Viser resultatene 1 til 45 av 45

Tråd: kardio = kcal kutt

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

kardio = kcal kutt

uner en tidlligere post ble det sagt at kardio trening ikke vil gi mer effekt enn om en kuttet samme menge kalorier som en ville ha forbrent under økten. Altså at 60 min jogging ville være det samme som å spise 500 kcal mindre, istedenfor å utføre økten. Dette gjelder da kardioens virkning på forbrenning, og på kroppens utseende, ikke selve utholdenheten.
    Ligger det noe i dette? syntes dette høres veldig rart ut. Kardio trening må vel ha mer virkning enn kunn å forbrenne? Tror ikke jeg hadde sett lik ut om jeg kun kutta kalorier uten å sykle,feks..
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Silver Member LxY sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    uner en tidlligere post ble det sagt at kardio trening ikke vil gi mer effekt enn om en kuttet samme menge kalorier som en ville ha forbrent under økten. Altså at 60 min jogging ville være det samme som å spise 500 kcal mindre, istedenfor å utføre økten. Dette gjelder da kardioens virkning på forbrenning, og på kroppens utseende, ikke selve utholdenheten.
    Ligger det noe i dette? syntes dette høres veldig rart ut. Kardio trening må vel ha mer virkning enn kunn å forbrenne? Tror ikke jeg hadde sett lik ut om jeg kun kutta kalorier uten å sykle,feks..
    I forhold til forbrenning, og kalorier ut/kalorier inn så høres det riktig ut i mine ører iallefall. Men sykkling kan kanskje i noen tilfeller, til en viss grad stimulere muskelvekst?

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    hm.. ville jo tro at en som trener kardio - sykling, løping, aerobic osv ville ha en "strammere" kropp en en som spiste tilsvarende ferre kalorier..

etter di hardeste øktene med sykling og i noen tilfeller løping har jeg muskelverk i legger, lår, rumpe og av og til også mage! (og nei, det skyldes ikke fall :P) det må jo være tegn på at musklene brytes ned for så å bygges opp sterkere igjen..

trodde også at kardiotrening (med intensitet..) ga høyere forbrenning i tiden etter økten..

The blogg =)

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Rent kcal +/- så stemmer det jo.

Men noen relevante spørsmål å stille er derimot om kardiotrening heller henter kalorier ifra fettlagre enn muskler, og som nevnt tidligere en viss stimulans av muskelvekst.
    En annen viktig ting å huske er jo de helsemessige fordelene ved kardiotrening.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Jeg går nesten aldri ned i vekt med mindre jeg innfører litt kardio i dietten, usikker på hva det kommer av men.

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Excess post-exercise oxygen consumption (EPOC)- som man enkelt kan forklare som den økte etter forbrenningen man har etter en treningsøkt.

Det diskuteres om Epoc er størst ved intervall trening. Det er imidlertid klart at epoc effekten øker ved økt varighet og /eller intensitet.

Adaptasjonene som skjer ved kondisjonstrening er ikke og gjøre muskelen sterkere. Du øker ikke 1RM i knebøy ved å begynne og jogge. Sykling har har imidlertid vist seg (skulle jeg mene?) og gi litt økt styrke i den konsentriske delen ( den delen du feks presser opp i beinpress) men ikke i den eksentriske (da du slipper den ned)

Hvis to tvillinger har akkurat lik muskelmasse og fettprosent men den ene hadde høyere aktivitestsnivå, og den andre hadde redusert energiintak, ville man ikke sett noen forskjell på muskulatur.

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Selv kalorier brent pga. EPOC kan jo alternativt trekkes fra kosten...

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av fjeldmann Vis post
    Hvis to tvillinger har akkurat lik muskelmasse og fettprosent men den ene hadde høyere aktivitestsnivå, og den andre hadde redusert energiintak, ville man ikke sett noen forskjell på muskulatur.
    takk for grundig svar! =)
    men om en er aktiv og den andre inaktiv, ville di vel neppe hatt like fordeling mellom muskelmasse og fettprosent..? var litt det jeg ville fram til.. =)

The blogg =)

Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av prz Vis post

Men noen relevante spørsmål å stille er derimot om kardiotrening heller henter kalorier ifra fettlagre enn muskler.
    What???? Mener du at man forbrenner muskler/protien ved diett???

QUOTE=prz;654319]En annen viktig ting å huske er jo de helsemessige fordelene ved kardiotrening.[/QUOTE]

Fornufitg

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    men om en er aktiv og den andre inaktiv, ville di vel neppe hatt like fordeling mellom muskelmasse og fettprosent..? var litt det jeg ville fram til.. =)
    Jeg mener at om den aktive personen driver aktivitet i form av lavintensitetstrening som rolig jogging etc, vil personen ikke ha økning i muskelmasse, og dermed vil de to personene ha samme fordeling.

Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Nei det er jo en helt annen sak, og umilig og si noe sikkert om Men du har nok rett i det

Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av LxY Vis post
    Jeg mener at om den aktive personen driver aktivitet i form av lavintensitetstrening som rolig jogging etc, vil personen ikke ha økning i muskelmasse, og dermed vil de to personene ha samme fordeling.
    enig i det og forsåvidt Men er en umulig problemstilling.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    kanskje jeg skal teste dette - kutte ut all kardioen og spise tilsvarende mindre! Til vintern en gang.. for font vær nå =P

The blogg =)

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Kardio kan også ut over restitusjonsevnen osv, så mmmmmmmmmmmmjaa skeptisk
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Særlig om man er på en diett med et godt kaloriunderskudd.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lyle McDonald, Rapid Fat Loss
    So you might be wondering if
    exercise has much of an effect on the rate of weight loss. For the most part, exercise has, at best, a
    small effect. Some studies find that it increases the total weight loss slightly, most find no effect. As I’ll mention below, some studies find that exercise actually reduces the total weight loss.

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av fjeldmann Vis post
    What???? Mener du at man forbrenner muskler/protien ved diett???

Sitat Opprinnelig skrevet av prz Vis post
    En annen viktig ting å huske er jo de helsemessige fordelene ved kardiotrening.
    Fornufitg
    Dårlig og slurvent formulert av meg.

Om man kutter 500kcal i kosten, eller om man løper nok til å forbrenne 500kcal, spørsmålet er om muskel/fett sammensetningen ville blitt den samme.

Det er jo en kjendt sak at ved diett, så mister man fort muskelmasse. Så, altså, kutter man 500kcal i mat, eller forbenner 500kcal istedenfor ved hjelp av eksempelvis løping, vil det gi noen forskjell i muskel/fett sammensetningen? Dette kan såvel være indirekte sammenhenger.

Ikke vet jeg, men siden svært mange bruker kardio i deffeperioder, så burde det nesten ligge noe mer enn bare helsemessige effekter, da de fleste gir blanke i det resten av året.

Ble medlem
    04-2006
    Kardio kan gjøre det enklere å bli kvitt gjenstridige fettreserver pga økt blodgjennomstrømning også.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Bedre med for lite kardio enn for mye....

Proffer kommer seg i form med lite kardio også: Troy Alves - Ironman 2005 PREP

Rå som få! adda sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    proffer kommer seg i form med mye kardio også..
    "Do steroids, lift weights, get contacts, go tanning. And stop playing all those gay fucking video games. You can’t get pussy in front of a TV playing with your geeky friends. Go out to night clubs and bars, hit the beach. If you got money, floss. Whatever you do, don’t be yourself."

-Phil Baroni

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    hm.. jeg hadde mye høyere (ja det er mulig!) fett% før jeg begynte med sykling. Spilte fotball, og gikk idrettslinja, så var aktiv da også.
    Etter aktiv sykling har jeg fastere lår og rumpe, samt flatere mage enn noen gang før... noe må det da bety for kropps-sammensteningen

The blogg =)

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    hm.. jeg hadde mye høyere (ja det er mulig!) fett% før jeg begynte med sykling. Spilte fotball, og gikk idrettslinja, så var aktiv da også.
    Etter aktiv sykling har jeg fastere lår og rumpe, samt flatere mage enn noen gang før... noe må det da bety for kropps-sammensteningen
    lavere fettprosent?

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    ja, tror ihvertfall det. fikk den aldri målt den gangen, men ser en klar fysisk forskjell..
    aner ikke hvor fett% er nå heller (en test vist 17,8 en annen nettkalkulator påsto 30..:S) men vet at kroppen er fastere og har mindre fett nå enn da.

The blogg =)

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Langvarig kardio som langdistanse-løping og -sykling har vist seg å faktisk gjøre musklene mindre. Dette kommer av signalene man sender til musklene, som er motstridende til andre treningsformer, som f. eks styrke,hurtighet og spenst:
    http://www.myorevolution.net/forums/...ead.php?t=2360
    Om kroppen velger å ta energien fra fett eller muskler, tror jeg har mye med gener å gjøre. Mange blir bare "tynnfeite" (ofte vanlig å se blant folk som driver mye med spinning osv, og har dårlig kosthold), mens andre blir rippa, selv uten å bry seg så mye om kostholdet. Det som er sikkert er at det som har mest å si for forandring av kroppssammensetning (til det bedre) er styrketrening og diett. Likevel kan kardio være nyttig, særlig om man har god utholdenhet/arbeidskapasitet, fordi man kan forbrenne mye, og dermed spise mer. Da jeg trente til halvmaraton, løp jeg ofte 2 timer hver dag, og det å kutte 1500 kcal pr dag hadde jeg nok ikke klart...

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    ja, tror ihvertfall det. fikk den aldri målt den gangen, men ser en klar fysisk forskjell..
    aner ikke hvor fett% er nå heller (en test vist 17,8 en annen nettkalkulator påsto 30..:S) men vet at kroppen er fastere og har mindre fett nå enn da.
    Selvsagt. Om du først ikke drev med aktivitet, og så begynte med aktivitet, vil du jo øke kalorier ut. Derfor går fettprosenten ned, som igjen betyr fastere kropp og annen kroppssammensetning.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av LxY Vis post
    Selvsagt. Om du først ikke drev med aktivitet, og så begynte med aktivitet, vil du jo øke kalorier ut. Derfor går fettprosenten ned, som igjen betyr fastere kropp og annen kroppssammensetning.
    jeg har alltid drevet med aktivitet. Har kun byttet aktivitetsform og treningsmengde. Trente fotball og gikk idrettslinja før. Nå går det i sykling, spinning og løping. Merker forskjellen mellom da og nå. Kan kanskje også ha med kosthold og gjøre, da jeg spiser litt sunnere nå enn da.. men ikke store forskjellen egentlig..

The blogg =)

treningsnarkoman Talita sin avatar
    Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    jeg er sånn at jeg sitter konstant på mine 68-70 kg med mindre jeg kutter 1000 kalorier hver dag, eller trener kardio. helst skal begge deler til, med mindre jeg spiser 1000 kalorier daglig, men så går jeg konstant sulten, da trener jeg heller mere cardio, enn å sulte!

og 1000 kcal er lite når man er 180 selv til jente å väre....
    Pain is just weakness leaving the body!

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    1000 kcal daglig er vel på grensen til uforsvarlig ?! ihvertfall over lang tid.. Kroppen trenger vel mer enn det bare for å holde funksjonene sine i gang.

The blogg =)

Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    stemmer det... ifölge den maskinen som tok fetprosenten min har jeg en hvileforbrenning på 1770 kcal ca, men jeg har det slik at kroppen min liker ett tall på vekta og klamrer seg fast i det, jeg går langsomt ned og langsomt opp, helst vil jeg av med noen kilo... men får se... skal ha litt kostforandring... skal skrive en "söknad" på min egen logg om noen vil hjelpe meg

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    1000 kcal daglig er vel på grensen til uforsvarlig ?! ihvertfall over lang tid.. Kroppen trenger vel mer enn det bare for å holde funksjonene sine i gang.
    Kroppen trenger ikke mer enn det for å holde funksjonene igang nei.

Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    jeg har visstnok en hvileforbrenning på 1700 ca... er 180 höy... men som sagt kroppen min liker å ligge på de 68-70 kg... prover å akseptere det, nå er bare målet å holde den vekta men "forvandle" fett til muskler... jobber med saken og ser forbedringer. men LxY?? kunne värt snill og hjulpet meg med å sette opp noe ok kostplan som jeg kan fölge? har litt mangel på inspirasjon om dagen

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Talita Vis post
    jeg har visstnok en hvileforbrenning på 1700 ca... er 180 höy... men som sagt kroppen min liker å ligge på de 68-70 kg... prover å akseptere det, nå er bare målet å holde den vekta men "forvandle" fett til muskler... jobber med saken og ser forbedringer. men LxY?? kunne värt snill og hjulpet meg med å sette opp noe ok kostplan som jeg kan fölge? har litt mangel på inspirasjon om dagen

Om målet ditt er å øke i styrke/muskelmasse vill jeg valgt et kosthold som har godt med proteiner, en del sunt fett, og moderat med karbs. Også ville jeg lagt meg litt over vedlikehold. Hva er det du har pleid å spise, og hva liker du å spise? (utelat sjokolade, pizza etc)

Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    spiser sjelden pizza, og sjokoldae, tror ikke jeg har spist pizza på 3 mnd... er ikke spesielt glad i det, og blir det pizza så er det hjemmelaget med syltynn bunn...

er glad i kylling og tunfisk, spiser ikke melkeprodukter (utenom ost og noen gange philadelfia) glad i egg... spiser veldig lite bröd, blir enten knekkebröd, eller rugbröd (swartzbrot)...

om du hadde noe forslag til oppsett eller noe... er så lite kreativ...

Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    og har ikke noe imot å väre ensformig i matveien, jeg er den som kan finne på å spise det samme hver dag i 1 mnd uten å bry meg... så lenge det metter er jeg glad

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Talita Vis post
    og har ikke noe imot å väre ensformig i matveien, jeg er den som kan finne på å spise det samme hver dag i 1 mnd uten å bry meg... så lenge det metter er jeg glad
    Bruker du proteinpulver?

Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    MYO bio whey Protein, MYO kre-alkalyn, sink, magnesium, bvit, og multivit. + dan nutrition ZMA

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    For meg har kardio masse mer å si enn forbrenninng og antall kalorier!
    Hvis man er i god form og har god kondis, så er det kanskje ikke store forskjellen om en trener litt eller mye kardio. Men når kondisen er rævva (da snakker jeg om feit 40-åring som røyker-rævva) så er det å se at en klarer mer og mer god nok grunn til kardio.
    Med bedre form kommer velvære og motivasjon til å spise mer fornuftig (Men samtidig ha veldig god samvittighet når man koser seg i helga i stedet får å ha dårlig samvittighet for å kose seg hver dag) Man orker mere ting i hverdagen, noe som er verdifullt som foreldre med barn som skal være med på alt, og med vektnedgang så føler man seg selvfølgelig mye bedre (Når utgangspunktet var lubben/feit)
    Så for oss som er nærmere 50 enn 20: Ja, kardio har mye mer virkning enn ren forbrenning. Man styrker hjertet!
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

GI-Joe pelsjeger sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    blir mer sulten av kardio.. særlig dagen etter en kardioøkt..

så da driter jeg heller i kardioen så lenge jeg får resultater av det jeg gjør..
    I kneel only to God , I don't see him here

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bajazz Vis post
    Så for oss som er nærmere 50 enn 20: Ja, kardio har mye mer virkning enn ren forbrenning. Man styrker hjertet!
    du sier mye bra der! men det finnes utrolig mange "gamle" 20 åringer som kunne hat behov for et spark i rumpa! syns det er trist med såpass unge mennesker som lar seg selv forfalle.. finns mange

The blogg =)

Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    kondisjonstrening vil øke hjertets fyllingsgrad, lungenes oksygenopptak og musklenes evne til å oksidere fett som energi.

Børge har i tilegg skrevet at flere filosofier går også ut på at økt kaloriforbruk krever økt kaloriinntak, og progressivt over tid kan man øke energiomsetningen - også proteinsyntesen. Men den siste her kan ikke jeg noe om...

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Kardio opptil feks 70% ( 140bpm feks ) har jo vist seg og kunne være positivt for restutisjonen av muskler da det hjelper til og frakte blod til muskler
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av kimmen Vis post
    Kardio opptil feks 70% ( 140bpm feks ) har jo vist seg og kunne være positivt for restutisjonen av muskler da det hjelper til og frakte blod til muskler
    Kommer jo ann på mengden

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Opp til 100km. per uke må vel gå fint?

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Opp til 100km. per uke må vel gå fint?
    At det vil påvirke restitusjonen i positiv retning?

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    15 km pr dag? Det er ganske langt for de fleste. Tar jo også ganske mye tid om man skal holde farten/intensiteten så lav.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Hehe! Fleipen min ble tatt litt mer seriøst enn jeg hadde ventet, ser jeg.

Men det blir vel gjerne 100km per uke i sone 1, for de litt mer seriøse løperne.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.