Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: jomfru i nød

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31

Red face jomfru i nød

hei!!
    Jeg er ei jente på 23 som begynte med styrketrening for ikke så lenge siden. Er interessert i få noen tips om reps og sets. Prøver å øke i bein/underkropp, men tar det litt med ro på overkroppen( da jeg fort bygger muskler der), men blir litt forvirret over alle de forskjellige svarene jeg får på hvor mange reps/sets og ikke minst hvor lange PAUSER i mellom hvert set.....noen sier få, men tunge reps med lange pauser mellom sets, for å øke, mens noen sier litt flere reps med korte pauser mellom sets????? noen som kan gi meg noe tilbake mld på dette??
    Lurer også på om det er for mye å trene bein to ganger pr uke, evt 1 1/2 gang(3 ganger pr 2 uke)??

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Ligg på 8-12 reps. 2-3 sett pr øvelse. :]

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Tror vi skal se litt på hvordan du trene (øvelser) i tillegg til hvor mye du trener.

Generelt så vil det for en nybegynner ikke være noe problem å trene 2ganger pr uke , hva med å trene bein 2ggr pr uke og så tar du med noen øvelser for overkroppen på en av dagene.

Antall repetisjoner ville jeg lagt til en plass rundt 12-15repetisjoner på beina
    Det som er viktigere enn antall repetisjoner er at du har en litne økning for hver uke du trener , altså at du klarer å legge på f.eks 2,5kilo på stanga for hver uke.

Anbefalte øvelser er knebøy , beinpress og lårcurl

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Helvete! hadde håp om at du ville ha hjelp til noe annet jeg nå
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Tren et fullkroppsprogram max 3 ganger i uken. Å begynne med noe annen form for treningsprogram er ikke noe gunstig ennå. Programmet kan se slik ut:

Beinpress 3x12
    utfall 2x12
    Tåhev 2x12
    Rygghev 3x12
    Sittende roing 3x12
    Brystpress 3x12
    Sidehev 3x12
    Crunch 3x15

Da får du trent beina mer en overkroppen. Men du får mobilisert alle musklene i overkroppen også. Noe som er viktig. Du skal aldri la være å aktivisere noen kroppsdeler.

Medlem mette sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Hei tilbake! Trener du på et treningssenter? Kanskje du kan få noen der til å sette opp et program som passer deg og det du har lyst på?
    Ellers er jeg ganske enig med MrMuscle i antall repetisjoner til å begynne med.
    ...og heldig du som fort bygger muskler i overkroppen!

Og:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Coleman
    He he he...

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Coleman
    En jomfru i nød kan sikre min død
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    hei alle sammen!!!
    trener 4 splitt:
    1. bein (med 8 øvelser, noen lette, med 10reps/4 sets pr øvelse)
    2. bryst/triceps(3 øvelser på hver og 8reps/3 sets pr øvelse)
    3.rygg/biceps( samme reps/sets som over)
    4. skuldre/legger/mage(3/8 på skuldre)
    Dette er prog. som en personlig trener har satt opp til meg.....
    Men hun som satte det opp presiserte at om jeg tok 20 sek. pause eller 1min. pause mellom sets, hadde betydning for hvor vidt jeg bygde max på volum....Stemmer dette???

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    har trent i ett par år, men det er kun det siste halve året jeg har gått over til mer "seriøs" trening.....Og hvordan er det med toleransen for jenter som driver med denne typen trenig?? Får mange skjeve blikk nå jeg forflytter meg over til frivektene der alle "gutta" står...Er det tabu med sterke jenter med frivekter i hånda?? Der jeg trener virker det nesten som guttene føler seg truet......

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Ikke tabu i det hele tatt nei.

Når det gjelder pausen mellom settene så er det slik som dette:

< 1 minutt : benyttes visst hensikten er å øke muskelmassen og lokal anaerob kapasitet pga høyt metabolsk stress.

1-3 minutter kan brukes av de aller fleste.

5-6 minutter er brukt av de som ønsker økning i maksimal styrke.

Bronse Member Eirik sin avatar
    Ble medlem
    07-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av cb_23
    har trent i ett par år, men det er kun det siste halve året jeg har gått over til mer "seriøs" trening.....Og hvordan er det med toleransen for jenter som driver med denne typen trenig?? Får mange skjeve blikk nå jeg forflytter meg over til frivektene der alle "gutta" står...Er det tabu med sterke jenter med frivekter i hånda?? Der jeg trener virker det nesten som guttene føler seg truet......
    Jeg synes det er jævlig tøft med jenter som trene skikkelig!

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle

< 1 minutt : benyttes visst hensikten er å øke muskelmassen og lokal anaerob kapasitet pga høyt metabolsk stress.

Da jeg fikk satt opp programmet fikk jeg beskjed om å ikke ta mer enn 20 sek pause mellom hvert set på beina, hvilket jeg synes er vanskelig å gjennomføre fordi jeg blir så usannsynlig "sur" i beina fort........

Medlem
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle

ok.... hva betyr det på den første? anaerob? metabolsk stress?

til cb_23, du skal jo bli "sur" i bena!
    Ang: toleransen. Når jeg ser jenter som trener vekter tenker jeg: "endelig en dame som trener smart"
    Blir nesten trist når jeg ser alle de "tykke" damene som ligger på sit-upsene hele tiden og tror de blir tynnere av det...

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Metabolsk stress er lett forklart en forstyrrelse i homeostasen i muskelen (Homeostase er den prosess cellene søker for å opprettholde sin likevektstilstand). Og er et stimuli til muskelvekst.

Anaerob er trening ved så høy intensitet at kroppen produserer mer melkesyre en den kan bryte ned.

Grunnen til at treneren har sagt at du skal ha 20 skunder hvile er fordi vedkommende nok vil gi deg så høyt metabols stress som mulig da resyntesesen av ATP/CP lagrene er 50% oppbygd allerede etter 30 sekunder.

Selv mener jeg at på så store muskler som beina vil dette føre til for mye melkesyreoppsamling og vil gjøre treningene vanskelig å gjennomføre.

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av cb_23

Det er smak og behag, jeg personllig liker ikke muskel jenter men dere må jo få lov og løfte vis det er det dere vil.

Pausene har noe og si,faktisk ganske mye.
    etter ett sett vil musklaturen hente inn nye fibrer til den "skadde" muskelen, og det tar ikke mange minuttene før musklaturen har hentet inn så godt som 100 % med nye fibrer. så poenget er at man må komme igang på ett nytt sett og bryte ned enda mer fibrer før nye fibrer dekker opp gamle og du bryter bare ned de nye som musklaturen akkurat la til.
    Men 20 sek!!!! tror personlig at hode mitt hadde sprengt og det som verre er om jeg hadde hatt 20 sek pause. jeg personlig trenger litt mer, ellers klarer jeg nok ikke og fullføre skikkelig.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    fiber? hva er det du snakker om? jeg er ikke helt med. har du en link til dette?

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31

Talking

Sitat Opprinnelig skrevet av Xvani
    ok.... hva betyr det på den første? anaerob? metabolsk stress?

til cb_23, du skal jo bli "sur" i bena!
    Ang: toleransen. Når jeg ser jenter som trener vekter tenker jeg: "endelig en dame som trener smart"
    Blir nesten trist når jeg ser alle de "tykke" damene som ligger på sit-upsene hele tiden og tror de blir tynnere av det...
    Selvfølgelig skal man bli "sur" i beina, me det er vel grenser. Har ærlig talt problemer med å få gjordt så mange øvelser på beina slik som prog er satt opp. Og når jeg da går fra trening og vet at jeg har "jukset " på prog. og nesten ikke kan stå på beina er det litt demotiverende.
    Derfor ville jeg bare høre om det er jeg som er pingle(hehe) og ennå ikke klarer de intensiteten eller om det faktisk er greit å ta seg litt lengre pauser mellom.....
    Andre jeg ser på tar seg goooooood tid mellom!!!

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    ellers lurer jeg litt på hva som anbefales av kosttillskudder og hvorfor???
    drikker proteinshaker på morgenen og etter trening, har også en weight gainer(som jeg forøvrig hørte rykter om at egnet seg dårlig som mellom måltid, heller som måltidserstatter??) som jeg prøver å få i meg. Omega 3, 6, 9, vit. tab og kreatin....Har bcaa aminosyrer, men er de nødvendig i tillegg til proteinene? noe jeg mangler???

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Det var godt med tilskudd det ja.

Mr Muscle nei har ikke noen link til noe, jeg er utrolig dårlig til og holde track på slikt. sorry..
    Men det står blat annet også om det i Arnold sin nyeste versjon av the new encyclopedia of modern bodybuilding.

Men musklene består jo av fibrer og poenget er og bryte ned disse"skade" dem slik at fibrene må fylle opp nye og reparere skadde fibrer og gjøre dem sterkere og større og mer motstandsdyktige.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.