Har det noe for seg å begynne å trene cardio et par ganger i uken for å brenne fett når man ligger på et slight kallorioverskudd til vanlig?
Har det noe for seg å begynne å trene cardio et par ganger i uken for å brenne fett når man ligger på et slight kallorioverskudd til vanlig?
Takk skal du ha.
Da tror jeg at jeg skal prøve å jogge 1-3 ganger i uken for å fjerne litt på magen.
Er poenget å springe til man snubler inn døra og blir liggende flat på gulvet i 10 minutter, eller er lett jogging i 15-20 minutter nok?
Abs are made in the kitchen.
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Jogging er pisskjedelig, intervaller er deilige og tar mye mindre tid.![]()
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Det var det denne tråden faktisk spurte om.
Om det faktisk var noe vits i å trene cardio når man ligger på overskudd.
Jeg har nemlig ikke lyst til å slutte å gaine, men jeg vil veldig gjerne ta bort det lille fettet som har akkumulert seg på midjen.
Men jeg har jo fått med meg at det ikke er så lett å få i pose og sekk på en gang.h
Om du greier å forbrenne fett samtidig som du gainer eller ikke kan ikke jeg svare deg på, men jeg mener uansett at god kondisjon og en eller annen form for løpetrening gir såpass stor helse-/ velværegevinst at alle burde prøve å få til noen slike økter.
Det jeg har holdt på med i sommer er dette opplegget:
Våkne, ta på shorts, t-skjorte og joggesko, jogge i moderat tempo til bana som tar rundt 5 minutter. Tøye litt, for så å spurte fra langside til langside (altså på tvers av banen, følge midtbanelinja f.eks.). Da er det full spurt rett over (en fotballbane er vanligvis 55-65 meter i bredden). Vi sier at du bruker 10 sekunder i snitt på hver spurt. Så hviler du i 10 sekunder før du gjør en ny spurt. Når du er ferdig jogger du i rolig tempo hjem igjen og tøyer litt i dusjen.
Jeg kjørte slik:
Uke 1:
Dag 1: 5 spurter
Dag 2: 5 spurter
Uke2:
Dag 1: 6 spurter
Dag 2: 6 spurter
osv.
Det suger rimelig balle de første gangene du kjører det, spesielt om du har dårlig kondis, men progresjonen er ganske heftig, og har du et godt gammelt kondisjonsgrunnlag langt baki der kommer det raskt til syne igjen.
Dette minner litt om geriljakardio, men med dette opplegget har jeg holdt meg unna melkesyra, økt jevnlig, og det er ikke så tungt at du lett dropper av. Og det er virkelig deilig når du er ferdig, har tatt en varm dusj, matlysta er på topp, du er fresh og har fått en kickstart på dagen.![]()
Takk så mye, Guardian.
Jeg er faktisk så latterlig priveligert at jeg HAR en fotballbane 5 minutter unna meg.
Dette er noe jeg kan gjøre sent på kveldene, f.eks 22-23-tiden når der ikke er noen som trener.
At det skal skje før frokost har jeg ingen realistiske forventninger om at kommer til å skje.
Uansett så det ut som en veldig grei plan der.
Gleder meg til å prøve.
edit: sitter oppe med pappa nå og skryter hemningsløst om de nye kardioplanene mine, men begeistringen fra opphavet mitt glimrer med sitt fravær. Han sier noe om at intervalltrening ikke har så mye for seg uten at man har bygget seg litt opp med kondisjon fra før (grunntrening). Han sier jeg vil få avsmak og bli lei etter 5-6 økter.
Jeg blånekter og sier at det uansett vil gi uvurderlig gevinst. (Men ved meg selv at samtlige tidligere kardioprosjekt har endt etter 5-6 økter)
Så, stemmer dette?
Ja, snakker vi kalorioverskudd før du begynner med jogginga, eller etter du begynner å jogge? For det er jo slik at jogging vil føre til økt antall brukte kalorier. I så fall må du jo spise enda mer for å ligge i kaloripluss.
Litt lett jogging i 20-60min er bare digg, avslutt det hele med noen drag intervall på 40-100m så blir det bare supert![]()
Det jeg egentlig lurer på er om kroppen vil brenne noe fett selv om man ligger på overskudd.
Er det naturstridig, eller er det noe den kan finne på å gjøre?
supert for hva?
fettforbrenningen, trass all kjøttdeigen og risen jeg spiser?
Så, om jeg legger meg på underskudd på joggedagene, så vil jeg brenne fett, mens jeg neste dag kan ligge på overskudd for å bygge opp mest mulig masse under restitusjonen fra styrketreningen?
Jeg går opp i vekt ukentlig ja.
Spiser svært lite fett da, det skal vel være sagt.
Omtrent alt jeg spiser er følgende:
havregryn, melk, speltbrød, biola, juice, karbonadedeig, kyllingfillet, ris, søtsursaus.
Men det er vel kanskje ikke fettet i matvarene som er årsaken. For høyt overskudd kanskje.
skal du få opp forbrenningen bør du ha i deg sunne fettsyrer. som f.elks: ala, cla, flax seed, sesamax, osv
NORKOST
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hvordan intervalltrening fungerer fysisk sett for en som ikke har noen særlig grunntrening vs en som har, vet jeg egentlig ikke.
Likevel er dette noe alle friske og normalvektige personer burde greie å gjennomføre. Det skal ikke stå på det fysiske, heller på vilja. Hadde du kjørt skikkelige geriljagreier hadde du nok blitt drittlei. Dette opplegget er litt snillere, og du øker kun med 1 stk spurt hver uke. Når du er oppe i rundt 10 spurter er det naturlig nok tungt, men forhåpentligvis vil gleden av den økte kondisjonen og formen bidra positivt til den mentale innstillingen til neste økt ("dette skal jeg faen meg greie").
Jeg har ikke vært så strukturert som jeg burde selv, men hva med å kjøre det slik:
Uke 1: 5 spurter
Uke 2: 6 spurter
Uke 3: 7 spurter
Uke 4: 8 spurter
Uke 5: 9 spurter
Uke 6: 10 spurter
pauseuke
Uke 8: 6 spurter
Uke 9: 7 spurter
Uke 10: 8 spurter
Uke 11: 9 spurter
Uke 12: 10 spurter
Uke 13: 11 spurter
Dette er jo et kjent opplegg som kan fungere godt. Etterhvert som du kommer i bedre form vil du jo også være i stand til å utføre spurtene kjappere, fra et snitt på 10 sek til 8, f.eks.
Det må også nevnes at dette ikke er noe vitenskapelig opplegg, men bare noe jeg har funnet på selv som fungerer veldig godt for meg. Har vært opptatt av å skape rask progresjon som kan opprettholdes, samtidig som det ikke skal være for tungt og kjipt slik at jeg dropper av. Prøv deg litt frem og se hvordan det funker. Det er du og ikke fattern din som bestemmer om du gidder.![]()
Dette er akkurat noe for meg.
Det ser overkommelig og fint ut, og siden jeg har en fotballbane så nært så er det ingen problem å bruke 20 minutter på noe slikt på kveldene.
(Det skal forøvrig nevnes at jeg har vært borti gerilja. Det sugde)
Takk igjen
Programmet over så mye bedre ut enn tradisjonell jogging, som alle tror er en mirakelkur for å miste masse fett på kort tid. Det er det ikke. Dersom man i tillegg vil beholde muskelmasse er jogging (og annen steady state cardio) noe av det verste man kan gjøre.
Treningsmåtene som er best med tanke på fettforbrenning er:
1. tung styrketrening (gjerne supersett, gigantsett og/eller korte pauser, tunge basisøvelser)
2. Høyintensiv Anaerob intervalltrening (f.eks sprint)
3. Annen form for intervalltrening
Les gjerne disse artiklene:
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1526539&cr=
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1589833&cr=
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1624757&cr=
Jeg tror også at det går an å forbrenne fett samtidig som man bygger muskler(til en viss grad). For eksempel sprintere og olympiske vektløftere (ikke de høyeste vektklassene) er jo både muskuløse og veldig rippa, men jeg tviler på at de bulker og deffer noe særlig. Nøkkelen tror jeg er anaerob tung trening med laktat (sprint, vektløfting, kortintervaller etc), og at folk kaster bort alt for mye tid på den såkalte fettforbrenningssonen, der de jogger i et rolig tempo, og mister like mye muskler som fett...
All utholdenhetstrening er det samme som en altfor tidlig alderdom. Vi er ikke skapt for å løpe langt og lenger enn langt. De senere innleggene her har vært inne på rett spor når de har foreslått intervalltrening. Men da må det være kortintervall. F.eks 5 min oppvarming, 1 min hard spurt 2 min rolig, gjenta 3-5 ggr og ro ned. Gjør dette 3-5 ggr i uken så vil ting skje.
En helt annen ting er at for hver gang du trener utholdenhetstrening i en eller annen form lærer du kroppen din å bli litt mer effektiv. Altså løpe litt lenger på samme mengde energi for hver gang. Og med mindre du driver en idrett som krever høy utholdenhet, hva skal du med det? Når trenger du utholdenhet ut over det du får gjennom hard styrketrening? Det du vil er egentlig det motsatte av effektivitet; du vil ha en diger kraftig kropp som er som en forbrenningsovn som forbrenner alt du hiver i deg og effektivt bygger muskler. Da må du trene tungt og spise mye fett og protein og lite karb. Karb kan du for eksempel innta kun i form av grønnsaker på ikke-treningsdager, og så kan du innta noe karber i form av råris, havregryn, grov pasta o.l. på treningsdager.
Da kan du gjøre det du vil; fjerne flesket på magen OG bygge muskler SAMTIDIG. Men glem all form for langdistansetrening om du vil bygge stor muskulatur og et langt liv.
Les ellers om emnet på t-nation.com og artikkelen "Training is no guarantee of health" av Mark Sisson på www.slowtwitch.com
Har selv gode erfaringer med en slik strategi. Lykke til.
Jeg har vansker for å forestille meg at god kondisjon er dårlig nytt for helsa.
De jeg vet om av eldre menn som driver og jobber støtt og stadig holder seg ganske mye yngre og friskere enn sine mer late venner i samme alder.
Og når det kommer til hva man skal med utholdenhet, så er det greit til små hverdagslige ting, som f.eks på jobben hvor jeg må springe opp og ned to trapper fra verkstedet til kontoret ørten ganger og gjerne bære med meg ting underveis. Kjenner av og til at jeg er andpusten når jeg kommer opp, og det synes jeg nesten er pinlig.
Ellers, takk for et godt innspill![]()
Det første jeg vil si til det er at utholdenhet og kondisjon IKKE er det samme. Kondisjon er hvor fort pulsen går opp når man begynner arbeid i forhold til hvor fort den går ned etter arbeid. Utholdenhet er evne til å kunne arbeide med svært høy puls over lang tid. Det andreerat deterfullt mulig å opparbeide den "hverdagsutholdenheten" du snakker om UTEN utholdenhetstrening. To etasjer og andpusten? Jo det ville nok jeg også synes var pinlig.
Og det er faktisk ikke sikkert at det er bedre å drive utholdenhetstrening enn å se på TV. les "Training is no guarantee of health" av Mark Sisson på www.slowtwitch.com som nevnt. Der er en som har forsket på akkurat det.
Til mitt forsvar skal det sies at jeg springer opp de trappene med doble steg, og at det er en vindeltrapp :P
anyways, mener du at øvelser med flere reps (5+) bidrar til å øke utholdenheten?
vel, jogging, da spesielt intervaller er jo kjempe bra for kondisjonen og o2 opptak i kroppen som vil hjelpe deg i på styrketreningene, da melkesyreterskelen blir høyere![]()
Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups
- Pricilla Queen of the Dessert -
Der finnes en del dokumentasjon på at langkjøring faktisk kan virke helt motsatt av hva de fleste (i alle fall kunder på treningssentre ;-) vil oppnå. Kort fortalt øker mengden av kortisol i kroppen, som en følge av betennelsesreaksjoner som følger av for høyt insulinnivå etter inntak av store mengder karbo. Og kortisol danner rynker m.m.
Det er også viktig å merke seg at det de fleste snakker om når de snakker om kardio er langkjøring. Hvis man bytter ut langkjøringen med kortintervall er det en helt annen sak. Da kan man oppnå svært positive resultater (forutsatt at man ikke overdriver.).
Poenget mitt er at det man stort sett oppnår ved langkjøring er å gjøre kroppen MER effektiv, mens det de fleste er ute etter, nemlig mindre fett og bedre hverdagsform oppnås bedre ved å gjøre kroppen (energimessig) ineffektiv, slik at du forbrenner mest mulig av det du tar inn. Så driver du en idrett der du trenger stor utholdenhet, go ahead, men hvis ikke kan det være en ide å teke en gang til;-)
Hvordan i all verden kan slike korte spurter føre til bedre kondisjon?
You ran a marathon? That's cute …
Tror det er en del som trenger å lære seg litt grunnleggende kunnskap.
Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.
Noen foreslår 8-10 spurt med 10 sek pause, mens andre vil ha langt lengre spurter på 40-60 sek og flere minutter pause.
Hva er forskjellen?
Spiller det egentlig noen rolle?
Eksempel:
Uke 1 - 5 spurter
Mandag - 5 spurter
Torsdag - 5 spurter
Uke 2 - 6 spurter
Mandag - 6 spurter
Torsdag - 6 spurter
Blir det for lite kan du godt legge inn en ekstra dag. Og for lett burde det for så vidt ikke bli uansett, om du klemmer ut det du makter på hver eneste spurt. Har lite å si om du tar spurtene på 7 sekunder eller 14, så lenge du yter 90-100% på hver spurt.
Nifty: Spurter på 40-60 sekunder kan vel snart ikke kalles spurter. Etter noen slike tror jeg man vil ha vanskelig for å ha noen særlig høy intensitet. Og det er nettopp det som er poenget med det programmet mitt, høy intensitet. Full pupp, korte økter, korte pauser.
Fin-fint for fettforbrenning, og så mener jeg at det er bedre å ha det vondt i kort tid, enn medium vondt i lang tid.![]()
Tombody, kondisjon er, som nevnt tidligere i denne tråden, kroppens evne til å tåle belastninger. Kjennemerker på god kondisjon er at hjertet reagerer på høyere belastning ved å øke pulsen raskt, og at pulsen også går ned raskt etter at belastningen er over. Et annet kjennemerke er at du "airconditioningen" din , dvs. svette, kommer raskt i gang (det kan være et dårlig tegn også, i likhet med høy puls. De henger sammen. Er du en skikkelig bleikfeit sofasliter så er ikke rask høy puls og rask svette nødvendigvis et godt tegn, snarere tvert om;-). Ved å trene slike korte spurter som er beskrevet av andre her i tråden trener du opp hjertets evne til å nettopp å øke og senke pulsen raskt. Og, tro det eller ei,der finnes en hel del forskning som viser at du øker både aerob OG anaerob utholdenhet ved denne typen trening. I motsetning til langkjøring, der man stort sett bare overbelaster kroppen.
Så liker du å løpe, hold deg til spurter. Liker du det ikke har du en god unnskydning til å styre klar;-)
blir det ikke overkill å kjøre intervaller 2 ganger i uka?
Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups
- Pricilla Queen of the Dessert -
Det kan jeg aldri tro, så lenge man ikke bedriver annen lignende trening i tillegg.
Stikkordet her blir vel restitusjon. Hvis du føler deg fit for fight så er det ikke overkill. Det blir såpass korte økter at det ikke vil utgjøre noe videre volum, og dermed vil restitusjonstiden også sannsynligvis bli kort. Men lytt til hva kroppen sier. Sier den vent en dag så gjør det. Du har ingenting å tape på å skyve en økt en dag lengre frem i tid, det er på hvilen du vokser, vet du.
Ja, det er meget stor forskjell på dette. Når man yter på maks intensitet i 10 sekunder og kortere benytter kroppen seg av ATP og kreatinfosfat som energisystem. Her har man ikke tilgang på okysgen, men samtidig er det ikke nok tid til å akkumulere betydelige mengder med melkesyre(laktat). Dette energisystemet brukes i typiske eksplosive idretter som lengdehopp, høydehopp og kortsprint; 40 m, 60 m, olympisk vektløfting osv (100 m kan vel også tas med). Dette er en krevende form for trening og krever lange pauser mellom hver "repetisjon" (selv om man kanskje ikke er veldig andpusten tar det lang tid for kroppen å lade opp) Her er de korte sprintene du nevnte (10 sek)
Det Anaerobe laktat- systemet spiller inn når intensiteten fortsatt er nærmest maksimal, men varigheten litt lengre (20 sekunder- i underkant av 2 min). Her får kroppen fortsatt ikke nok oksygen til å bedrive aerob celleånding, så pyrodruesyre i cellene omdannes til melkesyre(laktat) som blir forbrennt sammen med karbohydrater og en rekke bistoffer. Dette systemet blir for eksempel brukt under et 400 meter løp, typisk kroppsbyggertrening eller i en hockeykamp. Her inngår de lengre spurtene (40-60 sek).
Til slutt har vi det aerobe systemet, der cellene hele tiden har tilgang på oksygen, og dermed bruker både fett og karbohydrater som energikilde. (jo høyere intensitet, jo mer karbohydrater). Dette kan vare fra 2 min til flere timer, og stiller store krav til utholdenheten din. Maksimal og eksplosiv styrke er mindre viktig. Typiske aerobe idretter er langrenn, langdistanseløping (3000m- maraton), sykling osv. (roing og padling stiller både krav til aerob og anaerob energiomsetning).
Det skal også sies at arbeid aldri er 100% fra en av energisystemene, men at det vitkige er hvilket som dominerer. Her er en liste der det gås litt mer i dybden:
http://www.brianmac.co.uk/energy.htm
Angående fettforbrenning er det nok gjort liten eller ingen forsøk angående hvilken lengde man må ha på spurtene for å oppnå høyest forbrenning, men det logiske er vel å se på utøvere i de forskjellige idrettene og se hvem som har lavest kroppsfettprosent, samtidig som muskelmengden er høy. Dette finner vi i eksplosive idretter (både ATP og Laktat-basert) så kortsprint, langsprint, vektløfting, spensttrening og kortintervaller generelt er nok det beste. Selv har jeg fått gode resultater med en kombinasjon av korte sprinter og lange sprinter (min 15 sek, maks 45 sek-1 min), styrketrening og litt utholdenhetstrening(dette er selvsagt for utholdenheten først og fremst). Prøv deg litt frem.
Takk for et godt svar.
Jeg skal ut å prøve min første intervalltrening nå om noen få minutter.
Jogger da bort til ei fotballbane omtrent 6-700m unna, og spurter frem og tilbake på tvers av den med 10 sek pause 5 ganger. Deretter jogger jeg hjem igjen.
Tror om det?
Syns det høres veldig bra ut jeg. Etterhvert som du føler for det, kan du også øke antall spurter (også pausene som følge av dette), bare ikke overdriv. Kom med en oppsummering om hvordan det gikk da! Antall sekunder spurt, hvor tungt det var, feeling osv...
Selv hadde jeg en liknende økt i dag der jeg trente 4*20 sekunder spurt/20 sekunder pause, 4*20 sekunder spurt/20 sekunder pause, 4*30 sekunder spurt/30 sekunder pause og til slutt 4*10-15 sekunder spurt/1 min pause. Hadde et par minutters pause mellom hvert "sett", der jeg jogga ned bakken og chilla'n litt før neste. Slik trening er slitsom og er kanskje litt for lang til maksimal muskelsparing, men førsteprioriteten min er å få bedre kondisjon (selv om den er durabel allerede) og bli hurtigere.
Flotte saker. Da springer jeg!
Har ikke stoppeklokke, så det blir litt på gefyln.
Update:
Jeg trodde oppriktig at dette skulle være en walk in the park.
Big mistake.
Joggeturen bort gikk fint de første 3-400meterene, så ble jeg litt sliten og justerte ned tempoet til det gikk bedre.
So far so good.
Så var det spurtetappene.
1. og 2. gikk fint.
3. var ganske tung.
4. var den verste og nummer 5 var "bare" ganske jævlig.
Tumlet meg tilbake over den bekmørke bana (litt skummelt første gang når jeg spurtet i blinde), med en firesifret puls før jeg ganske oppgitt begynte å jogge tilbake. Fikk sting (hold) i begge sidene ganske umiddelbart og dette ble oppfulgt av en slags mageknip og en hjerterytme som minnet mest om et trykkluftborr.
Når jeg endelig kom hjem så ramlet jeg innover stua, tok en rask titt på klokka (total tid ble 13 minutter) og falt pladask i sofaen hvor jeg ble liggende å hilse på min skaper i 10 minutter mens jeg ventet på at pulsen skulle falle under 180.
Får satse på at det føles litt bedre neste gang.
Hehe, what doesn't kill you makes you stronger.![]()
Du kan se frem til at det blir lettere for hver gang, og du vil nok få kjenne en fin progresjon hele veien. Stå på, du kommer ikke til å angre.
Et tips kan være at du jogger i moderat tempo hele veien til første spurt så du har en grei puls før du setter i gang. Det er egentlig bedre om du puster litt tungt før start enn at du står der med lav puls. Fra lav puls til oppimot maks på så kort tid er ofte jævlig. Dessuten vil jeg anbefale deg å tøye og bøye litt både før og etter spurtene. Om du starter en spurt med "kald" muskulatur er det lett for at du får strekk, og de kan sitte i i lang tid.