Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Kardio etter trening

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Silver Member LxY sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22

Kardio etter trening

Tenkte å kjøre kardio etter treningsøktene, men lurer på om dette forstyrrer muskeloppbyggningen? leste det i en eller annen tråd..

Målet er å legge på meg muskler, mens kardioen er for kondis, og for å begrense mengden fett jeg legger på meg

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Tror ikke det er så kjempelurt å trene kondis (som i rask og utmattende løping) rett etter en styrkeøkt. Men 20-30 min sykling, gange eller jogging i moderat tempo etter styrketreninga tror jeg funker bra for fettforbrenningen. Kan jo ta noen rene kondistreninger enkelte dager i uka. Springe 3-5 km elns.
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Blir ikke dette litt som det "hollywood" treningsopplegget?

- 10-15min "hard oppvarming" (så en virkelig får opp pulsen )
    - 30-40min styrketrening
    - 30-40Hard kardio

Ikke det beste for å bygge, men en vedlikeholder og brenner visstnok fett som bare det. Jeg tenkte å prøve dette selv etter at jeg har gått ned 3-4kg til først.

Litt trua på det, for å forbrenne, da en svetter nærmest ukontrollert..
    No creative person ever felt their day job.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sprinttrening? Kunne det vært noe?
    You ran a marathon? That's cute …

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Jeg jogger 15 minutter i 9kmt etter hver eneste trening.
    Føler meg mer og mer markert etter hver trening omtrent.

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Sprinttrening? Kunne det vært noe?
    Tenkte på å se hvor langt jeg kommer iløpet av 30min i vinter, og hva snitt farten kan bli.

Det er lenge nok til å bedre kondisen, brenne fett, og kort nok til å kombineres med styrketrening, vil jeg tro.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Ifølge Børge Fagerli kan kondistrening etter styrkeøkten sende motstridende signaler i forhold til optimal muskelvekst.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Ut i fra trådstarters mål, så er det vel uheldig.

For tjåkkiser som ikke er så redde for muskeltap ennå, så funker det sikkert fint, ska sjekke

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Visst målet er kondis så vil nok du måtte ligge på en puls som kan gjøre det ugunstig mht til muskelvekst. Visst målet er fettforbrenning, så ligger du på en lavere puls, og da vil det fungere bra.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Samme kvinne to forskjelige kropper og to forskjellige treningsregimer. Kondisjonen blir nok omtrent like god, bare ikke utholdenheten. Les mer:

Triatlon og litt styrketrening (20 timer):

Styrke og HIIT (5-6 timer):

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Takker for alle svar. Jeg prioriterer muskelvekst over kondis, så 15-20 minutter rolig jogg passer vel kanskje fint for meg da?

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Ifølge Børge Fagerli kan kondistrening etter styrkeøkten sende motstridende signaler i forhold til optimal muskelvekst.
    Det var dette jeg mente da jeg sa jeg hadde hørt noe om at det ikke var så lurt. Var vel gjerne du som skrev innlegget den gang også

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Kan ikke se poenget med 15-20 minutter rolig jogg. Skal man ha noe utbytte av rolige turer, må de være relativt lange. Men da blir de destruktive for muskelveksten. Så korte intervaller burde være den hellige gral, om man ønske god kondisjon og en muskuløs kropp. Men dette har vært omtalt mang en gang i dette forum.

Føler meg svært sikker på at Fagerli ikke snakker om kortintervaller, men langkjøring med lav til moderat intensitet. En slik kortisolorgie som jeg hadde i kveld …

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Etter hva jeg har lest (har desverre ikke kilder atm) så er det bra for fettforbrenningen å legge seg på 120-130 bpm etter en styrkeøkt i max 30 min. Over dette går det vistnok utover musklene.

Skal se om jeg finner den artikkelen igjen, er sikkert flere her som har lest om den da den er egentlig ganske gammel.

Jeg kjører dette, bare at jeg øker med 2 min per uke siden jeg er lat og ikke orker å gå rett på 30 min etter en pause.
    Er nå oppe i 16 min

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av LxY Vis post
    Det var dette jeg mente da jeg sa jeg hadde hørt noe om at det ikke var så lurt. Var vel gjerne du som skrev innlegget den gang også

Myorevolution:

Som jeg var inne på i del 2 av artikkelen om Spisekick på diett, og som sagt en del ganger her - jeg foretrekker å separere stimulansen fra styrketrening fra stimulansen fra kardio/utholdenhetstrening mest mulig, da det er motstridende signaler som kan kansellere hverandre ut. Spesielt gjelder dette AMPK, energisensorsignalet som øker etter utholdenhetstrening og som direkte reduserer proteinsyntesen (muskeloppbygging og restitusjon). AMPK er også noe vi forsøker å redusere ved å bruke Myo-reps når vi trener styrke, som er enda en god grunn til å ikke trene for høy mengde når man vil bli sterkere og bygge muskelmasse, og for å sørge for at man gjenoppfyller glykogenlagrene etter trening med karbohydrater.

Anbefalingen er derfor å trene kardio og styrketrening separert med minst 4 timer, for eksempel morgen + ettermiddag eller kveld, eller på separate dager. Vil man fokusere på utholdenhetstrening bør styrketrening kuttes ned til noe sånt som to ganger i uka, vil man fokusere på styrketrening og muskeloppbygging bør kardio begrenses til noe sånt som 20-30 minutter 3-4 ganger i uka. Vil man trene begge deler lilke mye må man også akseptere at det sannsynligvis vil gi dårligere resultater totalt sett. Jack of all trades, Master of none.
    Jeg er heller ingen stor tilhenger av kardio etter styrketrening, av to hovedårsaker.

* Den ene er at trening sender et signal til musklene om hvilken tilpasning eller treningseffekt man er ute etter. Styrketrening sender signaler om at muskelen skal bli større og sterkere, mens kardio sender signaler om at den skal bli mer utholdende og utnytte energien bedre – som i praksis vil si en mindre muskel. Ved å blande disse to signalene for tett inntil hverandre vil mange av signalene kansellere ut hverandre, så min anbefaling er å separere kardio og styrketrening med minst 4-6 timer.
    * Den andre er at jeg ønsker å sette i gang restitusjonsprosessen så hurtig som mulig etter styrketrening, det er godt dokumentert i studier at ved å vente bare en time med inntak av karbohydrater og aminosyrer (protein) vil gjenoppfyllingen av glykogenlagre samt proteinsyntese være mindre effektiv enn hvis det inntas rett etter trening. Faktisk bør næringsinntaket i forbindelse med styrketrening starte allerede FØR trening, enten med et lettfordøyelig måltid en til to timer før, eller frukt (eller et karbohydratpulver) og en proteinshake en halvtime før
    http://www.myorevolution.com/art_kos...sp?NyhetsID=44

http://www.myorevolution.net/forums/...ead.php?t=2360
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    de aller fleste av oss har ingen problemer med å komme ned på en respektabel fett% bare ved å trene styrke og styre kosten.

skjønner ikke folk som skal trene hardcore kardio bare får å få kondis som en bikkje, sett bort fra at man konkurerer som et eller annet innen løping.

all kardio foregår under dyna, mer enn det trenger man ikke. klarer man ikke å gå ned i vekt så velger jeg heller å kutte på kcal enn å legge inn kardio for å forbrenne mer kcal
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av mYth Vis post
    de aller fleste av oss har ingen problemer med å komme ned på en respektabel fett% bare ved å trene styrke og styre kosten.

skjønner ikke folk som skal trene hardcore kardio bare får å få kondis som en bikkje, sett bort fra at man konkurerer som et eller annet innen løping.

all kardio foregår under dyna, mer enn det trenger man ikke. klarer man ikke å gå ned i vekt så velger jeg heller å kutte på kcal enn å legge inn kardio for å forbrenne mer kcal
    jeg vet at man kan gå ned uten mye kardio, da jeg selv gikk ned over 10kg i vår med 10-20min gange om dagen som eneste kardio.
    Men det blir litt vanskelig å kutte kcal når målet mitt er å øke i muskelmasse. Kardioen er ikke for å ta av fett, men for å begrense mengden fett som kommer når jeg ligger i kcal-overskudd.
    Selve "deffen" tar jeg når våren kommer, men dette var mest for å gjøre den jobben til våren litt enklere

Ble medlem
    04-2006
    Begrens kalorioverskuddet, da vel?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.