Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Knær...

Keep Going! futuredome sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    29

Knær...

Har vært slapp med trening i et par år nå, og har bestemt meg for å gjøre noe med det!

Har begynt med gåturer i rask gange og lett jogging.

Hat lagt på meg en del. Veier ca 10-12 kg mer enn ideal vekta mi.

Når jeg jogger eller går så føles det etter hver tur som en stor belastning på knær og av og til i rygg.
    Kan det hjelpe med slike støttebånd rundt knærne når jeg jogger?

Kroppen merker at den er for tung, ihvertfall knærne...
    Det er ikke skikkelig vondt liksom, men det stikker litt. Spes når jeg legger meg flatt ut.

Eller et eller annet?
    Beeing a Body Builder isn't everything, it's the ONLY thing!!

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    synes det stikker overalt på deg jeg

Er vel bare å prøve...men 10-12 kg over idealvekten er ikke mye. Kan ikke skjønne at dette ville være noe problem med mindre du har en veldig høy idealvekt (muskler) eller veldig dårlige knær eller begge deler. Har selv gått i timesvis med 40-70 kg å bære på uten et fnugg av kneproblemer, og kan ikke huske at noen hadde det heller...Så er vel ikke vekta i seg selv vil jeg tro, ihvertfall ikke alene.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Silver Member Incline sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    29

Skåne knær

Om det er knærne du ønsker å skåne så kan du jo begynne å sykkle istede for å gå/jogge/løpe i begynnelsen.
    Om du ikke er spes godt trent så kan det hende at knærne dine ikke tåler julingen du gir dem nå i begynelsen.
    Ta det piano en stund..

Vær forsiktig med knærne...
    Fair trade?

Registered User
    Ble medlem
    07-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av futuredome Vis post
    Har vært slapp med trening i et par år nå, og har bestemt meg for å gjøre noe med det!

Har begynt med gåturer i rask gange og lett jogging.

Hat lagt på meg en del. Veier ca 10-12 kg mer enn ideal vekta mi.

Når jeg jogger eller går så føles det etter hver tur som en stor belastning på knær og av og til i rygg.
    Kan det hjelpe med slike støttebånd rundt knærne når jeg jogger?

Kroppen merker at den er for tung, ihvertfall knærne...
    Det er ikke skikkelig vondt liksom, men det stikker litt. Spes når jeg legger meg flatt ut.

Eller et eller annet?
    Her er noe du kan prøve. Har skrevet tipsene/tiltakene i noenlunde riktig prioriteringsrekkefølge, så begynn fra toppen og gå nedover så langt du må før du kjenner bedring.

1. Dersom man er svært utrent er det ikke lurt å komme i form ved å jogge... Jogging er såpass belastende (for rygg,knær etc) at man må VÆRE i form for å jogge. Iallefall lurt å ikke legge deg flatt ut som du sier, da høyt tempo= svært høy belastning

2. Varier type cardio. Velg endel low-impact varianter til å begynne med, f.els sykling, ellipsetrenere, etc.

3. Få vurdert om du trenger såler. Dersom du har ikke optimal biomekanikk i bena ( eks: overpronasjon) kan det være lurt å få støtta opp bena med et par gode såler.

4. kan være lurt å trene opp stabilitet i bena, med bl.a. knærne over tærne prinsippet i forskjellige varianter/vanskelighetsgrader- anbefaler øvelser i lukket kjede, dvs knebøy og utfall framfor øvelser i åpen kjede som leg extension. Ofte vil fokuset ligge i å styrke hoftemuskulatur ( glut max/med) som "styrer" bena fra toppen og nedover. Her kan det være lurt å få litt tips av fysio eller kanskje noen du kjenner som har rehabilitert knærne sine etter skade/operasjon- prinsippene for rehab er nokså like uansett type diagnose.

5. McConnell-Taping og støttebandasje kan virke smertedempende, men det er ingen god ide å kun stole på denne løsningen i lengden- Brukes hovedsaklig dersom du sliter i det daglige med å bevege deg opp/ned trapper etc

For øvrig:
    Dersom problemene vedvarer/forverres: Oppsøk manuell terapeut /lege for vurdering.

Kom ikke på noe mere så tidlig på morgenen, men værsågod så langt.

Keep Going! futuredome sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    29
    Takker for svar, har vært meget aktiv i treningsverdenen tidligere og har komt endel ut av form... Prøver rolig og komme tilbake. Sykling er bra, har spinningsykkel hjemme, men synes jogging/ rask gange er deilig. Det å komme ut i frisk luft å slappe av i hjernen en gang iblandt om dere skjønner...
    Beeing a Body Builder isn't everything, it's the ONLY thing!!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.