Dere som trener om kvelden og har karbokutt om kvelden:
Spiser dere lite måltider med lite karbohydrater om kvelden, selv om dere var ferdig på trening i 9-tiden?
Dere som trener om kvelden og har karbokutt om kvelden:
Spiser dere lite måltider med lite karbohydrater om kvelden, selv om dere var ferdig på trening i 9-tiden?
Uten mat og drikke, duger Kjetil ikke
Inntar karbs i første måltid etter trening og prøver å kutte etter det![]()
Jeg er som regel ferdig i 23.00tiden med å trene
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
jeg gjør ikke...
men jeg er på deff..
på bulk gjør jeg !
men tror ikke det er så farlig om du spiser litt ris pasta eller noe sånt...
Selv spiser jeg kylling eller noe sånt md grønsakker!
Nei, da glemmer man karbokuttet. Viktig å få i seg godt med karbohydrater etter treningen.
Et alternativ er å ta et par karbfrie måltider i løpet av dagen, visst man har en gitt mengde man skal innta. Og bruke de karbohydratene til frokost og rundt trening.
Jeg bruker å ta en shake med 30g myseprotein og 80g karbs etter trening, men som siste måltid (ca 1 time etter shaken) spiser jeg bare en 3-4 egg eller boks tunfisk (Det blir altså to måltider etter trening før jeg legger meg).
Reaper: Hvis du sier du er ferdig på trening 23tiden , blir ikke rett-etter-trening-måltidet det siste før du legger deg da?
Ville absolutt slengt inn en 60-100g karbo i måltidet 1 time etter treningen og.
Og når du trener så sent så er de første 3-4 måltidene dagen etterpå viktig og for restitusjonen (alle måltid er jo viktig da, men du skjønner hva jeg mener).
Ville gjort som mrm sier og heller spist mindre karbs tidligere på dagen og mer før og etter trening! Er tross alt totalt kcal-inntak som teller mtp å legge på seg fett. Hvor mye vits det er å kutte karbohydrater på kvelden er vel også ganske omdiskutert.
Er egentlig ikke så opptatt av fettprosenten, så lenge styrken bedrer seg. Men jeg er opptatt av å ikke ha unødvendig mye fett, for det tror jeg ikke er godt for noe. Fettet er vel ikke annet enn en indikator for at man ikke spiser alt for lite? Skal ihvertfall prøve å spise litt mer karbs om kveldene etter trening nå, og håpe
på at det gir noe bedre styrke-resultater.
Har noen noen Dante sitat om temaet forresten?
du hard økt virker som du har tenkt å rippe deg.er du virkelig styrkeløfter? virker som du har trent Dc før![]()
NO PAIN NO GAIN
SizE MatTeRs!
hehe.. prøvde meg på DC i noen måneder ifjor rundt januar, før jeg begynte å trene styrkeløft (oktober 2006). Er nok derfor det er mye "viten" som henger igjen.
Men har sluttet med å spise mindre karbohydrater om kvelden nå, ihvertfall de dagene jeg har trent om kvelden.
Har ikke tenkt å rippe meg, men ser ikke noe vits å dra på unødvendig mye fett heller. Det tror jeg ikke har noe å tjene på styrkemessig, selv om man som regel klarer å løfte noen kilo ekstra hvis man legger på seg. Har troen at kroppen fungerer bedre hvis jeg prøver å holde den relativt sunn.
Jeg poster her, siden jeg føler det passer best.
Jeg kommer til å begynne å trene sent fremover, pga jobb.
Kommer til å bli ferdig med treningsøktene i 23.00 tiden. Derfor undrer jeg hvordan jeg skal gjøre dette..
Karbo før leggetid er ikke bra, men likevel trenger jeg det etter trening.
Tipper jeg kommer til å legge meg i 23.45-24.00 tiden.
Hvordan skal jeg gjøre det med måltid etter trening da? Og shake over hele dagen.. Måltidene skal jeg nok få en rutine på utover dagen.
Men er vandt til å ta en shake om morgnen, en før og etter trening, og før leggetid.
Hvordan skal jeg gjøre det nå? Og hva med karbo så sent?
Med styrketrening så sent så har du ikke noe valg.
Shake med karbo rett etter trening. Et skikkelig måltid med karbo ved midnatt.
Hva blir ulempene i fohold til å ha trening på ettermiddagen?
bump
Forskning som viser at store kveldsmåltider ikke har noe å si: Myth Busted: Mye mat om kvelden og fettlagring!
Denne testen ble gjort på testpersoner som var på en kraftig diett..
Og når glycogen lagrene ikke er fulle på kvelden, hva skjer med de karbohydratene du da inntar? Jo de havner i glycogen lagre og ikke i fettlager.
Men hva skjer hvis Ola Nordmann har fulle glycogen lagre ca kl 10 om kvelden, og han spiser 200g kjøtt, og 100g ris, og legger seg til å sove kl 11.30-12.00?
Glasset renner rett og slett over, og det som renner over har ikke annet valg enn å legge seg i fettlager.
(eksempel var på en treningsfri dag)
Så hvordan burde jeg gjøre det? Nå trener jeg i Halv 10 - 10 tiden til klokken halv 11 - 11.
Jeg tar carbs og protein rett etter trening, kommer hjem og orker egentlig ikke veldig mye. spiser som regel en brødskive og en karboshake til før sengen.
Noen forslag til hva jeg skal spise før jeg legger meg, som er 30 - 45 min. etter trening.
Vil heller ikke ha noe fet rundt magen
Kyllingfilet+ris+ caseinshake
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Klart det er det totale kcal inntaket som bestemmer om du går opp eller ned i fett, men hva er mest effektivt mtp maksimal muskelvekst og minimalt med fettoppgang?
Om Ola Nordmann har fulle glycogen lagre kl 16.00 så har han tydeligvis nylig spist et stort måltid med karbohydrater. ville du spist 100g ris rett etter du hadde spist 100g ris? Et ganske tullete poeng.
Det en prøver å oppnå med et skikkelig kosthold er å få rett type næring til rett tid, holde et jevnt blodsukker ved hjelp av karbohydrater med forholdsvis lav gi, og få en jevn strøm av næring i løpet av dagen der mesteparten av karbohydratene bør holde seg til frokost og før/etter trening.
Hææ? 100 g ris etter 100 g ris? Tråden handler jo om hvordan man spiser når man trener på kvelden kontra når man trener midt på dagen. Jeg sier jo at det ikke har noe å si. Spis likt etter trening uansett om man trener kl 16:00 eller 22:00! Man legger ikke mer på seg av å spise et stort måltid på kvelden enn mitt på dagen, forutsatt at det totale kcal-inntaket er det samme.![]()