Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Kan noen "gå god" for dette programmet?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1

Kan noen "gå god" for dette programmet?

Hei folkens, ny mann på forumet her!

Har trent en del tidligere, men har dabbet ganske mye av den siste tia.

Statsa mine er for tiden:

Benk 110, mark 190, Bøy ca. 130 kg.

Veier 92 kg og er 182 cm høy, fettprosent er ca 14. (målt med fettkaliper)

Det jeg har tenkt er å starte på vekter som er ca. 70 % av 5 RM og jobbe meg oppover med 5 % per uke for så å ende opp på kanskje 105 % av opprinnelig 5 RM for så å begynne på nytt på 70 % av ny 5 RM.

Tenker å kjøre dette programmet 3 ganger i uken.

A:

Knebøy: 5 rp x 3 sett
    Militærpress: 5 rp x 3 sett
    Pendlay row: 5 rp x 3 sett

B:

Markløft: 5 rp x 3 sett
    Benkpress: 5 rp x 3 sett
    Nedtrekk: 5 rp x 3 sett

Skal foresten ligge i overskudd på kalorier.

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Er du kompis av Stålballa?
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1
    Har aldri hørt om ham..

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Du har valgt flotte øvelser syns jeg men hva mener du med rp? Jeg tenker Rest Pause når jeg ser det forkortingen.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Han mener åpenbart repetisjoner. Dette er vel et rimelig standard 5x5-program som noen har sluppet litt luften ut av.
    Om det fungerer for deg avhenger av hvor sterk du allerede er, hva du spiser, hvor høyt volum og intensitet du har trent med siste 2-3 mnder, om du er type1- eller type2-muskelfiberdominant i de forskjellige muskelgruppene, fysiologiske og tekniske svakheter, biomekanikk osv..
    Fryktelig lavt arbeidsvolum, men hvis du har trent et mengdeprogram som GVT eller sheiko i det siste vil det nok fungere i noen uker.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    siden du kun utfører 5 reps og kun har tre øvelser i hver økt, kunne det nok være en ide med flere serier?! 5 reps x 5 serier, f.eks.. eventuelt 1-6 reps x 4 serier. Tror du ville fått mer framgang da.. men hva vet vel jeg.. =P
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Silver Member miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Det ligner litt på Rippetoe sitt Starting Strength program.

Workout A
    3x5 Knebøy
    3x5 Benkpress
    1x5 Markløft

Workout B
    3x5 Knebøy
    3x5 Stående militærpress
    3x5 Power cleans (kan substitueres med barbell bent over row)

Hovedsakelig for nybegynnere innen styrketrening.. men siden du har trent litt før og så tatt en liten pause så er det ikke så dumt likevel. Grei måte å få kickstartet greiene igjen Hvertfall i et par måneder.
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Han mener åpenbart repetisjoner.
    Der er grunnen til at du er tannlege og tjener mange millioner i året og jeg bare pakker proteiner. For det var jo ikke åpenbart for meg hehe.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    siden du kun utfører 5 reps og kun har tre øvelser i hver økt, kunne det nok være en ide med flere serier?! 5 reps x 5 serier, f.eks.. eventuelt 1-6 reps x 4 serier. Tror du ville fått mer framgang da.. men hva vet vel jeg.. =P
    Joda, mulig det er lavt voum.. men vil det ikke bli i meste laget å kjøre 5x5 når jeg kjører 3 tunge baseøvelser per økt når jeg begynner å nærme meg 100 % av 5 RM?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Du har valgt flotte øvelser syns jeg men hva mener du med rp? Jeg tenker Rest Pause når jeg ser det forkortingen.
    Mente repetisjoner

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1
    Leste den boken for noen år siden, kan vel si at programmet er noe inspirert av den boka.

Spørsmålet er om jeg fortsatt er å regne som "nybegynner" eller er mer "intermediate"?

Forstår det slik at dette programmet er mest for nybegynnere..

Silver Member miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Nei si det! Godt spørsmål. Hehe.
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Medlem tnt^85 sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stålkuken Vis post
    Leste den boken for noen år siden, kan vel si at programmet er noe inspirert av den boka.

Spørsmålet er om jeg fortsatt er å regne som "nybegynner" eller er mer "intermediate"?

Forstår det slik at dette programmet er mest for nybegynnere..
    Du er nok mest "intermediate", ville nok valgt noe annet men virker det for deg så behold det til det slutter å virke.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stålkuken Vis post
    Joda, mulig det er lavt voum.. men vil det ikke bli i meste laget å kjøre 5x5 når jeg kjører 3 tunge baseøvelser per økt når jeg begynner å nærme meg 100 % av 5 RM?
    100% av 5RM er likevel ikke mer enn 80-85% av 1RM, som er godt under grensen for hva slags stimuli som overbelaster CNS på intensitet uten failure alene. 15 reps i uken er ganske lite. Selv ligger jeg på rundt 200 reps i uken i benk, bøy og mark med snittvekt på 75-80% av 1RM, og det går helt fint. Skal sies at det er heller ikke nødvendig for å oppnå progresjon i en oppstartsfase. Du tar bare akkurat så mye som du trenger for å få fremgang, men du bør kanskje ha det i bakhodet at på ett eller annet tidspunkt (ganske snart vil jeg tro) kommer du til å stagnere, og det første du bør tenke når du skal løse det problemet vil være "hm, kanskje jeg skal legge til 3x10reps etter hovedsettene". 4sho.
    Du er helt klart intermediate. Nybegynnere tar <1x egenvekt i bøy, avansert tar >1.5x mener jeg å huske. Evt kan du bruke prilepin- eller russiske diagramer. Søk på russian powerlifting classification chart. Der blir du kategorisert på grunnlag av rå-totalen og kroppsvekten din.

Personlig ville jeg heller valgt en 5/3/1-splitt med lineære økninger og lagt til litt på totalvolumet for hver syklus.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    100% av 5RM er likevel ikke mer enn 80-85% av 1RM, som er godt under grensen for hva slags stimuli som overbelaster CNS på intensitet uten failure alene. 15 reps i uken er ganske lite. Selv ligger jeg på rundt 200 reps i uken i benk, bøy og mark med snittvekt på 75-80% av 1RM, og det går helt fint. Skal sies at det er heller ikke nødvendig for å oppnå progresjon i en oppstartsfase. Du tar bare akkurat så mye som du trenger for å få fremgang, men du bør kanskje ha det i bakhodet at på ett eller annet tidspunkt (ganske snart vil jeg tro) kommer du til å stagnere, og det første du bør tenke når du skal løse det problemet vil være "hm, kanskje jeg skal legge til 3x10reps etter hovedsettene". 4sho.
    Du er helt klart intermediate. Nybegynnere tar <1x egenvekt i bøy, avansert tar >1.5x mener jeg å huske. Evt kan du bruke prilepin- eller russiske diagramer. Søk på russian powerlifting classification chart. Der blir du kategorisert på grunnlag av rå-totalen og kroppsvekten din.

Personlig ville jeg heller valgt en 5/3/1-splitt med lineære økninger og lagt til litt på totalvolumet for hver syklus.

Volum-"fobien" min kommer nok av at jeg har kjørt en del HIIT tidligere. Det blir definitivt en utfordring å ikke bli fristet til å lesse på mer vekter enn jeg skal.

Men hva mener du med 5/3/1-splitt?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    1
    Er det noen som har et annet forslag til styrkeprogram med 3 økter per uke?

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Nyeste innlegg: 05-03-09, 06:28
  2. Noen som har vært "feite"? - nå "FIT"??
    By Thlian in forum Trening
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: 02-12-06, 10:24
  3. "En ny finnes dette tråd fra krush"
    By Krush in forum Kosttilskudd
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 15-05-05, 01:16
  4. Svar: 5
    Nyeste innlegg: 23-11-03, 11:50
  5. Svar: 1
    Nyeste innlegg: 15-07-03, 16:28

Regler for innlegg