Siden det er jul og ferie, og mange sikkert skal trene annerledes enn vanlig tenkte jeg å slå ett slag for ett par øvelser som i følge treningsdagbøkene og hva jeg har sett på gymmet ikke brukes lengre.
Nemlig "Militærpress bak nakke", "nedtrekk bak nakke", og en annen øvelse som få kjenner til, "nedpress bak rygg".
De to første øvelsene brukes svært lite pga folk sier det er meget stor skaderisiko for skuldrene ved de, men ved korrekt teknikk, tempo og progresjon er det noen av de beste og mest muskelrekrutterende øvelsene man kan kjøre.
Militærpress bak nakke:Treffer alle muskelhodene på skuldrene, hvis jeg bare kunne velge en øvelse for skuldrene hadde det blitt denne.
Uførelse: Få inn teknikken skikkelig før du pælmer på vektter. Sitt med svai i ryggen, kassen fram og mage og kors stram for stabilitet, senk stangen til nakken, ca i ørehøyde, press mest mulig beint opp til rett før lockout i toppen, kjør deretter rolige kontrollerte negativer og kraftfull konsentrisk fase. Hvis du ikke har smithmaskin bør det helst ikke være altfor lav rep mtp på utførelse og stabilisatormuskler. Treffer hele skulderen avsindig bra, absolutt verd ett forsøk.
Nedtrekk bak nakke: Også sett på som en skulderødeleggende øvelse, men med riktig teknikk og tempo her og tar den trapzen/nakken, latsen/vingene, og indre/midtre del av ryggen. Først av alt bør du helst kunne sitte ca rett under nedtrekkbanen for å få noenlundre rett bevegelsesmønster. Litt bredere enn skulderbredde grep, naturlig bevegelse med litt bevegelse i overkroppen fram og tilbake ved heving/senking, trekk stangen ned til ørehøyde mot nakken, hold i 1 sekund eller 2 nede mens du flexer latsen og prøver å få skulderbladene til å treffe hverande bak, deretter rolig og kontrollert eksentrisk fase helt tilbake til startfase, strekk ryggen oppe en kort stund per repp. Bør også her være en vekt man klarer rundt 8-10 repper for å unngå å blande inn så mange andre støttemuskler. Treffer ekstremt bra korrekt utført.
Nedpress bak rygg: Fest en stang, helst ez stang, eller kort stang på nedtrekkstativ eller annet som kan brukes. Selv bruker jeg nedtrekkstativ og må trakke opp på setet for å komme i startposisjon.
Litt bredere enn skulderbredde grep, knokklene og håndleddene 90 grader i forhold til bakken. Stabiliteten her kan være vanskelig de første gangene til teknikken sitter, men stå isåfall litt fram med beina, og len overkroppen bakover, press stangen helt ned til strak arm, flex kort stund nede, deretter rolig og kontrollert eksentrisk fase til overarmene er ca 90 grader i forhold til skuldrene. Bør også her være rundt 8-10 repper pga teknisk vanskelig øvelse.
Treffer triceps utrolig bra.
Tre øvelser som folk sjelden bruker, men som er utrolig bra,vel verd ett forsøk. Bare spør hvis det er noe som er uklart.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

litt trist siden de er veldig bra øvelser som innvolverer mye muskler..