veldig i trapper o.l.

Alle som har bært t u n g sekk i forsvaret vet hva det vil si å dra på ekstra vekt..

Etter min erfaring senker 30-40 kg deg ca. 50%. Det tyngste jeg har gått med er 70 kg (jeg veier 90), og da gikk det i gåtempo på flatmark (spurt: maks 20 meter..:P). Bratte oppoverbakker er et sant helvete med så mye vekt ekstra.

Med andre ord: En bygger med 30-40 kg ekstra kroppsvekt vil måtte jobbe mye hardere enn mannen i gata for å gå opp noen trapper.
    Han har også mye sterkere, så han vil ikke få samme pulsøkingen som en feit person med samme ekstravekten som skal opp den trappen.

Du er jo selv veldig sprek
    Gerilja Kardio
    Nå vet jeg ikke helt hva dine treningsmål osv er, men synes du har bra kondis hvis du løper 5 km på 20 minutter. Da vil jeg tror du løper 3300 meter ca på en coopertest, noe betyr du er mellom svært god og særdeles god kondis..
    ( http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1392&a=6483 )

Synes du til å være så sprek utaler deg litt negativt til løping(mulig jeg missforstår), virker som du definerer kondisjon på hvor fort en løper og ikke etter hvor stor lungekapasitet en har og hvor mye oksygen blodet transporterer.. En får god kondisjon av å gå med tung sekk, men en løper saktere fordi en trener opp andre muskler en når en løper intervall.. Ergo bør byggere få bedre kondisjon etter større de blir , fordi de får mere og mere og dra på..

Lignende tråder

1. Hvordan trene deg selv!
    By ambiguous in forum Artikler
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 19-06-11, 20:51
  2. Ørsting på vei...
    By Ørsting in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 2226
    Nyeste innlegg: 08-11-10, 21:36
  3. Svar: 22
    Nyeste innlegg: 28-06-04, 13:50
  4. Svar: 1